Prawie pięć lat po debiucie konceptu AMG Project One wreszcie możemy zobaczyć Mercedesa-AMG One w ostatecznej wersji produkcyjnej. Długo oczekiwany hipersamochód z Affalterbach pozostaje wierny założeniom i obficie korzysta z bogatych doświadczeń z Formuły 1. W końcu Mercedes w królowej sportów motorowych jest jednym z najbardziej utytułowanych zespołów w historii. Termin debiutu produkcyjnego AMG One był wielokrotnie przekładany, a sam pojazd był długo testowany i poprawiany, nim producent zdecydował się przedstawić jego finalną wersję.
Mercedes-AMG One garściami czerpie ze świata F1
Mercedes-AMG One wygląda niemal identycznie jak koncepcja z 2017 roku, zachowując wnękę dachową zintegrowaną z centralną płetwą, aktywne żaluzje na przednich błotnikach, otwierane do góry drzwi i aktywny tylny spojler. Bliższe spojrzenie ujawnia, że tył został nieco przeprojektowany z bardziej widoczną krawędzią nad tylnymi światłami LED i kilkoma różnicami w masywnym dyfuzorze, w którym znajdują się potrójne rury wydechowe inspirowane F1. Inne zmiany obejmują zdejmowane osłony silnika z włókna węglowego, które integrują duże wloty powietrza NACA i większe lusterka boczne.
Najbardziej oczywiste zmiany dotyczą nowych 10-ramiennych felg z kutego aluminium z aerodynamiczną osłoną z włókna węglowego. Te felgi są przeznaczone wyłącznie do hipersamochodu, ale w typowym dla Mercedesa stylu są również opcjonalnie dostępne 9-ramienne kute magnezowe felgi z opatentowanym bionicznym wzorem i taką samą częściową osłoną.
Wyjątkowo zaawansowana aerodynamika
Aktywną, hydraulicznie sterowaną aerodynamikę można ustawić w trzech różnych ustawieniach. „Highway” jest do ogólnego użytku z zamkniętymi żaluzjami, wysuniętymi przednimi klapami i schowanym tylnym spojlerem, podczas gdy „Track” zapewnia do pięciu razy większą siłę docisku dzięki złożonym przednim klapom, otwartym żaluzjom, całkowicie wysuniętemu tylnemu spojlerowi i obniżone zawieszenie o 37 mm z przodu i 30 mm z tyłu.
Wreszcie jest tryb niskiego oporu „Race DRS” zmniejsza siłę docisku o 20 procent za naciśnięciem jednego przycisku, dzięki czemu możesz łatwo wyprzedzić przeciwników przed wyruszeniem do następnego zakrętu. Ta funkcja jest automatycznie dezaktywowana, gdy kierowca naciśnie hamulec lub wykryje przyspieszenie boczne.
Inżynierowie z Berkeley i z Affalterbach ściśle współpracowali ze sobą, aby silnik z F1 jakimś cudem trafił do auta poruszającego się po drogach publicznych. Zderzono się tutaj z szeregiem przeciwności. Na przykład Mercedes zupełnie przeoczył fakt, że ich auto musi spełniać normy emisji spalin. Kluczowe były też właściwe obroty na biegu jałowym i zachowanie wytrzymałości jednostki. Stąd też na premierę Mercedesa-AMG One przyszło nam tak długo czekać.
Przekraczanie kolejnych granic
– Dzięki Mercedes-AMG One przekroczyliśmy granice. Ogromne wyzwania techniczne związane z przygotowaniem nowoczesnego układu napędowego Formuły 1 do codziennego użytku na drodze bez wątpienia przesunęły nas do granic możliwości – powiedział Philipp Schiemer, przewodniczący zarząd dla Mercedes-AMG. – Wielu mogło pomyśleć, w okresie rozwoju, że projekt był niemożliwy do wdrożenia. Jednak zespoły w Affalterbach i Wielkiej Brytanii nigdy się nie poddały i uwierzyły w siebie. Mam największy szacunek dla wszystkich uczestników i jestem z tego dumny ta praca zespołowa – dodał.
Hybrydowy napęd niemieckiego hipercara składa się z turbodoładowanej jednostki V6 o pojemności 1.6 litra oraz aż 4 silników elektrycznych. Łączna moc układu wynosi 1063 KM. Centralnie umieszczona jednostka V6 kręci się aż do 11 000 obr./min, posiada wtrysk bezpośredni oraz wtrysk boczny i rozwija 574 KM. Żywotność jednostki wynosi 60 000 km, po czym wymagać ona będzie generalnego remontu.
Jeśli zaś chodzi o silniki elektryczne, jeden o mocy 163 KM zamontowano na wale korbowym, drugi zintegrowano z turbosprężarką i ma on 122 KM, zaś pozostałe dwa silniki zamontowano na przedniej osi i rozwijają one łącznie 322 KM. AMG twierdzi, że reakcja hybrydowego V6 jest znacznie szybsza niż w wolnossącym V8, przy czym elektryczna turbosprężarka zapewnia wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach.
Ponad 1000 KM i poniżej 3 sekund od 0 do 100 km/h
Oprócz silnika inżynierowie Mercedesa sporo czasu poświęcili akumulatorom litowo-jonowym. Jako hybryda plug-in, AMG One posiada baterie o pojemności 8,4 kWh. Utrzymanie ich w niskiej temperaturze miało kluczowe znaczenie dla optymalnej wydajności, co skłoniło Mercedesa do zastosowania złożonego układu chłodzenia cieczą dla każdego akumulatora. Pozwoliło to również niemieckiemu producentowi na zmniejszenie masy baterii. Układ utrzymuje temperaturę akumulatorów na poziomie 45 stopni Celcjusza. AMG One waży 1695 kg i może przejechać 18 km na samym prądzie.
Najważniejsze są jednak osiągi. Na te w przypadku AMG One nikt nie powinien narzekać. Niemiecki hipercar przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy, wykorzystując w pełni napęd na wszystkie koła AMG 4Matic+ i nową siedmiobiegową zautomatyzowaną manualną skrzynię biegów opracowaną specjalnie dla tego modelu. Jeszcze bardziej imponuje czas sprintu od 0 do 200 km/h, wynoszący 7 sekund. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 352 km/h. Za przeniesienie napędu odpowiada 7-stopniowa zautomatyzowana przekładnia. Przednie silniki elektryczne umożliwiają odzyskiwanie energii do 80 procent podczas zwalniania.
Kierowca ma dostęp do sześciu trybów jazdy: Race Safe (normalna praca z priorytetem silników elektrycznych), Race (praca hybrydowa z ciągłą pracą jednostki spalinowej z zachowaniem pełnego zasięgu elektrycznego), EV (bezemisyjny tryb całkowicie elektryczny), Race Plus (hybrydowy, aktywna aerodynamika, obniżone podwozie z twardym tuningiem), Strat 2 (maksymalna moc i najbardziej agresywna konfiguracja podwozia, odpowiednia tylko na tor wyścigowy) i Individual (ustawienia niestandardowe).
Zewsząd włókno węglowe i inne lekkie materiały
Aby hybrydowy układ napędowy wywodzący się ze sportów motorowych spełniał surowe normy emisji spalin EU6, Mercedes dodał cztery wstępnie podgrzewane metalowe katalizatory, dwa ceramiczne katalizatory, dwa filtry cząstek stałych benzyny i tytanowy tylny tłumik.
Mercedes-AMG One bazuje na monocoque z włókna węglowego, z aluminiową przednią i tylną ramą pomocniczą, podczas gdy silnik i skrzynia biegów spełniają funkcje przenoszące obciążenia. Zawieszenie gwintowane ma pięć wahaczy i dwie regulowane kolumny zawieszenia na każdej osi. Można go zamówić w ustawieniach Comfort, Sport i Sport+, przy czym te ostatnie obniżają przód o 37 mm, a tył o 30 mm, co poprawia prowadzenie i aerodynamikę. Dostępna jest również funkcja podnoszenia przedniej osi do jazdy po rampach lub progach zwalniających.
Lekkie felgi mają wykonane na zamówienie opony Michelin Pilot Sport Cup 2R M01 o wymiarach 285/35 ZR19 z przodu i 335/30 ZR20 z tyłu. Lekki układ hamulcowy AMG z kompozytów węglowo-ceramicznych składa się z przednich tarcz o średnicy 398 mm z sześciotłoczkowymi zaciskami i 380 mm z tyłu z zaciskami czterotłoczkowymi. Wszystkie cztery tarcze są wewnętrznie wentylowane i perforowane.
W kabinie jak w bolidzie F1
Projektanci Mercedesa wybrali dla wnętrza formę podążającą za funkcją. Dwa fotele w stylu wyścigowym łączą się nad centralnym tunelem, wyglądając jak przedłużenie monocoque z włókna węglowego, podczas gdy ich oparcia można ustawić w dwóch pozycjach. Kierownica w stylu F1 ze światłami zmiany biegów i zintegrowanymi przyciskami jest regulowana elektrycznie, a skrzynka na pedały i podnóżek pasażera są regulowane mechanicznie, dzięki czemu można znaleźć optymalną pozycję do jazdy.
Udogodnienia dla podróżujących obejmują dwa porty USB, dwa wolnostojące 10-calowe wyświetlacze cyfrowego zestawu wskaźników i ekranu dotykowego systemu informacyjno-rozrywkowego, nawiewy klimatyzacji i cyfrowe lusterko wsteczne pokazujące w czasie rzeczywistym materiał z MirrorCam, ponieważ nie ma tylnej szyby. Jeśli chodzi o materiały, odsłonięte włókno węglowe jest wszędzie, połączone ze skórą Nappa i czarną tapicerką z mikrofibry Dinamica i metalowymi akcentami. Auto wyróżniają także drzwi motylkowe z elektrycznie regulowanymi szybami.
Powstanie 275 sztuk, wszystkie mają już właścicieli
Mercedes-AMG wyprodukuje 275 egzemplarzy modelu One, a wszystkie zostały już wyprzedane po cenie 2,72 miliona dolarów za sztukę. Hipersamochód po raz pierwszy pojawi się publicznie na Goodwood Festival of Speed w 2022 r., który odbędzie się w Wielkiej Brytanii w dniach 23-26 czerwca. Głównymi rywalami pojazdu będą Aston Martin Valkyrie oraz Gordon Murray T.50.