Większość renomowanych producentów samochodów oferuje swoje własne działy tuningowe. Niektóre z nich funkcjonowały wcześniej jako osobne byty, zaś po czasie zostały wchłonięte przez daną markę jako osobny dział specjalizujący się w tuningowaniu modeli tejże firmy. Postanowiliśmy przybliżyć wam głównych fabrycznych tunerów, z jakimi możemy spotkać się na rynku. Oczywiście nie są to wszyscy tunerzy, gdyż jest ich bez liku.
Mercedes-AMG GmbH
Firma AMG powstała w 1967 roku. Litery w nazwie stanowią skrót od Aufrecht Melcher Großapach – dwa pierwsze człony to nazwiska założycieli, zaś ostatni oznacza miejsce pierwszej siedziby firmy, a więc miasto w okolicach Stuttgartu. W 1971 roku firma AMG nagle stała się sławna. Jej polakierowany na czerwono AMG 300 SEL 6.8 odniósł fantastyczne zwycięstwo w swojej klasie w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps. W klasyfikacji generalnej zajął drugie miejsce. W 1976 roku powstała fabryka w Affalterbach. Usytuowany w nowym budynku zakład konstruowania silników zamienił się w producenta sportowych limuzyn i coupé.
AMG od początku angażuje się w sport motorowy. W latach 70. samochody AMG startowały w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa w Belgii oraz w wyścigach samochodów turystycznych. Obecnie samochody Mercedes-AMG startowały do 2018 roku w wyścigach DTM, czyli niemieckich mistrzostwach samochodów turystycznych. Od wielu lat, samochody Mercedes-AMG są też obecne w Formule 1 jako tzw. „Safety Cars”. W 2022 roku założona przez Hansa-Wernera Aufrechta i Erharda Melchera firma obchodzi swoje 55. urodziny. W ciągu minionego półwiecza odnotowała liczne sukcesy w sporcie motorowym, a dzięki projektowaniu unikalnych aut seryjnych systematycznie pieczętuje swoją pozycję uznanej marki samochodów o wysokich osiągach.
Dzisiaj, jako spółka należąca w całości do Daimler AG, Mercedes-AMG reprezentuje sportowe ramię koncernu. AMG jako firma należy w całości do Meredesa począwszy od 2005 roku. Oprócz seryjnych modeli AMG, możliwe jest także dokupienie pakietów stylizacyjnych do standardowych wersji każdego modelu Mercedes-Benz. Firma AMG realizuje też specjalne zamówienia na nietypowe modyfikacje, ale nie jest to podstawowa działalność, którą obecnie stanowi sprzedaż seryjnych wersji AMG oraz akcesoriów i pakietów stylizacyjnych. Mercedes-AMG podtrzymuje tradycje i zasadę – „jeden człowiek, jeden silnik”. Oznacza to, że każdy silnik AMG jest montowany przez jedną osobę, która za ten montaż odpowiada. Na gotowym silniku znajduje się plakietka z imieniem i nazwiskiem mechanika, który ten silnik zmontowa
Zaprezentowany w 2009 roku Mercedes-Benz SLS AMG był pierwszym opracowanym w całości niezależnie samochodem Mercedes-AMG. Emocjonujące brzmienie, bezkompromisowa dynamika jazdy i ikoniczne unoszone do góry drzwi przysporzyły mu fanów na całym świecie. Nawiązywał on do kultowego modelu 300SL Gullwing z lat 50-tych. SLS AMG był wytwarzany w latach 2010-2014, po czym zastąpił go oferowany do dziś AMG GT. Samochód korzystał z wolnossącej 6.2-litrowej jednostki V8 o mocy 571 KM i maksymalnym momencie obrotowym 650 Nm. Przyspieszał od 0 do 100 km/h w 3,8 s i rozpędzał się do 317 km/h.
W odmianie AMG występuje większość modeli w obecnej ofercie Mercedesa. Wstęp do świata AMG stanowi Mercedes-AMG A35 4MATIC, wyposażony w 2-litrową jednostkę R4 o mocy 306 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,7 s, zaś prędkość maksymalna to 250 km/h. Samochód kosztuje od 196 600 zł. Po drugiej stronie skali znajduje się natomiast ponad 800-konny Mercedes-AMG GT 4Door Coupe 63 S E-Performance. Korzysta on z podwójnie doładowanej jednostki V8 o pojemności 4 litrów (baza większości modeli AMG) o mocy 639 KM oraz 204-konnego silnika elektrycznego, zamontowanego nad tylną osią. W rezultacie łączna moc układu wynosi 843 KM, zaś maksymalny moment obrotowy aż 1400 Nm. Jest to najmocniejszy seryjny model Mercedesa-AMG, jaki kiedykolwiek powstał. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje raptem 2,9 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 316 km/h. Cena pojazdu wynosi blisko milion złotych! Dokładnie kwota ta wynosi 993 900 zł.
BMW M GmbH
Dział BMW M (skrót od motorsport) pierwotnie utworzono w celu ułatwienia programu wyścigowego niemieckiej marki, który odniósł duży sukces w latach 70-tych i 80-tych XX wieku. 1 maja 1972 roku ster w dziedzinie sportów motorowych przejęła spółka BMW Motorsport GmbH. Szefem tej grupy specjalistów liczącej początkowo 35 osób został Jochen Neerpasch, dawny kierowca fabryczny w firmie Porsche oraz, przed swoją przeprowadzką do Monachium, kierownik sekcji wyścigowej u Forda w Kolonii. Wraz z nim przyszła grupa kierowców wyścigowych.Aż do późnej połowy lat 70. spółka Motorsport GmbH zajmowała się prawie wyłącznie konstruowaniem pojazdów wyścigowych. Pierwsze auto z oznaczeniem M weszło na rynek w 1978 roku. Mowa tu o modelu M1 o mocy 277 KM kosztowało w roku 1978 dokładnie 100 000 marek, ale popyt i tak znacznie przekraczał podaż. Przez rok wyprodukowano 130 samochodów, a ponad 300 zamówień czekało jeszcze w kolejce. M1 było swego czasu najszybszym niemieckim drogowym autem sportowym, osiągając w 1979 roku 264,7 km/h.
Kierunek samochodów M zmienił się wraz z wydaniem w 1979 roku modelu M535i , który był wyczynową wersją popularnego sedana średniej wielkości serii 5 BMW, rozwijającą 218 KM. W roku 1984 spółka Motorsport GmbH znów wzbudziła sensację wśród fanów mocnych, sportowych samochodów: w modelu M635CSi Coupé i w M5 zamontowano żwawy czterozaworowy rzędowy silnik sześciocylindrowy M1. Status legendy zdobyło szybko przede wszystkim montowane ręcznie M5 o mocy 286 KM. Rok 1986 to czas narodzin BMW M3. Ten kompaktowy dwudrzwiowy samochód był pierwszym samochodem BMW projektowanym konsekwentie równolegle dla produkcji seryjnej i na potrzeby motorsportu. Samochód miał jednostkę R4 i rozwijał 195 KM.
W 2012 roku BMW M GmbH wprowadziło także nową linię M Performance jako rozszerzenie palety modelowej z wyraźnym ukierunkowaniem na sportowy charakter przy nieograniczonej funkcjonalności w codziennej eksploatacji i doskonałej wydajności. Mówiąc wprost stanowią one ogniwo pośrednie pomiędzy pełnoprawną „eMką” a cywilnymi odmianami, stanowiąc alternatywę dla linii S w Audi. Wstęp do świata M Performance stanowi BMW M135i xDrive. Korzysta ono z 2-litrowej jednostki o mocy 306 KM i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm, stanowiąc konkurencję dla Audi S3 i Mercedesa-AMG A35. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,8 s, zaś prędkość maksymalna to 250 km/h. Auto kosztuje od 207 800 zł. Z kolei za bycie właścicielem pełnoprawnej „eMki” trzeba zapłacić 423 900 zł. Tyle bowiem kosztuje bazowe bazowe 480-konne M3 (550 Nm) ze skrzynią manualną i napędem na tylną oś, zapewniające przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,2 s. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Na szczycie oferty znajduje się BMW M8 Competition xDrive Cabrio za 896 600 zł. Samochód korzysta z podwójnie doładowanej jednostki V8 o pojemności 4.4 litra, rozwijającej 625 KM oraz 750 Nm. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 305 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,3 s.
Audi Sport GmbH
Audi Sport GmbH – dawniej quattro GmbH – została założona w 1983 roku jako spółka zależna AUDI AG. Firma jest zarejestrowana jako producent samochodów wyczynowych od 1996 roku. Siedziba Audi Sport GmbH znajduje się w Neckarsulm. Audi Sport GmbH zatrudnia obecnie ponad 1300 osób w regionach wokół Ingolstadt i Neckarsulm. Podczas gdy główna siedziba Audi Motorsport znajduje się w „Neuburg an der Donau” w pobliżu Ingolstadt, modele z najwyższej półki produkowane są w „Böllinger Höfe” niedaleko Neckarsulm. W roku 2016, ta spółka – córka Audi AG, zmieniła swą nazwę na Audi Sport GmbH. Opiera swoją strategię na czterech filarach. Konstruuje i wytwarza m.in. model Audi R8, całą gamę samochodów Audi typu RS, ale odpowiada też za dostarczanie wyczynowych aut wyścigowych klientom zewnętrznym, czyli za program Audi Sport customer racing. Poza tym, zajmuje się indywidualizacją aut w programie Audi exclusive oraz produkcją i dystrybucją akcesoriów Audi Sport collection. Inicjały „RS” są zaczerpnięte z niemieckiego : RennSport – dosłownie tłumaczone jako „sport wyścigowy”. RS to najwyższy poziom wyposażenia Audi, plasujący się powyżej poziomu specyfikacji „ S ” („Sport”) standardowej gamy modeli Audi. To właśnie Audi Sport GmbH szczyci się słynnym hasłem, z którym kojarzymy Audi, a więc „Przewaga dzięki technice” („Vorsprung durch Technik”).
Wstęp do świata RS kosztuje 283 400 zł i jest nim kompaktowy hatchback Audi RS 3 Sportback. Samochód korzysta z turbodoładowanej jednostki R5 o pojemności 2.5 litra, rozwijającej 400 KM oraz 500 Nm. Napęd trafia na obie osie poprzez 7-biegową dwusprzęgłową przekładnię S-Tronic. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 3,8 s, zaś prędkość maksymalna to 250 km/h. Gamę Audi RS wieńczy SUV RS Q8 o mocy 600 KM i maksymalnym momencie obrotowym 800 Nm. Pod maską znalazła się podwójnie doładowana jednostka V8 o pojemności 4 litrów (takie same parametry mają też RS6 Avant oraz RS7). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,8 s, zaś prędkość maksymalna to 305 km/h. Auto kosztuje od 657 900 zł. Oprócz tego jest też supersamochód R8 z wolnossącym 5.2-litrowym V10. W topowej odmianie Spyder V10 Performance quattro kosztuje od 1 120 800 zł. Samochód rozwija 620 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,2 sekundy i rozpędza się do 329 km/h.
Toyota Gazoo Racing
Toyota Gazoo Racing Europe GmbH (TGR-E) jest inżynieryjną firmą należącą do Toyoty, znaną wcześniej jako Toyota Motorsport GmbH. Ma siedzibę w Kolonii, w Niemczech, od 1979 roku. Zatrudnia około 350 osób. Zajmuje się sportami motorowymi oraz usługami inżynieryjnymi oferowanymi firmom z grupy Toyoty oraz zewnętrznym klientom. W 1994 roku TGR-E uruchomiło dział tuningu samochodów drogowych, oferujący zarówno gotowe samochody, usługę tuningu, jak i szereg części oraz sportowych akcesoriów. Na przestrzeni lat Toyota Gazoo Racing Europe GmbH kilka razy zmieniało nazwę. Początkowo firma funkcjonowała jako Andersson Motorsport GmbH, w 1993 roku zmieniła nazwę na Toyota Motorsport GmbH, a od 2020 roku jest znana jako Toyota Gazoo Racing Europe GmbH.
Obecnie gama drogowych modeli od Gazoo Racing składa się z trzech pojazdów. Są nimi Toyoty GR86, Supra oraz GR Yaris. Najtańsza z nich jest Toyota GR Yaris, kosztująca od 148 900 zł. Samochód przypomina rajdowego Yarisa WRC i posiada turbodoładowaną jednostkę R3 o pojemności 1.6 litra, oferujacą 261 KM oraz 360 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,6 s, zaś prędkość maksymalna to 235 km/h. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Drugi z modeli, a więc GR86 startuje z pułapu 175 900 zł. Pod jego maską znalazła się wolnossąca jednostka typu bokser o pojemności 2.4 litra, oferująca 235 KM oraz 250 Nm. Napęd trafia na tylną oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub automatycznej o tej samej liczbie przełożeń. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,3 s w przypadku odmiany z manualem oraaz 6,9 s w wersji z automatem. Prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 226 oraz 216 km/h.
Na szczycie oferty znajduje się GR Supra. Bazowa odmiana z 2-litrowym silnikiem benzynowym oferującym 258 KM i 400 Nm przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 s i rozpędza się do 250 km/h. Mocniejszy wariant z 3-litrową jednostką R6 rozwija już 340 KM oraz 500 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,3 s. W obu przypadkach napęd trafia na tylne koła poprzez 8-biegową skrzynię automatyczną ZF. Słabsza Supra kosztuje od 226 900, zaś mocniejsza od 334 900 zł.
Ford Performance
Ford TeamRS był europejskim działem samochodów wyczynowych i sportów motorowych firmy Ford Motor Company, związanym z działalnością Ford Racing. Dział Ford RS narodził się z myślą o rajdach, zaś RS jest skrótem od Rallye Sport. Ostatecznie TeamRS został zastąpiony przez globalny oddział Ford Performance, który m.in. odpowiada za konwersję amerykańskiej wersji Forda GT z 2006 roku na europejską. Historia Ford TeamRS sięga aż 1963 roku. Pierwszym globalnym samochodem Forda, który otrzymał skrót RS (w tym przypadku od wyrazów Rallye Sport) był model Escort Mark I z 1970 roku. Liczba 1600 w nazwie pojawiła się oczywiście z powodu pojemności silnika, który został zaprojektowany po to aby poprawić osiągi rajdowych Escortów Twin Cam, które Ford wystawiał do sportowej rywalizacji. Nad jednostką oznaczoną symbolem BDA pracowali brytyjscy specjaliści z Coswortha. Osiągała ona moc 115 KM i 142 Nm i sprawiła, że Escorty stały się najlepszymi samochodami w swojej kategorii.
W 1992 roku Ford pokazał Escorta IV RS Cosworth z turbodoładowanym silnikiem 2.0 o mocy 227 KM i 304 Nm momentu obrotowego i stałym napędem na cztery koła. Auto ważyło w zależności od wersji wyposażenia od 1275 do 1320 kg i od 0 do 100 km/h przyspieszało w niecałe 7 sekund. Prędkość maksymalna wynosiła 220 km/h. 2009 rok przyniósł jednego z najlepszych drogowych sportowych Fordów w historii, czyli Focusa RS drugiej generacji. Auto było wyposażone w 2.5-litrowy, pięciocylindrowy silnik turbo o mocy 305 KM i 440 Nm momentu obrotowego. Najmocniejsze seryjnie produkowane przednionapędowe auto w 2009 roku przyspieszało do 100 km/h w 5,9 sekundy i maksymalnie osiągało 263 km/h.
Europejska gama Ford Performance składa się obecnie z 3 modeli. Są nimi miejska Fiesta ST, Puma ST oraz Focus ST. Podstawowa Fiesta ST kosztuje od 100 050 zł. Pod maską ma trzycylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 1.5 litra i mocy 200 KM oraz 320 Nm momentu obrotowego. Moc trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,5 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Ta sama jednostka pracuje pod maską Forda Pumy ST. W jego przypadku przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Samochód kosztuje od 133 900 zł. Wreszcie jest kompaktowy Focus ST kosztujący od 159 300 zł. Korzysta on z turbodoładowanej jednostki benzynowej R4 o mocy 280 KM i maksymalnym momencie obrotowym 420 Nm. W jego przypadku przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,7 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Takie same osiągi oferuje wariant z 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnią PowerShift, również z napędem na przednią oś. Focus ST występuje także w odmianie kombi, przyspieszającej od 0 do 100 km/h w 5,8 s.
Hyundai N
Ostatnim, a zarazem najmłodszym na naszej liście działem tuningowym jest Hyundai N. Powstał on bowiem w 2016 roku. Nazwa „N” pochodzi od okręgu Namyang w Korei Południowej, która jest miejscem założenia submarki N, a także lokalizacji Centrum Badawczo-Rozwojowego Hyundaia. Ponadto „N” w nazwie odnosi się do toru Nürburgring w Niemczech, gdzie mieści się Centrum Techniczne Hyundaia – testowane są tam wszystkie modele z linii N. Wreszcie N nawiązuje do kształtu szykan na torze. Plany utworzenia submarki były już jednak dużo wcześniej, zaś prawdziwym początkiem zmian było ogłoszenie przez Hyundaia w 2014 roku nowego wiceprezesa i szefa wykonawczego ds. testowania samochodów i rozwoju pojazdów o wysokiej wydajności. Został nim Albert Biermann, a więc osoba mająca 30 lat doświadczenia w BMW, w tym także na stanowisku dyrektora działu M GmbH.
Koreańczycy rozpoczęli swoją przygodę z hot hatchami z grubej rury, prezentując w 2017 roku model i30 N. Jest on pierwszym samochodem opracowanym przez sportowy dział Hyundai N. Samochód powstał jako konkurencja dla Golfa GTI i spółki. Samochód do dziś uchodzi za jednego z najlepszych obecnie oferowanych kompaktowych hot hatchy. W 2020 roku i30 N doczekał się liftingu. Pod maską kompaktowego Hyundaia pracuje 2-litrowa turbodoładowana jednostka o mocy 250 KM oraz 353 Nm i współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. Napęd trafia na przednią oś, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Jest też mocniejsza odmiana Performance rozwijająca 280 KM oraz 393 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,9 s w wersji ze skrzynią manualną lub 5,4 s w wariancie z dwusprzęgłową 8-stopniową przekładnią DCT. Bazowy i30 N kosztuje od 140 900 zł, zaś Performance od 165 900 zł. Dopłata do przekładni automatycznej wynosi 9000 zł. W ofercie jest też odmiana liftback o nazwie i30 Fastback, który wymaga dopłaty w wysokości 3000 zł. W 2018 roku zadebiutował drugi model z rodziny N w postaci Velostera N, który jednak nie jest dostępny w Europie.
Oprócz tego w ofercie Hyundai N znajdziemy też miejskiego hatchbacka i20 N (zadebiutował jesienią 2020 roku) oraz crossovera Konę N. Pod maską i20 N znalazła się turbodoładowana jednostka R4 o pojemności 1.6 litra, rozwijająca 204 KM oraz 275 Nm (305 Nm w funkcji Overboost). Napęd trafia na przednie koła poprzez 6-biegową skrzynię manualną. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,2 s, zaś prędkość maksymalna to 230 km/h. Samochód kosztuje od 109 900 zł oraz 118 900 za odmianę Performance, wyposażoną m.in. w elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego. Najmłodszym członkiem rodziny N jest Kona N, która zadebiutowała wiosną 2021 roku. Samochód korzysta z 2-litrowej jednostki o mocy 280 KM i maksymalnym momencie obrotowym 392 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,5 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 240 km/h. Napęd trafia na przednie koła poprzez 8-stopniową dwusprzęgłową przekładnię DCT. Kona N Performance kosztuje od 177 900 zł.