Toyota Land Cruiser First Edition

Toyota Land Cruiser jest jednym z najpopularniejszych samochodów terenowych na rynku i jedną z ikon motoryzacji. Jednocześnie to jeden z najpopularniejszych modeli w historii Toyoty. Przez ponad 70 lat obecności na rynku na drogi wyjechało ponad 11,3 mln egzemplarzy Land Cruisera. Model ten zdobył renomę na całym świecie jako wyjątkowo niezawodna i dzielna terenówka. Teraz, po 14 latach od debiutu poprzednika, a więc generacji J150, przyszedł czas na nowe wcielenie w postaci Land Cruisera J250. Co najważniejsze, stanowi on swoisty powrót do korzeni.

Toyota Land Cruiser J250 pozostaje wierna swoim ideałom

Na początek garść istotnych informacji technicznych. Nowy Land Cruiser nadal bazuje na ramie, jednak powstał w oparciu o nową platformę TNGA-F rodem z większego Land Cruisera 300 i Lexusa GX. Zdaniem producenta samochód ma być łatwiejszy w manewrowaniu i dzielniejszy w terenie, a jednocześnie wygodniejszy na drodze. W porównaniu z poprzednikiem sztywność ramy wzrosła o 50%, a łączna sztywność ramy i nadwozia o 30%. Poprawiono również ustawienia bazowego zawieszenia w celu zwiększenia zakresu jego pracy w płaszczyźnie góra-dół, co ma kluczowe znaczenie w trakcie jazdy terenowej. Prześwit pojazd wynosi 221 mm, natomiast kąty natarcia, zejścia i rampowy liczą odpowiednio 31, 22 oraz 25 stopni.

Toyota Land Cruiser J250
Fot. Toyota

Nowy Land Cruiser J250 mierzy 4920 mm długości, 1980 mm szerokości oraz 1870 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2850 mm. Kabina pomieści od 5 do 7 osób, w zależności od wersji. Co istotne, wiele kluczowych elementów podwozia SUV-a jest schowanych w szynach ramy, co pomaga mu pokonywać skały i przeszkody bez nadmiernego tarcia.

Kilka nowinek technicznych

Po raz pierwszy w historii Land Cruisera wyposażono w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, które może przeciwdziałać wstrząsom kół przenoszonym na kierownicę podczas jazdy po złej nawierzchni lub w terenie. Producent podkreśla także, że jest to pierwszy model firmy wyposażony w odłączany przedni stabilizator poprzeczny. Ten ostatni jest oficjalnie znany jako stabilizator z mechanizmem odłączania (SDM) i jest wyposażony w przełącznik zamontowany na desce rozdzielczej, który zmienia stan stabilizatora.

Poruszanie się w terenie ułatwiają także zmodernizowane systemy Multi-Terrain Monitor i Multi-Terrain Select. Korzystają one z  kamer oraz ekranu w jakości HD, dzięki czemu kierowca jeszcze lepiej widzi, co znajduje się wokół samochodu oraz pod nim.

Powrót do korzeni i styl retro

Samochód jest znacznie bardziej kanciasty niż poprzedni Land Cruiser 150. Stanowi on swoiste nawiązanie do przodków z lat 70-tych i 80-tych, w tym do legendarnego Land Cruisera J70. Krótkie zwisy, kwadratowe tylne lampy, liczne przetłoczenia, ścięte narożniki czy zwężona dolna część nadwozia – tu naprawdę czuć klimat starych terenówek. Do tego wiele elementów zaprojektowano tak, by można było je łatwo wymienić w razie uszkodzenia.

Toyota Land Cruiser J250
Fot. Toyota

Nowoczesna kabina, jednak wciąż pasująca do terenówki

Land Cruiser będzie również wyposażony w najnowsze systemy wspomagania i bezpieczeństwa Toyota Safety Sense z kompleksowym pakietem Toyota T-Mate. Kabinie również trudno odmówić klimatu. Uwagę zwracają wirtualne zegary ze sporym wyświetlaczem, duży ekran dotykowy systemu infotainment (bazowo 8-calowy, w wyższych wersjach 12,3-calowy) i bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Deskę rozdzielczą wyróżnia horyzontalny układ przycisków i przełączników, z których łatwo korzystać także w trakcie jazdy w terenie.

Toyota Land Cruiser J250 wnętrze
Fot. Toyota

Toyota Land Cruiser J250 – silniki

Nowa Toyota Land Cruiser zadebiutuje z turbodoładowanym silnikiem Diesla R4 o pojemności 2.8 l. Osiąga on moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Otrzymał nową 8-stopniową przekładnię automatyczną. W 2025 roku dołączy do niego wersja z układem mild hybrid z instalacją 48V (również oparta na wspomnianym dieslu). Co ciekawe, na rynku amerykańskim Toyota występować ma z układem hybrydowym rodem z Lexusa RX o mocy 330 KM.

Jak przystało na terenówkę, auto posiada napęd na obie osie z prawdziwego zdarzenia. Mowa tu o konfiguracji z wybieralną dwubiegową skrzynią rozdzielczą, a także automatycznym centralnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu i blokadą tylnego mechanizmu różnicowego.

konsola środkowa J250
Fot. Toyota

Toyota Land Cruiser J250 First Edition – Europa może czuć się wyjątkowo

Co ciekawe, Toyota Land Cruiser w Europie pojawi się w specjalnej wersji First Edition. Będzie ona dostępna w liczbie 3000 egzemplarzy. Tę wersję wyróżnią bowiem okrągłe reflektory przednie. Auto będzie można zamówić z dwukolorowym malowaniem nadwozia z lakierami Sand lub Smoky Blue. Nie podano jeszcze cen, jednak wiadomo, że przedsprzedaż ruszy w październiku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *