Osiem lat po premierze drugiej generacji Peugeota 308 i cztery lata po faceliftingu modelu, francuski producent oficjalnie pokazał trzecią generację swojego kompaktu. Czym różni się od poprzedniej generacji? Jakie nowe rozwiązania zostały w nim zastosowane? Dowiesz się tego z mojego tekstu.

Z przodu głowa lwa i kły

Nowy Peugeot jest pierwszym modelem francuskiej marki, w którym zostało wykorzystane nowe logo – głowa lwa na czarnej tarczy z napisem PEUGEOT. To nie jedyna nowość. Przód trzysta ósemki upodobnił się do pozostałych modeli. Otrzymał pionowe LED-owe światła do jazdy dziennej w kształcie kłów (lew w logo do czegoś zobowiązuje). Na masce – tam, gdzie w drugiej generacji 308 umieszczona była nazwa producenta – teraz znajduje się oznaczenie modelu.

Już od podstawowej wersji samochód jest wyposażony w przednie reflektory wykonane w technologii LED. Ich cienka linia podkreśla dynamikę i jest jednym z charakterystycznych elementów stylu nowego Peugeota 308. Układ świateł zastosowanych w nowym modelu doskonale wpisuje się w aktualny styl marki i sprawia, że produkowane przez nią samochody możesz rozpoznać na pierwszy rzut oka, zarówno w dzień jak i w nocy.

W wersjach GT i GT Pack reflektory Full LED są jeszcze cieńsze. Zastosowana w nich PEUGEOT Matrix LED Technology zapewnia wyższą wydajność i bezpieczeństwo w codziennej eksploatacji.

Także tylne światła wykonane zostały w technologii full LED. Ich kształt – potrójny ślad pazurów – tworzy charakterystyczną dla samochodów marki sygnaturę świetlną.

Proporcje nadwozia nowego Peugeota 308 uległy zmianie. Wydłużony o 55 mm rozstaw osi pozwolił na wydłużenie sylwetki samochodu i uzyskanie większej ilości miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Z kolei obniżenie nadwozia o 20 mm w połączeniu z większym zwisem przednim wydłużyło optycznie maskę.

Elementy zewnętrzne nadwozia nowego Peugeota 308 zostały zaprojektowane tak, żeby maksymalnie przylegać do wewnętrznych elementów konstrukcyjnych. W efekcie uzyskano atletyczne nadkola (mimo że rozstaw kół nie został zwiększony).

Prosty i gładki bok nadwozia zyskuje moc dzięki ostrym, niemal kwadratowym nadkolom z przodu i z tyłu. W charakterystycznej stylistyce drzwi widać wyraźne inspiracje poprzednimi modelami. Nowy PEUGEOT 308 będzie dostępny w siedmiu kolorach lakieru: Szary Olivine, Niebieski Vertigo, Czerwony Elixir, Biały Nacré, Biały Banquise, Szary Artense i Czarny Perla Nera.

Wewnątrz nowa wersja Peugeot i-Cockpit

Jak podkreśla producent, Peugeot i-Cockpit stanowi element DNA marki. Każda nowa generacja tego rozwiązania jest modernizowana i wzbogacana o nowe możliwości. W nowym Peugeocie 308 ulepszona została ergonomia, jakość, interfejs graficzny i technologia. Wprowadzony został też nowy system multimedialny PEUGEOT i-Connect.

Kierownica w nowym Peugeocie 308 nadal jest kompaktowa i nie zasłania wskaźników. Zostały w nią wbudowane czujniki, które wykrywają, czy kierowca trzyma ręce na kierownicy podczas korzystania z nowych systemów wspomagania prowadzenia.

Kierownica ma ergonomiczny kształt i – w opcji – może być podgrzewana. Jest wyposażona we wszystkie przełączniki sterujące:

  • radiem,
  • mediami,
  • telefonem
  • i systemami wspomagania prowadzenia.

Na linii wzroku kierowcy usytuowany jest zestaw wskaźników. Począwszy od wersji Active Pack jest on wyposażony w 10-calowy cyfrowy wyświetlacz, a w wersji GT – w wyświetlacz trójwymiarowy.

Cyfrowy panel zegarów oferuje możliwość zmiany i personalizacji ustawień. Ma kilka trybów wyświetlania (nawigacja online TomTom, radio/media, systemy wspomagania prowadzenia, przepływ energii elektrycznej itd.), które można zmieniać za pomocą przycisku na przełączniku zespolonym. W standardzie dostępny jest umieszczony centralnie ekran dotykowy o przekątnej 10 cali. Ekran znajduje się poniżej poziomu panelu zegarów. Dzięki temu, wbudowany w deskę rozdzielczą, ekran jest bliżej ręki kierowcy.

Począwszy od wersji Allure w nowym Peugeocie 308 zamiast panelu sterowania klimatyzacją pojawiają się wirtualne przyciski i-toggles, których ustawienia można dowolnie zmieniać. Każdy i-toggle to dotykowy przycisk skrótu zdefiniowany dowolnie przez użytkownika, który umożliwia przejście do sterowania klimatyzacją, kontaktu z telefonicznej listy, wybranej stacji radia czy uruchomienie aplikacji.

Na łuku konsoli od strony kierowcy umieszczone zostały wszystkie przełączniki związane z prowadzeniem samochodu:

  • nowa kompaktowa dźwignia automatycznej skrzyni biegów z 8 przełożeniami, pozwalająca na impulsowy wybór trybu jazdy (Reverse, Neutral, Drive) oraz 2 przyciski (Parking i Manual),
  • przełącznik trybu jazdy (Electric, Hybrid, Eco, Normal i Sport) w zależności od rodzaju napędu.

Łuk konsoli sięga aż do miejsca gdzie znajduje się bezprzewodowa ładowarka do smartfonów. Pozostała część konsoli została wykorzystana na:

  • dwa uchwyty na kubki dużej średnicy,
  • dwa gniazda USB C (do ładowania oraz ładowania i wymiany danych),
  • liczne schowki o sumarycznej pojemności do 34 litrów
  • oraz podłokietnik.

Systemy wspomagające prowadzenie samochodu

Na pokładzie nowego Peugeota 308 znajdują się systemy wspomagania prowadzenia najnowszej generacji. Wśród nich są m.in. Pakiet Drive Assist 2.0. Obejmuje aktywny tempomat z funkcją Stop & Go (w wersji z automatyczną skrzynią biegów EAT8) oraz system aktywnego utrzymywania samochodu na pasie ruchu. Obecnie jest wyposażony w trzy nowe funkcje działające na drogach dwujezdniowych:

  • zmianę pasa ruchu w trybie półautomatycznym: proponuje kierowcy wyprzedzenie samochodu jadącego z przodu, a następnie powrót na poprzedni pas. Działa przy prędkości od 70 km/h do 180 km/h,
  • podpowiadanie prędkości jazdy z wyprzedzeniem: system proponuje kierowcy dostosowanie prędkości (zwolnienie, przyspieszenie) w zależności od znaków ograniczenia prędkości,
  • dostosowanie prędkości na zakręcie: pozwala na optymalizację prędkości w zależności od kąta zakrętu, działa do prędkości 180 km/h.

Pakiet Drive Assist 2.0 będzie dostępny pod koniec roku.

W wyposażeniu standardowym lub opcjonalnym znajdą się także:

  • system dalekosiężnego monitorowania martwego pola widzenia (do 75 m),
  • ostrzeganie o samochodach znajdujących się z tyłu (po włączeniu wstecznego biegu system ostrzega o przeszkodach znajdujących się w pobliżu),
  • nowa kamera cofania 180° o wysokiej rozdzielczości z wbudowanym spryskiwaczem,
  • wspomaganie parkowania 360° z 4 kamerami (przednią, tylną i bocznymi),
  • system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania samochodu,
  • podgrzewana szyba przednia z funkcją pełnego usuwania szronu oraz podgrzewana kierownica,
  • automatyczne połączenie alarmowe E-call+ z przesłaniem informacji o liczbie pasażerów, lokalizacji samochodu łącznie z określeniem, w którą stronę jest zwrócony na drodze,
  • zmiana ustawienia lusterek wstecznych po włączeniu wstecznego biegu.

Nowy Peugeot 308 oferuje, w zależności od wersji, bogaty zestaw systemów wspomagających prowadzenie i podnoszących bezpieczeństwo oraz komfort:

  • adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go (w wersjach z automatyczną skrzynią biegów EAT8) z możliwością regulacji odległości między samochodami,
  • adaptacyjny tempomat w wersjach z manualną skrzynią biegów z możliwością zmiany zadanej odległości między samochodami,
  • system automatycznego hamowania awaryjnego (rozpoznaje pieszych i rowerzystów w dzień i w nocy przy prędkości od 7 km/h do 140 km/h w zależności od wersji) z funkcją ostrzegania o ryzyku kolizji,
  • system aktywnego monitorowania pasa, który ruchu koryguje tor jazdy,
  • system wykrywania zmęczenia kierowcy, który kontroluje czujność kierowcy w czasie długiej jazdy i przy prędkościach przekraczających 65 km/h. Kontrola odbywa się poprzez analizę niewielkich ruchów kierownicy,
  • system automatycznego przełączania świateł,
  • system rozszerzonego monitorowania znaków drogowych (stopu, zakazu wjazdu, zakazu wyprzedzania, końca zakazu wyprzedzania…),
  • otwierany dach z przesłoną,
  • alarm obwodowy, objętościowy z funkcją blokady otwarcia drzwi od wewnątrz,
  • elektryczny hamulec postojowy (we wszystkich wersjach).

Peugeot 308 – Większy od poprzednika

Nowy Peugeot 308 jest zbudowany na zmodyfikowanej platformie EMP2 (Efficient Modular Platform) przystosowanej do różnych rodzajów napędu: spalinowego, hybrydowego, a nawet w pełni elektrycznego.

Samochód od początku sprzedaży, poza wersjami spalinowymi, będzie dostępny z napędem hybrydowym plug-in o dwóch poziomach mocy.

Nowy Peugeot 308 ma 4,36 m długości (więcej o 11 cm w porównaniu do drugiej generacji). Jego rozstaw osi wzrósł o większy o 55 mm i wynosi 2,675 m, dzięki czemu większa jest ilość miejsca w drugim rzędzie. Wysokość samochodu wynosi 1,44 m (mniej o 20 mm).

Pojemność bagażnika wynosi 412 l (w tym 28 l w komorach pod podłogą). Po złożeniu oparć tylnych siedzeń pojemność bagażnika zwiększa się do 1 323 l.

Nowoczesny system audio

W nowym Peugeocie 308 pojawia się również nowy system Hi-Fi Premium FOCAL. Jest to owoc ponad trzyletniej współpracy marki PEUGEOT ze znanym francuskim producentem sprzętu audio. System Hi-Fi Premium FOCAL składa się z następujących 10 głośników:

  • 4 głośników wysokotonowych TNF z aluminiowymi odwróconymi kopułkami,
  • 4 głośników nisko/średniotonowych z membraną Polyglass i zawieszeniem TMD (Tuned Mass Damper) o średnicy 165 mm,
  • 1 głośnika jednodrożnego Polyglass,
  • 1 owalnego subwoofera z potrójną cewką Power Flower.

Głośniki są podłączone do nowego 12-kanałowego wzmacniacza o mocy 690 W i korzystają dodatkowo z systemu cyfrowej obróbki dźwięku ARKAMYS.

Silniki

Nowy Peugeot 308 jest dostępny z następującymi silnikami spalinowymi: Benzynowymi – trzycylindrowymi o pojemności skokowej 1,2 l:

  • PureTech 110 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach,
  • PureTech 130 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach,
  • PureTech 130 S&S z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach EAT8.

Wysokoprężnymi – czterocylindrowymi o pojemności skokowej 1,5 l:

  • BlueHdi 130 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach,
  • BlueHDi 130 S&S z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach EAT8.

W nowym Peugeocie 308 dostępne będą też dwa napędy hybrydowe plug-in:

  • HYBRID 225 e-EAT8, łączący silnik PureTech 180 KM (132 kW) z silnikiem elektrycznym 81 kW i skrzynią biegów e-EAT8 (zasięg do 59 km w trybie 100% elektrycznym),
  • HYBRID 180 e-EAT8, łączący silnik PureTech 150 KM (110 kW) z silnikiem elektrycznym 81 kW i skrzynią biegów e-EAT8 (zasięg do 60 km w trybie 100% elektrycznym).

Akumulator litowo-jonowy ma pojemność 12,4 kWh i moc 102 kW. Dostępne są dwa rodzaje ładowarek pokładowych, które spełniają wszystkie potrzeby i są dostosowane do różnych źródeł ładowania. W standardzie oferowana jest ładowarka o mocy 3,7 kW, a w opcji – 7,4 kW. Szacunkowy czas ładowania wynosi:

  • ze stacji Wall Box (32 A) 7,4 kW: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 1 h 55 min prądem jednofazowym za pomocą pokładowej ładowarki 7,4 kW,
  • ze wzmocnionego gniazda 16 A: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 3 h 50 min prądem jednofazowym za pomocą pokładowej ładowarki 3,7 kW,
  • ze standardowego gniazda 8 A: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 7 h 05 min prądem jednofazowym za pomocą pokładowej ładowarki 3,7 kW.

Sprzedaż nowego Peugeota 308 w Europie rozpocznie się w drugim półroczu 2021 r. Nowy model będzie produkowany we Francji, w fabryce w Miluzie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *