Długo przyszło nam czekać na kolejnego kompaktowego hot hatcha od Toyoty. Ostatnim oferowanym w Europie była bowiem Corolla XI generacji w wersji TS, oferowana od 2002 do 2006 roku, z silnikiem benzynowym 1.8 o mocy 192 KM, a w ostatnich latach produkcji 225 KM (z kompresorem). Teraz, po szeregu zapowiedzi i przecieków informacji wreszcie doczekaliśmy sie nowego hot hatcha w postaci GR Corolli. Samochód w dużej mierze korzysta z rozwiązań GR Yarisa, jednak wydaje się być jeszcze bardziej rasowy.
Toyota GR Corolla – jeden z najciekawszych hot hatchy
Już standardowa Toyota Corolla wyróżnia się dynamicznym designem, dającym jej spory potencjał do tuningu wizualnego. Projektanci GR Corolli doskonale o tym wiedzieli i wykorzystali to najlepiej jak potrafili. Wzorem z GR Yarisa Corolla otrzymała nowy zderzak z wielkim wlotem powietrza, logo GR i dodatkowymi wlotami chłodzącymi hamulce. Poszerzono też przednie i tylne błotniki (odpowiednio o 20 i 30 mm), pojawiły się także wloty powietrza za przednimi nadkolami. Aby zmniejszyć opór, zabudowano podwozie.
Zastosowano też 18-calowe felgi z 15 ramionami i czarnym błyszczącym wykończeniem niczym w GR Yarisie, na które nałożono opony Michelin Pilot Sport w rozmiarze 235/40 R18. Za felgami ukryto większe tarcze hamulcowe. Przednie mają 355 mm średnicy i czterotłoczkowe zaciski, zaś tylne 297 mm i dwutłoczkowe zaciski. Najbardziej rasowo prezentuje się tylna część GR Corolli. Japoński hot hatch otrzymał wielki spojler na klapie bagażnika, zmodyfikowany zderzak oraz aż trzy końcówki układu wydechowego. Co ciekawe, dwie tradycyjnie już są okrągłe i znajdują się po bokach, zaś trzecia ma owalny kształt i umieszczono ją centralnie. Przedziela je wydatny dyfuzor.
Rasowe nadwozie z trzema końcówkami wydechu
Toyota GR Corolla wykorzystuje zmodyfikowaną wersję platformy TNGA-C, która otrzymała dodatkowe punkty spawania do ramy, aby poprawić sztywność nadwozia oraz więcej kleju strukturalnego. Aby zmniejszyć wagę, maskę i przednie drzwi wykonano z aluminium, zaś dach z kompozytów wzmacnianych włóknem węglowym. Rozstaw kół zwiększono aż o 60 mm z przodu oraz o 85 mm z tyłu. GR Corolla waży 1470 kg. Zawieszenie japońskiego hot hatcha składa się z kolumn MacPhersona z przodu oraz podwójnych wahaczy z tyłu. Aby dostosować zawieszenie do sportowych możliwości GR Corolli i zapewnić stabilność w zakrętach, zespół TOYOTA GAZOO Racing zastosował wahacze z tulejami kulkowymi oraz zoptymalizowane sprężyny, amortyzatory i geometrię kół.
We wnętrzu GR Corolla otrzymała elementy wyposażenia, które bezpośrednio wpływają na jej możliwości w sportach motorowych. W aucie zamontowano dźwignię zmiany biegów o krótkim skoku, która zapewnia naturalną obsługę po opuszczeniu ramienia z kierownicy, umożliwiając szybką zmianę biegów. Ręczny hamulec postojowy daje lepszą kontrolę nad pojazdem, również podczas driftu. Na tablicy rozdzielczej pojawił się nowy wyświetlacz TFT opracowany specjalnie dla modeli GR pod wpływem rozwiązań stosowanych w samochodach wyścigowych oraz spostrzeżeń profesjonalnych kierowców. Przed kierowcą znalazł się 12,3-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów. Zawiera on widok wybranego trybu napędu na wszystkie koła, ciśnienia turbodoładowania, wskaźnika położenia biegu i obrotomierza.
Napęd z GR Yarisa, tylko jeszcze mocniejszy
Najważniejsze jednak kryje się pod maską. Znalazła się tam znana z GR Yarisa turbodoładowana jednostka R3 o pojemności 1.6 litra, którą jednak podkręcono do 304 KM i 370 Nm, a więc o 43 KM i 10 Nm więcej niż w mniejszym odpowiedniku. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 6-biegowej manualnej przekładni z funkcją międzygazu. Napęd 4×4 GR Four wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, które pozwala zmieniać ustawienia rozdziału momentu obrotowego na przód/tył w zakresie 60-40, 50-50 lub 30-70%. Szkoda tylko, że producent nie podał osiągów – te poznamy bliżej premiery rynkowej pojazdu.
Toyota GR Corolla trafi na rynek jesienią bieżącego roku. Samochód pojawi się m.in. na rynku japońskim i amerykańskim. Niestety nie trafi do Europy.