W drugiej połowie marca 2021 r. Peugeot pokazał trzecią generację kompaktowego modelu 308. Kilka dni przed premierą nowej trzystaósemki testowałem Peugeota 308 SW drugiej generacji. Co warto wiedzieć o tym samochodzie? Jak się nim jeździ? Zapraszam do przeczytania testu.

Peugeot 308 SW – pierwsze spotkanie

Cechą charakterystyczną nowych generacji Peugeotów 208, 2008, 3008, 508 i 5008 są ostre linie nadwozia i charakterystyczne LED-owe światła do jazdy dziennej w kształcie kłów (w końcu drapieżny kot w logo marki do czegoś zobowiązuje). Jednak mimo tego, że linia nadwozia auta, którym jeździłem, była narysowana łagodnymi liniami, było w niej widać zadziorność i drapieżność. Szczególnie w kształcie wąskich, trójkątnych reflektorów, nad którymi znajdowały się brwi ze świateł do jazdy dziennej wykonanych w technologii LED.

Peugeot 308 SW

Do tego trzeba też dodać smukłą linię nadwozia. Dzięki temu, że długość auta wynosi 4 585 mm, a wysokość 1 472 mm, robi wrażenie dłuższego niż jest w rzeczywistości (trzeba tu dodać, że kombi jest dłuższe od hatchbacka o ponad 33 cm).

Podsumowując, samochód robi bardzo dobre pierwsze wrażenie. Zwłaszcza jeżeli, tak jak samochód, którym jeździłem, polakierowany jest ciemnym lakierem, przez co wygląda bardziej dystyngowanie.

Peugeot 308

Wnętrze

O ile z zewnątrz Peugeot 308 drugiej generacji jest całkiem zwyczajny, to w środku sytuacja jest całkiem inna. Pierwsze zaskoczenie – zwłaszcza dla kogoś, kto dotychczas nie jeździł Peugeotem – to kierownica. Kiedy patrzysz przez przednią szybę auta osobowego, zazwyczaj widzisz łuk górnej części koła kierownicy, wystającego ponad osłonę wskaźników. W Peugeocie jest inaczej – kierownica jest niewielka, a wręcz mała.

Peugeot 308

Operowanie tak niewielkim kołem kierownicy nie sprawiało mi żadnych problemów. Ci więcej – to było drugie zaskoczenie – po prawidłowym ustawieniu fotela, górna krawędź kierownicy znajdowała się na dolnej linii zestawu wskaźników.

W samochodzie, którym jeździłem, klasyczne wskaźniki zastąpione były 10-calowym wyświetlaczem wirtualnych zegarów. Nie mogłem więc zobaczyć jak – z punktu widzenia kierowcy – wygląda jazda samochodem, w którym obrotomierz kręci się w odwrotną stronę, czyli z prawa na lewo.

Czas na zaskoczenie numer trzy, a zarazem największe. To deska rozdzielcza. Liczba znajdujących się na niej przełączników i pokręteł została ograniczona do minimum. A konkretnie do jednego pokrętła służącego do włączania radia i regulowania głośności oraz kilku przycisków – do odblokowywania drzwi, włączania świateł awaryjnych, włączania ogrzewania tylnej szyby i odparowywania przedniej szyby. Pozostałymi funkcjami steruje się przez ekran dotykowy.

Peugeot 308

Z tak minimalistycznym kokpitem zetknąłem się wcześniej tylko w nowym Seacie Leonie. Jednak kokpit w Peugeocie 308 był zupełnie inny. Mniej loftowy i industrialny. Mógłbym go porównać do stylu skandynawskiego – prostego, ale z drugiej strony wygodnego, a wręcz komfortowego.

Przednie fotele? Jedne z najwygodniejszych, na jakich siedziałem. Z bardzo dobrym trzymaniem bocznym i miękkie w sam raz. Tylna kanapa? Niestety, ona nie była aż tak wygodna jak przednie fotele. Kombi jest przecież autem rodzinnym, a pasażerowie jeżdżący z tyłu także zasługują przecież na wygodną podróż.

Peugeot 308 – silnik i wrażenia z jazdy

Pod maską Peugeota 308 mogą znajdować się trzy silniki benzynowe PureTech o mocach 110, 130 i 262 KM i silnik wysokoprężny BlueHDi rozwijający moc 130 KM. PureTech 110 i 130 są silnikami trzycylindrowymi, a PureTech 260 – czterocylindrowym.

Silniki benzynowe

Podstawową jednostką napędzającą Peugeota 308 jest benzynowy silnik PureTech 110. Jego maksymalna moc wynosi 110 KM, a maksymalny moment obrotowy – 205 Nm i jest dostępny przy 1 500 obr./min. PureTech 110 dostępny jest tylko z 6-biegową ręczną skrzynią biegów.

Kolejny silnik to PureTech 130. Rozwija on 130 KM, a jego maksymalny moment obrotowy to 230 Nm (jest dostępny przy 1 750 obr./min). Tę jednostkę można sparować ze skrzynią manualną o 6 biegach lub z 8-biegową skrzynią automatyczną.

Peugeot 308

Najmocniejszym silnikiem benzynowym jest czterocylindrowy PureTech 260 o mocy 262 KM. Maksymalny moment obrotowy tego silnika jest dostępny przy 2 100 obr./min i wynosi 340 Nm. Silnik PureTech 260 współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną.

Silnik Diesla

Silnik wysokoprężny – BlueHDi 130 – rozwija 130 KM mocy. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 300 Nm. Dostępny jest przy 1 750 obr./min. BlueHDi może współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub z 8-biegową skrzynią automatyczną.

Moim testowym autem był Peugeot 308 z wysokoprężnym silnikiem BlueHDi 130 połączonym z automatyczną skrzynią biegów.

Peugeot 308 – jak jeździ?

Jak pracuje silnik Diesla, wie każdy, kto – choćby jako pasażer – jeździł autem napędzanym taką jednostką napędową. Dopóki się nie rozgrzeje wydaje charakterystyczny dźwięk, zwany przez niektórych klekotaniem. Jednak wraz ze wzrostem temperatury silnika, dźwięk jego pracy jest coraz cichszy. Z drugiej strony, Peugeot był na tyle dobrze wyciszony, że dźwięk silnika było słychać tylko po wyjściu z samochodu.

Jazda w mieście? Przyjemna, mimo tego, że sprowadza się przecież do przemieszczania się od jednego skrzyżowania do następnego. Duży wpływ na tę przyjemność miała automatyczna skrzynia biegów, zmieniająca biegi bardzo płynnie i bez żadnych szarpnięć.

Peugeot 308

Co prawda nie używałem fabrycznej nawigacji TomTom, ale mimo tego byłem informowany (dźwiękiem i ikoną wyświetlającą się na wyświetlaczu wirtualnych zegarów) o zbliżaniu się do fotoradaru. Bardzo dobre rozwiązanie. Zwłaszcza, że mapy Google, z których korzystam jeżdżąc samochodami wyposażonymi w Android Auto, takich informacji nie udostępniają.

Jazda w trasie? Silnik wysokoprężny napędzający kompaktowego Peugeota ma tyle samo mocy, co PureTech 130. Różnicę (i to dużą) robi jednak większy – i to o 70 Nm – maksymalny moment obrotowy. I to było widać w czasie jazdy.

Co ciekawe – o ile w mieście jeździłem na piątym lub szóstym biegu, to w trasie, skrzynia dość długo utrzymywała siódmy bieg. Najwyższe przełożenie było wrzucanie dopiero po przekroczeniu 90 km/h, kiedy samochód już dobrze się rozpędził.

Spalanie? W czasie testu przejechałem ponad 600 km. Kiedy oddawałem samochód, w baku o pojemności 53 l, było jeszcze paliwo (ok. ¼ zbiornika). Oznacza to, że średnie spalanie wyniosło ok. 5 l/100 km, czyli było zbliżone do podawanych przez producenta 4,8 l/100 km.

Wersje wyposażenia [H2]

Peugeot 308 dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia: Active, Allure, Road Trip i GT. Do każdej z nich można dokupić wyposażenie dodatkowe w ramach pakietów.

Podstawową wersją wyposażenia, w jakiej dostępny jest Peugeot 308 jest Active (od 79 100 zł – hatchback i od 83 900 zł – kombi). W wyposażeniu standardowym wersji Active znajdziesz:

  • Pakiet Widoczność (czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne),
  • ABS z AFU, ASR, ESP, REF,
  • 6 poduszek powietrznych (czołowe, boczne i kurtynowe),
  • tylne czujniki parkowania,
  • Hill Assist (system wspomagający pokonywanie podjazdów),
  • klamki zewnętrzne i lusterka boczne lakierowane w kolorze nadwozia,
  • 3-ramienna kierownica wykończona skórą,
  • przedni zderzak z chromowaną atrapą chłodnicy,
  • 16-calowe felgi aluminiowe Quartz z oponami 205/55 R16,
  • przednie fotele komfortowe,
  • automatyczną klimatyzację dwustrefową,
  • tylną kanapę ze składanym i dzielonym asymetrycznie oparciem,
  • elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu,
  • multimedialny ekran dotykowy (9,7 cala), 6 głośników, sterowanie z kierownicy i zestaw głośnomówiący Bluetooth,
  • Peugeot i-Cockpit z 10-calowym panelem wirtualnych zegarów.

Do wersji Active można dokupić odtwarzacz CD (600 zł).

Pakiet Active Pack dodaje do wyposażenia:

  • halogenowe przednie światła przeciwmgłowe,</li<
  • lusterka boczne składane elektrycznie z oświetleniem podłoża przy drzwiach auta,
  • Mirror Screen i tuner cyfrowy DAB.

Auto w wersji Active Pack kosztuje od 81 100 zł (hatchback) i od 85 900 zł (kombi).

Wersję Active Pack można rozszerzyć o:

  • Pakiet Visio Park (kamera cofania 180° i tylne czujniki parkowania) – 2 300 zł,
  • Pakiet Safety (system wykrywania zmęczenia kierowcy, system Smartbeam, system monitorowania ograniczeń prędkości i system aktywnego monitorowania pasa ruchu) – 2 500 zł,
  • Pakiet Safety Plus (system Active Safety Brake, system ostrzegania przed kolizją – Distance Alert, system monitorowania ograniczeń prędkości, system aktywnego monitorowania pasa ruchu, system wykrywania zmęczenia kierowcy i system Smartbeam) – 3 100 zł,
  • nawigację satelitarną Peugeot Connect NAV (kolorowy dotykowy ekran LCD 9,7 cala, nawigację 3D online pod warunkiem podłączenia kompatybilnego smartfona i udostępnienia internetu, funkcja rozpoznawania głosu, darmowa aktualizacja map 4 razy w roku na zawsze, 3 lata subskrypcji dla usług TOMTOM Traffic, Mirror Screen i tuner cyfrowy DAB) – 3 400 zł,
  • nawigację satelitarną Peugeot Connect NAV + Mirror Screen + tuner cyfrowy DAB + odtwarzacz CD – 4 000 zł,
  • podłokietnik tylnej kanapy (2 uchwyty na napoje i otwór do przewożenia długich przedmiotów) – 400 zł.

Active Pack Business (od 86 600 zł – hatchback i od 91 400 zł – kombi) to z kolei wyposażenie dla wersji Active Pack rozszerzone o:

  • Pakiet Safety,
  • tylne i przednie czujniki parkowania,
  • nawigację satelitarną Peugeot Connect NAV.

Wersję Active Pack Business można rozszerzyć o:

  • Pakiet Visio Park – 2 300 zł,
  • Pakiet Safety Plus – 600 zł,
  • podłokietnik tylnej kanapy – 400 zł.

Wersja Allure (od 92 100 zł – hatchback i od 98 100 zł – kombi) wyposażona jest standardowo w:

  • Pakiet Safety Plus,
  • Pakiet Visio Park,
  • elektryczny hamulec postojowy,
  • przyciemniane tylne boczne szyby i tylna oraz chromowane listwy okienne,
  • przedni zderzak z chromowanym żebrowaniem osłony chłodnicy,
  • aluminiowe relingi dachowe (tylko dla wersji kombi),
  • tapicerkę siedzeń z tkaniny i skóry ekologicznej TEP,
  • 16-calowe felgi aluminiowe Zyrcon z oponami 205/55 R17,
  • podłokietnik tylnej kanapy i otwór do przewożenia długich przedmiotów.

Wersję Allure można rozszerzyć o Pakiet Side Security (system aktywnego monitorowania martwego pola, system automatycznego parkowania Park Assist) – 2 800 zł.

Allure Pack (od 94 600 zł – hatchback i od 100 600 zł – kombi) obejmuje wyposażenie wersji Allure, do którego dodano:

  • Pakiet Drive Assist,
  • System bezkluczykowego dostępu i uruchomienia samochodu ADML.

Do wersji Allure Pack można dokupić:

  • reflektory Peugeot Full LED Technology (światła do jazdy dziennej, pozycyjne, mijania i drogowe w technologii LED, światła przeciwmgłowe w technologii LED, automatyczna regulacja położenia świateł, sportowy design zderzaka przedniego) – 4 000 zł,
  • Pakiet Side Security – 2 800 zł,
  • Pakiet Alcantara (tapicerka siedzeń z alcantary i skóry ekologicznej TEP w kolorze Mistral, przeszycia wykonane czerwoną nicią) – 2 500 zł.
  •  

Wersja Road Trip (hatchback od 100 100 zł, kombi od 106 100 zł) obejmuje elementy wyposażenia wersji Allure Pack) oraz:

  • pedały i progi wykończone aluminium,
  • dywaniki z logo GT,
  • tapicerkę siedzeń z tkaniny, skóry ekologicznej TEP i Alcantary,
  • 16-calowe felgi aluminiowe Zyrcon Diamond i opony 205/55 R16.

Do wersji Road Trip można dokupić:

  • reflektory Peugeot Full LED Technology – 4 000 zł,
  • Pakiet Side Security – 2 800 zł,
  • funkcję masażu w przednich fotelach (elektryczna regulacja lędźwiowa dla kierowcy i pasażera, funkcja masażu lędźwiowego w fotelach przednich, podgrzewane przednie fotele) – 4 000 zł.

W wersji GT (od 104 200 zł – hatchback i od 110 200 zł – kombi) znajdziesz elementy wyposażenia wersji Road Trip oraz:

  • reflektory przednie Peugeot Full LED Technology,
  • Pakiet Sport,
  • przedni zderzak z chromowanym żebrowaniem osłony chłodnicy,
  • tylny zderzak z podwójną końcówką wydechu (GT trapezoidalne, GTi okrągłe),
  • 17-calowe felgi aluminiowe Rubis i opony 225/45 R17,
  • Przednie fotele sportowe.

Wersję GT można rozszerzyć o:

  • aluminiowe szyny w bagażniku (tylko dla wersji kombi) – 500 zł,
  • system Hi-Fi Denon (9 głośników Denon: 4 z przodu i 4 z tyłu + subwoofer w bagażniku, zestaw naprawczy koła) – 2 000 zł,
  • szklany dach panoramiczny Cielo (szklany dach panoramiczny, elektrycznie sterowana roleta, przyciemniana tylna szyba) – 2 000 zł,
  • Pakiet Alcantara – 2 500 zł,
  • Pakiet Skórzany z funkcją masażu lędźwiowego w fotelach przednich (tapicerka siedzeń ze skóry Nappa, dywaniki tkaninowe z przodu i z tyłu, funkcja masażu w fotelach przednich: elektryczna regulacja lędźwiowa dla kierowcy i pasażera, funkcja masażu lędźwiowego w fotelach przednich, podgrzewane przednie fotele) – 8 400 zł,
  • Pakiet Komfort (fotele przednie podgrzewane z funkcją masażu lędźwiowego, fotel kierowcy regulowany elektrycznie z pamięcią ustawień dla 2 prowadzących) – 5 400 zł,
  • funkcję masażu w przednich fotelach – 4 000 zł.

Wersja GT Pack (od 109 200 zł – hatchback i od 115 700 zł – kombi) zawiera elementy wyposażenia wersji GT oraz:

  • Pakiet Side Security,
  • aluminiowe szyny w bagażniku (tylko dla wersji kombi),
  • tapicerkę siedzeń z alcantary i skóry ekologicznej TEP,
  • Pakiet Alcantara,
  • 18-calowe felgi aluminiowe oraz opony 225/40 R18.

Można ją rozszerzyć o:

  • funkcję masażu w przednich fotelach – 4 000 zł,
  • system Hi-Fi Denon – 2 000 zł,
  • szklany dach panoramiczny Cielo – 2 000 zł,
  • Pakiet Skórzany z funkcją masażu lędźwiowego w fotelach przednich – 8 400 zł,
  • Pakiet Komfort – 5 400 zł.

Najwyższa wersja wyposażenia – GTi by Peugeot Sport – dostępna jest tylko z nadwoziem hatchback i silnikiem PureTech 260. Jej cena zaczyna się od 143 900 zł. Wyposażenie standardowe tej wersji obejmuje elementy wersji GT Pack oraz:

  • Pakiet Safety,
  • 19-calowe felgi aluminiowe Carbon GTi i opony 235/35 R19,
  • przednie fotele kubełkowe Peugeot Sport.

Wersję GTi by Peugeot Sport można wyposażyć dodatkowo w:

  • Pakiet Side Security – 2 800 zł,
  • szklany dach panoramiczny Cielo – 2 000 zł.

Niezależnie od wersji wyposażenia dopłata do:

 

  • alarmu (superzamek centralny i dwa piloty) wynosi 1 200 zł,
  • podgrzewanych przednich foteli wynosi 700 zł,
  • siatki oddzielającej przestrzeń bagażową (tylko dla wersji kombi) wynosi 800 zł,
  • systemu Peugeot Connect SOS & Assistance wynosi 1 000 zł,
  • lakieru metalizowanego wynosi 2 400 zł,
  • lakieru metalizowanego specjalnego Czerwony Ultimate wynosi 3 250 zł,
  • lakieru perłowego Biały Nacre i Niebieski Vertigo wynosi 3 250 zł.
  • Dopłata do nawigacji satelitarnej Peugeot Connect NAV + Mirror Screen + Tuner cyfrowy DAB + Odtwarzacz CD wynosi 4 000 zł (dla wersji Active Pack) i 600 zł – dla pozostałych wersji.

Peugeot 308 – subiektywny wybór testującego

Nie jeżdżę aż tak dużo, żeby opłacał mi się zakup auta z silnikiem Diesla. Dlatego też pod uwagę wziąłem samochód z benzynowym silnikiem PureTech 130 i 6-biegową skrzynią manualną (według mnie to optymalna moc do samochodu kompaktowego). Nadwozie? Zdecydowałem się na hatchbacka. I tak, za Peugeota 308:

  • w wersji Allure Pack,
  • w kolorze Niebieski Vertigo (3 250 zł)
  • i reflektorami przednimi Peugeot Full LED Technology (4 000 zł)

musiałbym zapłacić 108 750 zł. Niemało, ale takie są ceny nieco lepiej wyposażonych samochodów kompaktowych.

Peugeot 308

Podsumowanie

Kombi z bardzo pakownym bagażnikiem (590 l – do wysokości półki bagażowej, 740 l – do wysokości dachu, 1 445 l – po złożeniu tylnej kanapy do wysokości okien i 1 705 l – po złożeniu tylnej kanapy do wysokości dachu), z dużą ilością miejsca w kabinie (rozstaw osi 2 730 mm) i z szeroką gamą jednostek napędowych. To właśnie Peugeot 308 SW. Co prawda za kilka miesięcy w salonach pojawi się nowa generacja tego kompaktowego auta, ale druga odsłona tego samochodu też jest warta uwagi. A jakie jest Twoje zdanie o Peugeocie 308?

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *