Premiery samochodów

Toyota bZ4X. Poznaj nowego elektrycznego SUVa

Udostępnij:
5 min czytania
Toyota bZ4X

Toyota bZ4X to pierwszy zaprojektowany od podstaw elektryczny samochód japońskiego producenta, który dotychczas znany był z produkcji aut z napędem hybrydowym. Dowiedz się więcej o pierwszym samochodzie z nowej linii bZ, czyli beyond Zero.

Mówisz Toyota, myślisz napęd hybrydowy. Masz rację. Przecież ten japoński koncern znany jest przede wszystkim z produkcji samochodów z napędem hybrydowym. Robi to z powodzeniem już od 1997 r., kiedy pojawiła się pierwsza generacja Toyoty Prius.

W 2014 r. koncern pokazał model Mirai, seryjne auto zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi i wydawało się, że koncern projektując następne zeroemisyjne samochody pójdzie właśnie tą drogą. Premiera elektrycznego SUV-a bZ4X, pierwszego auta z nowej linii bZ (beyond Zero) pokazała jednak, że w gamie modelowej Toyoty pojawią się też samochody elektrycznych na baterie (BEV).

Pomimo tego, że bZ4X jest pierwszym zaprojektowanym od podstaw autem elektrycznym Toyoty, nie jest pierwszym samochodem producenta oferowanym z takim rodzajem napędu. W Chinach sprzedawana jest elektryczna Toyota C-HR.

Przestronny SUV zbudowany na platformie e-TNGA

Toyota bZ4X jest pierwszym modelem zbudowanym na platformie e-TNGA, która jest przeznaczona dla samochodów BEV. Moduł baterii jest integralną częścią podwozia i umieszczony jest pod podłogą. Pozwoliło to na osiągnięcie niskiego środka ciężkości, idealnego balansu masy pomiędzy przodem i tyłem, a także wysokiej sztywności nadwozia.

Toyota bZ4X - platforma e-TNGA

Toyota bZ4X to przestronny i komfortowy SUV, który jest dostępny z napędem na cztery wykorzystującym oddzielne silniki dla przedniej i tylnej osi. Duży rozstaw osi (2 850 mm) zapewnia przestronność pięcioosobowej kabiny oraz obszerny bagażnik (452 l przy złożonych siedzeniach tylnej kanapy).

Z nowoczesną stylistyką nadwozia

Stylistykę nadwozia Toyoty bZ4X najlepiej określają dwa słowa: nowoczesna i wyjątkowa. Z przodu wyróżniają ją wąskie reflektory. Z boku - jak pisze importer w informacji prasowej: sylwetka jest dynamiczna, z nisko poprowadzoną linią dachu, smukłymi słupkami przednimi oraz nisko położoną linią osi.

Toyota bZ4X - nadwozie

Toyota nie podała jeszcze co prawda wymiarów nowej Toyoty, ale można ją porównać do dobrze znanego SUV-a: RAV4. bZ4X jest co prawda niższy o 85 mm, ma krótsze zwisy, ale ma większy o 160 mm rozstaw osi, a linia jego maski jest położona o 50 mm niżej. Promień skrętu Toyoty bZ4X wynosi 5,7 m.

Toyota bZ4X - przednie reflektory

Toyota bZ4X - z zasięgiem 450 km

Źródłem energii elektrycznej jest bateria litowo-jonowa o pojemności 71,4 kWh pojemności, co oznacza, że zasięg auta może wynieść 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji.

Według Toyoty, po 10 latach chłodzony cieczą akumulator zachowa 90% swojej pierwotnej pojemności. (Docelowe osiągi z testów. Okres użytkowania i przebieg określono na 10 lat lub 240 tys. km, w zależności co nastąpi wcześniej).

Toyota bZ4X otrzymała także dach z bateriami słonecznymi, które doładowują baterię w trakcie jazdy lub podczas postoju. Według szacunków Toyoty może on zgromadzić w ciągu roku energię pozwalającą przejechać dodatkowe 1 800 km.

Toyota bZ4X - ładowanie

Wydajny układ ogrzewania, wykorzystującego pompę ciepła, pozwala na utrzymanie niezawodności baterii także przy temperaturach poniżej zera. Przy użyciu systemu szybkiego ładowania o mocy 150 kW (CCS2) bateria może być naładowana do poziomu 80% w 30 minut.

Nowa generacja Toyota Safety Sense

Kolejną nowością zastosowaną w modelu bZ4X, po dachu z panelami słonecznymi, jest trzecia generacja systemu Toyota Safety Sense, wyposażonego w nowe oraz udoskonalone funkcje, które zapewniają lepszą ochronę w większej liczbie sytuacji potencjalnego zagrożenia wypadkiem.

W aucie dostępny będzie także nowy system multimedialny z bezprzewodowymi aktualizacjami oprogramowania (OTA, czyli over-the-air).

Toyota bZ4X - ekran systemu multimedialnego

Z silnikami o mocy 217 KM

Toyota bZ4X w wersji z napędem napędzana jest silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM i z osiągającym 265 Nm momentu obrotowego. W przypadku napędu na cztery koła maksymalna moc silnika wynosi 217 KM, a jego moment obrotowy wynosi 336 Nm. Samochód z napędem na cztery koła przyspiesza do 100 km/h w 7,7 sekundy (wstępne dane sprzed homologacji).

W wersji z napędem na cztery koła zastosowane są dwa silniki elektryczne o mocy 109 KM (80 kW). Jeden z nich znajduje się przy przedniej osi, a drugi przy osi tylnej.

Z kolei układ XMODE może być dostosowany do warunków panujących na drodze: jazdy w śniegu i błocie, w głębokim śniegu i błocie (z prędkością poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).

W samochodzie zastosowany jest tryb jazdy „przy pomocy jednego pedału” (rozwiązanie podobne do tego, jakie można znaleźć w Nissanie Leaf). Pozwala on kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu.

System steer-by-wire

Kokpit w nowej Toyocie bZ4X, z ekranem umieszczonym na linii wzroku kierowcy i ponad kołem kierownicy (co pozwala odczytać informacje przy niewielkim ruchu oczami), został stworzony zgodnie z zasadą ręce na kierownicy, oczy patrzą na drogę.

Toyota bZ4X - One Motion Grip

Toyota bZ4X będzie pierwszym modelem Toyoty z układem kierowniczym steer-by-wire - One Motion Grip (w Europie zostanie on wprowadzony w późniejszym terminie). W przypadku tego rozwiązania kierownica nie jest połączona mechanicznie z przednimi kołami. Skręt kół do intencji kierowcy dostosowuje system elektroniczny. Rozwiązanie to pozwoliło też uzyskać więcej przestrzeni na nogi, poprawiło pozycję za kierownicą oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Tradycyjne koło kierownicy zostało zastąpione wolantem One Motion Grip. Posługiwanie się nim jest łatwiejsze i wygodniejsze, bez konieczności przekładania rąk na kierownicy. Do osiągnięcia skrajnych położeń kół wystarczy obrót wolantu o 150 stopni.

Dzięki elektronicznemu połączeniu kierownicy z kołami, zlikwidowane zostały wibracje przenoszone z przednich kół. Jednocześnie kierowca cały czas doskonale czuje, co się dzieje z kołami i po jakiej nawierzchni jedzie. Wyczucie układu kierowniczego zostało poprawione poprzez niezależny układ kontroli momentu obrotowego. Charakterystyka pracy układu kierowniczego może zostać zmieniona wraz z wyborem innego trybu jazdy.

Toyota bZ4X - kokpit z kierownicą

Europejska premiera Toyoty bZ4X będzie miała miejsce 2 grudnia 2021 r.

Udostępnij:
  • Premiera
Inne artykuły od
Wiesław Piesiewicz
Inne artykuły z kategorii

Samochody