Formuła 1

Max Verstappen wygrywa GP Meksyku 2021! Dlaczego wyprzedzanie było tak trudne?

Udostępnij:
4 min czytania
Max Verstapen wraz Sergio Perezem i jego ojcem, fot. r/formula1

Max zaliczył niesamowity start, przejmując prowadzenie, którego nie oddał aż do mety. Lewis był drugi, a tuż za nim dojechał Sergio Perez, zostając pierwszym Meksykaninem, który stanął na podium w domowym wyścigu.

Wyścig o GP Meksyku był ciekawy tak naprawdę tylko ze względu na dwa fakty: start i pech Bottasa.

Fenomenalny start Verstappena!

Max ruszył jak burza, a następnie maksymalnie opóźnił dohamowanie, dzięki czemu zdołał wyprzedzić oba Mercedesy, obejmując prowadzenie. Tuż za nim dział się jednak kompletny chaos! Ricciardo wjechał w tył Bottasa, który się przez to obrócił, a Alpina Estebana Ocona została wzięta w kanapkę przez Yukiego Tsunodę z Alpha Tauri i Micka Schumachera z Haas. Zarówno Yuki Tsunoda, jak i Mick Schumacher musieli się wycofać, bo uszkodzenia były zbyt duże. 

Ricciardo rozpychający się łokciami

Daniel w tym wyścigu wyjątkowo często powodował kłopoty. Najpierw obrócił Bottasa, uderzając w jego tył, później dość groźnie wypchnął Lance'a Strolla poza tor, a przez resztę wyścigu blokował Bottasa, który nie potrafił go wyprzedzić. 

Pogoń Pereza za Hamiltonem

Na 50. okrążeniu Perez był już sześć sekund za Lewisem. Dziesięć kółek później różniła ich zaledwie sekunda. Niestety ze względu na warunki panujące w Meksyku (o tym za chwilę), wyprzedzenie było piekielnie trudne. Perez na ostatnim okrążeniu był w w zasięgu obu stref DRS, ale niestety nie wystarczyło to, aby dopaść Brytyjczyka.

Pech Bottasa

Valtteri spisywał się świetnie przez cały weekend. Zdobył Pole Position, lecz niestety wyścig był dla niego koszmarem. Przegrał start, później został obrócony przez Ricciardo, za którym utknął na ponad 30 okrążeń. Gdy Daniel zjechał na pitstop, fin zaczął cisnąć ile wlezie, ale gdy przyszła jego pora na zmianę opon, Mercedes robił to 11 sekund, przez co Bottas, znów wyjechał za Ricciardo.

Świetny Gasly

Pierre przez cały weekend spisywał się niesamowicie, wyścig ukończył na czwartym miejscu, po tym jak na starcie prawie udało mu się wyprzedzić Sergio Pereza. 

Dlaczego było tak trudno wyprzedzać?

Problemy z wyprzedzaniem w Meksyku biorą się z jego geograficznego położenia. Tor w Mexico City znajduje się na wysokości 2250 metrów nad poziomem morza. Dla porównania, Silverston znajduje się na wysokości 119 m n.p.m. a Circuit of The Americas zaledwie 305 m n.p.m.

Co to ma jednak wspólnego z wyprzedzaniem? Ano to, że im jesteśmy wyżej, tym powietrze jest rzadsze, a co za tym idzie generuje mniejszy docisk, a do samej jednostki napędowej dostarczane jest przez to mniej tlenu potrzebnego do procesu spalania. 

Powietrze na takiej wysokości jest aż 25% mniej gęste niż na poziomie morza, co powoduje, że turbosprężarki bolidów muszą pracować dużo ciężej, żeby dostarczyć odpowiednią ilość powietrza do silnika. Mniej powietrza w powietrzu oznacza też, że auta gorzej się chłodzą. Zespoły są tego świadome, dlatego samochody mają powiększone wloty powietrza oraz bardziej agresywne skrzydła. 

Te wszystkie rzeczy sprawiają, że samochodom jest jeszcze trudniej podążać za sobą niż zazwyczaj, a w dodatku mniej zyskują z systemu DRS.

Podsumowanie

Wyścig w Meksyku nie był specjalnie ciekawy, liczył się głównie start i ceremonia podium. RedBull zajął podwójne podium, Lewis był drugi, a Mercedes poświęcił punkty w klasyfikacji konstruktorów tylko po to, żeby odebrać Maxowi punkcik za najszybsze okrążenie. Obecnie między RedBullem a Merdcedesem jest zaledwie jeden punkcik na korzyść niemców, a Verstappen ma już 19 punktów przewagi nad Lewisem. 

Zachęcam Was do obejrzenia highlightów z wyścigu na kanale F1 oraz do zapoznania się z poniższą tabelą wyników wyścigu:

 

Poz. # Kierowca Samochód LAPS Cas / wycofanie Punkty
1 33 Max Verstappen RED BULL RACING HONDA 71 1:38:39.086 25
2 44 Lewis Hamilton MERCEDES 71 +16.555s 18
3 11 Sergio Perez RED BULL RACING HONDA 71 +17.752s 15
4 10 Pierre Gasly ALPHATAURI HONDA 71 +63.845s 12
5 16 Charles Leclerc FERRARI 71 +81.037s 10
6 55 Carlos Sainz FERRARI 70 +1 okr. 8
7 5 Sebastian Vettel ASTON MARTIN MERCEDES 70 +1 okr. 6
8 7 Kimi Räikkönen ALFA ROMEO RACING FERRARI 70 +1 okr. 4
9 14 Fernando Alonso ALPINE RENAULT 70 +1 okr. 2
10 4 Lando Norris MCLAREN MERCEDES 70 +1 okr. 1
11 99 Antonio Giovinazzi ALFA ROMEO RACING FERRARI 70 +1 okr. 0
12 3 Daniel Ricciardo MCLAREN MERCEDES 70 +1 okr. 0
13 31 Esteban Ocon ALPINE RENAULT 70 +1 okr. 0
14 18 Lance Stroll ASTON MARTIN MERCEDES 69 +2 okr. 0
15 77 Valtteri Bottas MERCEDES 69 +2 okr. 0
16 63 George Russell WILLIAMS MERCEDES 69 +2 okr. 0
17 6 Nicholas Latifi WILLIAMS MERCEDES 69 +2 okr. 0
18 9 Nikita Mazepin HAAS FERRARI 68 +3 okr. 0
NC 47 Mick Schumacher HAAS FERRARI 0 Nie ukończył 0
NC 22 Yuki Tsunoda ALPHATAURI HONDA 0 Nie ukonczył 0
Udostępnij:
Inne artykuły od
Damian Szydłowski
Inne artykuły z kategorii

Motorsport