Podczas organizowanego corocznie wydarzenia „EV Day” odbywającego się w Korei, Kia zaprezentowała aż trzy nowe modele samochodów elektrycznych należących do segmentu aut miejskich i kompaktowych. Wśród nich znalazła się produkcyjna wersja SUV-a EV5 oraz dwa intrygujące koncepty. Podczas EV Day Koreańczycy zaprezentowali też własną wizję „elektrycznego samochodu dla ludu”.
Kia EV5 – rodzinna alternatywa dla Sportage
Kia EV5 to rodzinny SUV z pogranicza segmentów C i D, dedykowany pokoleniu Millenialsów. W gamie koreańskiej marki uplasuje się on obok największego hitu, czyli Sportage. Podobnie jak w przypadku pozostałych członków z rodziny EV, a więc EV6 oraz EV9, Kia EV5 powstała na dedykowanej platformie E-GMP. Jej wygląd został ukształtowany przez unikalną filozofię projektowania „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”. Bryła tego mierzącego 4,6 m długości SUV-a wygląda niczym mniejsza wersja kanciastego EV9. Samochód otrzyma prawdopodobnie instalację 400V.
Produkcja modelu będzie odbywała się zarówno w Chinach, jak i w Korei, a na rynku chińskim będzie on dostępny w trzech wersjach: standardowej, dalekiego zasięgu i dalekiego zasięgu z napędem na cztery koła.
Znamy dane chińskich i koreańskich wariantów EV5 – nie ma się czego wstydzić
Standardowy model, wyposażony w akumulator o pojemności 64 kWh, napęd RWD i silnik o mocy 160 kW (218 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 310 Nm, zaoferuje zasięg 530 km na jednym ładowaniu według chińskiej normy CLTC. Odmiana Long Range ma już baterie o pojemności 88 kWh i zaoferuje aż 720 km zasięgu. W gamie znajdzie się też wariant AWD z dodatkowym silnikiem elektrycznym o mocy 95 KM, łącznie rozwijając 313 KM. Zaoferuje on 650 km zasięgu. Należy jednak pamiętać, że cykl CLTP w mniejszym stopniu oddaje realia niż WLTP, a zatem można się spodziewać nieco mniejszych wartości dotyczących zasięgu. Naładowanie baterii od 30 do 80% zajmie 27 minut.
W Korei samochód oferowany będzie z dwoma pakietami baterii, o pojemnościach odpowiednio 58 oraz 81 kWh. Bazowy przednionapędowy wariant rozwija 218 KM i 310 Nm. Odmiana Long Range otrzyma ten sam silnik i pakiet większych baterii o pojemności 81 kWh. Dostępna będzie też wersja AWD z dodatkowym 95-konnym silnikiem, rozwijająca łącznie 306 KM. Także i ona otrzyma większe baterie 81 kWh. Samochód wyposażono w pompę ciepła oraz funkcję V2L (Vehicle to Load).
Kia EV5 w kabinie również jest niebanalna
Kabina EV5 również nawiązuje do EV6 i EV9. Kokpit EV5 posiada system multimedialny z nawigacją i z możliwością bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania. System obejmuje 12,3-calowy zestaw wskaźników, 12,3-calowy ekran multimediów oraz 5-calowy wyświetlacz do obsługi klimatyzacji. Na liście opcji znajdzie się także head-up z danymi ukazywanymi na przedniej szybie. Liczbę fizycznych przycisków w kabinie ograniczono do minimum. Pod centralnym ekranem znajdują się cztery ukryte klawisze, które umożliwiają uruchamianie/wyłączenie auta oraz sterowanie ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją.
Producent podkreśla zastosowanie tworzyw przyjaznych środowisku, zaś wnętrze przypominać ma domowy salon. EV5 występuje z fotelami wykonanymi z ekologicznych materiałów uzyskanych z recyklingu opakowań PET oraz z tapicerką z bioskóry.
Kia EV5 przekonuje funkcjonalnością, na rynku w 2025 roku
Zadbano też o kwestie funkcjonalne. W podłokietniku konsoli środkowej znajdują się stolik i schowek, zwiększające funkcjonalność wnętrza. Tył pojazdu można przekształcić w miejsce do spania dzięki składanym na płasko fotelom w drugim rzędzie. Pasażerowie mają do dyspozycji umieszczoną w tunelu środkowym lodówkę/podgrzewacz, w której można przechowywać żywność. Urządzenie zapewnia funkcje podgrzewania żywności i chłodzenia napojów w zakresie od 5 do 55 stopni Celsjusza i ma pojemność 4 litrów. Projektanci wnętrza EV5 pomyśleli również o możliwości wygodnego spożywania posiłków. Półkę bagażnika, Multi Table, można błyskawicznie przekształcić w stolik.
Kia EV5 trafi na rynek w 2025 roku. Możemy jej się spodziewać także w Europie, gdzie będzie alternatywą dla Sportage.
Kia Concept EV3 – EV9 w opakowaniu kompaktowego CUV-a
Pora na koncepty. Kia Concept EV3 prezentuje wizję elektrycznego, kompaktowego modelu typu CUV, który doskonale łączy funkcjonalność z radością z jazdy. Oferować ma funkcjonalność, design i technologię EV9 w kompaktowym nadwoziu. Na niepowtarzalną sylwetkę EV3 składają się kabina z mocno pochyloną przednią szybą, długa, opadająca linia dachu oraz oryginalny wygląd nadkoli. Wnętrze Concept EV3 łączy ogromną funkcjonalność i przestronność z wyjątkowym designem. Kabinę wykonano z przyjaznych dla środowiska materiałów, a fotele wyposażono w stoliki, które można regulować w 4 trybach. Asymetrycznie dzieloną kanapę da się bez wysiłku złożyć, by zrobić miejsce na przewiezienie nieporęcznego bagażu, takiego jak np. elektryczna hulajnoga lub rower.
Kia Concept EV4 – elektryczny spadkobierca Stingera
Kolejnym bohaterem EV Day była Kia Concept EV4. Samochód otrzymał czterodrzwiowe nadwozie sedana o wyrazistej i efektownej stylistyce. Wyrazisty, smukły niski przód, wydłużona, dynamiczna sylwetka z długim tyłem i spojler dachowy przywodzą na myśl samochody sportowe. Można zatem przypuszczać, że Kia EV4 będzie spadkobiercą flagowego Stingera.
Kabina jest minimalistyczna, nowoczesna i elegancka. Concept EV4 wprowadza nową funkcję „Mind Modes”, która reguluje oświetlenie dekoracyjne i animowane wzory systemu wentylacji. W trybie „Perform” kierowca ma dostęp do wszystkich informacji potrzebnych do uzyskania optymalnych osiągów i maksymalnej przyjemności z jazdy. Tryb „Serenity” pozwala natomiast na serię cyfrowych grafik, aby stworzyć relaksujące środowisko do niezakłóconej regeneracji.
Kia stawia na rozwój technologii związanych z AI
Kia zamierza zastosować technologię sztucznej inteligencji, aby zrewolucjonizować wrażenia z podróżowania pojazdami, w tym nawiązać współpracę z czołowymi dostawcami modeli sztucznej inteligencji w celu wprowadzenia innowacyjnych usług. Umożliwi to klientom dostęp do szerokiej gamy usług, takich jak optymalizacja tras, planowanie podróży, rozrywka i wsparcie w sytuacjach awaryjnych, czy po prostu rozmowy z asystentem AI. Technologia sztucznej inteligencji zadebiutuje w modelu EV3 w 2024 roku, a następnie zostanie zintegrowana z modelami EV4 i EV5, będzie też stale aktualizowana.