Czym jest 24 heures du Le Mans?
24 heures du Le Mans, czyli 24-godzinny wyścig na torze Le Mans to jeden z ważniejszych wyścigów w roku, którego fani wyczekują z niecierpliwością. Le Mans jest częścią mistrzostw WEC (World Endurace Championship – w wolnym tłum. Światowe Mistrzostwa Długodystansowe), w których wyścigi polegają na przejechaniu jak największej ilości okrążeń w określonym czasie. W przypadku tegeo legendarnego wyścigu, jak sama nazwa mówi, kierowcy mają 24 godziny.
Oczywiście wytrzymanie 24 godzin za kierownicą jednych z najszybszych samochodów na świecie byłoby nadludzkim wyczynem, dlatego przepisy regulują jak długo maksymalnie może jechać kierowca oraz jakie minimalne przerwy musi odbyć kierowca. Ze względu na obecne przepisy mówiące, że kierowca może jechać maksymalnie 4 godziny w 6-godzinnym okresie, czyli na każde 4 godziny jazdy przypada minimum 2 godziny przerwy. Ponadto łącznie zawodnicy mogą przejechać nie więcej niż 14 godzin w trakcie wyścigu. Teoretycznie da się spełnić te zasady wystawiając jedynie dwóch kierowców, jednak w praktyce najczęściej zespoły mają trzech ścigantów na jeden samochód.
Dlaczego akurat Le Mans stało się kultowe?
W trakcie sezonu WEC odwiedzamy wiele różnych torów, dlaczego więc akurat Le Mans stało się świątynią motorsportu? Przede wszystkim dlatego, że ma bardzo długą tradycję. Wyścig odbywa się niemal nieprzerwanie od 1923 roku. Ma też kilka bardzo charakterystycznych tradycji, takich jak rozpoczęcie wyścigu machając flagą Francji, zamiast zielonej, czy wyjątkową procedurę startu, podczas której kierowcy muszą dobiec do swoich samochodów zanim ruszą.
Ponadto sam tor jest wyjątkowy – Circuit de la Sarthe ma długość prawie 14 km (dokładniej 13 629 m) i w większości składa się z publicznych dróg miasta Le Mans. Jest mieszaniną długich prostych oraz ciasnych szykan, na których dochodziło do jednych z największych walk motoryzacyjnych w historii: Ford vs Ferrari, Toyota vs Porsche, Silnik wankla vs klasyczne konstrukcje.
Warto dodać, że niemal zawsze w Le Mans pada podczas wyścigu. Tak, w Le Mans działo się naprawdę sporo i w przyszłości postaramy się opisać najciekawsze historie i bolidy startujące na tym legendarnym torze.
Co w tym roku?
Tegoroczne 24-godzinne Le Mans powinno jak zawsze przynieść sporo emocji. Ponownie będziemy mogli zobaczyć prototypy w dwóch kategoriach: LMP1 i LMP2 (LMP – Le Mans Prototype) oraz trzy klasy GT: GT, GT Endurance Pro oraz GT Endurance AM.
Jeśli idzie o kierowców, to zobaczymy wielu byłych kierowców F1, takich jak: Sebastian Buemi, Brendon Hartley, Juan Pablo Montoya, Stoffel Vandoorne, czy Kevin Magnussen. Pojawią się też młode gwiazdy na czele z Nyckiem de Vries.
Historyczny przejazd Alpine
Mimo, że w tym roku Fernando Alonso nie wystartował w wyścigu (a ma już dwa zwycięstwa w Le Mans na swoim koncie) to zapisał się na kartach historii, jako pierwszy kierowca w historii, który przejechał całe okrążenie w Le Mans bolidem Formuły 1. Zespół, dla którego startuje Fernando – Alpine – chciał zaznaczyć swój powrót do motorsportu w najmocniejszy sposób. Pod koniec okrążenia do Alpine A521 (tegorocznego bolidu Alpine F1) dołączyły historyczne modele francuskiej marki.
Polacy w tegorocznym Le Mans
W tym roku w trakcie wyścigu zobaczymy kilku polaków na czele z Robertem Kubicą w zespole Team WRT sponsorowanym przez Orlen.
Le Mans to Le Mans. Bardzo wymagające miejsce, unikalny tor i impreza. Dużo się dzieje. Nie tylko na, ale i poza torem. Sam format weekendu różni się od tego, do czego przywykłem. Zaczyna się bardzo wcześnie. Kwalifikacje mieliśmy już w środę. Mieliśmy też wielkie szczęście, że w ostatnią niedzielę był dzień testów, więc udało nam się trochę pojeździć, a ja tu jestem po raz pierwszy. Podobnie jak Yifei Ye. Louis Deletraz jest tu po raz drugi, więc nie mamy za dużo doświadczenia. Na trzech zawodników z naszej załogi byliśmy tu tylko raz z jednym kierowcą (śmiech). Także z perspektywy zespołu to nowy tor i nowy wyścig, więc mamy tu wiele wyzwań.
Kolejnym Polakiem w kategorii LMP2 jest Jakub Śmiechowski, startujący dla zespołu Inter Europol Competition.
Wyniki kwalifikacji do wyścigu Le Mans 2021
# | Zespół | Bolid | Kierowcy |
Hypercar – 5 samochodów |
|||
7 | Toyota Gazoo Racing | Toyota GR010 Hybrid |
Mike Conway Kamui Kobayashi Jose Maria Lopez |
8 | Toyota Gazoo Racing | Toyota GR010 Hybrid |
Sebastien Buemi Brendon Hartley |
36 | Alpine Elf Matmut | Alpine A480-Gibson |
Andre Negrao Nicolas Lapierre Matthieu Vaxiviere |
708 | Glickenhaus Racing | Glickenhaus 007 LMH |
Pipo Derani Franck Mailleux Olivier Pla |
709 | Glickenhaus Racing | Glickenhaus 007 LMH |
Ryan Briscoe Richard Westbrook Romain Dumas |
LMP2 – 24 samochody |
|||
1 | Richard Mille Racing | Oreca 07-Gibson |
Sophia Floersch Tatiana Calderon Beitske Visser |
17 |
IDEC Sport (wycofanie) |
Oreca 07-Gibson |
Thomas Laurent Dwight Merriman Ryan Dalziel |
20 | High Class Racing |
Oreca 07-Gibson |
Dennis Andersen Ricky Taylor Marco Sorensen |
21 | DragonSpeed |
Oreca 07-Gibson |
Ben Hanley Henrik Hedman Juan Pablo Montoya |
22 | United Autosports | Oreca 07-Gibson |
Phil Hanson Filipe Albuquerque Fabio Scherer |
23 | United Autosports | Oreca 07-Gibson |
Paul di Resta Alex Lynn Wayne Boyd |
24 | PR1/Mathiasen Motorsports | Oreca 07-Gibson |
Patrick Kelly Simon Trummer Gabriel Aubry |
25 | G-Drive Racing | Aurus 01-Gibson |
John Falb Roberto Merhi Rui Andrade |
26 | G-Drive Racing | Aurus 01-Gibson |
Roman Rusinov Franco Colapinto Nyck de Vries |
28 | JOTA | Oreca 07-Gibson |
Stoffel Vandoorne Sean Gelael Tom Blomqvist |
29 | Racing Team Nederland | Oreca 07-Gibson |
Giedo van der Garde Job van Uitert Frits van Eerd |
30 | Duqueine Team | Oreca 07-Gibson |
Tristan Gommendy Memo Rojas Rene Binder |
31 | Team WRT | Oreca 07-Gibson |
Robin Frijns Charles Milesi Ferdinand Habsburg |
32 | United Autosports | Oreca 07-Gibson |
Nico Jamin Jonathan Aberdein Manuel Maldonado |
34 | Inter Europol Competition | Oreca 07-Gibson |
Jakub Smiechowski Renger van der Zande Alex Brundle |
38 | JOTA | Oreca 07-Gibson |
Roberto Gonzalez Antonio Felix da Costa Anthony Davidson |
39 | Graff | Oreca 07-Gibson |
Vincent Capillaire Arnold Robin Maxime Robin |
41 | Team WRT | Oreca 07-Gibson |
Robert Kubica Louis Deletraz Yifei Ye |
44 | ARC Bratislava | Oreca 07-Gibson |
Miro Konopka Oliver Webb Matej Konopka |
48 | IDEC Sport | Oreca 07-Gibson |
Paul Lafargue Paul-Loup Chatin Patrick Pilet |
49 | High Class Racing | Oreca 07-Gibson |
Anders Fjordbach |
65 | Panis Racing |
Oreca 07-Gibson |
Julien Canal Will Stevens James Allen |
70 | Realteam Racing |
Oreca 07-Gibson |
Loic Duval Norman Nato Esteban Garcia |
74 | Racing Team India Eurasia | Ligier JS P217-Gibson |
James Winslow Tom Cloet John Corbett |
82 | Risi Competizione | Oreca 07-Gibson |
Ryan Cullen Oliver Jarvis Felipe Nasr |
GTE Pro – 8 samochodów |
|||
51 | AF Corse | Ferrari 488 GTE |
James Calado Alessandro Pier Guidi Come Ledogar |
52 | AF Corse |
Ferrari 488 GTE |
Daniel Serra Miguel Molina Sam Bird |
63 | Corvette Racing | Corvette C8.R |
Antonio Garcia Jordan Taylor Nicky Catsburg |
64 | Corvette Racing | Corvette C8.R |
Nick Tandy Tommy Milner Alexander Sims |
72 | HubAuto Racing | Porsche 911 RSR-19 |
Dries Vanthoor Maxime Martin Alvaro Parente |
79 | WeatherTech Racing |
Porsche 911 RSR-19 |
Cooper MacNeil Laurens Vanthoor Earl Bamber |
91 | Porsche GT Team | Porsche 911 RSR-19 |
Gianmaria Bruni Richard Lietz Frederic Makowiecki |
92 | Porsche GT Team | Porsche 911 RSR-19 |
Neel Jani Kevin Estre Michael Christensen |
GTE Am – 23 samochodów |
|||
18 | Absolute Racing | Porsche 911 RSR-19 |
Andrew Haryanto Alessio Picariello Marco Seefried |
33 | TF Sport | Aston Martin Vantage GTE |
Ben Keating Felipe Fraga Dylan Pereira |
46 | Team Project 1 | Porsche 911 RSR-19 |
Dennis Olsen Anders Buchardt Robby Foley |
47 | Cetilar Racing | Ferrari 488 GTE |
Roberto Lacorte Giorgio Sernagiotto Antonio Fuoco |
54 | AF Corse | Ferrari 488 GTE |
Giancarlo Fisichella Francesco Castellacci Thomas Flohr |
55 | Spirit of Race |
Ferrari 488 GTE |
Duncan Cameron Matt Griffin David Perel |
56 | Team Project 1 | Porsche 911 RSR-19 |
Matteo Cairoli Egidio Perfetti Riccardo Pera |
57 | Kessel Racing | Ferrari 488 GTE |
Takeshi Kimura Mikkel Jensen Scott Andrews |
60 | Iron Lynx |
Ferrari 488 GTE |
Claudio Schiavoni Paolo Ruberti Raffaele Giammaria |
66 | JMW Motorsport | Ferrari 488 GTE |
Thomas Neubauer Rodrigo Sales Jody Fannin |
69 | Herberth Motorsport | Porsche 911 RSR-19 |
Robert Renauer Ralf Bohn Rolf Ineichen |
71 | Inception Racing | Ferrari 488 GTE |
Brendan Iribe Ollie Millroy Ben Barnicoat |
77 | Dempsey-Proton Racing |
Porsche 911 RSR-19 |
Christian Ried Jaxon Evans Matt Campbell |
80 | Iron Lynx | Ferrari 488 GTE |
Callum Ilott Matteo Cressoni Rino Mastronardi |
83 | AF Corse | Ferrari 488 GTE |
Francois Perrodo Nicklas Nielsen Alessio Rovera |
85 | Iron Lynx | Ferrari 488 GTE |
Rahel Frey Michelle Gatting Sarah Bovy |
86 | GR Racing |
Porsche 911 RSR-19 |
Michael Wainwright Ben Barker Tom Gamble |
88 | Dempsey-Proton Racing | Porsche 911 RSR-19 |
Julien Andlauer Dominique Bastien Lance David Arnold |
95 | TF Sport | Aston Martin Vantage GTE |
John Hartshorne Ollie Hancock Ross Gunn |
98 | Northwest AMR | Aston Martin Vantage GTE |
Paul Dalla Lana Nicki Thiim Marcos Gomes |
99 | Proton Competition | Porsche 911 RSR-19 |
Harry Tincknell Florian Latorre Vutthikorn Inthraphuvasak |
388 | Rinaldi Racing |
Ferrari 488 GTE |
Pierre Ehret Christian Hook Jeroen Bleekemolen |
777 | D’station Racing |
Aston Martin Vantage GTE |
Satoshi Hoshino Tomonobu Fujii Andrew Watson |
Samchód innowacyjny |
|||
84 | Association SRT41 | Oreca 07-Gibson |
Takuma Aoki Nigel Bailly Matthieu Lahaye |