Testy samochodów

Renault Arkana. Test francuskiego SUV-a coupe

Udostępnij:
9 min czytania
Renault Arkana

Od połowy 2021 r. w polskich salonach Renault dostępny jest SUV coupe: Renault Arkana. Po tygodniowym teście i kilkuset kilometrach wiem, czego można spodziewać się po tym samochodzie. Ty możesz dowiedzieć się tego z mojego testu.

Swojego SUV-a coupe Renault początkowo sprzedawał w Rosji (model Arkana był tam zresztą produkowany) i w Korei Południowej. Na tym azjatyckim rynku samochód był oferowany pod marką Samsung, która Polakom nie kojarzy się przecież z samochodami. Jesienią 2020 r. francuski producent poinformował jednak, że Renault Arkana będzie także dostępny na pozostałych rynkach europejskich, w tym w Polsce. W Europie Renault Arkana miał być dostępny w wersjach "zelektryfikowanych":

  • jako hybryda typu HEV (z napędem E-Tech Hybrid) o mocy 145 KM
  • i jako mikrohybryda (mild hybrid) z instalacją 12V i - do wyboru - silnikiem spalinowym TCe o mocy 140 KM lub 160 KM.

Wiosną 2021 r. Renault ogłosił polskie ceny modelu, a na początku listopada odebrałem kluczyki do białego Renault Arkana E-Tech Hybrid w wersji wyposażenia Intens E-Tech.

Elegancki z wyglądu

Dotychczas samochody z nadwoziami SUV coupe produkowane były przez marki premium. Tego typu auta to np. BMW X6, Mercedes GLC Coupe, Audi Q8 czy Porsche Cayenne. Wszystkie te auta wyglądają - moim przynajmniej zdaniem - dość masywnie. Poniekąd trudno się dziwić. To przecież duże auta. Na przykład - BMW X6 to SUV należący do segmentu E, a więc jest "o dwa numery" większy od Renault Arkana.

W porównaniu do nich, Renault Arkana jest samochodem o smukłej linii nadwozia. Wystarczy spojrzeć na niego z profilu. Maska przechodzi płynnie w słupek A, on z kolei w dach, który łagodnie przechodzi w pokrywę bagażnika. Warto też zwrócić uwagę na spore koła. Testowe auto przemieszczało się na oponach o rozmiarze 215/55 R18.

Renault Arkana - z boku

Przód auta jest typowy dla innych modeli Renault: reflektory LED w typowym dla francuskiego producenta kształcie litery C (C-Shape), których przedłużeniem są chromowane listwy kończące się logotypem marki znajdującym się w centralnej części atrapy chłodnicy.

Tylne światła są z kolei połączone podświetlaną LED-ową listwą biegnącą przez całą szerokość pokrywy bagażnika, w którego środkowej części umieszczone jest logo Renault. Pod nim znajduje się nazwa modelu i niewielki napis E-Tech.

Tylne światła w Renault Arkana są niemal takie same jak w innym modelu francuskiego producenta: w Megane GrandCoupe.

Renault Arkana - tylne światła

Skoro mowa o tylnej części nadwozia, warto wspomnieć o jednym elemencie, którego tam nie znajdziemy. O czym mowa? O braku wycieraczki tylnej szyby. Z jednej strony, jej brak powoduje, że tył samochodu wygląda bardziej estetycznie. Z drugiej, podczas jazdy w deszczowy dzień trudno cokolwiek zobaczyć przez tylną szybę.

Renault Arkana - rozmiary

W gamie modelowej Renault były dotychczas trzy crossovery/SUV-y: Captur, Kadjar i Koleos. Jakie są rozmiary nowego członka tej rodziny: Arkany? Jak Renault Arkana wypada pod względem rozmiarów w porównaniu do pozostałych modeli? Sprawdźmy to!

Długość 4 568 mm
Szerokość (z lusterkami)
1 821 mm
Wysokość 1 576 mm
Rozstaw osi 2 720 mm
Pojemność bagażnika 480 litrów
Prześwit
198 mm

Renault Arkana jest crossoverem, którego żywiołem będzie miejska dżungla. Tym bardziej wrażenie robi duży prześwit tego auta.

Teraz czas na porównanie Arkany do pozostałych crossoverów/SUV-ów z gamy modelowej Renault.

Mimo tego, że Renault Arkana jest zbudowana na platformie CMF-B, wspólnej z modelami Clio i Captur, jest od drugiego z wymienionych modeli dłuższa o 341 mm, szersza o 31 mm i ma o 81 mm większy rozstaw osi. Co ciekawe, Arkana jest też większa od Kadjara (o 119 mm), jest jednak od tego modelu węższa o 24 mm, niższa o 37 mm i ma większy rozstaw osi o 74 mm.

Z eleganckim wnętrzem

Wnętrze Renault Arkana najlepiej opisują dwa słowa: nowoczesne i eleganckie. Zacznę od wygody. Jej najważniejszym elementem są przednie fotele i tylna kanapa. Moje "miejsce pracy" było wygodne na tyle, że po optymalnym ustawieniu fotela kierowcy i przejechaniu za kierownicą auta co najmniej kilkudziesięciu kilometrów po równych i bardziej wyboistych drogach nie musiałem szukać apteki żeby kupić w niej tabletki na ból pleców.

Renault Arkana - wnętrze

Wygoda to nie tylko nie za miękkie ani nie za twarde fotele, ale też ergonomicznie rozmieszczone przyciski i pokrętła. Także i w tym przypadku Renault Arkana ma się czym pochwalić. Zacznę od rzeczy, na którą zwracam uwagę w każdym testowym samochodzie: na sposób sterowania klimatyzacją. Renault (na całe szczęście) stawia na rozwiązania tradycyjnie. Klimatyzację steruje się trzema dużymi pokrętłami, a podgrzewanie foteli ogrzewanie szyb czy tryb EV wlącza się przyciskami nazywanymi przez Renault toggle switch.

Głośność reguluje się z kolei w charakterystyczny dla francuskiego producenta sposób - dżojstikiem umieszczonym za kierownicą (jeżeli kiedykolwiek wcześniej jeździłeś Dacią czy Renault nie będziesz miał problemu z obsługą tego ficzera, jeśli nie, będziesz musiał się do tego rozwiązania przyzwyczaić).

Renault Arkana - toggle switch

Smartfona możesz podłączyć przez port USB. Renault stosuje (co też mnie bardzo cieszy) gniazda USB-A. Auto wyposażone jest też w ładowarkę indukcyjną.

Co jeszcze? Na desce rozdzielczej i boczkach drzwi umieszczony był metalizowany szary dekor. Elementy te były też podświetlane ambientowo. Kolor podświetlenia uzależniony był od włączonego trybu jazdy (na zielono w trybie Eco, na czerwono w trybie Sport i na fioletowo w trybie My Sense).

Na pokładzie Renault Arkana jest też system multimedialny z pionowym ekranem (to też charakterystyczne rozwiązanie dla Renault) o wielkości 9,3 cala, a zestaw wskaźników zastąpiony jest ekranem o wielkości 10,25 cala.

Renault Arkana - zestaw wskaźników

Do tego dodać trzeba jeszcze pokrytą skórą kierownicę i materiałową tapicerkę z elementami ze skóry TEP.

Co napędza Renault Arkana, czyli hybryda a la francaise

Renault Arkana jest jednym z czterech modeli francuskiego produenta dostępnych z napędem hybrydowym. Dwa z nich: Arkana i Clio to hybrydy typu HEV, a Captur i Megane - typu PHEV.

Napęd hybrydowy w Renault Arkana składa się z:

  • pracującego w cyklu Atkinsona wolnossącego silnika benzynowego o pojemności 1.6 i mocy 94 KM,
  • trakcyjnego silnika elektrycznego o mocy 49 KM
  • silnika elektrycznego (20,4 KM) pełniącego rolę startera, generatora i synchronizatora,
  • akumulatora o pojemności 1,2 kWh.

Maksymalna moc układu hybrydowego wynosi 143 KM, a maksymalny moment obrotowy - 205 Nm.

Moment obrotowy na koła przedniej osi (Renault Arkana dostępny jest tylko z przednim napędem) przekazuje automatyczna skrzynia biegów Multi-mode. Dysponuje ona 4 przełożenia dla silnika spalinowego i 2 przełożenia dla silnika elektrycznego.

Renault Arkana - oświetlenie ambient

Co ciekawe, samochód nie jest wyposażony w klasyczne sprzęgło. Za takie dostosowanie prędkości obrotowej silnika spalinowego, by - za pośrednictwem sprzęgła kłowego - możliwe było załączenie odpowiedniego biegu, odpowiada mniejszy silnik elektryczny.

Jak jeździ Renault Arkana?

Podobnie jak w innych autach z napędem hybrydowym, tak i Renault Arkana rusza z miejsca z wykorzystaniem napędu elektrycznego. Jak jest potem, w trakcie jazdy? Przez większość czasu auto napędzane jest przez silnik elektryczny. Energia elektryczna potrzebna do jego pracy uzyskiwana jest nie tylko w procesie rekuperacji. W czasie jazdy akumulator może być także ładowany przez silnik spalinowy, pełniący wówczas rolę generatora. W niektórych momentach spalinowy przekazywał moment obrotowy na koła. Kilka razy w czasie jazdy z prędkością ok. 100 km/h włączał się także tryb EV, czyli auto napędzane było przez silnik elektryczny.

Podczas jazdy kierowcy może wybrać jeden z trzech trybów jazdy:

  • MySense, czyli standardowy tryb jazdy dostępny w hybrydowym Renault,
  • Sport - po jego włączeniu w pełni możesz wykorzystać moc układu hybrydowego,
  • Eco - jak sama nazwa wskazuje, służy on do ekologicznej i ekonomicznej jazdy z wykorzystaniem napędu elektrycznego.

W czasie testu sprawdziłem wszystkie tryby jazdy. Najwięcej kilometrów przejechałem w trybie MySense. Po jego włączeniu auto zachowywało się jak... normalna hybryda. Napędy przełączały się płynnie i bez szarpnięć. Gdybym od czasu do czasu nie rzucał okiem na schemat przedstawiający tryb pracy systemu hybrydowego, nie wiedziałbym, czy w danym momencie samochód napędzany jest przez silnik spalinowy czy elektryczny.

Renault Arkana - kamera cofania

Tryb Sport włączałem podczas jazdy po autostradzie. Pierwsze spostrzeżenie? Czuć, że samochód nabiera większej ochoty do jazdy i przyspiesza bardziej dynamicznie. Króko mówiąc, zachowuje się niemal tak jak auto napędzane silnikiem spalinowym. Minus? Większe spalanie i szybciej znikający zasięg.

Z kolei tryb Eco najbardziej przydatny jest podczas jazdy w mieście, a zwłaszcza kiedy przemieszczasz się powoli w korkach w godzinach szczytu. W takiej sytuacji nie potrzebujesz przecież błyskawicznego przyspieszenia, ważniejsze jest dla Ciebie oszczędzanie energii.

Trzeba pamiętać, że tryby Eco i Sport zerują się po wyłączeniu silnika. Tak więc, nawet jeżeli jeździłeś z jednym z nich, to po ponownym włączeniu silnika, ruszysz w trybie MySense. Na szczęście włączenie któregoś z trybów jest łatwe: wystarczy wcisnąć jeden z toggle switch wybrać odpowiednią opcję na ekranie dotykowym.

Renault Arkana - ile trzeba za niego zapłacić?

Renault Arkana (wersja Intens E-Tech), którym jeździłem był wyceniony na 143 600 zł. W tej cenie dostępne były m.in. takie elementy wyposażenia standardowego jak:

  • automatyczna klimatyzacja,
  • kamera cofania,
  • AHL, czyli funkcja zmiany świateł mijania na drogowe,
  • system Easy Link z nawigacją (ekran 9,3 cala),
  • ładowarka indukcyjna do smartfonów,
  • zegary z wyświetlaczem 10,25 cala,
  • przyciemniane tylne szyby,
  • osiemnastocalowe felgi aluminiowe.

Dopłat wymagały lakier metalizowany Biały Universe (3 400 zł), Pakiet Easy Parking (1 500 zł), Pakiet Zimowy (1 200 zł), dach i lusterka zewnętrzne w kolorze czarnym (1 500 zł), Pakiet Bose (3 000 zł) i Pakiet Easy Pilot (2 500 zł).

Renault Arkana w deszczu

Podsumowanie

Niecałe 144 tys. zł za hybrydowe auto z rzadko spotykanym nadwoziem SUV coupe. Czy to dobra propozycja? Moim zdaniem tak. Renault Arkana to jedyny zelektryfikowany samochód z takim nadwoziem dostępny na rynku. Jego cena, choć może wydawać się niemała, to jest atrakcyjna (cena Hyundaia Tucsona Hybrid zaczyna się od prawie 134 tys. zł). Podobnie atrakcyjny jest wygląd samochodu. Dlatego, jeżeli szukasz samochodu z napędem hybrydowym, który będzie odróżniał się od innych aut spotykanych na ulicy, weź pod uwagę Renault Arkana.

 

Udostępnij:
Inne artykuły od
Wiesław Piesiewicz
Inne artykuły z kategorii

Samochody