30 lat temu producent z Rüsselsheim pokazał następcę Opla Kadetta (jego pierwsza generacja pojawiła się na drogach w 1936 r.). Opel Astra pierwszej generacji, przez producenta określany kodem Astra F, okazał się najlepiej sprzedającym się modelem Opla w historii. Sprzedało się jego 4,13 mln egzemplarzy. W 2021 r. przyszedł czas na napisanie nowego rozdziału tej historii – debiut szóstej generacji Opla Astra. Jaki jest nowy Opel Astra?

Opel Astra

Z większym rozstawem osi

Nowy Opel Astra został zbudowany na przystosowanej do różnych napędów platformie EMP2 trzeciej generacji (powstaje na niej też m.in. nowy Peugeot 308).

Jakie są wymiary nowej Astry:

  • długość samochodu to 4 374 mm,
  • szerokość – 1 860 mm,
  • rozstaw – 2 675 mm.

Pojemność praktycznego bagażnika z regulowaną podłogą wzrasta po złożeniu tylnych siedzeń aż do 1 250 litrów.

Ze śmiałą stylistyką

Nowa Astra jest pierwszym hatchbackiem Opla zaprojektowanym według zasad odważnej i czystej stylistyki marki. Motyw Opel Vizor jest zgodny ze wzornictwem Opel Compass, w którym osie pionowe i poziome — wyznaczone ostrym przetłoczeniem na masce silnika oraz światłami do jazdy dziennej z motywem skrzydła — przecinają się pośrodku w punkcie zaznaczonym emblematem Opel Blitz.

Vizor, który obejmuje cały przód pojazdu, nie tylko optycznie poszerza nową Astrę, ale też umożliwia płynną integrację technologii, takich jak wąskie klosze reflektorów Intelli-Lux LED czy przedniej kamery systemu Intelli-Vision. Dynamikę profilu nowej Astry wzmacnia pochylony do przodu słupek C.

Opel Astra

Wzornictwo Opel Compass powtórzone jest też z tyłu samochodu. W tym przypadku oś pionowa wyznaczona jest przez centralnie umieszczone logo z błyskawicą oraz zamontowane wysoko trzecie światło stop. Osią poziomą są tylne lampy wykonane w technologii LED (podobnie jak całe oświetlenie zewnętrzne).

Emblemat Opel Blitz pełni również funkcję klamki otwierającej klapę bagażnika, która jest wykonana z najnowocześniejszego materiału kompozytowego. Technologia ta zapewnia nie tylko niewielką masę oraz dużą sztywność, ale również pozwala na precyzyjne wykonanie detali stylistycznych, takich jak wyjątkowo smukłe tylne światła.

Z nową generacją cyfrowego kokpitu Pure Panel

Prawdziwy przeskok w czasie dokonał się we wnętrzu samochodu. Uwagę zwraca nowa generacja kokpitu Pure Panel, który po raz pierwszy zastosowany został w modelu Mokka. Rozległy cyfrowy kokpit (opcjonalnie może być dostępny w wersji całkowicie przeszklonej) jest wyposażony w dwa 10-calowe wyświetlacze, które wraz z nawiewem od strony kierowcy są płynnie zintegrowane w układzie poziomym. W wyposażeniu nowej Astry nie będzie już analogowych instrumentów. Dzięki zastosowaniu działającej jak żaluzja warstwy zapobiegającej odbiciom, w przedniej szybie można było zrezygnować z daszka nad wyświetlaczami.

 

Dzięki ograniczeniu do minimum fizycznych elementów sterujących, które zostały zgrupowane w rząd starannie zaprojektowanych klawiszy, kokpit Pure Panel prezentuje optymalną równowagę między cyfryzacją a intuicyjną obsługą, bez drażniących bodźców wizualnych i wielopoziomowych podmenu.

Pod względem intuicyjności i łatwości obsługi nowa Astra przewyższa wszystkie dotychczasowe modele Opla. Nie ma również potrzeby stosowania kabli, ponieważ systemy multimedialne nowej generacji z usługami opartymi na połączeniu z internetem (obsługiwane za pomocą poleceń głosowych i dotykowo) można połączyć bezprzewodowo z kompatybilnymi smartfonami przez Apple Car Play i Android Auto. Udogodnienie to jest standardem we wszystkich wersjach wyposażenia modelu.

Opel Astra

Wyposażenie pojazdu obejmuje także bezprzewodową ładowarkę do telefonów.

Z inteligentnymi techologiami

Kierowcę nowego Opla Astra wspomaga wiele innych najnowocześniejszych systemów: od wyświetlacza projekcyjnego po półautomatyczny system wspomagania Intelli-Drive 2.0 oraz kamerę Intelli-Vision 360 stopni. Wszystkie systemy można obsługiwać przez nowy, w pełni cyfrowy kokpit Pure Panel i za jego pośrednictwem na bieżąco obserwować wyświetlany przez nie obraz. W nowej generacji Astry dostępne są aktywne fotele z atestem Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR, czyli niemieckiej Kampanii na rzecz Zdrowych Pleców).

Oprócz wielofunkcyjnej kamery umieszczonej na przedniej szybie dostępne są też:

  • cztery kamery z każdej strony nadwozia (po jednej z przodu, z tyłu i po bokach),
  • pięć czujników radarowych (jeden z przodu i po jednym w każdym narożniku)
  • oraz czujniki ultradźwiękowe z przodu i z tyłu.

Kamery i czujniki są zintegrowane z usługą online e-horizon w systemie Intelli-Drive 2.0, która rozszerza zakres działania kamer i radaru, umożliwiając dostosowanie prędkości na łukach, komunikowanie zaleceń dotyczących prędkości oraz wykonywanie półautomatycznych zmian pasa ruchu. Z kolei wykrywanie obecności rąk na kierownicy gwarantuje, że kierowca cały czas jest zaangażowany w jazdę.

Opel Astra

Lista zautomatyzowanych systemów wspomagania kierowcy obejmuje również adaptacyjny tempomat, który śledzi ruch pojazdu poprzedzającego i odpowiednio zwiększa prędkość, ale bez przekraczania zaprogramowanej wartości, bądź ją zmniejsza (w razie potrzeby nawet do całkowitego zatrzymania).

Samochody z automatyczną przekładnią i funkcją „Stop & Go” wznawiają jazdę automatycznie.

Nowa Astra wyposażona jest w reflektory pikselowe Intelli-Lux LED. Technologia ta, dostępna wcześniej we flagowych Oplach Grandland i Insignia, wyróżnia się największą w segmencie liczbą elementów LED. Jest ich aż 168 (po 84 w każdym z reflektorów). Wiązka świateł drogowych płynnie dostosowuje się do warunków w ciągu milisekund i nie oślepia innych użytkowników dróg. Pojazdy poprzedzające lub nadjeżdżające z przeciwka są z niej precyzyjnie „wycinane”. Zasięg i kierunek światła zmieniają się w zależności od sytuacji na drodze i warunków otoczenia.

Przednie fotele z atestem AGR w nowej Astrze oferują szeroki zakres opcjonalnych regulacji — od elektrycznego pochylania po elektropneumatyczną regulację podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Fotel kierowcy z tapicerką ze skóry nappa ma dodatkowo funkcję wentylacji i masażu. Podgrzewanie przednich foteli oraz skrajnych miejsc z tyłu jest opcjonalne w zależności od wersji modelu. Dostępne są również fotele wykończone elegancką Alcantarą.

Opel Astra

Z nowoczesnymi jednostkami napędowymi

Pod maską nowego Opla Astra będą znajdowały się silniki spalinowe (benzynowe i wysokoprężne), napęd hybrydowy typu plug-in oraz napęd elektryczny. Kierowca może zatem wybrać rodzaj napędu w zależności od swoich wymagań i preferencji.

Podstawową jednostką napędową w nowym Oplu Astrze będzie trzycylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra z bezpośrednim wtryskiem benzyny, współpracujący z sześciobiegową przekładnią manualną i rozwijający moc 110 KM. Dostępny będzie też silnik benzynowy o mocy 130 KM, także oferowany z sześciobiegową przekładnią manualną.

Czterocylindrowy diesel o pojemności 1,5 litra 130 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego, który jest dostępny od 1 750 obr./min. Silnik współpracuje z sześciobiegową skrzynią manualną lub z ośmiobiegowym automatem.

Opel Astra

Nowa Astra będzie także dostępna jako hybryda plug-in. Łączna moc systemu hybrydowego wynosi 225 KM a maksymalny moment obrotowy to 360 Nm. System hybrydowy składa się z czterocylindrowego silnika spalinowego o pojemności 1,6 litra i mocy 180 KM oraz silnika elektrycznego rozwijającego 110 KM. Napęd jest przekazywany na przednie koła poprzez ośmiostopniową przekładnię automatyczną.

Dostępna jest również wersja hybrydowa plug in ze 150-konnym silnikiem benzynowym, w której przypadku łączna moc systemu wynosi 180 KM, a maksymalny moment obrotowy także 360 Nm.

Akumulator trakcyjny nowej hybrydowej Astry ma pojemność 12,4 kWh, co według WLTP2 wystarcza na przejechanie maksymalnie około 60 kilometrów.

Zamówienia na nowego Opla Astrę będzie można składać od jesieni 2021 r. Pierwsze egzemplarze dotrą do dealerów na początku 2022 r.
 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *