Czym jest 24 heures du Le Mans?

24 heures du Le Mans, czyli 24-godzinny wyścig na torze Le Mans to jeden z ważniejszych wyścigów w roku, którego fani wyczekują z niecierpliwością. Le Mans jest częścią mistrzostw WEC (World Endurace Championship – w wolnym tłum. Światowe Mistrzostwa Długodystansowe), w których wyścigi polegają na przejechaniu jak największej ilości okrążeń w określonym czasie. W przypadku tegeo legendarnego wyścigu, jak sama nazwa mówi, kierowcy mają 24 godziny. 

Oczywiście wytrzymanie 24 godzin za kierownicą jednych z najszybszych samochodów na świecie byłoby nadludzkim wyczynem, dlatego przepisy regulują jak długo maksymalnie może jechać kierowca oraz jakie minimalne przerwy musi odbyć kierowca. Ze względu na obecne przepisy mówiące, że kierowca może jechać maksymalnie 4 godziny w 6-godzinnym okresie, czyli na każde 4 godziny jazdy przypada minimum 2 godziny przerwy. Ponadto łącznie zawodnicy mogą przejechać nie więcej niż 14 godzin w trakcie wyścigu. Teoretycznie da się spełnić te zasady wystawiając jedynie dwóch kierowców, jednak w praktyce najczęściej zespoły mają trzech ścigantów na jeden samochód.

Dlaczego akurat Le Mans stało się kultowe?

Nitka toru Le Mans, fot. Le Mans Classics
Nitka toru Le Mans, fot. Le Mans Classics

W trakcie sezonu WEC odwiedzamy wiele różnych torów, dlaczego więc akurat Le Mans stało się świątynią motorsportu? Przede wszystkim dlatego, że ma bardzo długą tradycję. Wyścig odbywa się niemal nieprzerwanie od 1923 roku. Ma też kilka bardzo charakterystycznych tradycji, takich jak rozpoczęcie wyścigu machając flagą Francji, zamiast zielonej, czy wyjątkową procedurę startu, podczas której kierowcy muszą dobiec do swoich samochodów zanim ruszą.

Ponadto sam tor jest wyjątkowy – Circuit de la Sarthe ma długość prawie 14 km (dokładniej 13 629 m) i w większości składa się z publicznych dróg miasta Le Mans. Jest mieszaniną długich prostych oraz ciasnych szykan, na których dochodziło do jednych z największych walk motoryzacyjnych w historii: Ford vs Ferrari, Toyota vs Porsche, Silnik wankla vs klasyczne konstrukcje. 

Warto dodać, że niemal zawsze w Le Mans pada podczas wyścigu. Tak, w Le Mans działo się naprawdę sporo i w przyszłości postaramy się opisać najciekawsze historie i bolidy startujące na tym legendarnym torze.

Co w tym roku?

Tegoroczne 24-godzinne Le Mans powinno jak zawsze przynieść sporo emocji. Ponownie będziemy mogli zobaczyć prototypy w dwóch kategoriach: LMP1 i LMP2 (LMP – Le Mans Prototype) oraz trzy klasy GT: GT, GT Endurance Pro oraz GT Endurance AM. 

Jeśli idzie o kierowców, to zobaczymy wielu byłych kierowców F1, takich jak: Sebastian Buemi, Brendon Hartley, Juan Pablo Montoya, Stoffel Vandoorne, czy Kevin Magnussen. Pojawią się też młode gwiazdy na czele z Nyckiem de Vries.

Historyczny przejazd Alpine

Mimo, że w tym roku Fernando Alonso nie wystartował w wyścigu (a ma już dwa zwycięstwa w Le Mans na swoim koncie) to zapisał się na kartach historii, jako pierwszy kierowca w historii, który przejechał całe okrążenie w Le Mans bolidem Formuły 1. Zespół, dla którego startuje Fernando – Alpine – chciał zaznaczyć swój powrót do motorsportu w najmocniejszy sposób. Pod koniec okrążenia do Alpine A521 (tegorocznego bolidu Alpine F1) dołączyły historyczne modele francuskiej marki.

Polacy w tegorocznym Le Mans

Bolid zespołu WRT, fot. PAP

W tym roku w trakcie wyścigu zobaczymy kilku polaków na czele z Robertem Kubicą w zespole Team WRT sponsorowanym przez Orlen. 

Le Mans to Le Mans. Bardzo wymagające miejsce, unikalny tor i impreza. Dużo się dzieje. Nie tylko na, ale i poza torem. Sam format weekendu różni się od tego, do czego przywykłem. Zaczyna się bardzo wcześnie. Kwalifikacje mieliśmy już w środę. Mieliśmy też wielkie szczęście, że w ostatnią niedzielę był dzień testów, więc udało nam się trochę pojeździć, a ja tu jestem po raz pierwszy. Podobnie jak Yifei Ye. Louis Deletraz jest tu po raz drugi, więc nie mamy za dużo doświadczenia. Na trzech zawodników z naszej załogi byliśmy tu tylko raz z jednym kierowcą (śmiech). Także z perspektywy zespołu to nowy tor i nowy wyścig, więc mamy tu wiele wyzwań.

mówi Robert Kubica w wywiadzie z Przeglądem Sportowym. 

Kolejnym Polakiem w kategorii LMP2 jest Jakub Śmiechowski, startujący dla zespołu Inter Europol Competition. 

Wyniki kwalifikacji do wyścigu Le Mans 2021

# Zespół Bolid Kierowcy

Hypercar – 5 samochodów

7 Toyota Gazoo Racing Toyota GR010 Hybrid

Mike Conway

Kamui Kobayashi

Jose Maria Lopez

8 Toyota Gazoo Racing Toyota GR010 Hybrid

Sebastien Buemi
Kazuki Nakajima

Brendon Hartley

36 Alpine Elf Matmut Alpine A480-Gibson

Andre Negrao

Nicolas Lapierre

Matthieu Vaxiviere

708 Glickenhaus Racing Glickenhaus 007 LMH

Pipo Derani

Franck Mailleux

Olivier Pla

709 Glickenhaus Racing Glickenhaus 007 LMH

Ryan Briscoe

Richard Westbrook

Romain Dumas

LMP2 – 24 samochody

1 Richard Mille Racing Oreca 07-Gibson

Sophia Floersch

Tatiana Calderon

Beitske Visser

17

IDEC Sport

(wycofanie)

Oreca 07-Gibson

Thomas Laurent

Dwight Merriman

Ryan Dalziel

20 High Class Racing
Oreca 07-Gibson

Dennis Andersen

Ricky Taylor

Marco Sorensen

21 DragonSpeed
Oreca 07-Gibson

Ben Hanley

Henrik Hedman

Juan Pablo Montoya

22 United Autosports Oreca 07-Gibson

Phil Hanson

Filipe Albuquerque

Fabio Scherer

23 United Autosports Oreca 07-Gibson

Paul di Resta

Alex Lynn

Wayne Boyd

24 PR1/Mathiasen Motorsports Oreca 07-Gibson

Patrick Kelly

Simon Trummer

Gabriel Aubry

25 G-Drive Racing Aurus 01-Gibson

John Falb

Roberto Merhi

Rui Andrade

26 G-Drive Racing Aurus 01-Gibson

Roman Rusinov

Franco Colapinto

Nyck de Vries

28 JOTA Oreca 07-Gibson

Stoffel Vandoorne

Sean Gelael

Tom Blomqvist

29 Racing Team Nederland Oreca 07-Gibson

Giedo van der Garde

Job van Uitert

Frits van Eerd

30 Duqueine Team Oreca 07-Gibson

Tristan Gommendy

Memo Rojas

Rene Binder

31 Team WRT Oreca 07-Gibson

Robin Frijns

Charles Milesi

Ferdinand Habsburg

32 United Autosports Oreca 07-Gibson

Nico Jamin

Jonathan Aberdein

Manuel Maldonado

34 Inter Europol Competition Oreca 07-Gibson

Jakub Smiechowski

Renger van der Zande

Alex Brundle

38 JOTA Oreca 07-Gibson

Roberto Gonzalez

Antonio Felix da Costa

Anthony Davidson

39 Graff Oreca 07-Gibson

Vincent Capillaire

Arnold Robin

Maxime Robin

41 Team WRT Oreca 07-Gibson

Robert Kubica

Louis Deletraz

Yifei Ye

44 ARC Bratislava Oreca 07-Gibson

Miro Konopka

Oliver Webb

Matej Konopka

48 IDEC Sport Oreca 07-Gibson

Paul Lafargue

Paul-Loup Chatin

Patrick Pilet

49 High Class Racing Oreca 07-Gibson

Anders Fjordbach
Jan Magnussen
Kevin Magnussen

65 Panis Racing
Oreca 07-Gibson

Julien Canal

Will Stevens

James Allen

70 Realteam Racing
Oreca 07-Gibson

Loic Duval

Norman Nato

Esteban Garcia

74 Racing Team India Eurasia Ligier JS P217-Gibson

James Winslow

Tom Cloet

John Corbett

82 Risi Competizione Oreca 07-Gibson

Ryan Cullen

Oliver Jarvis

Felipe Nasr

GTE Pro – 8 samochodów

51 AF Corse Ferrari 488 GTE

James Calado

Alessandro Pier Guidi

Come Ledogar

52 AF Corse
Ferrari 488 GTE

Daniel Serra

Miguel Molina

Sam Bird

63 Corvette Racing Corvette C8.R

Antonio Garcia

Jordan Taylor

Nicky Catsburg

64 Corvette Racing Corvette C8.R

Nick Tandy

Tommy Milner

Alexander Sims

72 HubAuto Racing Porsche 911 RSR-19

Dries Vanthoor

Maxime Martin

Alvaro Parente

79 WeatherTech Racing
Porsche 911 RSR-19

Cooper MacNeil

Laurens Vanthoor

Earl Bamber

91 Porsche GT Team Porsche 911 RSR-19

Gianmaria Bruni

Richard Lietz

Frederic Makowiecki

92 Porsche GT Team Porsche 911 RSR-19

Neel Jani

Kevin Estre

Michael Christensen

GTE Am – 23 samochodów

18 Absolute Racing Porsche 911 RSR-19

Andrew Haryanto

Alessio Picariello

Marco Seefried

33 TF Sport Aston Martin Vantage GTE

Ben Keating

Felipe Fraga

Dylan Pereira

46 Team Project 1 Porsche 911 RSR-19

Dennis Olsen

Anders Buchardt

Robby Foley

47 Cetilar Racing Ferrari 488 GTE

Roberto Lacorte

Giorgio Sernagiotto

Antonio Fuoco

54 AF Corse Ferrari 488 GTE

Giancarlo Fisichella

Francesco Castellacci

Thomas Flohr

55 Spirit of Race
Ferrari 488 GTE

Duncan Cameron

Matt Griffin

David Perel

56 Team Project 1 Porsche 911 RSR-19

Matteo Cairoli

Egidio Perfetti

Riccardo Pera

57 Kessel Racing Ferrari 488 GTE

Takeshi Kimura

Mikkel Jensen

Scott Andrews

60 Iron Lynx
Ferrari 488 GTE

Claudio Schiavoni

Paolo Ruberti

Raffaele Giammaria

66 JMW Motorsport Ferrari 488 GTE

Thomas Neubauer

Rodrigo Sales

Jody Fannin

69 Herberth Motorsport Porsche 911 RSR-19

Robert Renauer

Ralf Bohn

Rolf Ineichen

71 Inception Racing Ferrari 488 GTE

Brendan Iribe

Ollie Millroy

Ben Barnicoat

77 Dempsey-Proton Racing
Porsche 911 RSR-19

Christian Ried

Jaxon Evans

Matt Campbell

80 Iron Lynx Ferrari 488 GTE

Callum Ilott

Matteo Cressoni

Rino Mastronardi

83 AF Corse Ferrari 488 GTE

Francois Perrodo

Nicklas Nielsen

Alessio Rovera

85 Iron Lynx Ferrari 488 GTE

Rahel Frey

Michelle Gatting

Sarah Bovy

86 GR Racing
Porsche 911 RSR-19

Michael Wainwright

Ben Barker

Tom Gamble

88 Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR-19

Julien Andlauer

Dominique Bastien

Lance David Arnold

95 TF Sport Aston Martin Vantage GTE

John Hartshorne

Ollie Hancock

Ross Gunn

98 Northwest AMR Aston Martin Vantage GTE

Paul Dalla Lana

Nicki Thiim

Marcos Gomes

99 Proton Competition Porsche 911 RSR-19

Harry Tincknell

Florian Latorre

Vutthikorn Inthraphuvasak

388 Rinaldi Racing
Ferrari 488 GTE

Pierre Ehret

Christian Hook

Jeroen Bleekemolen

777 D’station Racing
Aston Martin Vantage GTE

Satoshi Hoshino

Tomonobu Fujii

Andrew Watson

Samchód innowacyjny

84 Association SRT41 Oreca 07-Gibson

Takuma Aoki

Nigel Bailly

Matthieu Lahaye

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *