Dlaczego duet się rozstał?

Loeb wraz z Eleną sięgnęli razem po 79 zwycięstw i 119-krotnie meldowali się na podium Rajdowych Mistrzostw Świata w latach 2001-2020. Francuski magazyn L’Équipe podaje, że Loeb telefonicznie poinformował Daniela telefonicznie o decyzji w sprawie zmiany pilota.

Séb zadzwonił do mnie dzisiaj chwilę przed południem, aby poinformować mnie, że będzie kontynuował swoją karierę z innym pilotem. Powiedział mi, że ekipa Prodrive poprosiła o to i stwierdziła, że nie jestem tak zmotywowany, jak również popełniłem zbyt wiele błędów w nawigacji podczas ostatniego Dakaru.

– Daniel Elena

Tegoroczny udział w Rajdzie Dakar nie poszedł po myśli Loeba i Eleny. Oprócz kłopotów z nawigacją doświadczyli wielu usterek mechanicznych, przez które musieli przedwcześnie wycofać się z rajdu. Był to ich pierwszy raz w barwach ekipy Bahrain Raid Xtreme, obsługiwanej przez Prodrive. Sébastien Loeb w rozmowie z L’Équipe, przyznał, że podjęcie tej decyzji nie było łatwe, ponieważ Daniel jest jego przyjacielem:

To nie była najłatwiejsza rozmowa telefoniczna, ponieważ razem spędziliśmy 23 lata, a Daniel jest moim przyjacielem. Dużo rozmawialiśmy z Prodrive i po przeanalizowaniu naszego ostatniego występu w Dakarze doszliśmy do wniosku, że najlepiej będzie spróbować czegoś innego. Mam 47 lat i zostało mi niewiele czasu na zwycięstwo w Dakarze, więc chcę dać sobie najlepszą szansę [aby to osiągnąć]. Czas pokaże, czy to właściwa decyzja. To nie zmienia jednak moich relacji z Danielem, z którym odniosłem ogromny sukces.

– Sébastien Loeb

Historia sukcesów francusko-monakijskiego duetu

Przyjaciele po raz pierwszy w duecie kierowcy i pilota wystartowali w 1998 roku za sterami Citroëna Saxo Kit Car, jednak ich kariera nabrała prawdziwego tempa dopiero po debiucie samochodem klasy World Rally Car. W 2000 roku wystartowali w V-Rally Tour de Corse – Rallye de France (ktoś pamięta jeszcze tę świetną grę V-Rally?) za sterami Toyoty Corolli WRC, kończąc na wysokiej, dziewiątej pozycji. Już rok później zwyciężyli mistrzostwa Junior WRC, a w 2002 roku po raz pierwszy w karierze stanęli na podium Rajdowych Mistrzostw Świata. w tym samym roku zaznali smaku zwycięzkiego szampana.

Mistrzowski Citroen Xsara WRC z 2005 roku, fot. Citroen Origins (źródło)

W 2003 roku jeździli regularnie dla zespołu Citroën Total i z nim wywalczyli wicemistrzostwo, tracąc zaledwie jeden punkt do mistrwów świata: Pettera Solberga i Phila Millsa. Kolejne sezony natomiast to prawdziwa dominacja Loeba i Eleny. W latach 2004-2012 zostawali mistrzami co rok, kończąc z dzewięcioma tytułami Mistrzów Świata pod rząd. Jest to absolutny rekord, na którego wyrównanie przyjdzie nam naprawdę sporo zaczekać. Za sterami kolejnych modeli Citroëna: Xsary WRC, C4 WRC oraz DS3 WRC ustanowili też wiele innych rekordów, takich jak największa liczba zwycięstw w trakcie sezonu, czy największa liczba wygranych eliminacji pod rząd!

W 2013 duet startował tylko w wybranych przez siebie rajdach. Był to ich pożegnalny sezon w WRC, a przynajmniej tak myśleliśmy do momentu kiedy jednorazowo pojawili się na trasie Rajdu Monte-Carlo dwa lata później. W 2016 roku Loeb postanowił spróbować swoich sił w innych gałęziach motorsportu. Mogliśmy go zobaczyć w wyścigach samochodów turystycznych, jak i Rallycrossie. W duecie z Eleną występował ponownie na pustyniach Dakaru w latach 2016-2019 oraz w tym roku. Najlepszym ich wynikiem było 2. miejsce w 2017 roku.

Oprócz udziału w Dakarze najbardziej utytułowany rajdowy duet w historii zaczął ponownie próbować swoich sił w WRC za sterami samochodów nowej generacji, osiągających moc 380 KM. W latach 2018-2020 wzięli udział w kilkunastu rundach i udało im się nawet zwyciężyć w Rajdzie Katalonii w 2018 roku.

Sebastien jeszcze nie zdradził, jakie ma plany na ten rok, ale możemy zgadywać, że skupi się na przygotowaniach do przyszłorocznego Dakaru. Trzymam kciuki, aby mu się to udało, a jednocześnie liczę, że jego przyjaźń z Danielem nie tym całym zajściu ucierpi. Ja tymczasem serdecznie dziękuję za uwagę i życzę udanego wieczora!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *