Nacisk na elektromobilność ze strony instytucji jest na tyle duży, że oferta samochodów elektrycznych staje się coraz bogatsza. Niestety auta elektryczne nadal są znacznie droższe od ich spalinowych odpowiedników i cieszą się tylko umiarkowaną, choć stale rosnącą popularnością… Przynajmniej w Polsce. W zwiększeniu zainteresowania nimi pomóc ma wprowadzony przez polski rząd 12 lipca 2021 roku program dofinansowań „Mój elektryk„. Za jego prowadzenie odpowiada Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wnioski o dofinansowanie można składać do 30 września 2025 roku, chyba, że wcześniej dojdzie do wyczerpania środków przeznaczonych na ten program. 

Informację o tym znajdziemy na stronie internetowej NFOŚiGW. 

Na czym polega program „Mój elektryk”?

Z dopłaty mogą skorzystać zarówno osoby fizyczne, przedsiębiorcy, spółdzielnie, związki wyznaniowe, jak i fundacje, zaś od listopada 2022 roku możliwe jest także skorzystanie z opcji dopłaty do leasingu. Celem programu „Mój elektryk” jest zakup lub leasing fabrycznie nowego i niezarejestrowanego wcześniej pojazdu bezemisyjnego. NFOŚIGW dopuszcza też pojazdy zakupione i zarejestrowane przez dealera importera lub firmę leasingową, ale przebieg nie może być wyższy niż 50 km. Przygotowane wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”) dostępny pod adresem http://gwd.nfosigw.gov.pl.  

Dofinansowanie dla osób fizycznych – warunki

Dofinansowanie dla osób fizycznych dotyczy aut zeroemisyjnych kategorii M1, a więc samochodu osobowego mogącego przewozić do 9 osób wraz z kierowcą. Dopuszczalna masa całkowita takiego pojazdu nie może przekraczać 3,5 tony. W ramach programu można liczyć na 18 700 zł dofinansowania do zakupu samochodu elektrycznego. W przypadku osób posiadających Kartę Dużej Rodziny bonifikata może wynieść nawet 27 000 zł. Maksymalna wartość pojazdu nie może przekraczać 225 000 zł. Kolejnym warunkiem jest deklaracja, że przez 2 lata pojazd nie będzie wykorzystywany w ramach działalności gospodarczej. Jak informuje NFOŚiGW, do 29 marca 2022 roku wpłynęły 2142 takie wnioski na łączną kwotę 44 865 000 zł, z czego od posiadaczy Karty Dużej Rodziny (KDR) było 570 wniosków na kwotę 15 390 000 zł. Dotychczas 525 wnioskodawcom wypłacono 11 361 750 zł, a kolejnych 150 wnioskodawców oczekuje na wypłatę dotacji w wysokości 3 291 000 zł. 

Dofinansowanie dla przedsiębiorców – warunki

Dla przedsiębiorców i innych podmiotów (m.in. instytucje, jednostki sektora finansów publicznych, stowarzyszenia, fundacje, rolnicy indywidualni, związki wyznaniowe) od 22 listopada 2022 roku możliwe jest uzyskanie dopłat dla samochodów kategorii M1, N1 (lekkie auta użytkowe z DMC do 3,5 tony) oraz pojazdów kategorii L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e (m.in. motorowery dwukołowe, trójkołowce i czterokołowce). Mowa tu oczywiście o samochodach zeroemisyjnych, zasilanych energią elektryczną pochodzącą z akumulatorów lub wodorem. W przypadku zakupu należy zarejestrować pojazd na terytorium RP, ubezpieczyć go i zobowiązać się, że nie pozbędzie się go przez dwa lata od uzyskania dotacji. W przypadku programu „Mój elektryk” dla podmiotów innych niż osoby fizyczne napłynęło 431 wniosków z dofinansowaniem zakupu pojazdów kategorii M1 na kwotę 10 985 250 zł oraz 37 wniosków dla pojazdów kategorii N1 na kwotę 1 820 103,76 zł.

W przypadku tzw. ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk” realizowanej przez Bank Ochrony Środowiska S.A. udzielane dopłaty obejmują zarówno auta osobowe, dostawcze, jak i pojazdy kategorii od L1e do L7e. Z tej opcji skorzystać mogą zarówno osoby fizyczne, przedsiębiorstwa, stowarzyszenia czy instytuty badawcze. Jak na razie BOŚ wypłacił dofinansowania dla 565 wnioskodawców na 761 pojazdów na łączną kwotę dofinansowania 24 291 237,85 zł.

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą otrzymać takie samo dofinansowanie, jak każdy inny przedsiębiorca, tj.: w przypadku zakupu pojazdu kat. M1 od 18 750 zł do 27 000 zł (przy średniorocznym przebiegu nie mniej niż 15 tys. km), na pojazd kategorii N1 do maksymalnie 70 000 zł (ale nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych), na pojazd kategorii L1e-L7e od 4 000 zł.

Przykładowe samochody w ofercie Superauto.pl objęte programem

Poniżej prezentujemy przykładowe modele objęte dofinansowaniem, które możecie dostać od ręki na Superauto.pl w atrakcyjnym leasingu.

Opel Corsa-e

Elektryczny miejski hatchback rozwija 136 KM oraz 260 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,1 s i rozwija maksymalnie 150 km/h. Baterie mają 50 kWh pojemności, zaś maksymalny zasięg na jednym ładowaniu wynosi od 329 do 337 km według cyklu WLTP. W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Corsy-e w różnych wersjach wyposażenia. Samochód kosztuje katalogowo od 133 100 zł za bazową wersję Edition. Po dofinansowaniu kwota ta zmaleje zatem do 114 350 zł, zaś z Kartą Dużej Rodziny do nawet 106 100 zł.

Sprawdź cenę Opel Corsa-e leasing w Superauto.pl

Opel Corsa-e

Fiat 500e

Mały Fiat w nowym elektrycznym wydaniu rozwija w bazowej odmianie 95 KM, zaś w mocniejszej 118 KM. Obie odmiany mają 220 Nm momentu obrotowego. Słabszy wariant przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 s i rozpędza się do 135 km/h. Mocniejszy potrzebuje 9 sekund i rozwija 150 km/h. Samochód występuje z dwoma wariantami baterii do wyboru: 23 oraz 42 kWh. Pierwszy oferuje 190 km zasięgu, zaś drugi między 322 a 331 km. Bazowy Fiat 500e Action kosztuje od 104 000 zł, zaś mocniejszy wariant 134 800 zł, przy czym występuje on w bogatszej odmianie Icon. Oznacza to zatem, że bazowy Fiat 500 Electric po dofinansowaniu wyniesie 85 250 zł lub 75 000 zł z KDR. W ofercie Superauto.pl nie brakuje elektrycznych Fiatów 500 w różnych wersjach wyposażenia, część z nich jest dostępna od ręki.

Sprawdź cenę Fiat 500e leasing w Superauto.pl

Fiat 500e

BMW i3

Dość osobliwie stylizowane elektryczne BMW występuje dwóch wersjach mocy – 170 oraz 184 KM, oba z maksymalnym momentem 270 Nm. Wariant o mocy 170 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 i rozpędza się do 150 km/h. Zasięg pojazdu wynosi 308 km, zaś baterie mają pojemność 42 kWh. Mocniejszy wariant przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 s i rozpędza się do 160 km/h. Bazowe i3 kosztuje od 169 700 zł, zaś mocniejszy wariant i3s od 184 200 zł. Oznacza to zatem, że po dofinansowaniu kwota ta zmaleje do 160 950 zł lub 152 700 zł z KDR. W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy BMW i3, niemal wszystkie dostępne od ręki.

Sprawdź cenę BMW i3 leasing w Superauto.pl

Kia e-Soul

Elektryczny crossover Kii występuje dwóch wersjach układu napędowego. Słabszy rozwija 136 KM oraz 395 Nm i korzysta z baterii o pojemności 39,2 kWh, zapewniających maksymalny zasięg do 277 km. Mocniejsza odmiana ma już akumulatory o pojemności 64 kWh, rozwija 204 KM oraz 395 Nm i oferuje zasięg na poziomie 452 km. Słabszy wariant przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,9 s i rozpędza się do 157 km/h. W przypadku mocniejszej odmiany wartości te wynoszą odpowiednio 7,9 s oraz 167 km/h. Bazowa wersja M kosztuje od 139 990 zł za wariant 39,2 kWh oraz 161 400 zł za 64 kWh. Oznacza to zatem, że po uwzględnieniu dopłaty bazowy e-Soul wyniesie nas 121 240 zł, a z KDR nawet 112 990 zł. w ofercie Superauto.pl również znajdziecie parę egzemplarzy Kii e-Soul, oba dostępne od ręki, w bogatej wersji L z mocniejszym silnikiem.

Sprawdź cenę Kia e-Soul leasing w Superauto.pl

Kia e-Soul

Peugeot e-208

Miejski Peugeot w elektrycznej odmianie korzysta z tego samego układu napędowego co Corsa-e. Peugeot oferuje identyczne osiągi co Corsa, jednak jego deklarowany zasięg wynosi 362 km. Samochód kosztuje od 127 900 zł za wariant Active, co po uwzględnieniu dofinansowania daje kwotę 109 150 zł, zaś z KDR 100 900 zł. W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Peugeota e-208 w różnych wersjach wyposażenia, część z nich dostępna od ręki.

Sprawdź cenę Peugeot e-208 leasing w Superauto.pl

Peugeot e-208

Opel Mokka-e

Elektryczny crossover Opla korzysta z tego samego napędu co Corsa-e. Samochód kosztuje od 141 500 zł za bazowy wariant Edition, co oznacza, że z dofinansowaniem jego cena wyniesie 122 750 zł, a z KDR 114 500 zł. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 s i rozpędza się do 150 km/h, a jego zasięg wynosi od 318 do 324 km. W ofercie Superauto.pl jest kilka egzemplarzy elektrycznej Mokki, część z nich dostępna od ręki.

Sprawdź cenę Opel Mokka-e leasing w Superauto.pl

Opel Mokka-e

Volkswagen ID.3

Kompaktowy Volkswagen występuje obecnie tylko z jednym wariantem baterii – 58 kWh i rozwija 204 KM oraz 350 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,3 s, zaś prędkość maksymalna to 160 km/h. Zasięg ID.3 wynosi 417 km. Elektryczny hatchback kosztuje od 185 890 zł, zaś po uwzględnieniu finansowania 167 040 zł, zaś z KDR 158 890 zł. W ofercie Superauto.pl znajdziecie parę egzemplarzy ID.3 dostępnych od ręki z atrakcyjnym finansowaniem.

Sprawdź cenę Volkswagen ID.3 leasing w Superauto.pl

Volkswagen ID.3

Mercedes EQA

W określonym w ramach programu „Mój elektryk” pułapie cenowym znajdziemy także Mercedesa EQA w bazowej odmianie 250. Samochód rozwija 190 KM oraz 375 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,9 s i rozpędza się do 160 km/h. Baterie mają 66,5 kWh pojemności i zapewniają zasięg na poziomie 427 km. Bazowy EQA 250 kosztuje od 204 500 zł. Uwzględniając dofinansowanie wyjdzie zatem 185 750 zł lub 177 500 w przypadku posiadaczy KDR. W ofercie Superauto.pl znajdziecie parę egzemplarzy EQA 250 mieszczących się w zakładanym pułapie cenowym. 

Sprawdź cenę Mercedes EQA leasing w Superauto.pl

Mercedes EQA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *