Siódma generacja BMW serii 3 (G20) pojawiła się w 2018 r., zastępując oferowanego od 7 lat poprzednika, zachowując jednocześnie typowe dla serii 3 proporcje nadwozia, z podłużną, nisko osadzoną maską oraz krótkim, ściętym tyłem. Sylwetka stała się łagodniejsza, zaś pas przedni zyskał większe LED-owe reflektory, które dodatkowo zaostrzono przy okazji liftingu z 2022 roku. Przy okazji liftingu w kabinie pojawił się nowy system multimedialny iDrive 8 generacji, konsolę centralną okrojono z przycisków, zaś kokpit tworzą dwa zakrzywione ekrany pod wspólną taflą szkła: 12,3-calowy od wirtualnych zegarów oraz 14,3-calowy dotykowy od systemu infotainment. Zastosowano też selektor shift-by-wire zamiast joysticka automatycznej skrzyni biegów. Nim jednak wspomnimy o BMW M3 CS, warto wspomnieć o „zwykłej” M-trójce.
We wrześniu 2020 roku gamę uzupełniła topowa wersja M3 i M3 Competition o mocach 480 i 510 KM, korzystająca z turbodoładowanej 3-litrowej jednostki R6. Po raz pierwszy w historii M3 oferowane jest zarówno z napędem na tylną, jak i obie osie xDrive. Co więcej, w 2022 roku do oferty trafiła po raz pierwszy w historii odmiana kombi M3 Touring. Tyle słowem wstępu.
BMW M3 CS – najmocniejsze i najszybsze w gamie
Prawdziwym zwieńczeniem gamy serii 3 G20 okazało się jednak M3 CS przedstawione w styczniu 2023 roku. BMW M3 CS rozwija aż 550 KM i 650 Nm, czyli o 40 KM więcej niż najmocniejsze dotychczas M3 Competition. Dzięki niższej masie i większej mocy M3 CS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s, od 0 do 200 km/h w zaledwie 11,1 s i rozpędza się do 302 km/h. Warto dodać, że w przeciwieństwie do „zwykłego” M3 wariant CS w standardzie posiada już pakiet M Driver.
Silnik nowego BMW M3 CS ma liczne rozwiązania zaczerpnięte bezpośrednio z motorsportu. Beztulejowy blok silnika w zamkniętej konstrukcji charakteryzuje się niezwykle wysoką sztywnością i przystosowany jest do bardzo wysokich ciśnień spalania. Lekkie gładzie cylindrów z powłoką stalową wykonaną w technologii natryskiwania łukowego (LDS) zmniejszają straty mocy wynikające z tarcia.
Rozwiązania rodem z samochodów wyścigowych
Bardzo wysoka sztywność skrętna lekkiego kutego wału korbowego sprzyja oddawaniu mocy i pracy silnika na wysokich obrotach. Rdzeń głowicy cylindrów wykonany jest w technologii druku 3D, co umożliwia ułożenie przebiegu kanałów chłodzenia w sposób, który nie byłby możliwy w przypadku konwencjonalnego odlewania metalu, a który zapewnia optymalne chłodzenie. Chłodzenie, podobnie jak układ smarowania, opracowane zostały z myślą o wyzwaniach związanych z jazdą na torze wyścigowym.
Wyposażenie standardowe tego modelu specjalnego obejmuje układ hamulcowy M z pływającymi tarczami do wyboru z czerwonymi lub czarnymi zaciskami hamulcowymi. Opcjonalnie oferowany jest karbonowo-ceramiczny układ hamulcowy M. Jego zaciski lakierowane są w matowym kolorze złotym lub czerwonym. Nowe BMW M3 CS jest również standardowo wyposażone w kute obręcze kół M ze stopów lekkich w ekskluzywnym wzorze V Spoke w kolorze złotobrązowym. Lekkie obręcze kół w rozmiarach 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu są standardowo wyposażone w stworzone specjalnie do tego modelu specjalnego opony torowe w rozmiarze 275/35 ZR19 z przodu i 285/30 ZR20 z tyłu. Alternatywą dla opon torowych są oferowane bez dopłaty opony High Performance w tych samych rozmiarach.
Lżejsze, ale dzięki czemu?
Jak uzyskano niższą masę pojazdu? Chociażby poprzez zastosowanie tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP). Oprócz karbonowego dachu odmiana CS ma również maskę, splitter przedni, przednie wloty powietrza, lusterka zewnętrzne, dyfuzor tylny i spojler tylny wykonane z tego materiału. Także konsola środkowa, łopatki zmiany biegów na kierownicy i listwy ozdobne wykonane są z karbonu. Do redukcji masy we wnętrzu przyczyniają się także oferowane standardowo karbonowe fotele kubełkowe M. Również układ wydechowy nowego BMW M3 CS jest o ponad kilogram lżejszy dzięki tytanowemu tłumikowi końcowemu. W efekcie M3 CS jest o 20 kg lżejsze od M3 Competition. W komorze silnika nowego BMW M3 CS sztywność karoserii zwiększa opcjonalny pakiet rozpórek kielichów zaprojektowany również pod kątem redukcji masy.
BMW M3 CS pod pewnym względem wygląda niczym samochód klasy GT
Wyłącznie w M3 CS oferowany jest lakier metalizowany w kolorze mroźnej litej bieli. Alternatywnie oferowane są lakiery w niemetalizowanym kolorze zieleni sygnałowej, metalizowanym szarym Brooklyn i metalizowanym szafirowoczarnym. Z przodu uwagę zwraca bezramkowa atrapa chłodnicy z czerwonymi konturami i emblematem CS. Drugi napis CS wieńczy klapę bagażnika. Innym bardzo wyrazistym akcentem z przodu nowego BMW M3 CS są opcjonalne reflektory laserowe BMW świecące na żółto niczym w autach wyścigowych klasy GT.
Wnętrze mocno przypomina te z M4 CSL, ale tutaj pojawił się system iDrive ósmej generacji z dużym wyświetlaczem. Fotele mają tapicerkę ze skóry Merino i ekskluzywną czarno-czerwoną stylistykę z efektownym kontrastującym stebnowaniem. Dwukolorową stylistykę zastosowano również na obu tylnych fotelach limuzyny. Boczki zarówno przednich, jak i tylnych drzwi obito czarną skórą. Na lekkiej konsoli środkowej umieszczono czerwony napis „CS”.
Wyposażenie standardowe nowego BMW M3 CS obejmuje ponadto pasy bezpieczeństwa M z wplecionym wzorem pasków w kolorach BMW M GmbH, listwy progowe z napisem „M3 CS”, podsufitkę w kolorze antracytowym, listwy ozdobne Carbon Fibre oraz kierownicę M obitą Alcantarą z karbonowymi łopatkami i czerwonym oznaczeniem na godzinie 12:00.
Jeszcze bardziej zorientowane na kierowcę
System obsługi M obejmuje przycisk Setup na konsoli środkowej. Umożliwia on bezpośredni dostęp do opcji ustawień silnika, układu jezdnego, kierowniczego i hamulcowego oraz napędu M xDrive. Możliwe jest zapisanie dwóch indywidualnych konfiguracji ustawień. W skład wyposażenia standardowego nowego BMW M3 CS wchodzi również system M Drive Professional. Dzięki temu model specjalny oferuje nie tylko funkcje M Drift Analyser i M Laptimer przydatne do analizy i dokumentowania umiejętności jazdy i osiągów na torze wyścigowym, ale również 10-stopniową kontrolę trakcji M.
BMW M3 CS – kontrowersje
Kontrowersje wzbudza z pewnością stylizacja przedniego pasa, który wyróżnia się nienaturalnie dużymi „nerkami” atrapy chłodnicy przypominającymi zęby bobra. Ponadto sam spadek masy o zaledwie 20 kg jest stosunkowo niewielki. Można było spodziewać się czegoś więcej, gdyż auto samo w sobie do najlższejszych nie należy. Bardzo wysoka jest też cena wynosząca aż 769 900 zł, podczas gdy zwykłe M3 Competition kosztuje 464 000 zł. To prawdziwa przepaść.
BMW M3 CS – rywale
BMW M3 CS ma trzech głównych rywali. Pierwszym jest Mercedes-AMG C 63 S E Performance. Korzysta on z 2-litrowego silnika z turbodoładowaniem i silnika elektrycznego, łącznie rozwijając 680 KM i 1020 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s i rozpędza się do 280 km/h. Kosztuje od 539 200 zł. Kolejnym z rywali jest Audi RS4 Avant Competition Plus z 2.9-litrowym V6 biturbo o mocy 450 KM i maksymalnym momencie obrotowym 600 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s i rozpędza się do 290 km/h. Kosztuje 527 400 zł (standardowe RS4 Avant 444 300 zł). Ostatnim z rywali jest Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio z podwójnie doładowaną jednostką 2.9 V6 generującą 520 KM oraz 600 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,9 s, a prędkość maksymalna to 308 km/h. Samochód wyceniono na 485 000 zł.