Już od pewnego czasu Audi pokazuje śmiałe koncepty zwiastujące wizję marki dotyczącą przyszłości samochodów. Mowa tu o takich prototypach jak Grandsphere i Skysphere. Trzecim i ostatnim elementem tej układanki jest pokazane właśnie Audi Urbansphere Concept, będące wielkim minivanem dedykowanym na rynek chiński. Pojazd jest owocem pracy projektantów ze studiów projektowych Audi w Pekinie oraz w Ingolstadt. Firma przeprowadziła nawet wywiady z potencjalnymi klientami, aby poznać ich oczekiwania względem takiego pojazdu. Niemcy zwracają jednak uwagę, że Urbansphere odnajdzie się także w każdej innej metropolii na świecie.
Zdaniem Audi to „trzecia przestrzeń życiowa”
Audi zaprojektowało najpierw wnętrze Urbansphere, zaś dopiero potem nadwozie. Skupiono się bowiem na zapewnieniu jak najlepszych warunków podróżującym, na czele z luksusowymi elementami i sporą przestrzenią. Pomimo długości nadwozia wynoszącej aż 5,51 m (największy pojazd w historii marki) w kabinie znalazły się tylko cztery fotele kapitańskie, jednak każdy z nich ma można pochylić o 60 stopni i mają wysuwane podnóżki. Głowę pasażera otulają zagłówki z wbudowanymi głośnikami, dając mu poczucie odosobnienia. Dla pasażerów tylnego rzędu przewidziano system infotainment na przezroczystym ekranie, który odchyla się od sufitu i rozciąga się niemal na całą szerokość kabiny. Ekran oferuje możliwość współdzielenia ukazywanych informacji.
Audi Urbansphere Concept posiada zdolność jazdy autonomicznej na poziomie 4. Oznacza to obecność konwencjonalnych elementów sterujących, jak również możliwość poruszania się samodzielnego przez pojazd. Według Audi technologia ta może trafić do samochodów w drugiej połowie obecnej dekady.
Audi Urbansphere Concept – autonomiczny minivan w stylu crossovera
Design nadwozia Audi Urbansphere Concept łączy elementy stylistyki minivana oraz crossovera. Prosty przedni pas z dużą atrapą chłodnicy Single Frame, krótki przedni zwis, mocno pochylona przednia szyba przechodząca płynnie w dach oraz subtelne przetłoczenia nadają autu elegancki, subtelny wygląd. Samochód ma 5,51 m długości, 2,01 m szerokości oraz 1,78 m wysokości. Najbardziej imponuje chyba jednak rozstaw osi, który liczy aż 3,4 m. Przedni i tylny pas zdobią trójkąty LED-owe. Oprócz pełnienia funkcji reflektorów i świateł tylnych, elementy te mogą wyświetlać komunikaty dla innych użytkowników niczym w zaprezentowanym kilka tygodni temu Audi A6 e-Tron Avant Concept. Z ciekawostek Urbansphere Concept posiada także otwierane pod wiatr drzwi, zaś po ich otwarciu siedzenia obracają się w kierunku wsiadających osób.
Baterie koncepcyjnego minivana mają pojemność aż 120 kWh i oferują zasięg około 750 km na jednym ładowaniu. Auto rozwija 401 KM oraz 690 Nm. Wartości te generują dwa silniki elektryczne (po jednym na każdą oś). Dzięki 800-woltowemu układowi, możliwe będzie korzystanie z szybkich ładowarek o mocy dochodzącej do 270 kW, co sprawi, że 300 km zasięgu odzyskamy w ciągu zaledwie 10 min. Uzupełnienie energii z 5 do 80 proc. ma z kolei zająć niecałe 25 min.