Pod koniec lutego 2021 r. Hyundai zaprezentował swojego nowego kompaktowego SUVa – model IONIQ 5. Po kilku tygodniach swój nowy elektryczny samochód pokazała Kia. Również i ten koreański producent przekonuje, że jego samochód na nowo definiuje elektromobilność. Co warto o nim wiedzieć? Sprawdziłem to!
Kia EV6 – zbudowana na nowej platformie
Kia EV6, podobnie jak Hyundai IONIQ 5, zbudowana jest na nowej platformie podłogowej – E-GMP (czyli Electric-Global Modular Platform). To jedyna cecha łącząca oba te modele.
Producent określa EV6 mianem nietypowego crossovera. Jest to pierwszy samochód, który został zaprojektowany zgodnie z nową filozofią designu marki – Opposites United, czyli przeciwieństwa, które się przyciągają. Jak pisze producent czerpie ona inspirację z kontrastów występujących w naturze i wśród ludzi. Nowa stylistyka odwołuje się do energii, która występuje w przyrodzie i w kontrastowy sposób łączy ostre linie z mocno rzeźbionymi powierzchniami.
W Kii EV6 nie znajdziesz jednego z najbardziej charakterystycznych elementów samochodów marki – osłony chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa. Został on zinterpretowany na nowo i stanowi część tzw. Digital Tiger Face i obejmuje eleganckie światła do jazdy dziennej o nowoczesnym wyglądzie.
Poniżej reflektorów znajduje się wąski wlot powietrza, który optycznie poszerza przód auta i podkreśla jego nowoczesny wygląd.
Inspirowana crossoverami
Sylwetka Kii EV6 jest inspirowana crossoverami. Linia nadwozia jest jednocześnie nowoczesna, smukła i aerodynamiczna. Słupek C jest nachylony pod dużym kątem i zaprojektowany w celu uzyskania jak najlepszej aerodynamiki nadwozia. Zastosowany w nim czarny błyszczący element optycznie przedłuża powierzchnię szyb. Na przedłużeniu dachu znajduje się spojler, który kieruje strumień powietrza w stronę drugiego spojlera, uformowanego przez tylne światła.
Warto też dodać, że klamki auta chowane są w drzwiach. Ma to na celu poprawienie aerodynamiki samochodu.
Kia EV6 – z dużym rozstawem osi
Rozstaw osi Kii EV6 wynosi 2 900 mm. Pozostałe wymiary samochodu sprawdzisz w poniższej tabeli.
EV6 | EV6 GT-Line | EV6 GT | |
Długość | 4 680 mm | 4 695 mm | 4 695 mm |
Szerokość | 1 880 mm | 1 890 mm | 1 890 mm |
Wysokość | 1 550 mm | 1 550 mm | 1 545 mm |
Pojemność tylnego bagażnika wynosi 520 litrów, a po złożeniu oparcia kanapy wzrasta do około 1 300 litrów. Samochód jest również wyposażony w praktyczny, zamykany schowek pod przednią pokrywą. Jego pojemność – w modelach z napędem na tylną oś – wynosi 52 litry, a w EV6 z napędem na cztery koła – 20 litrów.
Z przestrzennym wnętrzem
Przestronna kabina EV6 jest w dużej mierze zasługą platformy E-GMP. Dzięki niemal trzymetrowemu rozstawowi osi w kabinie EV6 jest tyle miejsca, co w SUV-ach o klasę większych.
Jednym z wielu nowoczesnych elementów kabiny jest zakrzywiony ekran łączący zestaw wskaźników i wyświetlacz systemu multimedialnego. Składa się on z dwóch, 12-calowych wyświetlaczy i rozciąga się od kierownicy aż do środka deski rozdzielczej.
W ekranach zastosowane są cienkowarstwowe panele o nowej strukturze, która sprawia, że wyświetlane informacje są dobrze widoczne także w jasnym świetle. Dwa ekrany pokryte są wzmocnionym szkłem tworzącym jeden spójny, elegancki element.
Kia EV6 wyposażona jest w fotele z funkcją relaksacji. Dzięki lekkiej konstrukcji są one smukłe, komfortowe, oferują nowoczesny design i są pokryte nowatorskim, atrakcyjnym wizualnie i wytrzymałym materiałem, który otrzymano z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Do ich wyprodukowania zużywa się 111 plastikowych butelek.
I nowoczesnymi rozwiązaniami
Kia EV6 jest wyposażona w wyświetlacz head-up, który działa w rzeczywistości rozszerzonej. HUD wyświetla na przedniej szybie informacje dotyczące jazdy, dokładnie w polu widzenia kierowcy. Wyświetlane informacje mogą obejmować:
- ostrzeżenia systemów asystujących,
- prędkość jazdy
- oraz szczegółowe instrukcje systemu nawigacyjnego.
Na pokładzie EV6 znajduje się też 14-głośnikowy system dźwięku przestrzennego Meridian. Zapewnia on znakomite brzmienie i wysoką jakość dźwięku. Został zaprojektowany we współpracy z ekspertami z firmy Meridian.
Kia EV6 jest też wyposażona w zaawansowane systemy asystujące:
- asystent bezpiecznego wysiadania (SEA) pomaga uniknąć niebezpiecznej sytuacji czy kolizji podczas wysiadania pasażerów z EV6 (kiedy pasażer otwiera drzwi i wysiada z auta, system ostrzega o wykryciu samochodu, który zbliża się od tyłu. Asystent bezpiecznego wysiadania może nawet uniemożliwić otwarcie tylnych drzwi poprzez uruchomienie elektronicznego zabezpieczenia przed nieumyślnym otwarciem drzwi przez dzieci),
- asystent jazdy (LFA) pomaga utrzymać samochód na pasie ruchu,
- asystent jazdy po autostradzie generacji 2.5 (HDA 2.5) wprowadza nowy element jazdy autonomicznej. Jeśli kierowca trzyma ręce na kierownicy i samochód porusza się z odpowiednią prędkością, uruchomienie kierunkowskazu zapoczątkuje automatyczny manewr zmiany pasa ruchu. HDA 2.5 nie tylko pomaga utrzymać określoną odległość i prędkość od poprzedzającego pojazdu, ale także prowadzić samochód na środku pasa ruchu, również na zakrętach. W przypadku, gdy sąsiadujący samochód jedzie zbyt blisko, system HDA 2.5 pomaga dostosować tor jazdy EV6 tak, aby uniknąć ewentualnej kolizji.
- rozbudowany asystent zdalnego parkowania (RSPA) umożliwia zdalne (przy pomocy pilota) zaparkowanie EV6 lub wyjechanie nim z miejsca parkingowego, gdy kierowca znajduje się poza samochodem. Funkcja zdalnego parkowania obejmuje parkowanie prostopadłe tyłem, parkowanie równoległe w zatoczce oraz wjazd i wyjazd z miejsca parkingowego.
Wyposażenie EV6 obejmuje także najnowszą wersję systemu Kia UVO Connect. Oferuje on dostęp do szeregu usług aktualizowanych w czasie rzeczywistym oraz aktualizacji danych w chmurze (over-the-air OTA). Usługi Kia UVO Connect, którymi zarządza się za pośrednictwem ekranu dotykowego, obejmują m.in.:
- lokalizację punktów ładowania z cenami za ładowanie,
- wyświetlanie stanu naładowania akumulatora,
- planowanie ładowania podczas dalekiej podróży
- i sprawdzanie zasięgu na podstawie stanu naładowania akumulatora.
Kia EV6 – silnik i zasilanie
Kia EV6 GT – najmocniejsza wersja silnikowa, w jakiej dostępny jest samochód – wyposażona jest w dwa silniki o łącznej mocy 585 KM. Łączny maksymalny moment obrotowy wynosi 740 Nm. Sprawia to, że przyspieszenie EV6 GT w wersji AWD od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 3,5 sekundy, a prędkość maksymalna dochodzi do 260 km/h.
Dodatkowo, w wersji GT Kia EV6 jest wyposażona w elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, który zapewnia kontrolę podziału momentu obrotowego oraz umożliwia dynamiczną jazdę i precyzyjne prowadzenie w każdych warunkach.
EV6 oferuje wiele konfiguracji układu napędowego z dwoma pojemnościami akumulatora do wyboru:
- dużym zasięgu (pojemność 77,4 kWh)
- i standardowym zasięgu (58,0 kWh).
Kia EV6 w wersji GT-Line jest dostępna zarówno z akumulatorami o obu pojemnościach. Odmiana GT dostępna jest jedynie w połączeniu z akumulatorem 77,4 kWh.
EV6 to pierwszy samochód elektryczny marki Kia, który jest dostępny z napędem na dwa koła (RWD) lub na cztery koła (AWD).
Kia EV6 – zasięg i ładowanie
Kia EV6 z napędem na dwa koła i akumulator o pojemności 77,4 kWh na jednym ładowaniu może przejechać ponad 510 kilometrów (w cyklu mieszanym WLTP).
Odmiana EV6 z napędem na cztery koła dysponuje łącznym maksymalnym momentem obrotowym o wartości 605 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy. W modelach AWD akumulator o pojemności 77,4 kWh zasila silniki elektryczne o łącznej mocy 325 KM, które napędzają przednie i tylne koła.
W wersji z napędem na dwa koła silnik elektryczny o mocy 228 KM napędza koła tylnej osi.
Kia EV6 wyposażona w akumulator o pojemności 58,0 kWh przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundy, a łączny maksymalny moment obrotowy EV6 AWD wynosi również 605 Nm.
Akumulator 58,0 kWh zasila silniki o łącznej mocy 235 KM, które napędzają koła przedniej i tylnej osi. Wersja z napędem na dwa koła jest wyposażona w silnik o mocy 170 KM, napędzający tylne koła.
Akumulator Kii EV6 może być ładowany prądem o napięciu 400 V i 800 V, bez potrzeby stosowania dodatkowych komponentów lub adapterów. Dzięki temu akumulator można naładować od 10 do 80% jego pojemności w zaledwie 18 minut lub doładować energię potrzebną do przejechania 100 km w mniej niż cztery i pół minuty (w wypadku EV6 2WD z akumulatorem 77,4 kWh).
Zintegrowana jednostka sterująca ładowaniem (ICCU) umożliwia zasilanie odbiorników zewnętrznych prądem zgromadzonym w akumulatorze. Funkcja V2L umożliwia jednoczesne zasilanie prądem o mocy do 3,6 kW, na przykład, 55-calowego telewizora i klimatyzatora przez ponad 24 godziny.
W razie potrzeby z akumulatora EV6 można naładować również akumulator innego samochodu elektrycznego (Vehicle-2-Vehicle V2V).
Gdy akumulator EV6 jest naładowany w ponad 35%, samochód może holować przyczepę o masie do 1 600 kg.
Rekuperacja energii
Kia EV6 jest wyposażona w system odzysku energii, którego zadaniem jest maksymalizacja jej zasięgu. W jego skład wchodzi m.in. wydajna energetycznie pompa ciepła najnowszej generacji. Pompa odzyskuje ciepło generowane przez układ chłodzenia. Dzięki temu nawet przy temperaturze -7°C, samochód wciąż zapewnia 80% zasięgu, który byłby możliwy do uzyskania przy temperaturze 25° C.
Samochód jest również wyposażony w najnowszej generacji układ hamulcowy z odzyskiem energii, który obsługuje się za pomocą łopatek umieszczonych przy kierownicy. Dzięki nim kierowca może łatwo przyhamować samochód i odzyskać energię kinetyczną, maksymalizując w ten sposób zasięg i sprawność układu napędowego.
Do wyboru jest aż sześć poziomów hamowania regeneracyjnego:
- brak odzysku energii,
- stopnie od 1 do 3,
- tryb „i-PEDAL”
- oraz tryb automatyczny.
W trybie „i-PEDAL”, oprócz maksymalnego odzysku energii kinetycznej, kierowca ma możliwość zatrzymania samochodu bez użycia pedału hamulca.
Kia jest pierwszym z 11 nowych modeli typu BEV, które Kia zaprezentuje do 2026 r. Siedem z nich zostanie skonstruowanych na platformie E-GMP, a cztery z wykorzystaniem płyt podłogowych istniejących modeli.
Kia EV6 będzie produkowana w Korei Południowej. Na wybranych rynkach, w tym w Polsce, samochód zadebiutuje w drugiej połowie 2021 r. Ceny i specyfikacje zostaną ujawnione już za kilka tygodni.