Koncern Stellantis ogłosił w poniedziałek plany inwestycyjne w wysokości 2,8 miliarda dolarów mającą na celu modernizację kanadyjskich fabryk samochodów, aby przygotować je do elektryfikacji. W ramach szerszej strategii określanej jako Dare Forward 2030, w ramach której Stellantis zainwestuje ponad 35 miliardów dolarów na całym świecie do 2025 roku w elektryfikację i oprogramowanie. Jednym z elementów nowej strategii będzie elektryfikacja Dodge’a, która rozpocznie się jeszcze w tym roku. Już latem poznamy hybrydowego crossovera Hornet oraz elektrycznego muscle cara inspirowanego modelami z lat 60. i 70.
Wielka i niezwykle istotna inwestycja
Ogłoszona w poniedziałek inwestycja dotyczy w szczególności fabryk w Windsor i Brambton. Fabryka w Windsor produkuje obecnie minivany Chryslera, zaś zakład w Brambton odpowiada za wytwarzanie Chryslera 300 oraz Dodge’ów Charger oraz Challenger. Modernizacja obu fabryk ma zostać zakończona do 2025 roku. Rozpoczęcie modernizacji w fabryce w Windsor nastąpi w 2023 roku, a w Brambton w 2024 roku. Potwierdza to jednocześnie wcześniejsze doniesienia Dodge’a, jakoby Charger i Challenger w obecnej formie miałyby być dostępne do 2023 roku.
Całkiem prawdopodobne, że następcy obu modeli otrzymają napęd hybrydowy plug-in oraz elektryczny, tracąc jednocześnie jednostkę V8. Niewykluczone, że uświadczymy w nich nową jednostkę R6 Hurricane z Jeepa Wagoneera.
Elektryczny muscle car przełomowym modelem dla marki
Według wywiadu z Muscle Cars & Trucks, szef marki Dodge, Tim Kuniskis, chce ujawnić koncept elektrycznego muscle cara przed Speed Week, który poprzedza Woodward Dream Cruise 20 sierpnia. Istnieje jednak tajemniczy czynnik, który może wstrzymywać odsłonięcie.
– To będzie raczej prędzej niż później. Mam nadzieję, że dobrze zobaczycie ten samochód, zanim dotrzemy do Speed Week, tak długo, zanim dotrzemy do sierpnia, jest moją nadzieją. Jest jeden naprawdę ważny element, związany z ujawnieniem, który jest poza moją kontrolą i, szczerze mówiąc, jest poza naszą branżą – powiedział Kuniskis dla Muscle Cars & Trucks.
Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami koncept elektrycznego muscle cara będzie bliską zapowiedzią produkcyjnego modelu, który trafi na rynek w 2024 roku. Celem pojazdu będzie przyciągnięcie nowych klientów do marki, jednocześnie przy zachowaniu dotychczasowych.
Nawiązania do protoplastów i osiągi supersamochodów
Inżynierowie Dodge’a mają podobno zbudować pojazd, który mógłby konkurować z Teslą Model S Plaid. Może to oznaczać, że elektryczny muscle car może przyspieszyć do 60 mil na godzinę (96 kilometrów na godzinę) w mniej niż dwie sekundy. Dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares, niedawno opisał elektrycznego muscle cara Dodge’a jako posiadający „dźwięk, którego nie można sobie wyobrazić”. Opisał również pojazd jako „coś, co jest szokujące”.
Teaser Dodge’a dla modelu pokazał go z trójkątnym emblematem fratzog w starym stylu. Z tego, co było widoczne, stylistyka łączyła elementy z końca lat 60. i początku lat 70. Challengera i Chargera. Za napęd prawdopodobnie posłużą co najmniej dwa silniki elektryczne, napędzające obie osie. Dodge zamierza przez pewien sprzedawać elektrycznego muscle cara równolegle ze spalinowymi odpowiednikami.
Dodge Hornet po 16 latach wreszcie doczeka się odmiany seryjnej
Kolejnym z zapowiadanych modeli będzie Dodge Hornet. Nazwa ta pochodzi od konceptu kompaktowego crossovera z 2006 roku, który miał wejść na rynek w 2010 roku, ale tamte lata nie były łaskawe dla producentów samochodów ani globalnego rynku finansowego. W ciągu najbliższych miesięcy zadebiutuje kompaktowy crossover noszący tę nazwę. Za jego bazę posłuży Alfa Romeo Tonale, z której Hornet przejmie platformę oraz (najprawdopodobniej) napęd hybrydowy plug-in. Opiera się on na turbodoładowanej jednostce benzynowej 1.3, zaś łączna moc układu wynosi 272 KM.
Kuniskis powiedział, że Dodge Hornet może zadebiutować w sierpniu, kiedy to organizuje swoje Roadkill Nights. To także wtedy, gdy odbywa się Woodward Dream Cruise. Będzie to pierwszy całkowicie nowy produkt Dodge od ponad dekady, który wciąż jest w sprzedaży, a więc od czasu pojawienia się aktualnego wcielenia Durango (w 2010 roku).