Pandemia koronowirusa wpłynęła negatywnie na wiele gałęzi przemysłu. W tym na motoryzacyjny. Mimo tego jednak producenci przygotowali na 2021 r. sporo ciekawych premier. Jakie nowe modele znajdą się w tym roku w salonach samochodowych (zarówno tych stacjonarnych, jak i działających online)? Zapraszam do zapoznania się z moim subiektywnym wyborem tegorocznych premier motoryzacyjnych.
Samochody miejskie i kompaktowe
Zacznę od aut segmentu B, określanych mianem samochodów miejskich, mimo że możesz nimi także wybrać się na bliższą lub dalszą wyprawę.
Dacia Logan, Sandero i Sandero Stepway
W połowie lutego w salonach dilerskich rumuńskiej marki pojawi się Dacia Sandero i Sandero Stepway nowej generacji. Nieco później do tych modeli dołączy Dacia Logan.
Wszystkie modele będą większe od swoich poprzedników (przykładowo – Dacia Sandero 2021 będzie dłuższa od poprzedniczki o 19 mm, a rozstaw jej osi zwiększy się o 15 mm). Zmieni się też wachlarz napędzających je silników. Nie będzie można zamówić auta napędzanego silnikiem Diesla. Dostępne będą trzy jednostki benzynowe (każda o trzech cylindrach):
- podstawową jednostką napędową będzie SCe 65, silnik wolnossący o pojemności jednego litra, współpracujący z 5-biegową skrzynią manualną. Silnik ten nie jest dostępny w Sandero Stepway,
- drugim silnikiem będzie TCe 90, litrowa jednostka z turbodoładowaniem. Ten silnik może być połączony z 6-biegową skrzynią manualną lub skrzynią automatyczną CVT,
- trzecim silnikiem będzie TCe 100 LPG, turbodoładowana, dwupaliwowa jednostka (benzyna/LPG), współpracująca z 6-biegową skrzynią manualną.
W nowych Daciach pojawi się też nowy system multimedialny (Media Display) obejmujący 8-calowy ekran dotykowy (będzie znajdował się nad deską rozdzielczą) i 4 głośniki. Media Display będzie obsługiwał Android Auto i Apple Car Play. Dostępny też będzie system Media Nav. Będzie on wzbogacony o nawigację i bezprzewodowe łącze dla Android Auto i Apple Car Play. W jego przypadku dostępnych będzie sześć głośników.
Ile trzeba zapłacić za nową Dacię Sandero? Sprawdź ceny rumuńskiego auta w poniższej tabeli.
Dacia Sandero i Dacia Sandero Stepway – ceny
Wersja/silnik | Access | Essential | Stepway Essential | Comfort | Stepway Comfort |
SCe 65 | 40900 zł | 45900 zł | 48900 zł | ||
TCe 90 | – | 49900 zł | 53400 zł | 52900 zł | 56900 zł |
TCe 90 CVT | – | 58900 zł | 62900 zł | ||
– | 50900 zł | 54400 zł | 53900 zł | 57900 zł |
Dacia Sandero i Dacia Sandero Stepway są już dostępne w polskich salonach marki. Dacia Logan będzie dostępna w Polsce wiosną 2021 r.
Hyundai i20 N
Wiosną 2021 r. w Europie będzie dostępny Hyundai i20 N. Samochód, inspirowany rajdowym modelem i20 WRC, będzie zapewniał doznania sportowe dzięki silnikowi o znakomitym osiągach i zaawansowanym technologiom. Tego hot-hatcha będzie napędzał benzynowy silnik 1.6 T-GDi o mocy 204 KM i z momentem obrotowym wynoszącym 275 Nm (dostępnym od 1 750 do 4 500 obr./min). Napęd na koła będzie przenosiła skrzynia manualna o sześciu przełożeniach.
Prędkość maksymalna Hyundaia i20 N wynosi 230 km/h, a pierwsza „setka” pojawia się na prędkościomierzu po 6,7 sekundy.
Nowy Hyundai i20 N oferuje m.in. funkcję międzygazu (Rev Maching), która synchronizuje prędkość silnika z wałem wyjściowym i posiada osobny przycisk do aktywacji na kierownicy. Międzygaz pozwala na płynniejsze lub bardziej sportowe redukcje, w zależności od trybu jazdy. Dzięki funkcji kontroli startu (Launch Control) silnik i kontrola trakcji są zoptymalizowane pod kątem szybkiego przyspieszania ze startu zatrzymanego, niczym u zawodowego kierowcy wyścigowego.
W porównaniu do „cywilnego” i20, wersja N ma prześwit obniżony o 10 mm.
Toyota Yaris Cross
Miejski crossover to taki must have w ofercie producenta samochodów. Do największych zalet takich aut należy wyższy prześwit niż w zwykłym aucie klasy B (np. w prześwit Dacii Sandero Stepway jest większy aż o 41 mm niż w Dacii Sandero) czy lepsza widoczność z miejsca kierowcy. Do tego trzeba dodać też łatwiejsze zajmowanie miejsca w aucie.
Na wiosnę 2020 r. swoją wariację na temat miejskiego crossovera – Yaris Cross – pokazała też Toyota.
Toyota Yaris Cross będzie dostępna z napędem hybrydowym wykorzystującym trzycylindrowy silnik 1.5 o mocy 116 KM (tak, to ta sama jednostka, która pracuje pod maską „zwykłego” hybrydowego Yarisa). Co ciekawe, Yaris Cross będzie dostępny z napędem na 4 koła (co nie jest normą wśród małych crossoverów).
Auto będzie też większe do Yarisa – szersza o 2 cm, wyższa o 9 cm i dłuższa o 24 cm. Będzie też miała większy prześwit – wyniesie on 17 cm.
Toyota Yaris Cross pojawi się w sprzedaży w 2021 r.
Fiat Tipo
Fiat Tipo z czterodrzwiowym nadwoziem zadebiutował w 2016 r. Rok później w sprzedaży pojawił się Tipo z nadwoziem hatchback i kombi. Jesienią 2020 r. Fiat poinformował o liftingu modelu oraz o wprowadzeniu nowej wersji – Tipo Cross.
Podstawowym silnikiem napędzającym nowego Fiata Tipo będzie nowa jednostka – 1.0 T3 Turbo o mocy 100 KM. Wyjątkiem będzie wersja z nadwoziem sedan – w jej przypadku zachowany zostanie wolnossący silnik benzynowy 1.4 Fire o mocy 95 KM. Dostępne będą też dwa silniki Diesla: 1.3 MultiJet (95 KM) i 1.6 MultiJet (130 KM).
Co zmieniło się w nowym Fiacie Tipo? Producent wprowadził nowy grill, którego centralnym punktem jest nowe logo z napisem Fiat. Dostępne są też przednie reflektory i tylne światła Full LED. We wnętrzu auta analogowy zestaw wskaźników został zastąpiony przez 7-calowy cyfrowy wyświetlacz TFT.
Samochód wyposażony jest w całkowicie nowe radio UConnect 5 z ekranem dotykowym o wielkości 10,25 cala.
Fiat Tipo Cross jest – w porównaniu do pozostałych wersji nadwoziowych – podniesiony o prawie 4 cm. Zastosowane są w nim też elementy wyposażenia, nadające mu solidny i muskularny wygląd.
Fiat Tipo sedan kosztuje co najmniej 53 500 zł, hatchback – od 58 700 zł, kombi – od 69 100 zł, a Tipo Cross – od 78 700 zł.
Suzuki Swace
Pod nazwą Suzuki Swace kryje się kompaktowe kombi, efekt współpracy dwóch japońskich koncernów motoryzacyjnych: Toyoty i Suzuki.
Suzuki Swace jest spokrewnione z Toyotą Corollą (nadwozia obu aut są do siebie bardzo podobne, różnią się detalami). Jednak, w przeciwieństwie do Corolli, do Suzuki Swace będzie montowany tylko jeden silnik. Będzie to hybrydowa jednostka składająca się z silnika benzynowego 1.8 o mocy 98 KM, z którą współpracuje 72-konny silnik elektryczny. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 122 KM.
Suzuki Swace jest dostępne w dwóch wersjach wyposażenia:
- Premium Plus – od 103 500 zł i
- Elegance – od 117 500 zł.
Standardem, dostępnym już w Premium Plus, będą m.in. reflektory Parabola LED (światła mijania i drogowe), komplet systemów bezpieczeństwa, automatyczne światła drogowe, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, kamera cofania, podgrzewane przednie fotele, system multimedialny z ośmiocalowym ekranem czy podgrzewana skórzana kierownica wielofunkcyjna.
Szkoda, że Suzuki nie zdecydowało się na zastosowanie w Swace mocniejszej jednostki hybrydowej – 2.0 Hybrid Dynamic Force o łącznej mocy 184 KM.
SUVy i crossovery
SUVy i crossovery należą do najchętniej kupowanych samochodów. Dlatego też nie mogło ich zabraknąć w tym zestawieniu.
Nissan Qashqai
Pod koniec 2020 r. Nissan ujawnił pierwsze informacje dotyczące Nissana Qashqai trzeciej generacji (obecnie sprzedawana generacja zadebiutowała w 2014 r., a w 2017 r. przeszła face lifting).
Co wiadomo o nowym Qashqaiu? Na razie niewiele. Producent poinformował, że nowa generacja jednego z najpopularniejszych crossoverów będzie napędzana:
- silnikiem benzynowym 1.3 z technologią miękkiej hybrydy z 12-woltową instalacją elektryczną (zazwyczaj stosowana jest instalacja o napięciu 48V),
- lub z wykorzystaniem układu e-POWER. Od klasycznego napędu hybrydowego będzie się on różnił tym, że w systemie e‑POWER silnik benzynowy służy jedynie do doładowywania akumulatora, a samochód jest napędzany tylko przez silnik elektryczny.
Nowy Qashqai będzie też wyposażony w zmodernizowany system ProPILOT, inteligentne reflektory LED (reflektory będą składać się z 12 indywidualnych segmentów automatycznie dostosowujących wiązkę światła do sytuacji na drodze). Na pokładzie nowego Qashqaia znajdzie się też dziewięciocalowy wyświetlacz systemu NissanConnect, współpracującego z Android Auto i Apple Car Play.
Nowy Nissan Qashqai spodziewany jest w 2021 r.
Mitsubishi Eclipse Cross
W kwietniu 2021 r. w Polsce zadebiutuje druga generacja Mitsubishi Eclipse Cross. Co zmieni się w tym aucie? Zniknie dzielona szyba w drzwiach bagażnika (dotychczas był to jeden z charakterystycznych elementów tego modelu). Auto zyska nowe tylne światła. Przekonstruowany będzie też przód – z nowymi reflektorami.
Wewnątrz znajdzie się nowy ekran systemu multimedialnego o przekątnej 8 cali. Do jego obsługi będą stosowane m.in. dwa pokrętła.
W nowym Mitsubishi Eclipse Cross znajdą się także m.in. head–up display, tempomat adaptacyjny z radarem, podgrzewana kierownica, skórzana tapicerka i elektrycznie sterowane fotele, SDA z interfejsami CarPlay i Android Auto oraz nawigacją TomTom.
Największa zmiana zajdzie pod maską nowego Eclipse Crossa. Zadebiutuje tam – znany z Outlandera PHEV – napęd hybrydowy składający się z benzynowego silnika 2.4 MIVEC (98 KM) wspomaganego przez dwa silniki elektryczne – przedni o mocy 82 KM i tylny o mocy 95 KM. Silnik spalinowy służy głównie do ładowania baterii oraz wsparcia napędu elektrycznego. Eclipse Cross PHEV nie ma skrzyni biegów, lecz przekładnię jednobiegową, co zapewnia płynne przyspieszanie bez szarpnięć wywoływanych zmianą przełożeń.
Renault Arkana
Renault Arkana będzie pierwszym SUV-em coupe francuskiego producenta. Dzięki swoim gabarytom (4 568 mm długości, 1571 mm wysokości i 2720 mm rozstawu osi), Renault Kadjar uplasuje się między Kadjarem (od którego będzie dłuższy o 79 mm) a Koleosem (Arkana będzie krótsza od tego SUVa o 105 mm).
Pod maską Renault Arkana będzie początkowo pracował benzynowy silnik 1.3 TCe (o mocy 140 KM, później dołączy do niego jednostka o mocy 160 KM – TCe 160), który połączony będzie z automatyczną skrzynią biegów EDC. Renault Arkana będzie dostępny z dwoma rodzajami napędów hybrydowych:
- E-TECH Hybrid o mocy 140 KM
- i z silnikami TCe 140 i TCe 160 z systemem 12-woltowej „miękkiej hybrydy”.
Pojemność bagażnika Renault Arkana wyniesie 513 l (dla wersji benzynowej) i 438 l (dla wersji E-TECH Hybrid).
Arkana będzie też trzecim modelem Renault – po Clio i nowym Megane – który będzie dostępny w wersji R.S. Line (R.S., czyli Renault Sport). Wersja R.S. Line będzie dostępna z napędem E-TECH Hybrid i z silnikiem benzynowym TCe 140, a w przyszłości również z jednostką TCe 160.
Co ciekawe, Renault Arkana, który zadebiutował w 2018 r. na targach motoryzacyjnych w Moskwie, przeznaczony był na rynek rosyjski, chiński, koreański czy południowokoreański.
Toyota RAV4 plug-in hybrid
Można powiedzieć – nareszcie! Gama jednego z najpopularniejszych SUV-ów na świecie (przez 26 lat – bo tyle już minęło od początku jego produkcji – sprzedało się ponad 10 milionów egzemplarzy tego samochodu) wzbogaci się o napęd hybrydowy typu plug-in.
Pod maską Toyoty RAV4 plug-in będzie pracowała jednostka napędowa 2.5 Plug-in Hybrid o mocy 306 KM, który będzie współpracował z bezstopniową skrzynią biegów e-CVT („zwykła” hybryda ma 218 KM – w przypadku napędu na przednią oś i 222 KM – w przypadku napędu na 4 koła). RAV4 plug-in hybrid będzie więc najmocniejszą hybrydą w gamie Toyoty.
Samochód będzie dostępny w dwóch wersjach wyposażenia:
- Dynamic – od 228 900 zł,
- Selection – od 248 900 zł.
Dostępna będzie też wersja Selection z pakietem VIP, której cena wyniesie od 264 900 zł.
Toyota RAV4 plug-in hybrid będzie oferowana tylko z napędem 4×4.
Suzuki Across
Suzuki Across to drugi – po Suzuki Swace – owoc współpracy dwóch japońskich koncernów motoryzacyjnych. Ten samochód jest bliźniaczym modelem Toyoty RAV4 Hybrid (a właściwie – prawie bliźniaczym – oba auta różnią się detalami – w Across jest np. inaczej zaprojektowany przód auta).
Tak jak w przypadku Toyoty RAV4 plug-in, maksymalna moc układu hybrydowego napędzającego Suzuki Across wynosi 306 KM (to taka sama jednostka napędowa).
Auto jest dostępne tylko w jednej wersji wyposażenia – Elegance – a jego cena wynosi 261 800 zł.
Samochody elektryczne
Elektromobilność to określenie, które słyszymy coraz częściej. Na polskim rynku dostępnych jest sporo modeli aut elektrycznych. Począwszy od aut miejskich (Renault Zoe) czy kompaktowych (Nissan Leaf), a skończywszy na autach marek premium (np. Audi e-tron czy Porsche Taycan). W zestawieniu pokażę trzy nowe auta elektryczne. Dwa z nich znajdą się w sprzedaży jeszcze w tym roku, a trzeci – jest już wyceniony przez importera i będzie można go wkrótce zamawiać.
Dacia Spring Electric
Dacia Spring Electric to pierwszy elektryczny samochód rumuńskiego producenta. Elektryczna Dacia jest miejskim crossoverem. Jej wymiary są następujące:
- długość: 3 734 mm,
- szerokość: 1 622 mm (szerokość z lusterkami – 1 770 mm),
- wysokość: 1 516 mm,
- rozstaw osi: 2 423 mm,
- prześwit pojazdu nieobciążonego: 150 mm.
Pojemność bagażnika Dacii Spring Electric wynosi 300 l, po złożeniu oparć tylnej kanapy pojemność bagażnika wzrasta do 600 l.
Samochód będzie napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 44 KM połączonym z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 26,8 kWh. Dacię można ładować z:
- domowego gniazdka 230 V przy użyciu przewodu dostępnego w standardzie (czas ładowania do 100% pojemności wynosi poniżej 14 godzin),
- Wallboxa (przy użyciu przewodu dostępnego w opcji) – czas ładowania do 100% pojemności z Wallboxa o mocy 7,4 kW wynosi poniżej 5 godzin, a z Wallboxa o mocy 3,7 kW – poniżej 8,5 godziny,
- lub z opcjonalnego terminala DC (w opcji) – czas ładowania z terminala o mocy 30 kW do 80% pojemności wynosi do godziny.
Zasięg Dacii Spring Electric wynosi 225 km (w cyklu mieszanym WLTP) i 295 km w cyklu WLTP City (w cyklu homologacyjnym obejmującym wyłącznie miejską część cyklu homologacji).
Nissan Ariya
Nissan Ariya to drugi – po Nissanie Leaf – elektryczny samochód japońskiego producenta i jednocześnie jego pierwszy elektryczny SUV.
Nissan Ariya plasuje się – pod względem rozmiarów – między modelami Qashqai a X-Trail. Wymiary Nissana Ariya są następujące:
- długość – 4 595 mm,
- szerokość – 1 850 mm,
- wysokość – 1 660 mm,
- rozstaw osi – 2 775 mm.
Samochód będzie dostępny z napędem na 2 lub 4 koła. Na rynku europejskim auto będzie dostępne w pięciu wersjach.
Ariya 2 WD | Ariya AWD – e-4OFRCE | ||||
63 kWh | 87 kWh | 63 kWh | 87 kWh | 87 kWh Performance | |
Pojemność akumulatora (nominalna) | 65 kWh | 90 kWh | 65 kWh | 90 kWh | 90 kWh |
Moc | 217 KM | 242 KM | 278 KM | 305 KM | 394 KM |
Moment obrotowy | 300 Nm | 300 Nm | 560 Nm | 600 Nm | 600 Nm |
Prędkość maksymalna | 160 km/h | 160 km/h | 200 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Szacunkowy zasięg | Do 360 km | Do 500 km | Do 340 km | Do 460 km | Do 400 km |
Debiut Nissana Ariya jest spodziewany pod koniec 2021 r.Nissan Ariya 63 kWh jest standardowo wyposażony w ładowarkę 7,4 kW do użytku domowego, a wersję z akumulatorem 87 kWh można ładować w domu trójfazową ładowarką o mocy 22 kW. W dłuższej trasie samochód można szybko doładować na publicznej stacji o mocy do 130 kW.
Do dwóch aut elektrycznych, które na naszych ulicach będziemy mogli oglądać dopiero za kilka miesięcy dodaję jeszcze jedno, już wycenione, które można konfigurować na stronie importera. Mowa o Skodzie Enyaq iV.
Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iV będzie dostępna w trzech wersjach – 50, 60 i 80 – ich nazwy są związane z pojemnościami netto akumulatora trakcyjnego. Do sprzedaży trafiła teraz Skoda Enyaq iV w wersji 60 i 80.
Wymiary Skody Enyaq iV są następujące:
- 4 649 mm długości,
- 1 879 mm szerokości,
- 1 616 mm wysokości
- i 2 765 mm a rozstawu osi.
Moc Skody Enyaq iV 60 wynosi 179 KM, pojemność jej akumulatora trakcyjnego to 62 kWh netto a maksymalny zasięg wg WLTP wynosi 412 km.
Silnik napędzający Skodę Enyaq iV 80 ma 204 KM mocy. Pojemność akumulatora trakcyjnego zasilającego go w energię to 82 kWh. Maksymalny zasięg auta w tej wersji to 536 km (wg WLTP).
Za Skodę Enyaq iV 60 trzeba zapłacić co najmniej 182 300 zł, a za Skodę Enyaq iV 80 – co najmniej 211 700 zł.
To nie wszystkie premiery samochodów osobowych, jakie zostały zapowiedziane na 2021 r. Nowego SUV-a – Bayon – zapowiedział Hyundai. Z kolei Alfa Romeo zapowiedziała nowego SUV-a – Tonale. O nowościach rynkowych będziemy informować w nadchodzących tygodniach.