Kilka dni temu porównaliśmy w Magazynie Superauto m.in. wersje wyposażenia nowego Fiata Tipo. Teraz przyszedł czas na uzupełnienie tego, co napisaliśmy o tym włoskim kompakcie. Uzupełnienie o informacje o silnikach, jakie napędzają nowe Tipo. Poznajmy je!
Stare silniki
Przedliftowego Fiata Tipo napędzały dwa silniki benzynowe i dwa silniki Diesla.
Silniki benzynowe
Podstawowym silnikiem we Fiacie Tipo była wolnossąca jednostka 1.4 FIRE o mocy 95 KM. Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosił 127 Nm i osiągany był przy 4 500 obr./min. Moment obrotowy na koła przenosiła 6-biegowa manualna skrzynia biegów.
Skąd pochodzi nazwa FIRE? Bynajmniej nie oznacza ona angielskiego słowa ogień. To skrót od Fully Integrated Robotised Engine, oznaczającego silniki powstające na całkowicie zrobotyzowanej linii produkcyjnej.
Drugim silnikiem benzynowym montowanym we Fiacie Tipo był turbodoładowany 1.4 T-Jet rozwijający moc 120 KM. Jego maksymalny moment obrotowy wynosił 215 Nm i był osiągany przy 2 500 obr./min. Silnik współpracował z 6-biegową skrzynią manualną.
Silniki wysokoprężne
Pierwszym z dwóch silników Diesla napędzających Fiata Tipo był 1.3 Multijet. Jego maksymalna moc wynosiła 95 KM, a maksymalny moment obrotowy – 200 Nm i osiągany był przy 1 500 obr./min.
Drugi silnik, 120-konny 1.6 Multijet miał 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który był osiągany przy 1 750 obr./min.
1.6 Multijet mógł współpracować z dwoma skrzyniami biegów:
- 6-biegową manualną
- lub 6-biegową automatyczną dwusprzęgłową DDCT (dwusprzęgłową)
Nowe silniki
Pod maską nowego Fiata Tipo może pracować jeden silnik benzynowy: 1.0 GSE T3 o mocy 100 KM lub dwa silniki wysokoprężne: 1.3 Multijet (95 KM) i 1.6 Multijet (120 KM). Co warto o nich wiedzieć?
Silnik benzynowy
1.0 GSE T3 to nowa jednostka należąca do rodziny FireFly Turbo. Przekonajmy się, co pisze o nim producent: to najbardziej wydajna i najnowocześniejsza wersja zapewniająca doskonałe osiągi, charakteryzująca się znacznie niższym zużyciem paliwa i niższą emisją CO2. Jego maksymalna moc wynosi 74 kW (100 KM). Nowy silnik zapewnia dużą przyjemność z jazdy i zapewnia optymalny rozruch dzięki korzystnej krzywej momentu obrotowego nawet przy niskich obrotach. Jest także bardziej komfortowy, dzięki imponującej bezgłośnej pracy.
Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosi 190 Nm i jest osiągany przy 1 500 obr./min.
Silnik jest sparowany z jedną skrzynią biegów – z 5-biegową przekładną manualną. Kiedy po raz pierwszy przeczytałem tę informację, wydawało mi się, że miał miejsce błąd. Sprawdziłem ją w innych miejscach (w tym w dziale PR Fiata), i okazało się, że jest to prawda. Silnik benzynowy nowego Fiata Tipo współpracuje z manualną piątką.
Sprawdziłem, co o tej przekładni pisze Fiat: skrzynia biegów została skalibrowana, aby zapewnić maksymalną dynamiczną responsywność w ruchu miejskim i najlepszy komfort podczas jazdy na autostradzie utrzymując silnik na wyższych obrotach, do 3 200 obr./min przy stałej prędkości jazdy na poziomie 130 km/h.
Szczerze? Nie jestem do końca przekonany do takiego zestawienia. Mam nadzieję, że kiedy nowy Fiat Tipo pojawi się w parku prasowym Fiata, będę mógł zapoznać się bliżej z tym autem, a w czasie testu wyrobię sobie zdanie na temat tej skrzyni biegów.
Silniki benzynowe – porównanie
Czym silnik 1.0 GSE T3 różni się od jednostek poprzednio stosowanych we Fiacie Tipo? Porównanie znajdziecie w poniższej tabelce.
1.0 GSE T3 | 1.4 FIRE | 1.4 T-Jet | |
Moc maksymalna | 100 KM przy 5 000 obr./min | 95 KM przy 6 000 obr./min | 120 KM przy 5 000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 190 Nm przy 1 500 obr./min | 127 Nm przy 4 500 obr./min | 215 Nm przy 2 500 obr./min |
Emisja CO2 | 125 – 132 g/km | 132 g/km | 154 g/km |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym | 5,5 – 5,8 l/100 km | 6,5 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Zalety trzycylindrowego silnika widać w przypadku zużycia paliwa i tego, na co zwracają teraz uwagę wszyscy producenci samochodów – emisji dwutlenku węgla.
Silniki Diesla
Napędzające nowego Fiata Tipo silniki wysokoprężne to te same jednostki, które pracowały pod maską przedliftowego Tipo.
Informacje na ich temat znajdziecie w tabeli.
1.3 Multijet | 1.6 Multijet | |
Moc maksymalna | 95 KM przy 3 750 obr./min | 130 KM przy 3 700 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm przy 1 500 obr./min | 320 Nm przy 1 500 obr./min |
Emisja CO2 | 113 – 119 g/km | 118 – 123 g/km |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym | 4,3 – 4,5 l/100 km | 4,5 – 4,7 l/100 km |
Silniki wysokoprężne Multijet zgodne z normą Euro 6D Final oferują dwa poziomy mocy: 95 i 130 KM (poprzednio 120 KM), przy znacznej poprawie osiągów i zmniejszeniu wartości emisji CO2, od 110 g/km w rodzinie silników wysokoprężnych (WLTP). Tak o silnikach Multijet stosowanych w nowym Tipo pisze Fiat.
Jesienią 2019 r. miałem okazję testować Fiata Tipo napędzanego silnikiem 1.6 Multijet. Jazdę kompaktowym Fiatem z tym silnikiem wspominam bardzo miło. O ile, przy niskich obrotach, było słychać i czuć, że pod maską pracuje silnik Diesla, o tyle, auto rozpędzało się bardzo sprawnie, a przy prędkościach autostradowych mogłem zapomnieć, że auto jest napędzane silnikiem zasilanym olejem napędowym.
Podsumowanie
Jeden całkiem nowy silnik benzynowy i dwa poprawioneDiesle. Tak przedstawia się gama jednostek napędowych stosowanych we Fiacie Tipo. Które z nich będą cieszyć się większym powodzeniem wśród klientów? Klienci indywidualni z pewnością wybiorą silnik benzynowy, a flotowi – wysokoprężny.