Zima i niskie temperatury powoli odchodzą w niepamięć, stąd też przed zakładami wulkanizacyjnymi będą się tworzyły spore kolejki kierowców chcących wymienić opony w swoich samochodach. Najlepiej zmieniać opony wtedy, gdy średnia temperatura powietrza ustabilizuje się na poziomie ok. +7 stopni Celcjusza, co zwykle następuje w drugiej połowie kwietnia. Zimówka w takich warunkach nie gwarantuje bowiem dobrej przyczepności, pogarsza osiągi, zwiększa spalanie, wreszcie pogarsza stabilność pojazdu i wydłuża drogę hamowania. Szukając opon letnich, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników.
Podstawą wysokość bieżnika i ustalenie rocznego przebiegu
Przede wszystkim pamiętajmy, że zgodnie z obowiązującym prawem bieżnik opony powinien wynosić powyżej 1,6 mm. Dobrym zwyczajem jest posiadanie opon, których bieżnik ma nie mniej niż 3 mm. Wysokość bieżnika jest szczególnie ważna podczas opadów deszczu. Niedopuszczalny jest montaż różnych opon na tej samej osi. Jeżeli zdecydujemy się na zakup dwóch nowych opon, dobrym zwyczajem jest ich montaż na osi napędowej.
Poszukiwania opon letnich zacznijmy od ustalenia, jaki rozmiar opon zaleca producent naszego pojazdu. Wiele aut nie posiada jednak fabrycznych felg, stąd też w ich przypadku trzeba się upewnić, czy preferowany przez producenta rozmiar pasowałby do konkretnego samochodu. Dobrym zwyczajem jest nieprzekraczanie wartości 2 proc. średniej koła względem opony sugerowanej przez producenta. Przykładowo, jeżeli homologowanym rozmiarem jest 185/65R15, to stosując oponę szerszą – 195/60 R15, otrzymujemy zamiennik, którego różnica w wysokości koła wynosi 1,07%, co mieści się w granicach normy.
Profil opony – w poszukiwaniu złotego środka
Opony z wyższym profilem sprawdzą się wśród użytkowników samochodów miejskich spędzających większość czasu w aglomeracyjnych korkach. Dodatkową ich zaletą będzie podwyższony komfort pokonywania wszelkich nierówności. Dla osób podróżujących głównie po autostradach i drogach ekspresowych, lepiej sprawdzą się szerokie i niskoprofilowe opony. Zapewniają lepszą przyczepność zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie. Lepiej hamują z uwagi na większą powierzchnię stykową z nawierzchnią, a także są droższe. Gorzej też spisują się w koleinach, z których potrafią wyskoczyć. Należy wówczas mocno trzymać kierownicę. Najlepiej jest znaleźć złoty środek. Zbyt duże różnice względem fabrycznych wartości wygenerują przekłamanie prędkościomierza, większe zużycie paliwa z uwagi na opór toczenia, a w skrajnych przypadkach ocieranie o nadkole z mocno dociążonym przedziałem pasażerskim. Tutaj z pomocą przychodzą też liczne kalkulatory internetowe pozwalające dobrać rozmiar do indywidualnych preferencji.
Pomocne okazują się testy opon
Wybór odpowiedniego ogumienia ułatwiają też niezależne organizacje zajmujące się sprawdzaniem rozmaitych parametrów. Do tej grupy należą między innymi ADAC, ACE, GTÜ, motoryzacyjne wydawnictwa, a także Unia Europejska, przez której komisję musi przejść każdy produkt dopuszczony do sprzedaży na Starym Kontynencie. Wyniki badań są upublicznianie. Można z nich wyczytać zachowanie na różnych rodzajach nawierzchni, poziom generowanego hałasu, przyczepność, ścieralność, a także efektywność odprowadzania wody. Ponadto warto zasięgnąć opinii na forach internetowych, a także odwiedzić kilka sklepów stacjonarnych i internetowych. Różnice między naziemnymi placówkami, a tymi w sieci mogą sięgać nawet kilkuset złotych na oponach z metką premium. Kilka godzin poszukiwań przysporzy znacznych korzyści finansowych.
Rodzaj bieżnika robi różnicę
Opona to przede wszystkim bieżnik. Na rynku znajdziemy opony z trzema rodzajami bieżnika: kierunkowym, symetrycznym oraz asymetrycznym.
Bieżnik kierunkowy ma kształt litery „V”, potocznie nazywany „jodełką”. Ich największą zaletą jest sprawne odprowadzanie wody, a także dobra reakcja na przyspieszanie i hamowanie pojazdu. Dobre parametry sprawiają, że są one chętnie montowane w pojazdach przeznaczonych do dynamicznej jazdy.Bieżniki kierunkowe występują we wszystkich klasach opon: budżetowej, średniej oraz wysokiej. Zalecane są do aut klasy średniej oraz wysokiej, a także do wspomnianych już samochodów o charakterze sportowym. Przykładowe opony kierunkowe to BFGoodrich G-Grip, Uniroyal RainExpert, Kormoran GAMMA B2, Zeetex HP102+.
Bieżnik symetryczny to taki, w którym obie połowy są zaprojektowane identycznie, dlatego opony można montować w dowolnym kierunku. Podstawową zaletą takiego ogumienia jest wysoki komfort akustyczny. Symetryczny wzór bieżnika, w połącznie z odpowiednią mieszaną gumową, przekłada się również na niższe opory toczenia, a co za tym idzie – obniża spalanie oraz pozytywnie wpływa na żywotność modelu. Symetryczne kształty bieżnika występują w budżetowej i średniej klasie opon – poleca się je do aut mało lub średniolitrażowych, o stosunkowo niewielkich mocach.Przykładowe opony symetryczne: Dębica Passio 2, Firestone TZ300, Dayton Touring.
Z kolei rzeźba opon asymetrycznych jest różna po obu stronach bieżnika. Wewnętrzna część, najczęściej mocniej ponacinana, odpowiada za odprowadzanie wody, zaś zewnętrzna za przyczepność podczas dynamicznej jazdy i w zakrętach. Takie rozwiązanie przyczynia się do lepszej stabilności auta na zakrętach oraz zwiększenia żywotności bieżnika. Opony z asymetrycznym bieżnikiem są także ciche i ekonomiczne. Posiadacze modeli asymetrycznych muszą zwrócić uwagę na ich prawidłowy montaż (oznaczenie inside – oponę montować w kierunku: do auta, w stronę piasty z felgą, outside – na zewnątrz pojazdu). Bieżniki asymetryczne najczęściej występują w oponach klasy średniej i wysokiej – zaleca się je do aut kompaktowych, miejskich, a także do aut sportowych, limuzyn dysponujących dużą mocą silnika. Przykładowe opony asymetryczne: Dunlop SP Sport Bluresponse, Zeetex ZT1000, Uniroyal RainExpert 3, Goodyear Efficientgrip Perfromance, Dębica Presto.
Najtańsze opony można kupić już za 150-200 złotych za sztukę. Najdroższe to wydatek rzędu 3-4 tysięcy zł. Różnice wynikają z zastosowanej technologii, nowych rozwiązań, a także podatności na uszkodzenia mechaniczne, możliwości jazdy bez powietrza przez kilkadziesiąt kilometrów (Run Flat), oraz samego producenta.
Segmenty opon
Wyróżnia się trzy podstawowe segmenty (klasy) opon letnich, o których decyduje cena oraz jakość danego modelu. Tutaj w większości przypadków opony z wyższej klasy będą po prostu droższe. Wyjątkiem są marki aspirujące do klas wyższych, niż zostały sklasyfikowane. Tutaj mamy okazję kupić lepszy produkt w stosunkowo niższej cenie. Wśród tych marek mamy np. Hankooka, Nokiana, Uniroyala czy Yokohamę.
Opony z segmentu premium to produkty najbardziej zaawansowane pod względem technologicznym, charakteryzujące się dużą precyzją wykonania i najwyższą jakością wykorzystanych materiałów. To w nich na ogół pojawiają się rozwiązania, które w kolejnych sezonach są stosowane w modelach z niższych półek cenowych. Popularni producenci ogumienia letniego premium to m.in. Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Nokian, Pirelli oraz Vredestein.
Segment opon klasy średniej jest najszerszym z trzech tutaj wymienionych. Do tej klasy zaliczyć można zarówno modele dedykowane dla samochodów miejskich, jak i większych o wyższej mocy. Na ogół ustępują one w testach ogumieniu premium, jednak zdarza się tu modele, które im dorównują. Znane marki opon z klasy średniej to np. BFGoodrich, Firestone, Fulda, Hankook i Kumho.
Opony klasy budżetowej (ekonomicznej) to najtańsze modele dostępne na rynku. Absolutnie nie są one polecane posiadaczom o większej mocy silnika, za to zazwyczaj sprawdzają się w zwyczajnej, codziennej jeździe przy typowych warunkach drogowych. Warto pamiętać, że i opony budżetowe muszą zdobyć wszelkie atesty i odznaczenia bezpieczeństwa oraz jakości, które uprawniają do sprzedaży na terenie UE. Trzeba tu wspomnieć przede wszystkim o takich markach jak Apollo, Barum, Dayton, Dębica, Kingstar czy Kormoran.
Warto też zwrócić uwagę na datę produkcji opony. Im data produkcji „świeższa”, tym na ogół lepiej, ale ostatecznie najważniejsze jest to, czy ogumienie było prawidłowo składowane. Jeśli sklep przestrzega zasad w tej kwestii, nie ma znaczenia, czy opony zostały wyprodukowane w aktualnym roku czy nawet dwa lata wcześniej. Data produkcji ma jednak duże znaczenie w przypadku reklamacji. Niektórzy producenci uzależniają bowiem długość terminu dokonywania zwrotów nie od czasu zakupu, ale zjechania opon z taśmy.
Czym kierować się przy wyborze opon letnich – podsumowanie
Podsumowując, dobór optymalnych opon letnich nie jest łatwym zadaniem. Warto poświęcić trochę czasu i zasięgnąć porad, zarówno tych dostępnych w internecie, jak i porozmawiać ze sprzedawcami i użytkownikami danego modelu samochodu lub opony. Opona odgrywa niezwykle ważną rolę w samochodzie, zaś jej prawidłowy dobór zapewni odpowiedni poziom komfortu i bezpieczeństwa, a także niższe zużycie paliwa i lepsze osiągi. Oczywiście nie zapominajmy o zdroworozsądkowym podejściu i znalezieniu złotego środka. Nie zawsze trzeba celować w półkę premium. Jeżeli nasz styl jazdy jest delikatny, a samochód nie oferuje sportowych osiągów, można bez obaw sięgnąć po tańsze opony, np. pochodzące z segmentu klasy średniej.