Fiata Tipo większość z nas kojarzy jako zgrabnego sedana często używanego przez taksówkarzy. Na naszych drogach i ulicach można też zobaczyć włoskie auto w dwóch innych wersjach nadwoziowych – hatchback i kombi. Niedawno – jesienią 2020 r. – Fiat pokazał swój kompaktowy model po face liftingu. Jakie zmiany przyniósł lifting? Sprawdziłem to.

Fiat Tipo – kilka słów o historii modelu

Po raz pierwszy Fiat Tipo pojawił się na rynku w 1988 r. Wówczas pod tą nazwą sprzedawany był 3- oraz 5-drzwiowy kompaktowy hatchback (3 958 mm długości, 1 700 mm szerokości, 1 445 mm wysokości i 2 540 mm rozstawu osi). W 1990 r. model zyskał także odmiany z trzybryłowym nadwoziem (sedan) i kombi, które była oferowane jako Tempra.

Fiat Tipo produkowany był do 1995 r., a Tempra – do 1999 r. Następcą Fiata Tipo zostały modele Brava i Bravo. Temprę zaś zastąpił sedan Marea.

O modelu Tipo zrobiło się głośno w 2015 r., kiedy Fiat pokazał nowego sedana, którego pierwotna nazwa brzmiała Ægea (zresztą pod nazwą Egea ten model jest sprzedawany w Turcji). Rok później – podczas targów motoryzacyjnych w Genewie – Fiat pokazał Tipo w nadwoziu hatchback i kombi.

Rok 2020 przyniósł z kolei face lifting modelu, nowe wersje wyposażenia i – co najważniejsze – podwyższonego Fiata Tipo Cross. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Nowy design i kolory

Nowy Fiat Tipo został odświeżony. Z przodu auta uwagę zwracają:

  • przeprojektowane reflektory – teraz światła do jazdy dziennej, reflektory i tylne wykonane są w technologii Full LED,
  • zmieniony grill, którego centralnym punktem jest nowe logo z napisem Fiat. Trzeba dodać, że Tipo jest pierwszym samochodem Fiata, na którym zostało ono umieszczone,
  • przeprojektowany zderzak w dolnej części samochodu. Dodane do niego zostały elementy w szczotkowanym chromowanym wykończeniu ICE MATTE.

W samochodzie zastosowany został też nowy wzór felg aluminiowych (16- i 17-calowych) z diamentowym wykończeniem.

Gama kolorów, w jakich dostępny jest Fiat Tipo powiększyła się o dwa nowe lakiery:

  • niebieskim – Ocean Blue
  • i pomarańczowym – Paprika Orange.

Fiat Tipo - nowe logo

Całkowicie przeprojektowane zostały także przednie reflektory. Teraz zarówno przednie reflektory, jak i tylne światła wykonane są w technologii Full-LED. Nowe reflektory nie tylko podkreślają linię samochodu, ale także unowocześniają jego wygląd oraz zwiększają bezpieczeństwo aktywne i pasywne.

Fiat Tipo - reflektory LED

Nowe wnętrze i systemy multimedialne

Zmiany widać także we wnętrzu samochodu.

Tradycyjne, analogowe wskaźniki zostały zastąpione 7-calowy cyfrowy wyświetlacz TFT. Umożliwia on kontrolowanie stanu samochodu, multimediów i telefonu.

Nowy Fiat Tipo może być też wyposażone (za dopłatą) w nowe radio UConnect 5 z ekranem dotykowym 10,25 cala. Standardowo dostępne jest radio z ekranem o wielkości 7 cali. UConnect 5 dostępny jest z bezprzewodowym dostępem do Apple Car Play i Android Auto.

W nowym Fiacie Tipo można jednocześnie połączyć przez Bluetooth dwa telefony (np. służbowy i prywatny).

Zmniejszona została też kierownica (po to żeby zapewnić lepszą ergonomię i pełną widoczność 7-calowego wyświetlacza TFT).

Fiat Tipo - system Uconnect

Zmieniony został także układ sterowania klimatyzacją znajdujący się na centralnym panelu sterowania. Dodano na nim także nowe chromowane i czarne elementy wykończeniowe.

Wszystkie elementy sterujące w kabinie pasażerskiej są podświetlane na biało. Pasażerowie jadący na tylnym siedzeniu mają do dyspozycji port USB.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Nowy Fiat Tipo jest wyposażony w następujące systemy wspomagające kierowcę:

  • system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition),
  • inteligentnego asystenta prędkości (Intelligent Speed Assist),
  • system kontroli pasa ruchu (Lane Control),
  • system zmęczenia kierowcy (Attention Assist),
  • adaptacyjne światła drogowe (Adaptive High Beam),
  • system martwego pola (Blind Spot Assist),
  • przednie czujniki parkowania, system Keyless Entry/Go i bezprzewodową ładowarkę do ładowania smartfona (moc ładowarki: 15 W).

Nadwozia i poziomy wyposażenia

Nowy Fiat Tipo jest dostępny jako:

  • 4-drzwiowy sedan,
  • 5-drzwiowy hatchback,
  • kombi
  • oraz 5-drzwiowy Tipo Cross.

Fiat Tipo

Nowego Fiata Tipo można zamawiać w trzech poziomach wyposażenia:

  • Tipo,
  • City Life
  • i Life.

Tipo Cross jest dostępny w dwóch poziomach wyposażenia: Citi Cross i Cross.

Fiat Tipo

Podstawowa wersja wyposażenia (Tipo) – w zależności od rodzaju nadwozia – kosztuje co najmniej:

  • 59 800 zł (sedan z silnikiem benzynowym) i 67 400 zł (sedan z silnikiem Diesla),
  • 64 800 zł (hatchback z silnikiem benzynowym) i 72 400 (hatchback z silnikiem Diesla),
  • 70 500 zł (kombi z silnikiem benzynowym) i 78 100 zł (kombi z silnikiem Diesla).

W standardowym wyposażeniu wersji Tipo znajdziesz m.in.:

  • inteligentny ogranicznik prędkości z systemem rozpoznawania znaków drogowych,
  • asystenta utrzymania pasa ruchu pod warunkiem prawidłowego oznakowania drogi,
  • ogranicznik prędkości,
  • poduszki powietrzne: pasażera, kierowcy, boczne i kurtynowe,
  • systemy: ABS, System ESC, Panic Brake Assist, Traction Control, Drag Torque Control, Electronic Rollover Mitigation, Hill Hold Control,
  • system wykrywania zmęczenia kierowcy,
  • elektryczne wspomaganie kierownicy,
  • automatycznie unoszoną klapę bagażnika (tylko sedan),
  • centralny zamek,
  • czujnik temperatury zewnętrznej,
  • dzieloną tylną kanapę,
  • elektrycznie sterowane przednie szyby,
  • elektrycznie sterowane przednie lusterka (tylko hatchback i kombi),
  • fotel kierowcy z regulacją wysokości,
  • regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy,
  • konfigurowalną podłogę bagażnika Cargo Magic Space (tylko kombi),
  • klimatyzację manualną,
  • aktywny przedni grill z otwieranymi klapami,
  • 3,5-calowy monochromatyczny wyświetlacz między zegarami,
  • kierownicę ze sterowaniem systemem multimedialnym UConnect,
  • port USB i gniazdo 12V na konsoli centralnej,
  • Radio Uconnect z systemem Bluetooth, DAB i portem USB (brak czytnika CD) i 6 głośnikami,
  • 15-calowe felgi stalowe (sedan i hatchback), 16-calowe felgi stalowe (kombi).

Wyposażenie standardowe wersję Tipo można rozszerzyć m.in. o:

  • kierownicę i gałkę dźwigni biegów pokryte skórą (550 zł),
  • podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka boczne (550 zł – sedan, 350 zł – hatchback i kombi),
  • tempomat (900 zł),
  • zestaw dla palących (popielniczka i zapalniczka – 200 zł),
  • przyciemniane szyby boczne i tylna (600 zł),
  • 16-calowe felgi stalowe (700 zł – sedan i hatchback),
  • pełnowymiarowe koło zapasowe zamiast zestawu Fix&Go (450 zł).

Dostępny jest też Pakiet Komfort (przedni podłokietnik i fotel kierowcy z regulacją wysokości) – 500 zł (tylko sedan).

City Life

Za Fiata Tipo City Life trzeba zapłacić od:

  • 64 800 zł (sedan z silnikiem benzynowym) i 72 400 zł (sedan z silnikiem Diesla),
  • 70 500 zł (hatchback z silnikiem benzynowym) i 78 100 (hatchback z silnikiem Diesla),
  • 76 200 zł (kombi z silnikiem benzynowym) i 83 800 zł (kombi z silnikiem Diesla).

W standardowym wyposażeniu wersji City Life (oprócz elementów z wersji Tipo) znajdziesz m.in.:

  • LED-owe światła do jazdy dziennej,
  • trzeci tylny zagłówek,
  • kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów pokryte skórą,
  • kieszeń w oparciu fotela kierowcy,
  • radio Uconnect z 7-calowym ekranem dotykowym, systemem Bluetooth oraz DAB, 6 głośnikami, funkcją Android Auto / Apple Car Play,
  • kierownicę ze sterowaniem systemem multimedialnym Uconnect 7 cali,
  • 16-calowe felgi stalowe,
  • osłona przeciwsłoneczny kierowcy i pasażera z lusterkiem,
  • uchwyty nad głową z powolnym składaniem (tylko hatchback i kombi).

Do wyposażenia standardowego można dokupić m.in.:

  • światła przeciwmgielne (900 zł),
  • tylne czujniki parkowania (1 450 zł),
  • elektrycznie sterowane szyby z tyłu (500 zł),
  • podgrzewane przednie fotele (800 zł),
  • kamerę cofania z dynamicznym torem jazdy (1 350 zł),
  • jednostrefową klimatyzację automatyczną (1 700 zł),
  • podgrzewane i sterowane elektrycznie lusterka boczne (350 zł),
  • podłokietnik przedni (550 zł),
  • system bezkluczykowego otwarcia i zamknięcia drzwi Keyless Go/Passive Entry (1 600 zł),
  • zewnętrzne klamki w kolorze czarnym błyszczącym (200 zł),
  • obudowy bocznych lusterek w kolorze czarnym błyszczącym/w kolorze nadwozia (550 zł),
  • słupki B w kolorze czarnym błyszczącym (100 zł),
  • Mopar Connect (1 150 zł),
  • radio Uconnect NAV z 7-calowym ekranem dotykowym, systemem Bluetooth oraz DAB i 6 głośnikami (2 000 zł),
  • tylny port USB (200 zł),
  • 16-calowe felgi stalowe stylizowane (1 500 zł) lub 16-calowe felgi aluminiowe z diamentowym szlifem (2 000 zł).

Dla wersji City Life większa jest też liczba pakietów wyposażenia opcjonalnego. Można wybierać spośród:

Pakietu Bezpieczeństwo (system monitorowania martwego pola, tempomat adaptacyjny, autonomiczny hamulec awaryjny) – 2 800 zł,

Pakietu Bezpieczne Parkowanie (kamera cofania z dynamicznym torem jazdy, przednie i tylne czujniki parkowania) – 2 300 zł,

Pakiet Komfort Plus (fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego, podłokietnik na tylnej kanapie, przednie dywaniki) – 1 100 zł,

Pakiet LED Plus (przednie i tylne światła Full LED, asystent świateł drogowych, czujnik zmierzchu i czujnik deszczu, wsteczne lusterko fotochromatyczne) – 4 000 zł,

Pakiet Widoczność (czujnik zmierzchu, czujnik deszczu i wsteczne lusterko fotochromatyczne) – 1 100 zł.

Life

W standardowym wyposażeniu wersji Life znajdziesz elementy wyposażenia z wersji City Life oraz m.in.:

  • światła przeciwmgielne,
  • tylne czujniki parkowania,
  • elektrycznie sterowane szyby tylne,
  • podgrzewane i sterowane elektrycznie lusterka boczne,
  • przedni podłokietnik,
  • klamki w kolorze satynowego chromu,
  • obudowy lusterek bocznych w kolorze nadwozia,
  • 7-calowy kolorowy wyświetlacz TFT między zegarami,
  • 16-calowe felgi stalowe stylizowane.

Fiat Tipo Life

W ramach wyposażenia dodatkowego dostępne są:

  • przednie czujniki parkowania (800 zł),
  • radio Uconnect z 10,25-calowym ekranem dotykowym i systemem DAB (2 000 zł),
  • 16-calowe felgi aluminiowe (1 000 zł),
  • 17-calowe felgi aluminiowe z diamentowym szlifem (2 000 zł).

Oprócz pakietów wyposażenia dodatkowego dostępnych w wersji City Life, do wersji Life można zamówić:

  • Pakiet Tech (radio Uconnect z 10,25-calowym ekranem dotykowym i systemem DAB i bezprzewodowa ładowarka do smartfona) – 2 200 zł,
  • Pakiet Wygoda (system bezkluczykowego otwarcia i zamknięcia drzwi Keyless Go/Passive Entry, kamera cofania z dynamicznym torem jazdy) – 2 200 zł.

Fiat Tipo Life kosztuje od:

  • 70 500 zł (sedan z silnikiem benzynowym) i 81 900 zł (sedan z silnikiem Diesla),
  • 76 200 zł (hatchback z silnikiem benzynowym) i 87 600 (hatchback z silnikiem Diesla),
  • 81 900 zł (kombi z silnikiem benzynowym) i 93 300 zł (kombi z silnikiem Diesla).

City Sport

Fiat Tipo z nadwoziem hatchback i kombi dostępny jest też w wersji City Sport. To nowa wersja wyposażenia, którą można zamawiać dopiero od kilku dni.

Charakterystycznymi elementami Fiata Tipo City Sport są m.in. specjalny emblemat „Sport”, umieszczony pod przednim lusterkiem oraz wyjątkowy kolor nadwozia Szary Metropoli, zestawiony z 18-calowymi felgami aluminiowymi z diamentowym szlifem, a także liczne elementy w kolorze błyszczącej czerni: począwszy od wstawek w dolnej części przedniego grilla po słupek B oraz od obudowy lusterek bocznych aż po klamki.

Fiat Tipo City Sport

Nowoczesny wygląd Fiat Tipo City Sport zawdzięcza także montowanym w standardzie z przodu i z tyłu, nowym światłom Full LED.

Za Fiata Tipo City Sport trzeba zapłacić co najmniej:

  • 81 900 zł (hatchback z silnikiem benzynowym) i 93 300 zł (hatchback z silnikiem Diesla),
  • 87 600 zł (kombi z silnikiem benzynowym) i 99 000 zł (kombi z silnikiem Diesla).

W wyposażeniu standardowym tego modelu znajdziesz elementy wyposażenia z wersji Life oraz m.in.:

  • asystenta świateł drogowych,
  • przednie reflektory w technologi Full LED,
  • czujnik zmierzchu,
  • tylne czujniki parkowania (przednie dostępne są za dopłatą 800 zł),
  • lusterko wsteczne elektrochromatyczne,
  • system bezkluczykowego otwarcia i zamknięcia drzwi Keyless Go/Passive Entry,
  • ciemne wykończenie wnętrza i emblemat Sport,
  • klamki zewnętrzne i obudowy lusterek bocznych w kolorze czarnym błyszczącym,
  • 18-calowe felgi aluminiowe.

Fiat Tipo City Sport SW

Elementem wyposażenia dodatkowego dedykowanym do wersji City Sport są 18-calowe felgi aluminiowe Mopar (1 000 zł). Ceny pozostałych elementów wyposażenia dodatkowego są takie same jak w wersji Life. Tyle samo trzeba też zapłacić za pakiety wyposażenia. Wyjątkiem jest Pakiet Bezpieczne Parkowanie kosztujący 1 500 zł.

Niezależnie od wersji wyposażenia, dopłaty nie wymaga pastelowy lakier Czerwony Passione. Dopłata do lakierów metalizowanych i pastelowych (w tym Szary Metropoli dostępnego tylko dla wersji City Sport) wynosi 2 400 zł.

Fiat Tipo Cross

O ile nowy Fiat Tipo w nadwoziu sedan, hatchback i kombi to nowa, poprawiona, odsłona modelu znanego już od kilku lat, o tyle Tipo Cross jest propozycją całkowicie nową. Tym modelem Fiat chce wykroić dla siebie kawałek crossoverowego tortu, tak jak zrobiła to np. Kia ze swoim XCeed.

Czym Tipo Cross wyróżnia się od pozostałych samochodów z rodziny Tipo?

Fiat Tipo Cross

Podstawową różnicą jest wysokość prześwitu w Tipo Cross (w porównaniu do wersji z nadwoziem hatchback). W Tipo Cross jest on wyższy o 37 mm. Bardziej muskularny i solidny wygląd autu nadają m.in. nadkola, listwy progowe i osłony zderzaka. Dach Fiata Tipo Cross ozdabiają relingi. W innych wersjach Tipo są one dostępne tylko w autach z nadwoziem kombi.

City Cross

Fiat Tipo Cross w wersji City Cross kosztuje od:

  • 75 000 zł (z silnikiem benzynowym),
  • 83 800 zł (z silnikiem wysokoprężnym).

W standardowym wyposażeniu tej wersji znajdziesz m.in.:

  • asystent utrzymania pasa ruchu pod warunkiem prawidłowego oznakowania drogi,
  • inteligentny ogranicznik prędkości z systemem rozpoznawania znaków drogowych,
  • ogranicznik prędkości,
  • poduszki powietrzne: kierowcy, pasażera, boczne i kurtynowe,
  • systemy: ABS, System ESC, Panic Brake Assist, Traction Control, Drag Torque Control, Electronic Rollover Mitigation, Hill Hold Control,
  • system wykrywania zmęczenia kierowcy,
  • światła do jazdy dziennej LED i tylne światła LED,
  • trzeci tylny zagłówek,
  • elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive,
  • centralny zamek,
  • czujnik temperatury zewnętrznej,
  • dzielona tylna kanapa w stosunku 60/40,
  • elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne,
  • fotel kierowcy z regulacją wysokości,
  • kierownica i gałka skrzyni biegów pokryte skórą,
  • kieszeń w oparciu fotela kierowcy,
  • klimatyzacja manualna,
  • kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach,
  • osłona przeciwsłoneczna kierowcy i pasażera z lusterkiem,
  • sterowanie zamkiem centralnym za pomocą pilota w kluczyku,
  • system Start&Stop,
  • uchwyty nad głowami z powolnym składaniem,
  • aktywny przedni grill z otwieranymi klapami,
  • klamki i obudowy lusterek bocznych w kolorze czarnym,
  • relingi dachowe,
  • zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia,
  • 3,5-calowy monochromatyczny wyświetlacz między zegarami,
  • radio Uconnect z 7-calowym ekranem dotykowym, systemem Bluetooth oraz DAB, 6 głośnikami, funkcją Android Auto / Apple Car Play,
  • port USB,
  • kierownicę ze sterowaniem systemem multimedialnym UConnect,
  • 16-calowe stalowe felgi stylizowane w czarnym matowym kolorze.

Do wersji City Cross można dokupić m.in.:

  • autonomiczny hamulec awaryjny – 1 200 zł,
  • światła przeciwmgielne – 900 zł,
  • tylne czujniki parkowania – 1 450 zł,
  • przednie dywaniki – 200 zł,
  • fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego – 600 zł,
  • automatyczną klimatyzację automatyczną – 1 700 zł,
  • podgrzewane i sterowane elektrycznie lusterka boczne – 350 zł,
  • przedni podłokietnik – 550 zł,
  • tempomat (900 zł) i tempomat adaptacyjny (1 200 zł),
  • przyciemniane szyby boczne i okna – 600 zł,
  • 7-calowy kolorowy wyświetlacz TFT między zegarami – 900 zł,
  • tylny port USB – 200 zł,
  • 17-calowe felgi aluminiowe w kolorze czarnym z diamentowym szlifem lub w kolorze szarym matowym – 2 000 zł.

Dostępne są też pakiety wyposażenia:

Pakiet Bezpieczeństwo (system monitorowania martwego pola, tempomat adaptacyjny, autonomiczny hamulec awaryjny) – 2 800 zł,

Pakiet Bezpieczne Parkowanie – 2 300 zł,

Pakiet Komfort Plus – 1 100 zł,

Pakiet LED – 3 500 zł,

Pakiet Widoczność – 1 100 zł,

Pakiet Wygoda – 2 200 zł.

Cross

Wersja Cross kosztuje od 81 900 zł (silnik benzynowy) i od 93 300 zł (silnik Diesla). W jej wyposażeniu standardowym znajdziesz elementy z wersji City Cross oraz:

  • asystenta świateł drogowych,
  • autonomiczny hamulec awaryjny,
  • przednie reflektory Full LED,
  • światła przeciwmgielne,
  • czujnik zmierzchu,
  • przednie i tylne czujniki parkowania,
  • przednie dywaniki,
  • fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego,
  • automatyczną klimatyzację jednostrefową,
  • wsteczne lusterko elektrochromatyczne,
  • osłona przeciwsłoneczna kierowcy i pasażera z lusterkiem i oświetleniem,
  • podłokietniki: przedni i na tylnej kanapie,
  • tempomat adaptacyjny,
  • klamki w kolorze satynowego chromu,
  • obudowy lusterek bocznych lakierowane na czarno,
  • panele drzwi pokryte skórą,
  • 7-calowy kolorowy wyświetlacz TFT między zegarami,
  • tylny port USB,
  • 17-calowe felgi aluminiowe w kolorze czarnym z diamentowym szlifem.

Dostępny jest też jeden pakiet dodatkowego wyposażenia: Pakiet Tech, kosztujący 2 200 zł.

Podsumowanie

Fiat Tipo to najbardziej globalny model w gamie marki. Poza granicami Włoch sprzedawanych jest ponad 70% modeli tej marki.

Dotychczas – jak wynika z moich obserwacji – najpopularniejszą wersją nadwoziową był sedan. Korzystali z niego najczęściej taksówkarze. Nowa odsłona włoskiego auta kompaktowego zachowała zalety poprzednika: atrakcyjną cenę oraz ładną linię nadwozia, dodając do tego elementy wyposażenia niedostępne wcześniej – m.in. przednie światła Full LED (poprzednio dostępne były reflektory bi-ksenonowe i LED-owe światła do jazy dziennej), system multimedialny z Apple Car Play i Android Auto (z ekranem o wielkości nawet 10,25 cala). Nie można też nie wspomnieć o nowości w gamie – Tipo Cross, odpowiedzi Fiata na zyskujące coraz większą popularność podwyższone samochody.

W następnym tekście przyjrzę się silnikom, które napędzają nowego Fiata Tipo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *