Po koncepcyjnym Sportback e-Tron przyszedł czas na Audi A6 Avant E-Tron Concept zapowiadające elektryczne kombi klasy wyższej, oferowane równolegle ze spalinowym A6 Avant. Według Josepha Schlossmachera, szefa ds. komunikacji produktów i technologii, marka planuje uruchomić wersję produkcyjną tego modelu w 2024 roku. Dołączy ona do liftbacka zapowiedzianego wcześniej przez Sportback e-Tron Concept. Póki co Audi zaprezentowało tylko zdjęcia nadwozia A6 Avant E-Tron Concept i zdradziło garść danych technicznych dotyczących m.in. układu napędowego.

Audi A6 Avant E-Tron – koncept bliski wersji produkcyjnej

Dzięki koncepcyjnemu Audi A6 Avant e-Tron oferujemy całkowicie namacalne spojrzenie na przyszłe modele produkcyjne na naszej nowej platformie technologicznej PPE – powiedział Olivier Hoffman, członek zarządu Audi ds. rozwoju technologicznego. PPE, czyli Premium Platform Electric, oznacza najnowszą platformę Audi przeznaczoną dla samochodów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym. Płyta PPE jest rozwijana razem z Porsche.

Audi zapewnia, że A6 Avant E-Tron Concept jest niemal finalnym projektem, zaś wersja produkcyjna może się od niego różnić w zaledwie 5-10%. Na pewno proporcje nadwozia zostaną zachowane. Samochód mierzy 4,96 m długości, 1,96 m szerokości oraz 1,44 m wysokości, a więc tyle samo co Sportback e-Tron. Producent podkreśla też dopracowaną aerodynamikę pojazdu, choć współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,24 jest nieco wyższy niż w liftbacku, który szczyci się wartością 0,22.

Audi A6 Avant E-Tron Concept

Efektowne oświetlenie

Projekt nadwozia podporządkowano aerodynamice, jednak zachowano charakterystyczne dla marki z Ingolstadt elementy stylistyczne. Typowy dla Audi przedni pas z matrycowymi reflektorami LED i zabudowaną atrapą chłodnicy Singleframe (posiada tylko małe wloty w kształcie liter L i U) wygląda agresywnie i może się podobać, podobnie jak usportowiona sylwetka niemieckiego kombi podkreślona chromowaną listwą. Z kolei wloty powietrza po bokach zderzaka tworzą kurtyny powietrzne poprawiające aerodynamikę. Ciekawostką są wąskie reflektory główne pozwalające właścicielom skonfigurować własny wzór świateł do jazdy dziennej. Audi twierdz, że rozwiązanie to pojawi się w samochodzie produkcyjnym. W koncepcie kierowcy mogą też podjechać do ściany i użyć reflektorów jako projektora do grania w gry wideo z kokpitu.

Nie zabrakło oczywiście kamer zamiast lusterek, które zadebiutowały już w seryjnym SUV-ie E-Tron z 2019 roku. Z tyłu mamy mocno pochyloną klapę bagażnika. Tylne lampy rozciągają się na całą szerokość pojazdu i mają efektowny wzór 3D, pozwalający na tworzenie niemal nieograniczonych wariacji spersonalizowanych sygnatur i dynamicznych świateł dostosowanych do preferencji użytkownika. Dolna część zderzaka ma monstruowalny dyfuzor, a pod nim okrągłe otwory wentylacyjne. Ciekawostką są też projektory LED, które tworzą efekty świetlne po otwarciu drzwi, np. odwzorowując sygnał kierunkowskazów lub wyświetlając na ziemi symbole ostrzegawcze. 

Audi A6 Avant E-Tron Concept - tylny pas

Zasięg i osiągi na najwyższym poziomie

Układ napędowy A6 Avant E-Tron Concept tworzą dwa silniki elektryczne (po jednym na każdą oś) o łącznej mocy 476 KM i maksymalnym momencie obrotowym 800 Nm. Samochód posiada instalację 800V oraz akumulatory umieszczone płasko w podłodze, co obniża środek ciężkości. Zastosowanie takiej instalacji pozwoli na ładowanie mocą do 270 kW, co przełoży się na możliwość zwiększenia zasięgu o 300 km w zaledwie 10 minut. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma zająć poniżej 4 sekund, zaś w bazowej odmianie z jednym silnikiem elektrycznym i napędem na tylną oś mniej niż 7 sekund. Słabszy wariant będzie mógł się jednak pochwalić zasięgiem wynoszącym aż 700 km na jednym ładowaniu.

Obecna gama elektrycznych modeli Audi oferowanych w Europie składa się m.in. z elektrycznych SUV-ów E-Tron będącego rywalem dla Tesli Model X, bazującego na platformie J1 z Porsche Taycana liftbacka E-Tron GT oraz bazującego na platformie MEB od Volkswagena SUV-a Q4 E-Tron. W przyszłości platforma PPE posłuży jako baza dla elektrycznych odpowiedników modeli A4, A5, A6 oraz A7. Pierwszym samochodem opartym na płycie PPE będzie średniej wielkości crossover Q6 E-Tron, którego poznamy jeszcze w tym roku. Audi sprzedało na całym świecie w 2021 roku 82 000 samochodów elektrycznych, co stanowi wzrost rzędu 57% w porównaniu do 2020 roku.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *