Testowany przez nas samochód to model z silnikiem 1.0. W skład wyposażenia wchodzą m.in. czujniki parkowania przód i tył, kamera cofania, aktywny tempomat. Do tego w naszym modelu jest Line Assist, który ostrzega przed niebezpieczną, niezamierzoną zmianą pasa ruchy oraz asystenta martwego pola, czyli system pomagający zapobiegać kolizjom z autami, które poruszają się w tzw. martwej strefie lusterek.

Miałeś okazję testować w różnych warunkach nowego Tipo Cross, którego do tej pory nie było w rodzinie Fiata Tipo. Zacznijmy od początku. Wsiadasz do samochodu i?

– I mogę sobie wygodnie ustawić fotel w trzech płaszczyznach. Zwracam na to uwagę, bo jestem wysoki, mam 197 cm wzrostu, więc zawsze szukam dla siebie odpowiedniego miejsca za kierownicą. Również ważne było to, czy miejsce pasażera za mną będzie jeszcze do wykorzystania. Okazało się, że owszem, że jestem w stanie ustawić sobie fotel w ten sposób, aby pasażer za mną mógł swobodnie podróżować. Poza tym fotel jest dobrze wyprofilowany i bardzo wygodny. Względem konkurenta bezpośredniego, czyli Dacii Sandero, bądź Sandero Stepway, fotele są wygodniejsze, zachęcają do dłuższych podróży.

A samo wnętrze samochodu po liftingu? Co ci się rzuciło w oczy?

– Jest powiew świeżości. Przeprojektowana została deska rozdzielcza, cały kokpit, materiał na desce jest miękki w dotyku, dużo lepej pochłania dźwięki z komory silnikowej, w samochodzie jest znacznie ciszej niż w poprzednich wersjach Tipo. To, co od razu rzuca się w oczy, to zestaw w pełni elektronicznych zegarów. Powiedziałbym tak, że nie jest to rewolucja, ale ewolucja, polegająca na takich drobnych akcentach, jak np. przeprojektowana kierownica. Jest trochę zmniejszona w środkowej części, dzięki czemu zegary zawsze są czytelne.

To zapytam o widoczność.

Bardzo dobra. Nawet powiedziałbym, że o wiele lepsza niż w Sandero Stepway, tzn. widać koniec maski, krótki słupek C, czyli jeśli chodzi o parkowanie tyłem, widoczność jest o wiele lepsza. Z pomocą przychodzi nam też elektronika, wspomaganie, czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Jeśli ewentualnie czegoś byśmy nie zauważyli, system powiadomi nas o przeszkodzie.

Czyli wygodny manewr parkowania w mieście mamy zapewniony?

Jak najbardziej. Jest wspomaganie elektryczne dualdrive czy CITY, możemy z tego skorzystać. Natomiast dla osób, które nie lubią aż tak miękkiego wspomagania, wyłączamy je na konsoli, to nie jest żaden problem i wtedy auto prowadzi się teoretycznie pewniej, ale to przy większych prędkościach. Natomiast w bardziej skomplikowanych miejscach do parkowania wspomaganie bardzo się przydaje.

Zaparkowaliśmy, a jeszcze nawet nie ruszyliśmy. Zatem w drogę nowym Tipo Cross. Po pierwsze, przyspieszenie. Co ty na to?

Zacznę od tego, że wszyscy byli sceptycznie nastawieni, włącznie ze mną, do silnika trzy cylindrowego. Jest to rozwiązanie, na które jesteśmy i tak skazani, musimy sobie to powiedzieć głośno, biorąc pod uwagę regulacje Unii Europejskiej. Pierwsze kilometry, rzeczywiście musiałem się przyzwyczaić. Jest moment obrotowy na poziomie 190 Nm, samochód sam w sobie też nie jest ciężki, więc czuć ten pęd, auto bardzo łatwo wkręca się na obroty, jeśli chodzi o turbinę, która wspomaga silnik i już od 1500 obrotów czuć, że ten samochód chce jechać. W porównaniu do poprzedniego silnika wolnossącego 1,4 95 Km, wręcz zachęca do tego, żeby poruszać się dynamiczniej. Elastyczność tego silnika jest bardzo duża po wejściu na 2,5 – 3 tys. obrotów. Przez 10 dni nie zauważyłem żadnej większej różnicy, oprócz drobnych mankamentów, która wskazywałyby na to, że jeżdżę samochodem z silnikiem trzy cylindrowym. Turbina i ogólna charakterystyka tego silnika robią robotę.

Dojdziemy do tych minimalnych uciążliwości, natomiast opowiedz już o samej jeździe Fiatem Tipo Cross. Gdzie testowałeś auto, na jakich trasach?

Zrobiłem ok. 350 km, co jest wystarczające, żeby mieć pełny obraz tego samochodu. Była i codzienna jazda po mieście, a co za tym idzie, szukanie miejsc parkingowych czy stanie w korkach, ale również były wyjazdy weekendowe za miasto. Na nierównościach miałem więc okazję przekonać się, jak zachowuje się samochód z wyższym zawieszeniem. W Tipo Cross jest to 18 cm prześwitu (odległość najniższego punktu podwozia do powierzchni, na której stoi samochód). Z nierównościami terenu samochód radzi sobie świetnie, bez obawy o zahaczenie miską olejową, czy zderzakiem. Auto wybacza nam wjazd na wysoki krawężnik. Przy okazji, wsiadanie do Tipo jest też wygodniejsze.

Testowałeś samochód na autostradzie?

Pewnie, z maksymalną prędkością 140 km/h, a biorąc pod uwagę, że jest to samochód na dotarciu, byłem zaskoczony tym, jak szybko udało się ją osiągnąć. Przy okazji wyprzedzanie jest bezpieczne, oczywiście poprzez odpowiednią technikę jazdy i umiejętną obsługę skrzyni biegów. W tym przypadku 5-biegowa, a dla tych, którzy pytają czemu nie 6-biegową, wyjaśniam, że ograniczenie wynika z silnika trzy cylindrowego. Na piątym biegu przy 140, 145/h silnik wchodzi na 3100,3200 obrotów.

Prędkość słychać w środku?

– Słychać, ale jak wspominałem na początku, dobrze wygłuszony przód auta niweluje dźwięki z komory silnika. System You Connect w najnowszej wersji ma siedmiocalowy wyświetlacz plus oczywiście android car audio. Bardzo dobrej jakości są głośniki i praca silnika nie przeszkadza w słuchaniu muzyki. I jeszcze jedno, nie słychać szumu dochodzącego z zewnątrz. Trzeba pamiętać, że 140/150 km/h to są już górne granice tego silnika.

To wróćmy do mankamentów, które zauważyłeś na testach.

Nie mamy do czynienia z ideałem. Podczas odpalania silnika, za pomocą systemu smart-stop, czujemy lekkie drganie na kierownicy. Kultura pracy tej jednostki nigdy nie będzie taka jak w przypadku czterocylindrowych silników. A przesiadając się z takiego właśnie samochodu, potrzebowałem 3 – 4 dni, żeby przywyknąć do różnicy. Silniki w nowym Tipo, są ogólnie uważane za bezawaryjne, spalanie nie powinno przekraczać 7 litrów. Teraz na dotarciu to jest 8,8 /100 km. Im więcej dni mijało, coraz spokojnie podchodziłem do tego samochodu. Trzeba też pamiętać, że producent daje nam 5-letnią gwarancję i pewnie wie, co robi.

Czym się wyróżnia Tipo Cross? Pierwsze skojarzenia, które przychodzą Ci do głowy po testach?

Na pewno wyróżnia się na drodze dzięki sylwetce i kolorystyce. Nowe logo, dizajn, systemy wspomagające bezpieczeństwo, komfort, ergonomia wnętrza. Sprawdzi się jako rodzinny hatchback, jak i samochód do pracy, np. dla handlowca, który pokonuje dziennie dziesiątki kilometrów. Nie wspomniałem o lampach full LED, których światło rzeczywiście dobrze rozjaśnia drogę. Jednym zdaniem, dobry samochód w przystępnej cenie.

 

Testowany model: Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM Crossover

Spalanie: do 7 l/100 km
Skrzynia biegów: manualna
Napęd: przód
Rodzaj paliwa: benzyna
Pojemność bagażnika: 440 l
Przyspieszenie: 11 s/100 km
Prędkość maksymalna: 180 km/h

Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM warto

Fiat Tipo Cross facelift

Fiat tipo Cross sylwetka

Fiat tipo cross bagażnik

Fiat Tipo cross prześwit

Fiat Tipo Cross Full LED

Fiat Tipo Cross Wnętrze

Fiat tipo cross kokpit

Fiat tipo cross fotele

Fiat tipo Cross tylna kanapa

Fiat Tipo Cross bagażnik
Fiat Tipo Cross – wymiary

Szerokość: 1802 mm

Wysokość: 1556 mm

Długość: 4386 mm

Rozstaw osi: 2638 mm

Prześwit: 180mm

Szczegóły oferty: Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM

Poznaj pozostałe modele Fiat Tipo Leasing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *