W oficjalnych przekazach producentów często można spotkać się z klasyfikacja poszczególnych rodzajów napędu poprzez skróty. Jest ich na tyle dużo, że niekiedy niewiadomo, co oznacza dane określenie. Postanowiliśmy pokrótce wyjaśnić wam klasyfikację pojazdów według poszczególnych rodzajów napędów. Obecnie coraz powszechniejsza elektryfikacja wiąże się bowiem nie tylko z wieloma zaawansowanymi rozwiązaniami, ale także z zastosowaniem pewnej nomenklatury w nazewnictwie.

Czym jest ICE?

Zaczniemy od najbardziej konwencjonalnego typu napędu, a więc ICE. Jest to skrót od Internal Combustion Engine. Oznaczenie to odnosi się do wszelkiej maści silników spalinowych, zarówno napędzanych benzyną jak i olejem napędowym. Jeszcze do niedawna były one najpopularniejszą formą napędu w samochodach osobowych, jednak obecnie ich miejsce zajmują hybrydy. Przykłady:

Volkswagen Golf GTI, Porsche 911 Turbo, Skoda Superb 2.0 TDI

Co oznacza MHEV?

Kolejnym skrótem, o którym warto wspomnieć, jest MHEV. Oznacza ono nic innego jak Mild Hybrid Electric Vehicle. Jest to najprostsze rozwiązanie towarzyszące silnikom spalinowym, w którym silnik spalinowy jest wspomagany niewielkim silnikiem elektrycznym, najczęściej zintegrowanego z alternatorem i rozrusznikiem. Jest to tzw. układ miękkiej hybrydy, a więc najprostsza i najtańsza w produkcji hybryda. Pozwala w teorii na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin o 10-15%. Mild hybrid wspomaga silnik spalinowy zwłaszcza podczas przyspieszania lub jazdy na biegu jałowym. Czasami też oferuje on funkcję „żeglowania” na samym prądzie z prędkością nieprzekraczającą 20 km/h.

Przykłady: Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV, Seat Leon 1.5 eTSI, Skoda Fabia 1.0 eTSI

Czym jest HEV?

Następnym oznaczeniem jest HEV, a więc Hybrid Electric Vehicle. Takie samochody są już powszechnie znane na rynku i posiadają silnik spalinowy oraz jedną lub dwie jednostki elektryczne. Połączenie silnika spalinowego i elektrycznego może być realizowane na różne sposoby, zaś bateria jest stosunkowo niewielka (zwykle między 1 a 2 kWh pojemności) i pozwala na pokonywanie na prądzie krótkich, zwykle parukilometrowych odcinków. Akumulatora nie naładujemy z zewnątrz, gdyż dzieje się to na bieżąco podczas jazdy poprzez wykorzystanie energii hamowania. W pełnej hybrydzie silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową, obniżając tym samym zużycie paliwa i emisję CO2. Ważne jest, aby zachować płynny i spokojny styl jazdy. Hybryda sprawdza się zwłaszcza w warunkach miejskich, gdzie udział silnika elektrycznego jest znacznie większy niż podczas jazdy autostradą. Rozdziałem napędu steruje komputer.

Przykłady: Toyota Prius, Kia Niro HEV, Renault Clio E-TECH

Co oznacza PHEV?

Znacznie bliżej samochodów elektrycznych są hybrydy plug-in, a więc PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Jak sama nazwa wskazuje, hybrydy plug-in można podłączyć do zewnętrznych źródeł energii. Takie pojazdy dysponują mocniejszym silnikiem elektrycznym niż klasyczne hybrydy, a także pojemniejszymi akumulatorami, mieszczącymi zwykle od 10 do 13 kWh energii. Zasięg w trybie elektrycznym oscyluje najczęściej w okolicach 50 kilometrów. Zwykle hybrydy PHEV w trybie czysto elektrycznym oferują wystarczające osiągi, by rozwinąć nawet 130 km/h. Generalnie tego typu pojazdy mają zwykle sporą moc i dobre osiągi. W założeniu konstruktorów wystarczy to do codziennej podróży do pracy lub szkoły bez zużycia paliwa i emitowania spalin. Silnik benzynowy jest w tym założeniu uruchamiany tylko poza miastem, na dłuższych trasach. Tym samym w założeniach użytkowanie takiego samochodu prowadzi do lokalnej zeroemisyjności. 

Przykłady: Skoda Superb iV, Porsche Cayenne e-Hybrid, Volvo S90 T8 Recharge

Co znaczy BEV?

Wreszcie mamy samochód typu BEV, a więc Battery Electric Vehicle. Oznaczenie to odnosi się do samochodu w pełni elektrycznego z zasilaniem akumulatorowym. Moc bierze się z silnika elektrycznego. Istnieją układy dwu-, trzy- lub nawet czterosilnikowe (spotykane raczej w świecie motorsportu, ewentualnie w wybranych supersamochodach). Największym plusem tego napędu jest natychmiastowa dostępność pełnego momentu obrotowego, co owocuje dobrymi osiągami, przydającymi się zwłaszcza podczas jazdy miejskiej. Minusami bez wątpienia są ograniczony zasięg, wysoka cena oraz czas ładowania.

Przykłady: Tesla Model S, Volkswagen ID.3, Porsche Taycan

Czym jest FCEV?

Ostatnim z prezentowanych typów napędów jest FCEV, a więc Fuel Cell Electric Vehicle. Oznacza on samochody napędzane wodorem. Podobnie jak BEV, także samochody FCEV korzystają z silnika elektrycznego, jednak pozyskują energię w całkowicie inny sposób. Zamiast akumulatorów, FCEV posiada zbiorniki z gazem wodorowym. Ogniwo paliwowe w FCEV łączy wodór z tlenem z powietrza. Energia powstała w wyniku tej reakcji trafia do silnika elektrycznego, który napędza pojazd, tak samo jak w BEV. W pojazdach z ogniwami paliwowymi, podobnie jak w samochodach elektrycznych, nie powstają spaliny. Jedynym produktem ubocznym samochodów na wodór jest woda – produkt spalania wodoru. Ładowanie wodoru trwa około 3 minuty i przypomina tankowanie gazu LPG. Kolejnym plusem jest większy zasięg niż w przypadku samochodów BEV. Cenowo auta te prezentują się podobnie co pojazdy bateryjne. Minusami są jeszcze gorzej rozwinięta sieć stacji ładowania niż w przypadku aut BEV oraz ograniczona oferta aut FCEV.

Przykłady: Toyota Mirai, Hyundai Nexo 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *