Długo przyszło nam czekać na kompaktowego SUV-a Alfy. Jak przystało na włoską markę, mamy do czynienia z nietuzinkowym designem. Jednocześnie to pierwsza hybryda plug-in tej firmy, a do tego model, z którym Alfa wiąże spore nadzieje na wybicie się ze sprzedażowego dołka.
Na premierę tego modelu trochę się naczekaliśmy. Wielokrotnie przekładany termin debiutu, zmiany co do koncepcji napędu, wreszcie zawirowania związane z pandemią koronawirusa – łatwo nie było. Wystarczy wspomnieć, że o Tonale mówiło się jeszcze za czasów Sergio Marchionne (zmarł w 2018 roku). Koncepcyjne Tonale było hitem targów w Genewie w 2019 roku. Pierwotne plany producenta zakładały debiut pojazdu w 2020 roku, jednak w międzyczasie zmieniła się koncepcja napędu (postanowiono zaadoptować Tonale do napędu PHEV), a także wybuchła pandemia COVID-19, która sparaliżowała branżę motoryzacyjną. W międzyczasie jeszcze doszło do powstania koncernu Stellatins, co wiązało się z przetasowaniami kadrowymi. W konsekwencji debiut Tonale miał odbyć się w 2021 roku, jednak ostatecznie samochód pokazano 8 lutego 2022 roku. Jest to niezwykle ważny dla marki model, gdyż znajdujące się w gamie Giulia i Stelvio cieszą się znacznie mniejszym zainteresowaniem niż szacował producent. Tonale jest zatem kolejnym już kołem ratunkowym dla marki.
Alfa Romeo Tonale nie straciła nic z gracji i odwagi konceptu
W porównaniu do konceptu, Alfa Romeo Tonale zachowała jego najważniejsze akcenty stylistyczne w postaci agresywnych reflektorów przednich oraz typowego dla marki grilla Scudetto. Tonale to też pierwsza Alfa (nareszcie), która otrzymała w pełni LED-owe matrycowe reflektory 3+3 z nową matrycą Full-LED przywodzącą na myśl dumny wygląd modelu SZ Zagato lub samochodu koncepcyjnego Proteo. Trzy moduły, opracowane we współpracy z firmą Marelli, tworzą unikalną linię przodu samochodu i jednocześnie zapewniają światła dzienne, dynamiczne kierunkowskazy oraz funkcję „Welcome and Goodbye” (aktywowaną za każdym razem, gdy kierowca włącza lub wyłącza samochód), aby zapewnić najlepsze warunki oświetlenia dzięki wprowadzeniu dwóch zaawansowanych technologii. Pierwsza z nich, „Adaptive Driving Beam”, stale dostosowuje światła mijania w zależności od prędkości i warunków jazdy; druga, „Glare-Free High Beam Segmented Technology”, automatycznie wykrywa ruch przed samochodem i/lub jazdę z przeciwnego kierunku, aby uniknąć oślepiania przez inne samochody, wreszcie trzeci moduł, automatycznie aktywowany podczas pokonywania zakrętów, aby zapewnić najlepsze możliwe oświetlenie boczne.
Alfa Romeo Tonale – wymiary
Alfa Romeo Tonale mierzy 4,53 m długości, 1,84 m szerokości oraz 1,6 m wysokości. Rozstaw osi liczy blisko 2,64 m, a więc tyle samo co w Jeepie Compassie. Zresztą to właśnie z jego platformy korzysta Tonale. Patrząc na samochód można dostrzec charakterystyczne cechy stylistyczne klasycznych Alf, jak „GT Line”, która biegnie od tyłu do reflektorów, przywołując na myśl kształty Giulii GT i przeplatają się z obłymi, i eleganckimi bryłami nadwozia, przypominającymi kultowe modele, jak 8C Competizione. Lampy tylne mają stylizację dopasowaną do wyglądu oświetlenia z przodu, zaś felgi otrzymały wzór nawiązujący do starszych modeli Alfy Romeo.
Zorientowana na kierowcę
Jak przystało na włoską markę, kabina Tonale jest mocno zorientowana na kierowcę. Jej projekt był inspirowany sportami motorowymi. Wygląda ona schludnie, a jednocześnie nowocześnie i nie brak jej sportowego sznytu. Ciekawych akcentów w Alfie Romeo Tonale nie brakuje – mamy przecież sportową kierownicę z wielkimi, aluminiowymi manetkami do zmiany biegów, wstawki ozdobne z aluminium lub karbonu, a także skórzany pas biegnący przez środkową część deski rozdzielczej, z kontrastowymi przeszyciami. Ładnie prezentują się też fotele z wyhaftowanym na zagłówkach logo marki. Przed kierowcą znalazł się 12,3-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów, zaś kokpit wieńczy wolnostojący, dotykowy ekran systemu infotainment Uconnect 5 o przekątnej 10,25 cala. Multimedia oferują bezprzewodowe aktualizacje oraz bezprzewodowe funkcje AndroidAuto i Apple CarPlay. Dostępna jest też obsługa głosowa Amazon Alexa. Dzięki funkcji „Secure Delivery Service”, Tonale można wybrać jako miejsce dostawy zamówionych paczek, odblokowując drzwi i pozwalając kurierowi pozostawić je wewnątrz samochodu, a wszystko to przy zachowaniu całkowitego bezpieczeństwa.
Tonale wyposażono w długą listę systemów bezpieczeństwa. Na pokładzie auta znajdziemy bowiem adaptacyjny tempomat, ostrzeganie przed kolizją z automatycznym hamowaniem awaryjnym i wykrywaniem pieszych, asystenta utrzymania pasa ruchu, monitorowanie martwego pola, kamera 360 stopni oraz wykrywanie ruchu poprzecznego z tyłu. Na liście opcji znajdzie się funkcja jazdy autonomicznej 2. stopnia, obejmująca także asystenta jazdy w korku.
Innowacyjna technologia TFT
Jako pierwsza na świecie, Alfa Romeo Tonale debiutuje z technologią niewymienialnego tokena (NFT), prawdziwą innowacją w sektorze motoryzacyjnym. Alfa Romeo jest pierwszym producentem samochodów, który połączył samochód z cyfrowym certyfikatem NFT. Technologia ta oparta jest na koncepcji „blockchain card”, poufnego i niemodyfikowalnego zapisu głównych etapów „życia” samochodu. Za zgodą klienta, NFT rejestruje dane pojazdu, generując certyfikat, który może być wykorzystany jako gwarancja, że samochód był prawidłowo utrzymywany, co ma pozytywny wpływ na jego wartość rezydualną. Na rynku samochodów używanych, certyfikacja NFT stanowi dodatkowe źródło wiarygodnego pochodzenia.
Alfa Romeo Tonale – silnik
Pod maską Alfy Romeo Tonale znalazły się wyłącznie zelektryfikowane silniki benzynowe oraz jeden wysokoprężny. Bazowy benzyniak o pojemności 1.5 litra rozwija 130 KM oraz 240 Nm i korzysta z układu mild hybrid z 48-woltowym silnikiem elektrycznym. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej. Kolejna w gamie będzie hybrydowa odmiana VGT z 1.5-litrowym silnikiem o mocy 160 KM oraz silnikiem elektrycznym o mocy 15 kW i maksymalnym momencie obrotowym 55 Nm. Także i ona posiada instalację 48V, napęd na przód oraz 7-stopniową przekładnię TCT. Napęd umożliwia uruchomienie i jazdę w trybie elektrycznym przy niskich prędkościach, a także podczas parkowania i długiej jazdy. Na wybranych rynkach europejskich (w tym w Polsce) klienci będą mogli wybrać diesla o pojemności 1.6 l, rozwijającego 130 KM oraz 320Nm. Moc trafia w nim na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni TCT.
Pierwsza hybryda PHEV Alfy Romeo
Gamę wieńczy odmiana hybrydowa plug-in, oparta na 1,3-litrowym silniku benzynowym oraz dodatkowej jednostce elektrycznej napędzającym tylne koła. Łączna moc układu wynosi 275 KM, która trafia na koła obu osi (napęd AWD Q4). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 6,2 s. Baterie mają 15,5 kWh pojemności, zaś producent obiecuje zasięg w trybie elektrycznym wynoszący 80 km w cyklu miejskim lub 60 km w cyklu mieszanym. Pełne naładowanie akumulatora ma zająć 2,5 godziny, w przypadku korzystania z szybkiej ładowarki o mocy 7,4 kW.
Włosi przekonują, że Tonale będzie jeździło tak, jak na Alfę Romeo przystało, i to nawet w wersji z napędem na przód. Pomóc mają w tym m.in. korzystny rozkład mas i zawieszenie (z przodu – kolumny MacPhersona, z tyłu – oś wielowahaczowa) oraz amortyzatory ze zmienną siłą tłumienia (pasywne Koni FSD lub aktywne, sterowane elektronicznie przez system D.N.A.). Alfa przekonuje, że Tonale ma najbardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego w segmencie (13,6:1). Nowa Alfa Romeo Tonale jest pierwszym samochodem w swoim segmencie, w którym zastosowano zintegrowany system hamowania (IBS), innowacyjne rozwiązanie elektromechaniczne, łączące funkcje wspomagania układu hamulcowego i elektronicznej kontroli stabilności. Integracja elektroniki i mechaniki, znaczna optymalizacja masy, optymalne wyczucie i całkowity brak wibracji pedału hamulca gwarantują natychmiastową reakcję podczas hamowania. Zastosowanie w systemie hamulcowym stałych zacisków firmy Brembo z 4 tłoczkami i tarczami wentylowanymi z przodu i pełnymi z tyłu znacznie poprawia skuteczność hamowania. Kolejna dobra wiadomość jest taka, że układ ESP zapewne będzie się dało uśpić również w słabszych wersjach silnikowych.
Alfa Romeo Tonale – ceny w Polsce (aktualizacja)
Alfa Romeo Tonale będzie produkowana we Włoszech, w fabryce Giambattista Vico w Pomigliano d’Arco. Samochód trafi na rynek w połowie 2022 roku. Naszym zdaniem Alfa Romeo zrobiła naprawdę dobrego i ładnego SUV-a, którym ma szansę zdobyć serca klientów i osiągnąć sukces sprzedażowy.
Alfa Romeo podzieliła się ostatnio szczegółowymi informacjami na temat premierowej odmiany Edizione Speciale. Występuje ona póki co z 1.5-litrowym, 4-cylindrowym silnikiem o mocy 130 KM, współpracującym z dwusprzęgłową 7-stopniową przekładnią oraz układem mild hybrid z 48-woltową instalacją z silnikiem elektrycznym o mocy 20 KM i momencie obrotowym 55 Nm. Wkrótce Tonale w odmianie Edizione Speciale dostępne będzie także z mocniejszym wariantem silnika 1.5, rozwijającym 160 KM. W kwestii wyposażenia do Alfy Romeo Tonale Edizione Speciale nie ma się zbytnio do czego przyczepić. Mamy tu bowiem m.in. 20-calowe obręcze kół, czerwone zaciski hamulcowe Brembo, reflektory adaptacyjne z nową matrycą Full-LED, przyciemniane tylne szyby, aluminiowe łopatki do zmiany biegów, bezkluczykowy dostęp, tylną klapę bagażnika otwieraną bez użycia rąk, 10,25-calowy ekran dotykowy ze sterowaniem głosowym i nawigacją, bezprzewodowy CarPlay / Android Auto, bezprzewodową ładowarkę, sportowa kierownicę skórzaną, inteligentny tempomat adaptacyjny, przednie i tylne czujniki parkowania z kamerą cofania oraz system rozpoznawania znaków drogowych. Tak wyposażone Tonale kosztuje w Polsce równe 180 000 zł brutto.