Wypuszczając M4 CSL, BMW kontynuuje dzieło takich modeli jak E9 3.0 CSL, M3 E46 CSL czy ostatniego M4 GTS. CSL to skrót od słów „Competition, Sport, Lightweight”, podkreślający kluczową rolę, jaką w sportach motorowych odgrywa masa samochodu. Najnowsza propozycja marki w tej klasie korzysta z bogatych doświadczeń firmy. Pojazdy okraszone tym skrótem od zawsze charakteryzowały się maksymalnym „odchudzeniem” przy jednoczesnym zachowaniu ekstremalnych osiągów i co ważne – homologacji. Nie inaczej jest w przypadku najnowszego BMW M4 CSL

BMW M4 CSL – kiedy zwykłe M4 jest za mało szalone

Jednym z kluczowych słów jest oczywiście „Leichtbau”, co oznacza, że M4 CSL względem „zwykłej” wersji Competition przeszła solidną kurację odchudzającą, po której udało jej się zrzucić blisko 200 kg, dzięki czemu waży teraz 1625 kg. W efekcie stosunek mocy do masy wynosi raptem 2,95 kg/KM. Udało się to osiągnąć m.in. poprzez montaż pełnych foteli kubełkowych M Carbon lżejszych o około 24 kilogramy w porównaniu ze standardowymi fotelami z M4 Competition. Kolejne 21 kilogramów zaoszczędzono, pozbywając się tylnych siedzeń i pasów bezpieczeństwa. Odpowiednie modyfikacje zostały wprowadzone też w przedziale bagażowym, a we wnętrzu zamontowano specjalną przegrodę. Zastosowano też maskę i pokrywę bagażnika z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP). Z tegoż samego materiału wykonano też dach. Nawet tylne reflektory zostały zamienione na lekkie odpowiedniki, lżejsze o 400 gramów.

BMW M4 CSL

Dzięki zamontowaniu karbonowo-ceramicznego układu hamulcowego oraz specjalnych kutych felg (19 cali z przodu i 20 cali z tyłu), lżejszych sprężyn i rozpórek udało się zaoszczędzić kolejne 21 kg. M4 CSL ma niższy o 8 mm prześwit od Competition. BMW zaprojektowało wiele części zawieszenia specjalnie dla CSL, takich jak stabilizatory, ustawienia pochylenia kół i amortyzatory. Przednie tarcze hamulcowe mają blisko 40 cm średnicy (dokładnie 39,9), zaś tylne 38,1 cm.

Siła tkwi w lekkości

Nowe M4 CSL to ekskluzywny model, a BMW planuje wyprodukować tylko 1000 egzemplarzy na cały świat. Coupe otrzymuje ulepszenia w stosunku do M4 Competition, dzięki czemu jest najszybszym seryjnie produkowanym BMW, jakie kiedykolwiek okrążyło tor Nordschleife na torze Nürburgring. Pokonanie okrążenia zajęło M4 CSL zaledwie 7:15,677 sekundy. 

BMW M4 CSL

Stylistycznie udoskonalenia wizualne BMW dotyczą wyłącznie osiągów, a z przodu oznacza to, że BMW zoptymalizowało projekt pod kątem maksymalnego chłodzenia i generowania docisku. Nowy M4 jest wyposażony w wysoko- i niskotemperaturowe obwody chłodzące, które zapewniają, że różne komponenty samochodu utrzymują optymalną temperaturę roboczą podczas jazdy ulicznej i torowej. Na liście wyposażenia standardowego znajduje się również adaptacyjne zawieszenie M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, elektromechaniczny układ kierowniczy M Servotronic o zmiennym przełożeniu oraz karbonowo-ceramiczne hamulce M Carbon. Układ kontroli trakcji M zoptymalizowany został pod kątem jazdy po torze. Funkcja M Traction Control z dostosowaniem do warunków panujących na torze pozwala kierowcy na ustawienie indywidualnych progów interwencji w celu ograniczenia poślizgu kół. 

Dopracowane w każdym calu

BMW M4 CSL wykorzystuje sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 3.0 l z podwójnym turbodoładowaniem. Rozwija 550 KM, co oznacza wzrost o 40 KM w porównaniu z M4 Competition. Silnik wytwarza 650 Nm momentu obrotowego dostępnego w zakresie od 2750 do 5950 obr./min. BMW podniosło również ciśnienie doładowania turbosprężarek z 1,7 do 2,1 bara w nowym CSL. Moment napędowy wytwarzany przez silnik jest przekazywany na tylne koła za pośrednictwem ośmiostopniowej skrzyni biegów M Steptronic z układem Drivelogic. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,7 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 307 km/h.

BMW M4 CSL

Karoseria modelu lakierowana jest standardowo w ekskluzywnym kolorze Frozen Brooklyn Grey metallic, który w połączeniu z odsłoniętymi powierzchniami z włókna węglowego i czerwonymi akcentami nadaje sylwetce wyjątkowego stylu (opcjonalnie klienci mogą zamówić jednolite malowanie w kolorze bieli alpejskiej lub metalicznej czerni szafirowej). Powiększony przedni zderzak z nową kratką grilla, większe wloty powietrza oraz karbonowy splitter i tylny dyfuzor dodatkowo wzmacniają agresywną prezencję auta. Uwagę zwracają też opcjonalnie reflektory BMW Laserlight, które świecą w kolorze żółtym, a nie białym, wzorując się na samochodach wyścigowych GT. Z kolei w tylne lampy ledowe wpleciono misterne nici świetlne, które są oświetlane za pomocą technologii laserowej.

Dla wybranych

Fotele kubełkowe M Carbon, wykończone czarną skórą Merino z czerwonymi wstawkami z alcantary, mają spore podparcia boczne i są wyposażone w oparcie o stałym kącie nachylenia. Jeśli chce się wyregulować wysokość, potrzeba warsztatu i zastosowania trójstopniowego połączenia śrubowego. Na szczęście kierowcy mogą dokonywać regulacji do przodu i do tyłu za pomocą ręcznej dźwigni na przedniej krawędzi siedzenia. Brak tylnych siedzeń zapewnia miejsce na dwa schowki na kask. Standardem jest także automatyczna klimatyzacja, systemy kontroli odległości od poprzedzającego pojazdu, ostrzegania przed kolizją, ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz informowania o ograniczeniach prędkości.

BMW M4 CSL

Produkcja limitowanej serii rozpocznie się w fabryce BMW Group w Dingolfing w lipcu 2022 r. i będzie ograniczona do 1000 egzemplarzy. BMW żąda za model M4 CSL co najmniej 165 200 euro, a więc ponad 700 000 zł. Za wyjątkowość trzeba w końcu zapłacić.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *