Osiem lat po premierze drugiej generacji Peugeota 308 i cztery lata po faceliftingu modelu, francuski producent oficjalnie pokazał trzecią generację swojego kompaktu. Czym różni się od poprzedniej generacji? Jakie nowe rozwiązania zostały w nim zastosowane? Dowiesz się tego z mojego tekstu.
Z przodu głowa lwa i kły
Nowy Peugeot jest pierwszym modelem francuskiej marki, w którym zostało wykorzystane nowe logo – głowa lwa na czarnej tarczy z napisem PEUGEOT. To nie jedyna nowość. Przód trzysta ósemki upodobnił się do pozostałych modeli. Otrzymał pionowe LED-owe światła do jazdy dziennej w kształcie kłów (lew w logo do czegoś zobowiązuje). Na masce – tam, gdzie w drugiej generacji 308 umieszczona była nazwa producenta – teraz znajduje się oznaczenie modelu.
Już od podstawowej wersji samochód jest wyposażony w przednie reflektory wykonane w technologii LED. Ich cienka linia podkreśla dynamikę i jest jednym z charakterystycznych elementów stylu nowego Peugeota 308. Układ świateł zastosowanych w nowym modelu doskonale wpisuje się w aktualny styl marki i sprawia, że produkowane przez nią samochody możesz rozpoznać na pierwszy rzut oka, zarówno w dzień jak i w nocy.
W wersjach GT i GT Pack reflektory Full LED są jeszcze cieńsze. Zastosowana w nich PEUGEOT Matrix LED Technology zapewnia wyższą wydajność i bezpieczeństwo w codziennej eksploatacji.
Także tylne światła wykonane zostały w technologii full LED. Ich kształt – potrójny ślad pazurów – tworzy charakterystyczną dla samochodów marki sygnaturę świetlną.
Proporcje nadwozia nowego Peugeota 308 uległy zmianie. Wydłużony o 55 mm rozstaw osi pozwolił na wydłużenie sylwetki samochodu i uzyskanie większej ilości miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Z kolei obniżenie nadwozia o 20 mm w połączeniu z większym zwisem przednim wydłużyło optycznie maskę.
Elementy zewnętrzne nadwozia nowego Peugeota 308 zostały zaprojektowane tak, żeby maksymalnie przylegać do wewnętrznych elementów konstrukcyjnych. W efekcie uzyskano atletyczne nadkola (mimo że rozstaw kół nie został zwiększony).
Prosty i gładki bok nadwozia zyskuje moc dzięki ostrym, niemal kwadratowym nadkolom z przodu i z tyłu. W charakterystycznej stylistyce drzwi widać wyraźne inspiracje poprzednimi modelami. Nowy PEUGEOT 308 będzie dostępny w siedmiu kolorach lakieru: Szary Olivine, Niebieski Vertigo, Czerwony Elixir, Biały Nacré, Biały Banquise, Szary Artense i Czarny Perla Nera.
Wewnątrz nowa wersja Peugeot i-Cockpit
Jak podkreśla producent, Peugeot i-Cockpit stanowi element DNA marki. Każda nowa generacja tego rozwiązania jest modernizowana i wzbogacana o nowe możliwości. W nowym Peugeocie 308 ulepszona została ergonomia, jakość, interfejs graficzny i technologia. Wprowadzony został też nowy system multimedialny PEUGEOT i-Connect.
Kierownica w nowym Peugeocie 308 nadal jest kompaktowa i nie zasłania wskaźników. Zostały w nią wbudowane czujniki, które wykrywają, czy kierowca trzyma ręce na kierownicy podczas korzystania z nowych systemów wspomagania prowadzenia.
Kierownica ma ergonomiczny kształt i – w opcji – może być podgrzewana. Jest wyposażona we wszystkie przełączniki sterujące:
- radiem,
- mediami,
- telefonem
- i systemami wspomagania prowadzenia.
Na linii wzroku kierowcy usytuowany jest zestaw wskaźników. Począwszy od wersji Active Pack jest on wyposażony w 10-calowy cyfrowy wyświetlacz, a w wersji GT – w wyświetlacz trójwymiarowy.
Cyfrowy panel zegarów oferuje możliwość zmiany i personalizacji ustawień. Ma kilka trybów wyświetlania (nawigacja online TomTom, radio/media, systemy wspomagania prowadzenia, przepływ energii elektrycznej itd.), które można zmieniać za pomocą przycisku na przełączniku zespolonym. W standardzie dostępny jest umieszczony centralnie ekran dotykowy o przekątnej 10 cali. Ekran znajduje się poniżej poziomu panelu zegarów. Dzięki temu, wbudowany w deskę rozdzielczą, ekran jest bliżej ręki kierowcy.
Począwszy od wersji Allure w nowym Peugeocie 308 zamiast panelu sterowania klimatyzacją pojawiają się wirtualne przyciski i-toggles, których ustawienia można dowolnie zmieniać. Każdy i-toggle to dotykowy przycisk skrótu zdefiniowany dowolnie przez użytkownika, który umożliwia przejście do sterowania klimatyzacją, kontaktu z telefonicznej listy, wybranej stacji radia czy uruchomienie aplikacji.
Na łuku konsoli od strony kierowcy umieszczone zostały wszystkie przełączniki związane z prowadzeniem samochodu:
- nowa kompaktowa dźwignia automatycznej skrzyni biegów z 8 przełożeniami, pozwalająca na impulsowy wybór trybu jazdy (Reverse, Neutral, Drive) oraz 2 przyciski (Parking i Manual),
- przełącznik trybu jazdy (Electric, Hybrid, Eco, Normal i Sport) w zależności od rodzaju napędu.
Łuk konsoli sięga aż do miejsca gdzie znajduje się bezprzewodowa ładowarka do smartfonów. Pozostała część konsoli została wykorzystana na:
- dwa uchwyty na kubki dużej średnicy,
- dwa gniazda USB C (do ładowania oraz ładowania i wymiany danych),
- liczne schowki o sumarycznej pojemności do 34 litrów
- oraz podłokietnik.
Systemy wspomagające prowadzenie samochodu
Na pokładzie nowego Peugeota 308 znajdują się systemy wspomagania prowadzenia najnowszej generacji. Wśród nich są m.in. Pakiet Drive Assist 2.0. Obejmuje aktywny tempomat z funkcją Stop & Go (w wersji z automatyczną skrzynią biegów EAT8) oraz system aktywnego utrzymywania samochodu na pasie ruchu. Obecnie jest wyposażony w trzy nowe funkcje działające na drogach dwujezdniowych:
- zmianę pasa ruchu w trybie półautomatycznym: proponuje kierowcy wyprzedzenie samochodu jadącego z przodu, a następnie powrót na poprzedni pas. Działa przy prędkości od 70 km/h do 180 km/h,
- podpowiadanie prędkości jazdy z wyprzedzeniem: system proponuje kierowcy dostosowanie prędkości (zwolnienie, przyspieszenie) w zależności od znaków ograniczenia prędkości,
- dostosowanie prędkości na zakręcie: pozwala na optymalizację prędkości w zależności od kąta zakrętu, działa do prędkości 180 km/h.
Pakiet Drive Assist 2.0 będzie dostępny pod koniec roku.
W wyposażeniu standardowym lub opcjonalnym znajdą się także:
- system dalekosiężnego monitorowania martwego pola widzenia (do 75 m),
- ostrzeganie o samochodach znajdujących się z tyłu (po włączeniu wstecznego biegu system ostrzega o przeszkodach znajdujących się w pobliżu),
- nowa kamera cofania 180° o wysokiej rozdzielczości z wbudowanym spryskiwaczem,
- wspomaganie parkowania 360° z 4 kamerami (przednią, tylną i bocznymi),
- system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania samochodu,
- podgrzewana szyba przednia z funkcją pełnego usuwania szronu oraz podgrzewana kierownica,
- automatyczne połączenie alarmowe E-call+ z przesłaniem informacji o liczbie pasażerów, lokalizacji samochodu łącznie z określeniem, w którą stronę jest zwrócony na drodze,
- zmiana ustawienia lusterek wstecznych po włączeniu wstecznego biegu.
Nowy Peugeot 308 oferuje, w zależności od wersji, bogaty zestaw systemów wspomagających prowadzenie i podnoszących bezpieczeństwo oraz komfort:
- adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go (w wersjach z automatyczną skrzynią biegów EAT8) z możliwością regulacji odległości między samochodami,
- adaptacyjny tempomat w wersjach z manualną skrzynią biegów z możliwością zmiany zadanej odległości między samochodami,
- system automatycznego hamowania awaryjnego (rozpoznaje pieszych i rowerzystów w dzień i w nocy przy prędkości od 7 km/h do 140 km/h w zależności od wersji) z funkcją ostrzegania o ryzyku kolizji,
- system aktywnego monitorowania pasa, który ruchu koryguje tor jazdy,
- system wykrywania zmęczenia kierowcy, który kontroluje czujność kierowcy w czasie długiej jazdy i przy prędkościach przekraczających 65 km/h. Kontrola odbywa się poprzez analizę niewielkich ruchów kierownicy,
- system automatycznego przełączania świateł,
- system rozszerzonego monitorowania znaków drogowych (stopu, zakazu wjazdu, zakazu wyprzedzania, końca zakazu wyprzedzania…),
- otwierany dach z przesłoną,
- alarm obwodowy, objętościowy z funkcją blokady otwarcia drzwi od wewnątrz,
- elektryczny hamulec postojowy (we wszystkich wersjach).
Peugeot 308 – Większy od poprzednika
Nowy Peugeot 308 jest zbudowany na zmodyfikowanej platformie EMP2 (Efficient Modular Platform) przystosowanej do różnych rodzajów napędu: spalinowego, hybrydowego, a nawet w pełni elektrycznego.
Samochód od początku sprzedaży, poza wersjami spalinowymi, będzie dostępny z napędem hybrydowym plug-in o dwóch poziomach mocy.
Nowy Peugeot 308 ma 4,36 m długości (więcej o 11 cm w porównaniu do drugiej generacji). Jego rozstaw osi wzrósł o większy o 55 mm i wynosi 2,675 m, dzięki czemu większa jest ilość miejsca w drugim rzędzie. Wysokość samochodu wynosi 1,44 m (mniej o 20 mm).
Pojemność bagażnika wynosi 412 l (w tym 28 l w komorach pod podłogą). Po złożeniu oparć tylnych siedzeń pojemność bagażnika zwiększa się do 1 323 l.
Nowoczesny system audio
W nowym Peugeocie 308 pojawia się również nowy system Hi-Fi Premium FOCAL. Jest to owoc ponad trzyletniej współpracy marki PEUGEOT ze znanym francuskim producentem sprzętu audio. System Hi-Fi Premium FOCAL składa się z następujących 10 głośników:
- 4 głośników wysokotonowych TNF z aluminiowymi odwróconymi kopułkami,
- 4 głośników nisko/średniotonowych z membraną Polyglass i zawieszeniem TMD (Tuned Mass Damper) o średnicy 165 mm,
- 1 głośnika jednodrożnego Polyglass,
- 1 owalnego subwoofera z potrójną cewką Power Flower.
Głośniki są podłączone do nowego 12-kanałowego wzmacniacza o mocy 690 W i korzystają dodatkowo z systemu cyfrowej obróbki dźwięku ARKAMYS.
Silniki
Nowy Peugeot 308 jest dostępny z następującymi silnikami spalinowymi: Benzynowymi – trzycylindrowymi o pojemności skokowej 1,2 l:
- PureTech 110 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach,
- PureTech 130 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach,
- PureTech 130 S&S z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach EAT8.
Wysokoprężnymi – czterocylindrowymi o pojemności skokowej 1,5 l:
- BlueHdi 130 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach,
- BlueHDi 130 S&S z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach EAT8.
W nowym Peugeocie 308 dostępne będą też dwa napędy hybrydowe plug-in:
- HYBRID 225 e-EAT8, łączący silnik PureTech 180 KM (132 kW) z silnikiem elektrycznym 81 kW i skrzynią biegów e-EAT8 (zasięg do 59 km w trybie 100% elektrycznym),
- HYBRID 180 e-EAT8, łączący silnik PureTech 150 KM (110 kW) z silnikiem elektrycznym 81 kW i skrzynią biegów e-EAT8 (zasięg do 60 km w trybie 100% elektrycznym).
Akumulator litowo-jonowy ma pojemność 12,4 kWh i moc 102 kW. Dostępne są dwa rodzaje ładowarek pokładowych, które spełniają wszystkie potrzeby i są dostosowane do różnych źródeł ładowania. W standardzie oferowana jest ładowarka o mocy 3,7 kW, a w opcji – 7,4 kW. Szacunkowy czas ładowania wynosi:
- ze stacji Wall Box (32 A) 7,4 kW: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 1 h 55 min prądem jednofazowym za pomocą pokładowej ładowarki 7,4 kW,
- ze wzmocnionego gniazda 16 A: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 3 h 50 min prądem jednofazowym za pomocą pokładowej ładowarki 3,7 kW,
- ze standardowego gniazda 8 A: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 7 h 05 min prądem jednofazowym za pomocą pokładowej ładowarki 3,7 kW.
Sprzedaż nowego Peugeota 308 w Europie rozpocznie się w drugim półroczu 2021 r. Nowy model będzie produkowany we Francji, w fabryce w Miluzie.