Jesienią 2020 r. Dacia pokazała produkcyjną wersję modelu Spring Electric, swojego pierwszego samochodu wyposażonego w napęd elektryczny. W połowie kwietnia rumuński producent ujawnił wersje wyposażenia, ceny i datę premiery samochodu.
Dacia Spring Electric – rozmiary
Dacia Spring jest autem miejskim. Jej linia nadwozia jest wzbogacona atrybutami przejętymi ze świata SUV-ów. Należą do nich:
- zwiększony prześwit, wynoszący (bez obciążenia) 150 mm,
- poszerzone nadkola,
- relingi dachowe,
- wzmocniona przednia część spodu nadwozia i
- tylna osłona podwozia.
Sylwetka auta zapowiada wyjątkowo przestronne wnętrze. Dacia ma jednak dość niewielkie wymiary:
- jej długość to 3 734 mm,
- szerokość – 1 622 mm,
- wysokość – 1 516 mm,
- rozstaw osi – 2 423 mm.
Pojemność bagażnika Dacii Spring wynosi 300 l. (nie licząc umieszczonej pod podłogą wnęki na opcjonalne koło zapasowe). Po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność bagażnika wzrasta do około 600 l.
Dacia Spring Electric – przestronne wnętrze
Dacia Spring Electric wyposażona jest w cztery pełnowymiarowe miejsca. Znaczna odległość od siedzeń do dachu i promień 100 mm na wysokości kolan, powodują, że na tylnych siedzeniach mogą swobodnie podróżować nawet bardzo postawne osoby.
Pasażerowie jadący na przednich siedzeniach mogą korzystać ze schowków o łącznej pojemności 23,1 l. Wśród nich są:
- zamykany schowek w desce rozdzielczej,
- kieszenie w drzwiach
- i wnęka w konsoli środkowej.
Dla pasażerów podróżujących na tylnych siedzeniach przeznaczone są kieszenie na oparciach przednich foteli.
Napęd i ładowanie
Dacię Spring napędza silnik elektryczny o mocy 33 kW (44 KM). Energia elektryczna gromadzona jest w akumulatorze o pojemności 26,8 kWh.
Zasięg Dacii Spring wynosi 225 km (w cyklu mieszanym WLTP) i 295 km w cyklu WLTP City (czyli w cyklu homologacyjnym, który obejmuje tylko miejską część cyklu homologacji).
Dzięki funkcji ECO (aktywowanej przyciskiem na desce rozdzielczej) zasięg samochodu można zwiększyć prawie o 10%. Funkcja ECO ogranicza moc silnika do 23 kW, a prędkość maksymalną do 100 km/h.
Samochód można ładować z:
- domowego gniazdka 230 V przy użyciu przewodu dostępnego w standardzie,
- Wallboxa (przy użyciu przewodu dostępnego w opcji)
- lub przy wykorzystaniu opcjonalnego terminala DC.
Akumulator można naładować w czasie krótszym niż:
- godzina (ładowanie do 80% pojemności z terminala DC 30 kW),
- 5 godzin (ładowanie do 100% pojemności z Wallboxa o mocy 7,4 kW),
- 8,5 godziny (ładowanie do 100% pojemności z Wallboxa o mocy 3,7 kW),
- 14 godzin (ładowanie do 100% pojemności z domowego gniazdka o mocy 2,3 kW).
Dacia Spring Electric – wersje wyposażenia
Dacia Spring Electric dla klientów indywidualnych dostępna będzie w dwóch wersjach wyposażenia: Comfort i Comfort Plus.
Dacia Spring Electric Comfort
W wyposażeniu standardowym wersji Comfort znajduje się:
- klimatyzacja manualna,
- radio Bluetooth,
- USB,
- światła do jazdy dziennej LED,
- 14-calowe obręcze kół Flexwheel,
- tapicerka ze skóry ekologicznej łączonej z tkaniną,
- przewód do ładowania z gniazdka domowego.
W ramach wyposażenia opcjonalnego można zamówić:
- koło zapasowe (700 zł),
- przewód do ładowania z publicznych punktów ładowania (Wallbox) – 1 500 zł.
Dacia Spring Electric dostępna jest w czterech kolorach:
- Biel Arktyczna (bez dopłaty),
- Szary Diamond (metalizowany) – 2 000 zł,
- Czerwony Rabbit (metalizowany) – 2 000 zł,
- Niebieski Morning Breeze (metalizowany) – 2 000 zł.
Cena wersji Comfort zaczyna się od 76 900 zł.
Dacia Spring Electric Comfort Plus
W wyposażeniu standardowym wersji Comfort Plus znajdują się elementy wyposażenia wersji Comfort oraz:
- Pakiet High Tech (Media Nav 7 cali z funkcją duplikowania ekranu smartfona, USB, kamera cofania i system wspomagania parkowania tyłem),
- Pakiet kolorystyczny Pomarańczowy (elementy wyposażenia i wnętrza),
- koło zapasowe,
- lakier metalizowany (Szary Diamond i Niebieski Morning Breeze).
Do wersji Comfort Plus można zamówić:
- wejście do ładowania prądem stałym (2 500 zł),
- przewód do ładowania z publicznych punktów ładowania (Wallbox) – 1 500 zł.
Cena wersji Comfort Plus zaczyna się od 83 400 zł.
Od 14 kwietnia można zamawiać wersję Comfort Plus z dodatkowym wyposażeniem – wejściem do ładowania prądem stałym oraz przewodem do ładowania z publicznych punktów ładowania typu Wallbox. Cena takiej wersji wynosi 83 400 zł.
Dacia Spring Electric BUSINESS
Dacia Spring w wersji BUSINESS jest przeznaczona dla operatorów carsharingu i firm oferujących najem długoterminowy. Ta wersja wyposażenia została wyceniona na 76 900 zł. Standardowe wyposażenie wersji BUSINESS obejmuje:
- klimatyzację manualną,
- radio Bluetooth,
- USB,
- system wspomagania parkowania tyłem,
- Światła do jazdy dziennej LED,
- 14-calowe obręcze kół Flexwheel,
- tapicerkę ze skóry ekologicznej,
- przewód do ładowania trybu 2,
- osłony na progi drzwi i bagażnika,
- instalację do carsharingu.
Dostępne są też następujące elementy wyposażenia dodatkowego:
- Pakiet High Tech (1 900 zł) składający się z systemu multimedialnego Media Nav z 7-calowym ekranem z funkcją klonowania ekranu smartfona, Bluetooth i kamery cofania,
- koło zapasowe (700 zł),
- wejście do ładowania prądem stałym (2 500 zł),
- przewód do ładowania z publicznych punktów ładowania (Wallbox) – 1 500 zł.
Dacia Spring Electric CARGO
Dacia Spring w wersji CARGO jest adresowana dla użytkowników biznesowych.
Ta wersja ma strefę ładunkową o długości 1 033 mm, pojemności 800 litrów i ładowności 325 kg.
Dacia Spring Electric CARGO będzie dostępna od początku 2022 r.
Dacia Spring będzie najtańszym autem elektrycznym dostępnym na polskim rynku. Tak jak w 2004 r., model Logan pozwolił wielu osobom na zakup nowego auta, wprowadzając Dustera, rumuński producent zrewolucjonizował segment SUV-ów, to Dacia Spring może zrewolucjonizować rynek samochodów elektrycznych.