Ze względu na pandemię, legendarny Rajd Monte-Carlo po raz pierwszy w historii rozgrywany był bez obecności kibiców. Bezkonkurencyjni w nim okazali się Sebastien Ogier i Julien Ingrassia w Yarisie WRC, którzy po raz ósmy w karierze zwyciężyli w tej prestiżowej rundzie. Na drugim stopniu podium znaleźli się ich koledzy z zespołu, Elfyn Evans ze Scottem Martinem. Podium uzupełniła belgijska załoga w składzie Thierry Neuville / Wydaeghe Martijn za sterami Hyundaia i20 Coupe WRC.

W tegorocznym sezonie Rajdowych Mistrzostw Świata w najwyżej kategorii Rally 1 (dawniej WRC – World Rally Car) wystartowały trzy zespoły: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport oraz M-Sport Ford. Jest to niestety kolejny sezon, któremu daleko od czasów świetności WRC. Niegdyś w tej kategorii startowało sześć, siedem, czy nawet osiem zespołów wystawiających rajdówki oparte o najróżniejsze samochody. Od miejskich kompaktów pokroju Peugeota 206, przez rodzinne sedany, takie jak Seat Cordoba, po crossovera Suzuki SX4. Dziś niestety zostało tylko trzech producentów, wystawiających maszyny oparte o samochody klasy B, takie jak Ford Fiesta. Właśnie zespoł M-Sport wystawiający taką Fiestę miał dużą nadzieję na dobry wynik, jednak zdradliwe górskie oesy pokrzyżowały ich plany. Na pierwszym odcinku specjalnym Teemu Suninen i Mikko Markkula stracili przyczepność i odbijając się od skarpy spadli w dół zbocza. Oddechy wielu fanów momentalnie zamarły i wszyscy czekali, aż kierowcy dadzą znak życia. Widok samochodu ze zmiażdżonym dachem mroził krew w żyłach, ale – całe szczęście – sportowcy wyszli z tego bez szwanku.

Federation Internationale de l’Automobile, w skrócie FIA, sprawująca pieczę nad wszystkimi czołowymi sportami motorowymi już dawno obrała sobie za cel zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa zawodników startującym w motorsporcie. Trzydzieści lat temu taki wypadek prawdopodobnie skończyłby się śmiertelnie dla załogi jednak dzięki ich samozaparciu dziś samochody rajdowe to prawdziwe sportowe czołgi. Posiadają bardzo wytrzymałe klatki bezpieczeństwa i wbudowane systemy gaśnicze. Kierowcy obowiązkowo muszą mieć ubrany ognioodporny kombinezon oraz kask, a zabezpieczają ich wielopunktowe pasy bezpieczeństwa. Właśnie dzięki takiej dbałości fińska załoga w niedzielę opuściła wrak samochodu cała i zdrowa, i właśnie dlatego uważam, że oprócz Ogiera i Toyoty, ogromne zwycięstwo odniosła także FIA.

Wyniki czołowej dziesiątki rajdu znajdziecie w poniższej tabeli, a ja już dziękuję za uwagę i zachęcam Was do dyskusji na temat działań FIA oraz przebiego samego rajdu w komentarzach.

poz.ZałogaSamochód – zespółCzas

1. Sébastien Ogier – Julien Ingrassia Toyota Yaris WRC – Toyota Gazoo Racing WRT 2:56:33.7
2. Elfyn Evans – Scott Martin Toyota Yaris WRC – Toyota Gazoo Racing WRT 2:57:06.3
3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe Hyundai i20 Coupe WRC – Hyundai Shell Mobis WRT 2:57:47.2
4. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen Toyota Yaris WRC – Toyota Gazoo Racing WRT 2:59:07.3
5. Dani Sordo – Carlos del Barrio Hyundai i20 Coupe WRC – Hyundai Shell Mobis WRT 2:59:47.9
6. Takamoto Katsuta – Daniel Barritt Toyota Yaris WRC – Toyota Gazoo Racing WRT 3:03:35.0
7. Andreas Mikkelsen – Ola Fløene Škoda Fabia Rally2 evo – Toksport WRT 3:03:57.3
8. Gus Greensmith – Elliott Edmondson Ford Fiesta WRC – M-Sport Ford WRT 3:04:54.8
9. Adrien Fourmaux – Renaud Jamoul Ford Fiesta Rally2 – M-Sport Ford WRT 3:05:49.5
10. Eric Camilli – François-Xavier Buresi Citroën C3 Rally2 – Sports and You 3:07:14.7

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *