Szybki wzrost cen odnotowywany w Europie z powodu napiętych sytuacji politycznych oraz wydłużający się okres oczekiwania na wymarzony pojazd to główne powody spadku sprzedaży samochodów. Efektem tego zdecydowanie obniżyła się ilość zarejestrowanych samochodów w styczniu 2022 roku w porównaniu z analogicznym miesiącem zeszłego roku. Dotyczy to zarówno rynku krajowego, jak również europejskiego.

Sytuacja na rynku europejskim

Na terytorium Unii Europejskiej ilość zarejestrowanych samochodów wyniosła w styczniu 2022 roku 682 tysiące 596 pojazdów. Liczba ta jest jednocześnie nowym minimalnym rekordem rejestracji aut na tym terytorium. Wynika to ze statystyk upublicznionych przez ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodowych.

Co ciekawe, jak wynika z dostarczonych przez ACEA danych, pomimo ogólnego spadku sprzedaży samochodów w styczniu 2022 roku w porównaniu ze styczniem 2021 roku niektóre marki odnotowały wzrost zainteresowania. Widoczny jest on w przypadku firm azjatyckich. Szczególnie wyróżnia się grupa Hyundai ze wzrostem sprzedaży na poziomie 28,7 procent. Innymi markami cieszącymi się większą popularnością były Mazda o 17% oraz Honda o 10,7%.

Największy kryzys popytu na rynku motoryzacyjnym widoczny jest w przypadku modeli firmy Ford. To przedsiębiorstwo zaliczyło spadek zapotrzebowania na jego samochody na poziomie 18,6%. Trudniejszą sytuację przechodzą również firmy Mercedes-Benz oraz BMW. W których przypadku spadek wystąpił odpowiednio o 13,8% oraz 9,2%.

Najgorzej sytuacja wygląda w przypadku mniejszych marek samochodowych. Największe spadki zainteresowania dotyczyły Smarta (31,6%), Jaguara (23,8%) oraz Volvo (22,3%).

Rynki europejskie o najgorszej sytuacji

Największy kryzys motoryzacyjny widoczny jest na rynku włoskim, gdzie spadek sprzedaży pojazdów odnotowano na poziomie 19,7%. Nieciekawie wygląda również rynek francuski, gdzie tamtejsi sprzedawcy samochodów zmagają się z ogólnym spadkiem na poziomie 18,6%. Warto jednak zaznaczyć, iż nie we wszystkich państwach sytuacja wygląda aż tak źle. Słowacja oraz Rumunia cieszy się nawet z wielkiego wzrostu wyników sprzedażowych pojazdów. Odpowiednio o 72,6% oraz 55,5%.

Jak wygląda sytuacja na rynku polskim?

Jak wynika ze statystyk udostępnionych przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców w styczniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 33 471 pojazdów osobowych i użytkowych do 3,5t DMC. Oznaczało to spadek sprzedaży o 9,26% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. W styczniu 2022 roku zakupiono 4 495 pojazdów użytkowych. Co stanowi spadek zainteresowania w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku o 126 sztuk, czyli o 2,7%. Markami cieszącymi się największym zainteresowaniem były:

  • Renault odznaczające się wzrostem zainteresowania w porównaniu ze styczniem 2021 roku o 94,39%. Sprzedano 316 pojazdów, a jego wpływ na rynku motoryzacyjnym szacuje się na 29,28%.
  • Ford odznaczający się spadkiem zainteresowania w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku o 35,38%. Firma sprzedała 506 samochodów, a jej wpływ na rynku motoryzacyjnym to 11,26%.
  • Toyota odznaczająca się wzrostem zainteresowania w porównaniu ze styczniem 2021 roku o 44,92%. Firma sprzedała 442 samochody, a jej wpływ na rynku motoryzacyjnym to 9,83%.

Podobny trend widoczny jest także na rynku samochodów osobowych, na którym zarejestrowano 28 976 samochodów, czyli o 3 290 mniej. Stanowi to spadek zainteresowania na poziomie 10,20%. Warto również wspomnieć, iż udział w kupnie samochodów osobowych osób indywidualnych to 32,3%, a klientów firmowych to 67,8%. Najlepiej sprzedającymi się modelami były produkcje firm: Toyota, Kia oraz Skoda.

Co ciekawe, Toyota będąca liderem na rynku samochodów osobowych z wynikiem 19,77% wpływów odnotowała ogólny spadek liczby sprzedanych samochodów o 2,2% w porównaniu ze styczniem roku ubiegłego. Sprzedało się 5 728 pojazdów tej firmy.

Kia cieszyła się wzrostem liczby sprzedanych aut w styczniu 2022 roku o 64,77% w porównaniu ze styczniem 2021 roku. Zarejestrowało się 3 246 jej samochodów, a udział firmy Kia na polskim rynku motoryzacyjnym wyniósł 11,2%.

Skoda odnotowała znaczący spadek zainteresowania jej modelami. Wynik 2 692 sztuk zarejestrowanych samochodów stanowi spadek o 34,66% w porównaniu ze styczniem 2021 roku, a jej udział na polskim rynku wyniósł 9,29%.

Warto również wspomnieć o sytuacji marek premium. Klienci w styczniu 2022 roku zarejestrowali 5 399 pojazdów tego segmentu, co stanowiło spadek w porównaniu ze styczniem 2021 roku o 13,91%. Największym wpływem na polskim rynku cieszyły się modele marki BMW. W styczniu 2022 roku zarejestrowano ich w liczbie 1 590 i był to niestety spadek zainteresowania nimi w porównaniu ze styczniem roku ubiegłego. Szczególnym powodzeniem cieszył się model BMW 3. Sprzedano go w liczbie 287 sztuk.

Na brak powodzenia nie mogła narzekać również firma Audi. W styczniu 2022 roku zarejestrowano 1 164 jej pojazdów, co stanowiło spadek sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego o 4,51%. Pozwoliło to jednak osiągnąć drugą lokatę wśród udziałów na rynku segmentu premium, a głównie przyczynił się do tego model Q5. Sprzedano go w liczbie 305 sztuk.

Na podium popularności marek premium miejsce zajął również Mercedes. Ogólna liczba jego sprzedaży w ubiegłym miesiącu to 1 077 pojazdów, co stanowiło spadek w porównaniu ze styczniem 2021 roku o 31,23%. Warto jednak uwzględnić, iż ranking ten nie obejmował takich modeli Mercedesa jak Sprinter, Citan czy Marco Polo. Najwięcej sprzedało się pojazdów klasy GLE w liczbie 153 samochodów.

Wzrost popularności wystąpił w segmencie samochodów elektrycznych, których przedstawicieli zarejestrowano o 30% więcej w styczniu 2022 roku niż w styczniu 2021 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *