W listopadzie 2021 roku zadebiutowała II generacja kompaktowego crossovera Kii. Na następcę zdecydowano się dość szybko, bowiem poprzedniczka była na rynku zaledwie przez 5 lat. W przypadku II generacji Kii Niro trudno mówić o kosmetyce, gdyż otrzymała ona całkowicie odmienioną kabinę, znacznie odważniejszy, wręcz dość kontrowersyjny design oraz szereg nowinek technicznych. Producent jednak dopiero w styczniu podzielił się szczegółami wersji hybrydowej, zaś dopiero teraz, po kilku miesiącach od premiery, poznaliśmy specyfikację wersji hybrydowej plug-in (PHEV) oraz elektrycznej (EV). Wszystkie odmiany mają przedni napęd.
Kia Niro PHEV – szczegóły
Kia Niro PHEV wykorzystuje ten sam silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra, co odmiana HEV. Współpracuje on z nową, sześciobiegową przekładnią dwusprzęgłową, którą pozbawiono biegu wstecznego. Dzięki temu masa skrzyni biegów spadła o 2,3 kg. Cofanie będzie się natomiast odbywało za pomocą napędu elektrycznego. Wariant ten korzysta z silnika elektrycznego o mocy 62 kW (84 KM), podczas gdy w HEV ma on tylko 43 KM. W efekcie sumaryczna moc wzrosła ze 142 KM w HEV do 183 KM w PHEV.
Baterie w odmianie plug-in zwiększono do 11,1 kWh w porównaniu do 8,9 kWh w poprzedniku – w efekcie zasięg na prądzie wynosi teraz 65 km. Należy jednak zaznaczyć, że zasięg ten jest osiągalny tylko w przypadku, gdy crossover posiada 16-calowe felgi, ponieważ większe będą się wiązały z utratą wydajności. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,6 s, zaś w słabszej HEV 10,4 s. Wersja PHEV będzie oferowana standardowo z kablem do ładowania o mocy 5,5 kWh.
W nowej Kii Niro, jako w pierwszym samochodzie koreańskiego koncernu, debiutuje termistor typu PTC (tzw. pozystor). Posiada on samoregulujące się elementy ceramiczne w celu dodatkowego ogrzewania, aby zapewnić stały przepływ ciepłego powietrza. Efektem tego ma być zwiększenie zasięgu podczas jazdy przy niższych temperaturach otoczenia. Niro będzie można wyposażyć w funkcję zdalnego parkowania. Stojąc w odpowiedniej odległości od auta, da się nim wyjechać z luki parkingowej lub wjechać w nią. Podobnie jak w Hyundaiu Tucsonie, samochodem można sterować tylko w kierunkach przód-tył.
Kia Niro EV – szczegóły
Jeśli chodzi o wariant elektryczny, rozwija on 204 KM oraz 255 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,8 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 167 km/h. Litowo-jonowe akumulatory mają 64,8 kWh pojemności. Szacowany zasięg według producenta wynosi 463 km na jednym ładowaniu (zgodnie z cyklem WLTP). Korzystanie z szybkiej ładowarki prądu stałego umożliwi naładowanie baterii od 10 do 80% w około 43 minuty. Samochód może też posłużyć jako mobilna ładowarka dla urządzeń zewnętrznych, ładując je mocą do 3 kW.
Elektryczna Niro jest też bardziej praktyczna od poprzedniczki. Jej bagażnik urósł o 24 litry, mieszcząc 475 l, zaś pod maską wygospodarowano dodatkowy schowek o pojemności 20 litrów. Niro HEV ma natomiast 451 l pojemności, zaś wariant PHEV 348 l.
Ceny w Polsce
Kia Niro II bazuje na platformie K3, z której korzysta też Hyundai Elantra. Samochód trafi do salonów w Polsce w trzecim kwartale bieżącego roku. Zamówienia można już składać. Wersja hybrydowa (HEV) kosztuje od 117 900 zł, hybrydowa plug-in od 142 900 zł, zaś elektryczna od 167 900 zł.