Kilka miesięcy po prezentacji piątego wcielenia flagowego Range Rovera poznaliśmy jego mniejszego i zgrabniejszego odpowiednika w postaci Range Rovera Sport. Stylistycznie nowy Sport czerpie inspiracje ze swojego większego brata. Mamy bowiem masywne nadwozie ze spójną, gładką bryłą, co podkreślają dodatkowo zintegrowane z nadwoziem klamki, mniejsze światła oraz ograniczenie przerw pomiędzy maską a błotnikami. 

Nowy Range Rover Sport – minimalistyczny i spójny design

Nowy Range Rover Sport wyróżnia się nowymi przednim i tylnym pasem, zaś światła do jazdy dziennej są najcieńszymi, jakie Land Rover kiedykolwiek stosował w swoich samochodach. Przednie lampy są o 20% węższe niż w poprzedniku, zaś zderzak zyskał agresywnie stylizowane wloty powietrza. Sylwetkę wyróżnia wąska linia szyb oraz zgrabnie zachodzące na szyby fragmenty drzwi. Wąskie światła połączono blendą niczym w Velarze i Evoque, która ciągnie się przez całą szerokość auta. Zrezygnowano także z tablicy rejestracyjnej ulokowanej na pokrywie bagażnika i przeniesiono ją na zderzak. Nowy Range Rover Sport wyróżnia się także niskim jak na tak dużego SUV-a współczynnikiem oporu powietrza o wartości zaledwie 0,29. Samochód mierzy 4946 mm długości, zaś jego rozstaw osi liczy 2997 mm.

Range Rover Sport 2022

– Nasz najnowszy Range Rover Sport w pełni obejmuje nasze modernistyczne podejście do projektowania pojazdów, jednocześnie wzmacniając jego niekwestionowany sportowy i pewny siebie charakter – powiedział Gerry McGovern, dyrektor kreatywny Range Rovera.

Nowa platforma i szereg nowoczesnych funkcji

Nowy Range Rover Sport bazuje na nowej platformie MLA-Flex (Modular Longitudinal Architecture), z której korzysta już większy Range Rover. Platforma zawiera 81% aluminium w swojej konstrukcji, a jej sztywność skrętna poprawiła się o 50% w stosunku do platformy, którą zastąpiła. Platforma obsługuje również szeroką gamę układów napędowych, w tym konfigurację elektryczną. Land Rover planuje mieć w swojej ofercie sześć modeli elektrycznych już w 2026 roku, począwszy od elektrycznych wersji Range Rovera i Range Rovera Sport w 2024 roku.

Standardem we wszystkich odmianach Range Rovera Sport będzie aktywne zawieszenie pneumatyczne. Dynamiczne zawieszenie pneumatyczne po raz pierwszy wprowadza resory pneumatyczne o zmiennej objętości i jest montowane w każdym nowym Range Roverze Sport. Inteligentny system zwiększa szerokość pasma zawieszenia, zmieniając ciśnienie w poduszkach powietrznych, aby zapewnić tradycyjny komfort Range Rovera z dynamicznym prowadzeniem, jakiego oczekuje się od Range Rovera Sport. Samochód oferuje też system wszystkich kół skrętnych w zakresie do 7,3 stopnia. W efekcie promień skrętu wynosi tylko 10,95 m. Imponuje też głębokość brodzenia wynosząca 900 mm, a także możliwość podjazdu pod wzniesienia pod kątem 45 stopni. Bagażnik zyskał od 55 do 170 dodatkowych litrów pojemności.

Range Rover Sport 2022

Zaawansowana dynamika podwozia nowego Range Rovera Sport przekłada się na jego ogromne możliwości z dala od asfaltu, wykorzystując w pełni jego sprzęt i oprogramowanie. Jest to pierwszy pojazd wyposażony w nasz nowy adaptacyjny tempomat terenowy, który został zaprojektowany, aby pomóc kierowcom skupić się na kierowaniu pojazdem, zapewniając spójne i wygodne poruszanie się po trudnym terenie – powiedział Rory O’Murchu, dyrektor linii samochodowej Jaguar Land Rover.

Kabina ma własny, luksusowy styl

Sporo różnic względem Range Rovera widać w kabinie pojazdu. Choć ogólny rysunek deski rozdzielczej wydaje się być na pierwszy rzut oka podobny, w rzeczywistości różnic jest więcej niż można się spodziewać. Przykładowo w Sporcie mamy „pływający”, pochylony pod kątem tablet z 13,1-calowym wyświetlaczem systemu infotainment Pivi Pro, a także trójramienną kierownicę zamiast stosowanej w Range Roverze dwuramiennej. Przed kierowcą znalazł się natomiast 13,7-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów. Standardem są bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto, a także bezprzewodowa ładowarka o mocy 15W. Architektura  Land Rovera 2.0 pozwala firmie aktualizować 63 moduły elektroniczne za pomocą aktualizacji bezprzewodowych.

Range Rover Sport 2022 - wnętrzeNa pokładzie mogą znaleźć się takie opcje jak oczyszczacz powietrza czy system audio z 29 głośnikami i łączną mocą 1430 W. Zwolennicy nowoczesnych rozwiązań będą mogli skorzystać z asystenta głosowego Amazon Alexa. Zastosowano też system aktywnego wygłuszenia kabiny, działający w częstotliwości 1 kHz. Z ciekawszych opcji warto dodać także cyfrowe lusterko wsteczne czy nawet 23-calowe felgi (standardowe mają 20 cali). Range Rover Sport 2022 dostępny będzie w dwóch liniach wizualnych. Obok wersji R-Dynamic pojawi się wariant Pure. Różnią się one kolorystyką oraz linią zderzaków i detali, zaś Pure wyróżnia się brakiem przedniego splittera i nieco wyższym prześwitem. 

Pod maską benzyniaki, hybrydy, diesle i… silnik z BMW

Pod maską nowego Range Rovera Sport znajdą się turbodoładowane jednostki benzynowe i wysokoprężne oraz odmiana PHEV. Bazowa wersja P360 SE korzysta z turbodoładowanej jednostki R6 o pojemności 3 litrów oraz układem mild hybrid z instalacją 48V, rozwijającej 360 KM oraz 500 Nm. Mocniejszy wariant P400 SE Dynamic oferuje 400 KM i 550 Nm. Na szczycie oferty znajdzie się podwójnie doładowany silnik 4.4 V8 z BMW, rozwijający 530 KM oraz 750 Nm. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy i zastępuje 5-litrowy silnik z kompresorem od Jaguara/Land Rovera. Warianty wysokoprężne bazują na 3-litrowej jednostce R6 z układem mild hybrid i rozwijają odpowiednio 250 KM i 600 Nm, 300 KM i 650 Nm oraz 350 KM i 700 Nm.

Range Rover Sport 2022 PHEV

Wreszcie mamy wariant P510e Autobiography, a więc hybrydę plug-in o mocy 510 KM i maksymalnym momencie obrotowym 700 Nm. Bazuje ona na 3-litrowej jednostce R6, 143-konnym silniku elektrycznym i bateriach o pojemności 31,8 kWh, zapewniających 80 km realnego zasięgu na prądzie. Wariant PHEV zapewni przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy i rozpędzi się do 242 km/h. Wszystkie warianty Sporta współpracują z 8-biegową automatyczną przekładnią firmy ZF, przekazującą napęd na wszystkie koła. Za jakiś czas ofertę zasili słabsza odmiana PHEV P440e o mocy 440 KM, z taką samą pojemnością akumulatorów.

Produkcją Range Rovera Sport zajmie się fabryka Jaguar Land Rover w Solihull w Wielkiej Brytanii. Tam też powstaje Range Rover. Produkcja ruszy już za kilka tygodni. a pierwsze egzemplarze trafią do klientów jeszcze w tym roku – bliżej trzeciego kwartału. Ceny w Polsce są już znane. Bazowy wariant kosztuje 482 200 złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *