Pół roku temu poznaliśmy futurystycznego crossovera bZ4X od Toyoty, będącego pierwszym opracowanym od podstaw samochodem elektrycznym tej marki. Nie jest to jednak pierwszy samochód elektryczny japońskiej firmy, gdyż miano to należy do Lexusa UX 300e, który jednak bazuje na spalinowym modelu. Nowy Lexus RZ 450e został zaprojektowany zgodnie z zasadami marki, aby łączyć sportową dynamikę jazdy z wykonaniem na najwyższym poziomie. Marka wykorzystała swoje bogate doświadczenie w produkcji zelektryfikowanych pojazdów, by połączyć korzyści, jakie daje bateryjne auto elektryczne z unikalnym dla Lexusa stylem prowadzenia.
– Zgodnie z naszą wizją wykorzystujemy zelektryfikowane technologie do poprawy osiągów pojazdu, by także przyszłe pokolenia mogły nadal czerpać przyjemność z jazdy – stwierdził główny inżynier Takashi Watanabe.
Lexus RZ 450e – dopasowany do potrzeb Europejczyków
Fundamentem dobrego, intuicyjnego prowadzenia jest stworzona specjalnie dla aut elektrycznych platforma eTNGA, która zapewnia wysoką sztywność nadwozia, nisko położony środek ciężkości i duży rozstaw osi. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh został zintegrowany z platformą i umieszczony pod podłogą kabiny. Według producenta pojemność baterii jest odpowiednia do potrzeb przeciętnego samochodu elektrycznego w Europie. Baterie można ładować z mocą do 150 kW. Lexus gwarantuje, iż po 10-letniej eksploatacji zachowa on 90 procent swojej pojemności.
Lexus RZ 450e powstał według koncepcji stylistycznej seamless E-motion. Rezultatem jest nowa, prosta forma, która swoją estetyką nawiązuje do postępu technologicznego, funkcjonalności i wydajności. W związku z brakiem silnika spalinowego maska została obniżona, a liczba wlotów powietrza zredukowana. Przez ostatnią dekadę modele Lexusa wyróżniały się kształtem osłony chłodnicy. W RZ kształt ten otrzymał trójwymiarowość i został zgrabnie wkomponowany w linię nadwozia. Ten styl nadwozia będzie nowym motywem przewodnim w designie przyszłych modeli Lexusa. Większa swoboda w projektowaniu umożliwiła stworzenie bardziej muskularnych sekcji bocznych. To wrażenie potęguje opcjonalne dwukolorowe nadwozie z kontrastującymi czarnymi przestrzeniami. Reflektory mają nową konstrukcję, są niezwykle smukłe i zostały wpisane w pas przedni. Światła do jazdy dziennej zaprojektowano w kształcie litery L znanym z innych modeli Lexusa, a główne reflektory i kierunkowskazy schowano głębiej w przednią część nadwozia.
Śmiały i nowoczesny design zarówno nadwozia jak i kabiny
Profil nadwozia wznosi się ku tyłowi. Ostro zarysowany przód podkreśla zwinność i dynamikę, a projekt tyłu akcentuje komfort przestronności SUV-a. Nowy elektryczny model Lexusa otrzymał duże, 18- lub 20-calowe koła. Samochód wyróżniają także krótkie zwisy. Tylna część nadwozia Lexusa RZ 450e otrzymała modny kształt w stylu high-tech. Przedzielony tylny spojler wydłuża optycznie dach, a także poprawia stabilność auta. Listwa świetlna ciągnąca się przez całą szerokość pasa tylnego to znak rozpoznawczy nowych aut Lexusa. W modelu RZ ma ostry, minimalistyczny wygląd, potęgując wrażenie prostoty i precyzji. Z tyłu nowy Lexus przypomina trochę BMW X6.
Kabina RZ 450e przypomina kokpit Toyoty bZ4X w bardziej luksusowym wydaniu. Przed kierowcą znalazł się wyświetlacz wirtualnych zegarów oraz HUD na szybie, zaś dotykowy ekran systemu multimedialnego ma teraz 14 cali przekątnej (w Toyocie i Subaru ma on 12,3 cala). Kolejną różnicą jest umieszczenie centralnych nawiewów nad wyświetlaczem oraz mniejsza ilość przycisków. Lexus wprowadził do RZ wiele zaawansowanych technologii, które zwiększają komfort podróży. Dwie nowości Lexusa to fotochromatyczny dach panoramiczny ze specjalną powłoką redukującą promieniowanie cieplne oraz promiennikowy system ogrzewania kabiny dla kierowcy i pasażera na przednim fotelu.
Wolant zamiast kierownicy, ale to nie wszystko
Na pokładzie pojazdu znajdziemy nową platformę multimedialną Lexus Link, z jeszcze lepszą łącznością oraz obsługą. System zadebiutował w ubiegłorocznym modelu NX i obejmuje na przykład nawigację aktualizowaną on-line w zakresie natężenia ruchu drogowego i innych zdarzeń. System oferuje także bezprzewodowego Apple CarPlay’a i AndroidAuto oraz możliwość wykonywania zdalnych aktualizacji.
Ciekawostką w Lexusie RZ450e jest opcjonalny układ One Motion Grip. Oznacza on układ kierowniczy steer-by-wire, który jest jedną z najważniejszych nowych technologii zastosowanych w Lexusie RZ. W tym układzie nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierownicy. System wykorzystuje wiązkę elektryczną do wysyłania sygnałów z kierownicy do kół, dzięki czemu reakcja jest natychmiastowa, a kontrola nad skrętem precyzyjna. Samochody w niego wyposażone poznamy po obecności wolantu zamiast kierownicy. Wystarczy obrócić go o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez konieczności przekładania rąk.
RZ 450e otrzymał także elektroniczne klamki, które płynnie otwierają drzwi po naciśnięciu przycisku. W systemie Safe Exit Assist klamki są połączone z układem monitorującym martwe pole, by zapobiegać otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją, gdy z tyłu nadjeżdża inne auto lub rowerzysta. Na liście opcji znalazło się cyfrowe lusterko wsteczne.
Mocniejszy i szybszy od Toyoty
W układzie napędowym znajdziemy rozwiązanie znane już z elektrycznego UX 300e. Zestaw e-Axle składa się z osiowego silnika elektrycznego, przekładni i modułu sterującego. W modelu RZ 450e użyto dwóch silników, po jednym na każdej osi, co w sumie daje inteligentny napęd typu 4×4, nazwany w Lexusie Direct4. Przedni silnik generuje 150 kW (204 KM), tylny 80 kW (109 KM), zaś łączna moc układu napędowego wynosi 230 kW (313 KM). Wynoszący 435 Nm moment obrotowy na poszczególnych osiach zmienić się może w zakresie o 0 do 100% i to znacznie szybciej niż w klasycznym układzie. Dla porównania Toyota bZ4X rozwija 218 KM i 369 Nm. Zasięg elektrycznego Lexusa wyniesie około 400 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,6 s, zaś prędkość maksymalną ograniczono do 160 km/h.
Lexus RZ 450e trafi na rynek pod koniec bieżącego roku, zaś przyjmowanie zamówień rozpocznie się w okolicach października. Nowy RZ to kolejny etap w realizacji strategii Lexusa, by do 2030 roku w Europie Zachodniej i Środkowej stać się marką w 100 procentach elektryczną.