Kilka miesięcy po prezentacji piątego wcielenia flagowego Range Rovera poznaliśmy jego mniejszego i zgrabniejszego odpowiednika w postaci Range Rovera Sport. Stylistycznie nowy Sport czerpie inspiracje ze swojego większego brata. Mamy bowiem masywne nadwozie ze spójną, gładką bryłą, co podkreślają dodatkowo zintegrowane z nadwoziem klamki, mniejsze światła oraz ograniczenie przerw pomiędzy maską a błotnikami.
Nowy Range Rover Sport – minimalistyczny i spójny design
Nowy Range Rover Sport wyróżnia się nowymi przednim i tylnym pasem, zaś światła do jazdy dziennej są najcieńszymi, jakie Land Rover kiedykolwiek stosował w swoich samochodach. Przednie lampy są o 20% węższe niż w poprzedniku, zaś zderzak zyskał agresywnie stylizowane wloty powietrza. Sylwetkę wyróżnia wąska linia szyb oraz zgrabnie zachodzące na szyby fragmenty drzwi. Wąskie światła połączono blendą niczym w Velarze i Evoque, która ciągnie się przez całą szerokość auta. Zrezygnowano także z tablicy rejestracyjnej ulokowanej na pokrywie bagażnika i przeniesiono ją na zderzak. Nowy Range Rover Sport wyróżnia się także niskim jak na tak dużego SUV-a współczynnikiem oporu powietrza o wartości zaledwie 0,29. Samochód mierzy 4946 mm długości, zaś jego rozstaw osi liczy 2997 mm.
– Nasz najnowszy Range Rover Sport w pełni obejmuje nasze modernistyczne podejście do projektowania pojazdów, jednocześnie wzmacniając jego niekwestionowany sportowy i pewny siebie charakter – powiedział Gerry McGovern, dyrektor kreatywny Range Rovera.
Nowa platforma i szereg nowoczesnych funkcji
Nowy Range Rover Sport bazuje na nowej platformie MLA-Flex (Modular Longitudinal Architecture), z której korzysta już większy Range Rover. Platforma zawiera 81% aluminium w swojej konstrukcji, a jej sztywność skrętna poprawiła się o 50% w stosunku do platformy, którą zastąpiła. Platforma obsługuje również szeroką gamę układów napędowych, w tym konfigurację elektryczną. Land Rover planuje mieć w swojej ofercie sześć modeli elektrycznych już w 2026 roku, począwszy od elektrycznych wersji Range Rovera i Range Rovera Sport w 2024 roku.
Standardem we wszystkich odmianach Range Rovera Sport będzie aktywne zawieszenie pneumatyczne. Dynamiczne zawieszenie pneumatyczne po raz pierwszy wprowadza resory pneumatyczne o zmiennej objętości i jest montowane w każdym nowym Range Roverze Sport. Inteligentny system zwiększa szerokość pasma zawieszenia, zmieniając ciśnienie w poduszkach powietrznych, aby zapewnić tradycyjny komfort Range Rovera z dynamicznym prowadzeniem, jakiego oczekuje się od Range Rovera Sport. Samochód oferuje też system wszystkich kół skrętnych w zakresie do 7,3 stopnia. W efekcie promień skrętu wynosi tylko 10,95 m. Imponuje też głębokość brodzenia wynosząca 900 mm, a także możliwość podjazdu pod wzniesienia pod kątem 45 stopni. Bagażnik zyskał od 55 do 170 dodatkowych litrów pojemności.
– Zaawansowana dynamika podwozia nowego Range Rovera Sport przekłada się na jego ogromne możliwości z dala od asfaltu, wykorzystując w pełni jego sprzęt i oprogramowanie. Jest to pierwszy pojazd wyposażony w nasz nowy adaptacyjny tempomat terenowy, który został zaprojektowany, aby pomóc kierowcom skupić się na kierowaniu pojazdem, zapewniając spójne i wygodne poruszanie się po trudnym terenie – powiedział Rory O’Murchu, dyrektor linii samochodowej Jaguar Land Rover.
Kabina ma własny, luksusowy styl
Sporo różnic względem Range Rovera widać w kabinie pojazdu. Choć ogólny rysunek deski rozdzielczej wydaje się być na pierwszy rzut oka podobny, w rzeczywistości różnic jest więcej niż można się spodziewać. Przykładowo w Sporcie mamy „pływający”, pochylony pod kątem tablet z 13,1-calowym wyświetlaczem systemu infotainment Pivi Pro, a także trójramienną kierownicę zamiast stosowanej w Range Roverze dwuramiennej. Przed kierowcą znalazł się natomiast 13,7-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów. Standardem są bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto, a także bezprzewodowa ładowarka o mocy 15W. Architektura Land Rovera 2.0 pozwala firmie aktualizować 63 moduły elektroniczne za pomocą aktualizacji bezprzewodowych.
Na pokładzie mogą znaleźć się takie opcje jak oczyszczacz powietrza czy system audio z 29 głośnikami i łączną mocą 1430 W. Zwolennicy nowoczesnych rozwiązań będą mogli skorzystać z asystenta głosowego Amazon Alexa. Zastosowano też system aktywnego wygłuszenia kabiny, działający w częstotliwości 1 kHz. Z ciekawszych opcji warto dodać także cyfrowe lusterko wsteczne czy nawet 23-calowe felgi (standardowe mają 20 cali). Range Rover Sport 2022 dostępny będzie w dwóch liniach wizualnych. Obok wersji R-Dynamic pojawi się wariant Pure. Różnią się one kolorystyką oraz linią zderzaków i detali, zaś Pure wyróżnia się brakiem przedniego splittera i nieco wyższym prześwitem.
Pod maską benzyniaki, hybrydy, diesle i… silnik z BMW
Pod maską nowego Range Rovera Sport znajdą się turbodoładowane jednostki benzynowe i wysokoprężne oraz odmiana PHEV. Bazowa wersja P360 SE korzysta z turbodoładowanej jednostki R6 o pojemności 3 litrów oraz układem mild hybrid z instalacją 48V, rozwijającej 360 KM oraz 500 Nm. Mocniejszy wariant P400 SE Dynamic oferuje 400 KM i 550 Nm. Na szczycie oferty znajdzie się podwójnie doładowany silnik 4.4 V8 z BMW, rozwijający 530 KM oraz 750 Nm. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy i zastępuje 5-litrowy silnik z kompresorem od Jaguara/Land Rovera. Warianty wysokoprężne bazują na 3-litrowej jednostce R6 z układem mild hybrid i rozwijają odpowiednio 250 KM i 600 Nm, 300 KM i 650 Nm oraz 350 KM i 700 Nm.
Wreszcie mamy wariant P510e Autobiography, a więc hybrydę plug-in o mocy 510 KM i maksymalnym momencie obrotowym 700 Nm. Bazuje ona na 3-litrowej jednostce R6, 143-konnym silniku elektrycznym i bateriach o pojemności 31,8 kWh, zapewniających 80 km realnego zasięgu na prądzie. Wariant PHEV zapewni przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy i rozpędzi się do 242 km/h. Wszystkie warianty Sporta współpracują z 8-biegową automatyczną przekładnią firmy ZF, przekazującą napęd na wszystkie koła. Za jakiś czas ofertę zasili słabsza odmiana PHEV P440e o mocy 440 KM, z taką samą pojemnością akumulatorów.
Produkcją Range Rovera Sport zajmie się fabryka Jaguar Land Rover w Solihull w Wielkiej Brytanii. Tam też powstaje Range Rover. Produkcja ruszy już za kilka tygodni. a pierwsze egzemplarze trafią do klientów jeszcze w tym roku – bliżej trzeciego kwartału. Ceny w Polsce są już znane. Bazowy wariant kosztuje 482 200 złotych.