Za nami najważniejsza w tym roku premiera najnowszego modelu japońskiego producenta Mazda CX-60. Premiera odbyła się w cieniu wojny, zmieniono jej format na krótką prezentację. Czy czujemy niedosyt? Tak, ale tylko w pozytywnym tego słowa znaczeniu.
Mazda CX-60 PHEV zapowiedź
Mazda od lat kreuje świat wokół swojej marki. Zrozumienie jej filozofii pozwala na całkowicie nowe spojrzenie na gamę modelową producenta. KODO. Język projektowania, na którym opiera się Mazda, wraz z premierą modelu CX-60 ewoluował.
Ewolucja w filozofii projektowania Mazda. KODO odkryte na nowo
Największą inspiracją podczas projektowania modelu CX-60 była japońska koncepcja “mniej znaczy więcej” oraz filozofia Ma, której domeną jest pusta przestrzeń mającą podkreślić spokój i wyrafinowanie, a przy tym ogromną siłę i pewność siebie. Taka jest właśnie Mazda CX-60.
Ewolucja języka projektowania KODO skupia się przede wszystkim na harmonii. Nowa Mazda CX-60 to połączenie prostych linii, gry świateł oraz tłoczeń, dzięki czemu zachowano subtelne wrażenie ruchu. Aby podkreślić ten efekt, Mazda zaprojektowała całkowicie nowy, biały kolor lakieru, który odbijając światło, podkreśla niespotykaną jak do tej pory w ofercie producenta, bryłę nadwozia.
Dziedzictwo marki widoczne we wnętrzu
Wnętrze CX-60 to celebracja tego co dla filozofii Mazdy najwazniejsze – autentyczna jakość naturalnego drewna i najwyższa jakość tkanin.
Filozofia KODO połączona z japońską koncepcją Ma, zaowocowały projektem wnętrza, którego nie znajdziemy w żadnej innej ofercie. Subtelne, bardzo przemyślane, bez zbędnych dodatków i akcentów stylistycznych, realizujące wszystko to, czego od wnętrza samochodu oczekują nie tylko kierowcy, ale również pasażerowie. Ktoś mógłby powiedzieć, że jest zbyt skromne, ale to właśnie w stonowaniu drzemie największa siła wnętrza CX-60. Nie jest przesadzone, nie jest unowocześnione na siłę. Minimalistyczne, proste, a przy tym nowoczesne i zaawansowane technologicznie. Mazda CX-60 to model, który zapoczątkował ideę Kaicho – pełne harmonii wnętrze, w którym połączono różne materiały oraz faktury począwszy od drewna klonowego, przez skórę nappa, kończąc na japońskich tkaninach i chromowanych detalach. Ponadto, we wnętrzu na desce rozdzielczej wprowadzono niecodzienne łączenie materiałów – przeszycie nawiązuje do sztuki graficzno-introligatorskiej zgodnej z ideą Musubu.
Mazda CX-60 co go napędza
Mazda CX-60 to pierwszy w historii marki model w pełni hybrydowego SUVa segmentu D z ładowaniem akumulatora trakcyjnego ze źródeł zewnętrznych, z napędem na tylną oś, dzięki czemu osiągnięto o wiele lepsze parametry przyspieszenia, hamowania, zapewniając tym samym o wiele wyższy standard bezpieczeństw.
Mazda CX-60 jest modelem kluczowym dla całej gamy producenta, który wprowadza na rynek wszystko to co najważniejsze dla marki. Nie tylko filozofię oraz całkowicie odświeżony kierunek stylistyczny Mazdy, ale także innowację w dziedzinie technologii, która została zorientowana na człowieka (zgodnie z duchem Jinba-Ittai).
Zarówno kierowca, jak i jego pasażerowie mają możliwość indywidualnego dopasowania fotela, kąta nachylenia siedziska i oparcia do własnych potrzeb, kierowca dodatkowo ma możliwość pełnej regulacji kolumny kierowniczej oraz wszystkich narzędzi umożliwiających poruszanie się pojazdem, kończąc na indywidualnym ustawieniu systemów audio, klimatyzacji czy wyświetlacza HUD.
Mazda CX-60 silnik
Nowy model CX-60 napędza pierwszy, w pełni hybrydowy, 2.5 l, czterocylindrowy, benzynowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa Skyactive-G silnik połączony z akumulatorem zasilanym z zewnętrznych źródeł o pojemności 17,8 kWh.
Całość układu generuje 327 KM mocy oraz maksymalny moment obrotowy na poziomie 500 Nm, tym samym będąc najmocniejszą jednostką w oferowanej przez Mazdę gamie silnikowej, pozwalającej na przyspieszenie do 100 km.h w ciągu 5,8 s.
Mazda CX-60 idealna do miasta
Silnik hybrydowy typu plug-in e-Skyactiv umożliwia przejechanie w trybie czysto elektrycznym aż 63 km, dzięki czemu codzienne przemieszczanie się po mieście może odbywać się w 100% w trybie zeroemisyjnym.
Bezkompromisowy silnik Skyactive został zmodyfikowany, ale zapewnić jeszcze lepsze własności dynamiczne, zostało połączone z ulepszoną platformą podłogową, która gwarantuje sztywniejsze nadwozie, o wiele lepszą dynamikę jazdy oraz stabilizację samochodu dzięki systemom kontroli kinematycznego pojazdy KPC. Akumulator umieszczono w centralnej części płyty podłogowej, co wpłynęło na osiągnięcie bardzo nisko położonego środka ciężkości.
Mazda CX-60 bezpieczeństwo
Wyszukany design, zaawansowana technologia związana z układem napędowym to oczywiście nie wszystko. Bezpieczeństwo, to ono zazwyczaj najsilniej wpływa na motywację zakupową. Mazda CX-60 została wyposażona w funkcję nieograniczonej widoczności See-Trough View, najnowszej generacji system kamer 360 stopni, system wykrywania pieszych SBS, system utrzymania toru jazdy (Emergency Lane Keeping), adaptacyjny tempomat i-ACC kończąc na funkcji ostrzegania przed zbliżającym się pojazdem podczas wysiadania z samochodu BSM.
Mazda CX-60 cena i wyposażenie
Prezentowany model Mazda CX-60 dostępny jest w 4 wersjach wyposażenia Prime-Line za 229 900 zł, Exclusive-Line od 239 900 zł, Homura od 250 900 zł i Takumi od 258 900 zł. Poza podstawową wersją Prime-Line wszystkie pozostałe posiadają możliwość wyboru opcjonalnych pakietów: Comfort, Convenience&Sound, Driver Assistance czy dach panoramiczny.
Przyszłość jest na wyciągnięcie ręki
Mazda CX-60 PHEV to pierwszy model w ofercie producenta, który wyznacza kierunek do osiągnięcia pełnej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Kolejnymi modelami, które mają przybliżyć ten cel będą modele elektryczne Mazda MX-30. Już w 2023 roku firma wprowadzi model większy niż CX-60 z trzecim rzędem siedzeń. ponadto do 2025 roku mazda przeprojektuje linię silników Skyactive wdrażając całkowicie nową gamę jednostek EX Scalable Architecture, która umożliwia budowę samochodów elektrycznych różnej wielkości opartych na jednej, uniwersalnej platformie podłogowej.