Kia zaprezentowała piątą generację swojego kompaktowego SUV-a, Sportage. Auto po raz pierwszy została przygotowana specjalnie w wersji na rynki europejskie. Nowa Kia Sportage łączy w sobie elegancką i nowoczesną stylistykę nadwozia z najnowocześniejszym wnętrzem, którego najbardziej wyjątkowym elementem jest zakrzywiony wyświetlacz.
Nowa Kia Sportage – wymiary
Europejska Kia Sportage, została skonstruowana na nowej platformie podłogowej. Jej wymiary, proporcje i rozstaw osi są optymalnie dostosowane do europejskich dróg. W porównaniu do modelu poprzedniej generacji, nowa Kia Sportage ma większą pojemność bagażnika, przestrzeń nad głową i ilość miejsca na nogi.
Wymiary nadwozia nowej europejskiej Kii Sportage są następujące:
- długość – 4 515 mm,
- szerokość – 1 865 mm,
- wysokość – 1 645 mm,
- rozstaw osi – 2 680 mm.
Pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie mają 996 mm miejsca na nogi, odległość od siedziska do sufitu wynosi 998 mm. Pojemność bagażnika według normy VDA wynosi 591 litrów. Oparcie tylnej kanapy jest dzielone w proporcji 40:20:40. Po jego złożeniu pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 1 780 litrów.
Nowa Kia Sportage – design
Nowa Kia Sportage została zaprojektowana zgodnie z filozofią designu marki Kia Przeciwieństwa, które się uzupełniają, która została zaprezentowana na początku tego roku.
Z przodu nowego Sportage uwagę zwraca dynamicznie stylizowana przednia część z czarną osłoną chodnicy, która rozciąga się na całą szerokość auta. Producent zinterpretował na nowo wlot powietrza do chodnicy w kształcie tygrysiego nosa, element od lat wyróżniający modele marki Kia. Teraz łączy się on ze światłami do jazdy dziennej w kształcie bumerangu i z matrycowymi reflektorami wykonanymi w technologii LED.
Z boku uwagę zwracają charakterystyczne linie nadwozia, które przecinają gładkie powierzchnie blach płynnie łącząc się z nimi i tworząc kontrastujące ze sobą bryły.
Kolejną nowością w europejskiej Kii Sportage jest czarny dach, który podkreśla sportowy profil i dynamicznie stylizowany słupek C. Chromowana linia boczna wznosi się ku tyłowi auta i tworzy harmonijną całośćz tylnym spojlerem, który dodatkowo podkreśla sportowy charakter samochodu.
Wyraźnie zaznaczone boczne linie nadwozia podkreślają jego szerokość i spotykają się z tyłu ze smukłymi światłami do jazdy dziennej, które łączą się w pas przebiegającym nad nowym logo marki Kia. Design tylnych świateł sprawia, że nowy Sportage widziany od tyłu wygląda na znacznie szerszego niż jest w rzeczywistości.
W zależności od wersji wyposażenia, nowy Sportage jest dostępny z 17-, 18- lub 19-calowymi obręczami kół z lekkich stopów. Do wyboru jest aż pięć wzorów i kolorów obręczy kół.
Nowa Kia Sportage – nowoczesne wnętrze
W nowoczesnej kabinie nowej Kii Sportage uwagę zwracaj:
- zakrzywiony wyświetlacz z panelem dotykowym, który sprawia, że deska rozdzielcza wydaje się szersza i głębsza niż w rzeczywistości,
- oraz otwory wentylacyjne, które wykonano z ogromną dbałością o detale.
Zaawansowany technologicznie ekran dotykowy o wielkości 12,3 cala działa jak centrum dowodzenia wszystkimi funkcjami z łącznością na czele. Obydwa systemy zostały zaprojektowane tak, żeby były łatwe w użyciu, intuicyjne w obsłudze i przyjemne w dotyku.
Zestaw wskaźników o przekątnej 12,3 cala jest wyposażony w wyświetlacz ciekłokrystaliczny najnowszej generacji, który zapewnia niezwykle precyzyjną i wyraźną grafikę.
Dzięki zaawansowanej łączności, oprogramowanie nowego Sportage i mapy nawigacji są aktualizowane bezprzewodowo. Nowoczesne oprogramowanie umożliwia użytkownikom zdalne łączenie się z samochodem za pośrednictwem aplikacji UVO Connect na smartfona. Zapewnia ona również dostęp do kluczowych funkcji, takich jak usługi Kia Live Services, nawigacja online, rozpoznawanie głosu i integracja kalendarza ze smartfona. Aplikacja Kia Connect umożliwia też np. szybkie sprawdzenie czy samochód i okna są zamknięte oraz informację na temat lokalizacji auta.
Na ergonomicznej konsoli środkowej znajdują się nie tylko schowki i uchwyty na kubki, ale również najważniejsze przełączniki, które znajdują się na podwyższeniu obok pokrętła zmiany biegów. Bezprzewodowa ładowarka oferuje szybkie ładowanie o mocy 15 W.
Za przestrzenny dźwięk w nowej Kii Sportage odpowiada system audio klasy premium marki Harman Kardon.
Nowa Kia Sportage – zaawansowane układy napędowe
Nowa Kia Sportage została skonstruowana w oparciu o zaawansowaną platformę podłogową przystosowaną do zelektryfikowanych układów napędowych. Wśród nich są zarówno układy hybrydowe (HEV), jak i hybrydowych typu plug-in (PHEV).
Podzespoły układu napędowego w wersjach HEV i PHEV zostało tak umieszczone w ten sposób, aby nie wpływały negatywnie na wielkość przedziału pasażerskiego i na pojemność bagażnika.
W wersji HEV akumulator umieszczony jest pod tylną kanapą. Dzięki temu przestrzeń na nogi dla pasażerów drugiego rzędu jest taka sama, jak w Sportage z silnikiem spalinowym. Z kolei w Kii Sportage w wersji PHEV akumulator jest umieszczony centralnie między osiami pod podłogą auta. Zapewnia to równomierny rozkład masy oraz nie ogranicza przestronności wnętrza.
Kia Sportage HEV wykorzystuje silnik 1.6 T-GDI o mocy 180 KM i jest wyposażona w silnik elektryczny o mocy 44,2 kW oraz w akumulator litowo-jonowy o pojemności energetycznej 1,49 kWh. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 230 KM.
Sportage z systemem PHEV także jest wyposażony w:
- 1,6-litrową jednostkę napędową T-GDI o mocy 180 KM,
- silnik elektryczny o mocy 66,9 kW
- oraz w akumulator litowo-jonowy zdolny zmagazynować 13,8 kWh energii. Łączna moc układu napędowego wynosi 265 KM.
Silnik 1.6 T-GDI jest również oferowany z układem napędowym typu mild hybrid (MHEV), który opracowano w celu zmniejszenia emisji i optymalizacji zużycia paliwa. Układ napędowy generuje moc 150 lub 180 KM.
W chwili rozpoczęcia sprzedaży europejskiej wersji nowego Sportage, gama silników będzie obejmować również silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra, dostępny w dwóch wariantach mocy – 115 KM lub 136 KM. Silnik o mocy 136 KM dostępny jest z technologią MHEV.
Silnik 1.6 T-GDI współpracuje z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową (7DCT). Dostępna jest także 6-biegowa przekładnia mechaniczna (6MT). Wersje z silnikiem Diesla o pojemności 1,6 litra – z technologią MHEV lub bez – są łączone ze skrzynią biegów 7DCT.
Wszystkie wersje silnikowe nowego Sportage w wersji europejskiej są wyposażone w system Idle Stop-and-Go (ISG), który wyłącza silnik podczas postoju auta. System ISG współpracuje z systemami asystującymi, dzięki którym potrafi określić czy i kiedy należy uruchomić ISG, gdy np. Sportage zbliża się do skrzyżowania. Pozwala to wyeliminować niepotrzebne zatrzymywanie i uruchamianie silnika oraz informuje kierowcę o działaniu ISG.
W piątej generacji Kii Sportage po raz pierwszy znalazł się terenowy tryb jazdy, który automatycznie dostosowuje ustawienia podzespołów, aby zapewnić optymalną trakcję w każdych warunkach drogowych, w tym na śniegu, błocie i piasku. Oprócz trybu terenowego do wyboru są również tryby Comfort, Eco lub Sport.
Sprzedaż nowej Kii Sportage rozpocznie się jeszcze w tym roku.