Pierwszy w pełni elektryczny samochód z hiszpańskim rodowodem – Cupra Born ujrzała światło dzienne i wejdzie do regularnej sprzedaży już pod koniec 2021 roku. Projektantom stojącym za modelem Born – typowym miejskim kompaktem- zależało na tym, aby połączyć sportowe osiągi z bezemisyjną jazdą. Efekt? 540 km zasięgu, moc 241 KM oraz 7 minut do naładowania akumulatorów pozwalających na przejechanie kolejnych 100 km.
25 maja o godzinie 12 zostanie zaprezentowana nowa Cupra Born, pierwszego w całości elektrycznego samochodu. Cupra będąc pod skrzydłami Seata zawsze budziła wiele emocji, jednak odkąd stała się całkowicie niezależną marką sportowych samochodów zyskała niezależność jeszcze bardziej odzwierciedlając hiszpańską duszę – temperament, zmysłowość i pociąg do dobrego designu. Jeszcze przed premiera, Dyrektor ds. Designu, Jorge Diez opowiada o głównych założeniach projektowych i wskazuje te elementy, które stanowiły dla projektantów Cupry punkt wyjścia do stworzenia modelu Born.
Cupra Born – design
Samochody elektryczne posiadają specyficzną konstrukcję zarówno nadwozia, jak i samej płyty, w której trzeba umieścić akumulatory. Biorąc pod uwagę modele samochodów elektrycznych, Cupra postawiła na innowacyjne dla tego segmentu rozwiązanie. Chcąc zachować dynamiczny charakter samochodu, projektanci zaproponowali szerszy rozstaw kół, który pod względem konstrukcyjnym pozwala na wygodne umieszczenie akumulatorów, funkcjonalnie zwiększa przestrzeń wewnątrz samochodu co jednoznacznie podnosi komfort podróżowania. Jorge Diez podkreśla, że zastosowanie szerszego rozstawu kół to także podkreślenie sportowego charakteru samochodu, które drzemie w DNA marki. – Ekspresyjny charakter samochodu podkreśliliśmy m.in. poprzez wprowadzenie bardzo stromego słupka A, długiego rozstawu osi i skrócenie maski oraz tyłu pojazdu – wymienia Diez. – Wierzymy, że dzięki temu prowadzenie w pełni elektrycznej CUPRY przyniesie kierowcom jeszcze więcej radości.
Zachowanie sportowych proporcji, w nadal miejskim kompakcie, stanowiło priorytet dla projektantów Cupry. Wizualna reprezentacja DNA samochodu to element, który zdecydowanie wpływa na zainteresowanie modelem. Elektryfikacja zainspirowała projektantów do nadania Bornowi odrobinę osobowości. Na uwagę zasługują przednie reflektory, które przywołują na myśl ludzkie spojrzenie. Charakter i zadziorność podkreślono skośnym kształtem przednich reflektorów. To samochód dla osób, które wiedzą, czego chcą i ku temu dążą.- mówi Diez.
Przedni zderzak samochodu posiada wyraźnie wyeksponowane krawędzie wlotów powietrza, które w sportowych samochodzie wpływają także na zwiększenie przyczepności.
Co odróżnia miejskiego kompakta od sportowego hot-hatcha? Przede wszystkim silnie zaakcentowana linia bagażnika. Zadbano o nową estetykę wykończenia wykorzystując poziomą listwę świetlną LED, wyeksponowany dyfuzor oraz mocno zaakcentowany sportowy spoiler.
– Rozwiązania te pozwoliły na zapewnienie jeszcze lepszej aerodynamiki – mówi dyrektor ds. Designu CUPRY. – Cały zespół projektowy pracował nad modelem zgodnie z zamysłem, że elektryfikacja musi iść w parze z osiągami. Wierzymy, że klienci docenią wynik końcowy.
Jorge Diaz stanowczo podkreśla, że cały proces projektowy nowego samochodu Cupra Born miał na celu podkreślenie, że samochody elektryczne nie muszą być nudne. Moa być pełne pasji, mocy i tego, do czego przyzwyczaili nas producenci samochodów sportowych przez lata produkcji silników spalinowych.
Cupra Born – emocje
Patrząc na samochód można przejść obok niego obojętnie. Nie dotyczy to marki, tym bardziej samego modelu Born. Nowy model Cupra Born budzi emocje za sprawą doskonale zaprojektowanej bryły i atrakcyjnej kolorystyki, a także dzięki mocy, jaka drzemie „pod maską”. Jak przystało na sportowy rodowód Born został wyposażony w silnik w czterech wariantach mocy:
Cupra Born – dane techniczne
150 KM
Pojemność akumulatorów 45kWh
Moc maksymalna 150 KM (110kW)
Maksymalny moment obr. 310 Nm
Zasięg napędu elektrycznego (WLTP) ok. 340km*
Przyspieszenie 0 – 100 km/godz. 8,9 sek.
204 KM
Pojemność akumulatorów 58kWh
Moc maksymalna 204 KM (150kW)
Maksymalny moment obr. 310 Nm
Zasięg napędu elektrycznego (WLTP) ok. 420km*
Przyspieszenie 0 – 100 km/godz. 7,3 sek.
231 KM z pakietem e-Boost (od 2022 r.)
Pojemność akumulatorów 58kWh
Moc maksymalna do 231 KM (170kW)
Maksymalny moment obr. 310 Nm
Zasięg napędu elektrycznego (WLTP) ok. 420km*
Przyspieszenie 0 – 100 km/godz. 6,6 sek. **
231 KM z pakietem e-Boost & Range (od 2022 r.)
Pojemność akumulatorów 77kWh
Moc maksymalna 231 KM (170kW)
Maksymalny moment obr. 310 Nm
Zasięg napędu elektrycznego (WLTP) ok. 540km*
Przyspieszenie 0 – 100 km/godz. 7,0 sek.
Cupra Born – brzmienie
Zero emisyjne samochody elektryczne charakteryzuje zajmującą ciszą. Komfort podróży tak cichym samochodem to luksus przyszłości, jednak i spore niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu drogowego przyzwyczajonych do dźwięku silnika spalinowego nadjeżdżającego samochodu. Z tego względu Unia Europejska narzuciła na producentów samochodów elektrycznych wyposażenie samochodów w system AVAS, który ma za zadanie umożliwić emisję dźwięku o określonym poziomie natężenia przy prędkości mniejszej niż 20 km/h.
Razem z premierą nowej Cupry Born premiere ma także nowy, dedykowany modelowi dźwięk AVAS opracowany w oparciu o cztery kluczowe dla marki materiały: miedź, karbon, kamień i drewno.
Hiszpański rodowód Cupry dostrzegalny jest na pierwszy rzut oka. Inny niż wszystkie, zdecydowany, połączenie stali, miedzi, szkła. Przepiękna kolorystyka linii nadwozia połączona z dodatkami w kolorze miedzi to elementy, które wyróżniają markę. Model Born nawiązuje do barcelońskiej dzielnicy el-Born, której atmosfera stanowiła główne źródło inspiracji dla projektantów.
– Inspirację Barceloną można zobaczyć choćby w grze światła i cieni, charakterystycznej dla tego miasta, którą odtworzyliśmy w projekcie wnętrza – wspomina Diez. – Postanowiliśmy przy tym postawić na zupełnie nowe materiały i tkaniny.
Cupra Born a środowisko
Cupra Born jest pierwszym w 100% elektrycznym samochodem wyprodukowanym pod marką Cupra. Podczas projektowania samochodu zadbano o to, aby jej ślad emisyjny był jak najmniejszy, dlatego do jej produkcji wykorzystano wiele materiałów z recyklingu, a także takich, które same mogą zostać powtórnie przetworzone. Znajdziemy je zarówno we wnętrzu samochodu, jak i w elementach zewnętrznych karoserii.
Projektanci starali się zachować ekspresyjny wygląd samochodu, nawiązujący do sportowych osiągów, ale także nadać mu cechy stabilności, mocy i determinacji.