Citroen C3, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda 2, Mitsubishi Space Star, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Volkswagen Polo, Toyota Yaris. Co łączy te samochody? Wszystkie są przedstawicielami modeli segmentu B, czyli aut miejskich. Jaki napęd najlepiej sprawdza się w mieście? Ktoś może powiedzieć, że elektryczny. Zgoda. Ale nie do końca. Co prawda, jeżdżąc samochodem elektrycznym, nie emitujemy zanieczyszczeń, nie hałasujemy, a część energii możemy odzyskać podczas toczenia się i hamowania.

Tyle plusów. Czas na minusy. Pierwszym z nich jest cena. Za miejskie auto z napędem elektrycznym trzeba zapłacić sporo więcej niż za jego spalinowego odpowiednika. Przykład? Proszę bardzo. Za najdroższą wersję Peugeota 208 z silnikiem benzynowym (GT Pack) trzeba zapłacić co najmniej 108 700 zł. Peugeot e-208 w tej wersji wyposażenia kosztuje min. 151 700 zł. Alternatywa? Napęd hybrydowy. Dzięki niemu w ruchu miejskim możemy poruszać się z wykorzystaniem napędu elektrycznego, a kiedy chcemy jechać szybciej, możemy skorzystać z silnika spalinowego, wspomagającego ten elektryczny.

Teraz pytanie. Ile z modeli wymienionych na początku dostępnych jest z napędem hybrydowym? Tylko 4: Honda Jazz, Renault Clio, Toyota Yaris i – od niedawna – Mazda 2. Pozostałe auta napędzane silnikami benzynowymi lub są dostępne z miękką hybrydą (MHEV), co oznacza, że wyposażone są w układ, który magazynuje energię elektryczną powstającą podczas zwalniania lub hamowania i – w razie potrzeby – wspomaga nią silnik benzynowy. Samochody z układem MHEV nie umożliwiają poruszania się w trybie elektrycznym.

Co warto wiedzieć o tych czterech miejskich hybrydach? Sprawdźmy to.

Honda Jazz

Historia Hondy Jazz sięga 1981 r., kiedy pojawiła się pierwsza generacja tego modelu. Obecna, czwarta już odsłona tego miejskiego auta, produkowana jest od 2020 r. Honda Jazz przeznaczona na rynek europejski jest dostępna tylko z napędem hybrydowym, określonym przez japońskiego producenta jako e:HEV.

Nadwozie Hondy Jazz e:HEV jest jednobryłowe (moim zdaniem bliżej mu jest do mikrovana niż do hatchbacka) i mocno przeszklone, co zapewnia dobrą widoczność kierowcy i pasażerom podróżującym tym autem.

Wewnątrz ten niewielki samochód jest bardzo funkcjonalny, a wszystkie przełączniki i pokrętła są tam, gdzie kierujący spodziewa się je znaleźć. Słowem – ergonomia na szóstkę. Co więcej, projektanci postawili na klasyczne rozwiązania. Klimatyzacją nie steruje się z poziomu ekranu dotykowego, tylko pokrętłami. Tak więc, jeśli chcesz zmienić kierunek nawiewu powietrza czy temperaturę, nie musisz się przeklikiwać przez menu, tylko przekręcić jedno z pokręteł.

Honda Jazz

Ekran systemu multimedialnego jest, zgodnie z obecną modą, umieszczony na górze deski rozdzielczej. Nie robi jednak wrażenia przymocowanego tam na siłę, a zgrabnie wkomponowanego. Skoro mowa o desce rozdzielczej. Wyróżniają ją jeszcze dwie rzeczy: uchwyty na napoje umieszczone w rogach, tuż przy nawiewach i podwójny schowek przed fotelem pasażera.

Jednak największą zaletą tego niewielkiego auta jest system Magic Seats, czyli możliwość podniesienia siedziska tylnej kanapy, dzięki czemu w łatwy sposób możesz w Jazzie przewieźć większy przedmiot. Do tego trzeba jeszcze dodać niemal płaską podłogę bagażnika, jaką można uzyskać po złożeniu oparć tylnych siedzeń. Dzięki temu rozwiązaniu pojemność bagażnika może wzrosnąć ze standardowych 304 l do całkiem imponujących 1 205 l (do linii dachu) lub 844 l (do linii okien).

 

Renault Clio

Renault Clio, prosto z raju. Tak francuski producent promował pierwszą generację swojego miejskiego samochodu, która zadebiutowała w 1990 r. Obecna, piąta już, generacja tego modelu została zaprezentowana w 2019 r. Rok później do sprzedaży trafiła wersja z napędem hybrydowym: Clio E-Tech Hybrid.

Renauly Clio z zewnątrz

Z zewnątrz wersja z napędem hybrydowym nie odróżnia się niemal niczym od tej, pod której maską pracuje silnik spalinowy. Oba mają przednie reflektory w kształcie litery C, klamki tylnych drzwi ukryte są w słupkach C, a kamera cofania (tak jak w innych modelach Renault jest umieszczona w logo producenta znajdującym się na klapie bagażnika). Różnicę można znaleźć dopiero po bliższym przyjrzeniu się obu autom. Na tylnych drzwiach i klapie bagażnika Clio z napędem hybrydowym znajduje się dyskretny napis E-Tech.

Renauly Clio wewnątrz

Wnętrze? Ono także jest takie samo jak w aucie z napędem spalinowym. Pionowy ekran systemu multimedialnego, wyświetlacz zestawu wskaźników i – podobnie jak w Hondzie Jazz – klasyczne pokrętła i przyciski służące m.in. do sterowania klimatyzacją, podgrzewaniem foteli, czy blokowania drzwi. Są też i różnice. Po lewej stronie wyświetlacza zegarów znajduje się wskaźnik naładowania akumulatora trakcyjnego (w Clio z silnikiem spalinowym w tym miejscu znajduje się wskaźnik temperatury silnika), przy dźwigni zmiany przełożeń przybyło oznaczenie „B”, po włączeniu którego zwiększa się poziom odzyskiwania energii, a wśród klawiszy pod ekranem multimediów pojawił się nowy – EV – włączający tryb jazdy z wykorzystaniem napędu elektrycznego.

Toyota Yaris i Mazda 2

Dlaczego te dwa auta opisuję razem? Powód jest prosty: Toyota Yaris i Mazda 2 Hybrid różnią się tylko znajdującymi się na nich logotypami producentów. Nie znaczy to, że producent z Hiroszimy nie oferuje już spalinowej wersji Mazdy 2. Nadal można ją zamówić, a co więcej, niedawno zaprezentowana została wersja tego samochodu na rok modelowy 2022.

Toyota Yaris z zewnątrz

Toyota Yaris czwartej generacji jest autem o zadziornym i dość agresywnym wyglądzie. Jej nadwozie – w porównaniu do poprzedniej generacji tego modelu – zmieniło się wręcz rewolucyjnie. Sznytu nadają mu poszerzone błotniki, duży grill i wąskie przednie reflektory.

Nowa Toyota Yaris została zbudowana na nowej platformie: GA-B, która została zaprojektowana z myślą o maksymalizacji miejsca we wnętrzu samochodu. Warto też dodać, że platforma ta została zbudowana w systemie modułowym, dzięki czemu mogą być na niej zbudowane samochody o różnych wymiarach i typach nadwozia.

Z zewnątrz hybrydowego Yarisa od modelu z napędem spalinowym odróżniają detale: niebieskie tło pod logotypami producenta, napisy HYBRID (znajdujące się na przednich błotnikach i klapie bagażnika) oraz naklejka na szybie klapy bagażnika „STOP SMOG GO HYBRID”.

Toyota Yaris wewnątrz

We wnętrzu nowego Yarisa odnajdziesz się bez problemów, nawet jeżeli wcześniej nie jeździłeś innymi samochodami tego producenta. Przełączniki i pokrętła znajdziesz tam, gdzie się ich spodziewasz. Tradycyjnie dla innych modeli Toyoty z napędem hybrydowym, na ekranie systemu multimedialnego wyświetlają się informacje dotyczące statusu systemu hybrydowego.

Mazda 2 Hybrid

Miejskie hybrydy – wymiary

Miejskie samochody mierzą mniej więcej 4 metry długości. Ich rozstaw osi nie przekracza zazwyczaj 2,5 – 2,6 metra. Auta, które porównuję nie są wyjątkiem. Jakie są ich wymiary? Dowiesz się tego z tabeli.

Parametr/Model Honda Jazz Renault Clio E-Tech Hybrid Toyota Yaris/Mazda 2 Hybrid
Długość 4 044 mm 4 050 mm 3 940 mm
Szerokość 1 694 mm (bez lusterek)
1 966 mm (z lusterkami)
1 798 mm (bez lusterek) 1 745 mm (bez lusterek)
Wysokość 1 537 mm 1 440 mm 1 500 mm
Rozstaw osi 2 517 mm 2 583 mm 2 560 mm
Pojemność bagażnika 304 l 300 l 286 l
Pojemność zbiornika paliwa 40 l 39 l 36 l

Napędy hybrydowe – podobne, a jednak inne

Wiele osób kojarzy napęd hybrydowy z marką Toyota. Z jednej strony, to prawidłowe skojarzenie. To przecież ta właśnie marka jako pierwsza wprowadziła na tak masową skalę do produkcji samochody z tym rodzajem napędu. Była też pierwszym producentem, który w 2012 r. zaproponował miejskie auto hybrydowe. Czym różnią się od siebie napędy hybrydowe stosowane przez Hondę, Renault i Toyotę? Wyjaśniam.

Toyota Yaris/Mazda 2 Hybrid, czyli hybryda czwartej generacji

Układ hybrydowy zastosowany w Toyocie Yaris i Maździe 2 Hybrid to 1.5 Hybrid Dynamic Force, którego łączna moc to 116 KM. Układ składa się z silnika spalinowego (92 KM), silnika elektrycznego (80 KM), bezstopniowej przekładni e-CVT oraz zestawu akumulatorów litowo-jonowych. Całość jest sterowana przez komputer za pośrednictwem przekładni planetarnej, która jest sercem układu. To właśnie dzięki przekładni samochód hybrydowy może ruszyć bez uruchomienia silnika benzynowego, korzystać w pełnym zakresie prędkości auta z wąskiego przedziału najbardziej efektywnych obrotów jednostki spalinowej oraz ładować baterię podczas postoju samochodu.

Istotną rolę odgrywają dwa silniki elektryczne:

  • MG1 pełniący rolę generatora. Silnik ten, zmieniając swoje obroty, może przekierowywać część energii z silnika spalinowego do ładowania baterii w czasie jazdy. Pełni on także rolę rozrusznika.
  • MG2, który jest na stałe połączony z kołami, a wsparcie z silnika benzynowego jest do niego dołączane poprzez układ zębatek.

Rozruch silnika benzynowego odbywa się przy wykorzystaniu silnika MG1. Dzięki temu samochód hybrydowy nie potrzebuje systemu wspomagania ruszania na wzniesieniu. Podczas postoju z włączonym silnikiem benzynowym, MG1 służy za generator, ładując baterię. Hybryda może ruszyć i nabierać prędkości z małym obciążeniem także w trybie EV. Wówczas jedynym źródłem napędu jest silnik MG2. Generator MG1 obraca się w tym czasie swobodnie, nie generując prądu.

Toyota Yaris silnik

Podczas zwykłej jazdy wszystkie komponenty uczestniczą w działaniu napędu. Regulacja prędkości MG1 powoduje rozdział energii wytworzonej przez silnik spalinowy. Część trafia na koła, a pozostała część może zostać zmagazynowana w baterii.

Podczas zwalniania lub hamowania, koła obracają silnikiem MG2 i zaczyna on działać jak generator, ładując baterię. To powoduje, że samochód wytraca prędkość bez użycia hamulców, które włączają się tylko pod koniec procesu zatrzymywania lub przy gwałtownym hamowaniu.

Elementem napędu hybrydowego jest benzynowy silnik Hybrid Dynamic Force, który wykorzystuje cykl Atkinsona, w którym zawory dolotowe są otwarte dłużej, przez co suw sprężania jest opóźniony. Oznacza to odprężenie silnika, poprawę wydajności i zmniejszenie zużycia paliwa, przy nieco mniejszej mocy, kompensowanej mocą silników elektrycznych.

Hybrydy 4. generacji w czasie jazdy po mieście są w stanie pokonać większość czasu wyłącznie na silniku elektrycznym. Wykazują się także rekordowo niskim spalaniem i emisją CO2 oraz substancji toksycznych.

Honda Jazz, czyli e:HEV

System hybrydowy zastosowany w Hondzie Jazz składa się z dwóch silników elektrycznych, silnika benzynowego DOHC i-VTEC o pojemności 1,5 litra, akumulatora litowo-jonowego oraz przekładni bezpośredniej i jednostki sterującej przepływem mocy. Moc maksymalna układu hybrydowego wynosi 109 KM i jest taka sama jak moc maksymalna silnika elektrycznego. Wynika to z charakterystyki pracy układu, w którym za przeniesienie napędu odpowiada elektronicznie sterowana skrzynia (e-CVT) o stałym przełożeniu.

Układ hybrydowy Hondy Jazz zawsze pracuje w jednym z trzech trybów. I tak:

  • podczas jazdy miejskiej nawet w 80% samochód porusza się w trybie elektrycznym (EV Drive), w którym akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy,
  • kiedy w mieście potrzebne jest bardziej dynamiczne przyspieszanie, napęd przełącza się w tryb hybrydowy (Hybrid Drive), w którym silnik benzynowy zaczyna odgrywać silnik benzynowy (wytwarza energię, która do generatora gdzie jest zamieniana jest na prąd, a ten jest następnie przekazywany do silnika elektrycznego napędowego,
  • tryb trzeci (silnika spalinowego) załącza się podczas jazdy z wysokimi prędkościami. Wykorzystywany jest tu mechanizm sprzęgła blokującego, który umożliwia bezpośrednie przekazywanie momentu napędowego z jednostki benzynowej na koła samochodu. W tym przypadku rolę asystenta, który doładowuje generator, przejmuje na siebie silnik elektryczny.

Renault Clio E-Tech Hybrid, czyli doświadczenie z Formuły 1

E-Tech to technologia hybrydowa stworzona przez Renault, która została opracowana we współpracy z zespołami z Renault F1 i czerpiąca z ponad dziesięcioletniej wiedzy francuskiego producenta w dziedzinie samochodów elektrycznych.

Napęd E-Tech Hybrid składa się z:

  • silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra i mocy 90 KM,
  • dwóch silników elektrycznych: trakcyjnego o mocy 50 KM i drugiego, rozwijającego 20 KM, pełniącego rolę startera, generatora i synchronizatora,
  • akumulatora o pojemności 1,2 kWh,
  • automatycznej skrzyni biegów Multi-mode z czterema przełożeniami dla silnika spalinowego i dwoma dla silnika elektrycznego.

Łączna moc układu hybrydowego wynosi 140 KM.

Renault Clio silnik

Porównanie napędów hybrydowych Hondy Jazz, Renault Clio E-Tech Hybrid i Toyoty Yaris/Mazdy 2 Hybrid znajdziesz w tabeli poniżej.

Parametr/Model Honda Jazz Renault Clio E-Tech Hybrid Toyota Yaris/Mazda 2 Hybrid
Moc i maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego 97 KM/131 Nm 90 KM/144 Nm 92 KM/120 Nm
Moc i maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego 109 KM/253 Nm 50 KM/205 Nm
20 KM/50 Nm
80 KM/-
Pojemność akumulatora trakcyjnego 1,2 kWh
Łączna moc układu hybrydowego 109 KM 140 KM 116 KM
Zużycie paliwa (l/100 km) w cyklu mieszanym 4,5 4,3 – 5,1 3,8-4,3
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 9,4 9,9 9,7
Prędkość maksymalna 175 km/h 180 km/h 175 km/h

Wersje wyposażenia i ceny

Pora na odpowiedź na pytanie najbardziej interesujące potencjalnych kupujących: ile trzeba zapłacić za każdy z tych samochodów.

Honda Jazz e:HEV jest oferowana w trzech wersjach wyposażenia: Comfort (od 95 200 zł), Elegance (100 200 zł), Executive (od 107 200 zł).

Renault Clio E-Tech Hybrid można zamówić w wersji Zen (od 91 900 zł), Intens (od 94 400 zł) i R.S. Line (od 101 400 zł).

Toyota Yaris Hybrid jest dostępna w czterech wersjach wyposażenia Active (od 81 700 zł), Comfort (od 91 600 zł), Executive (od 91 600 zł), Selection Style (od 94 500 zł).

Mazda 2 Hybrid oferowana w cenie od 79 900 zł (Pure), od 89 900 zł (Agile) i od 103 900 zł (Select).

Ceny to nie wszystko. Sprawdziłem też, ile trzeba zapłacić za miejską hybrydę, w której wyposażeniu standardowym znajdą się:

  • klimatyzacja automatyczna,
  • system multimedialny z usługami Android Auto i Apple Car Play,
  • reflektory Full LED z automatycznymi światłami drogowymi,
  • dostęp bezkluczykowy,
  • czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamera cofania,
  • automatyczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold,
  • lakier metalizowany (najlepiej w intensywnym kolorze, np. pomarańczowym, żółtym czy limonkowym).

No to zaczynamy.

Honda Jazz

W przypadku tego auta zdecydowałem się na najwyższą wersję wyposażenia: Executive. W jej standardowym wyposażeniu znajdują się wszystkie elementy, które wymieniłem. Wśród nich jest m.in. system multimedialny Honda Connect+ z dziewięciocalowym ekranem dotykowym, Android Auto i bezprzewodowym Apple Car Play. Honda Jazz Executive jest wyposażona w przednie reflektory LED, automatyczne światła drogowe, światła do jazdy dziennej LED i tylne światła również wykonane w tej technologii. Standardem jest także materiałowo-skórzana czarna tapicerka i skórzane panele wnętrza.

Dopłata do lakieru metalizowanego Premium CrystalRed Metallic wynosi 3 200 zł.

Łączna cena auta to 110 400 zł. Można ją powiększyć jeszcze o Pakiet Iluminacyjny (4 289 zł).

Renault Clio

W przypadku francuskiego auta na tapet wziąłem Clio Intens E-Tech, czyli środkową wersję wyposażenia, w któej dostępny jest ten samochód. W jej wyposażeniu standarowym, spośród wymienionych przeze mnie elementów, dostępna są klimatyzacja automatyczna, tylne czujniki parkowania i dostęp bezkluczykowy (karta Renault Hands Free). Pozostałe elementy wymagają dopłaty. I tak:

  • lakier metalizowany Czerwony Flamme to koszt 2 200 zł,
  • automatyczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold występuje w pakiecie KOMFORT 21 (1 500 zł), w skład którego wchodą też elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne i konsola centralna z podłokietnikiem,
  • LED-owe światła przednie i automatyczne światła drogowe są częścią pakietu WIDOCZNOŚĆ 21 (1 200 zł). Znajdują się w nim też przednie światła przeciwmgłowe,
  • w skład pakietu CITY (1 800 zł) z kolei wchodzi kamera cofania oraz system wspomagania parkowania przód/tył.

Łączna cena tak wyposażonego Clio E-Tech Hybrid to 101 100 zł. A to jeszcze nie wszystko. W kofiguratorze dostępnych jest jeszcze sporo elementów wysposażenia, które mogą podnieść cenę tego auta, i to jeszcze o kilkanaście tysięcy złotych.

Toyota Yaris

Jako bazę wybrałem Toyotę Yaris Executive (trzecią z czterech opcji, w jakich dostępny jest ten model). W jego standarowym wyposażeniu można znaleźć światła LED (do jazdy dziennej, główne, przeciwmgielne i tylne), dwustrefową klimatyzację automatyczną, dostęp bezkluczykowy, kamerę cofania czy dostęp bezkluczykowy. Dopłaty wymagał tylko lakier metalizowany (Imperial Red, 2 900 zł) oraz przednie i tylne czujniki parkowania (1 900 zł). Końcowa cena tak wyposażonego Yarisa Executive wynosi 99 700 zł.

Mazda 2 Hybrid

Z trzech wersji wyposażenia, w jakich dostępna jest Mazda 2 Hybrid, wybrałem tę środkową: Agile. Podobnie jak w przypadku Toyoty Yaris, tak i tutaj, większość elementów wyposażenia jest dostępna w standardzie. Jest to m.in. jednostrefowa klimatyzacja automatyczna, dostęp bezkluczykowy, automatyczne światła drogowe, kamera cofania.

Przednie i tylne czujniki parkowania, przednie reflektory LED, tylne kierunkowskazy LED, przednie światła przeciwmgłowe LED – te elementy wyposażenia są dostępne w ramach pakietów Safety i Comfort. Pierwszy z nich jest wyceniony na 4 100 zł, drugi – na 4 900 zł. Do tego trzeba jeszcze dodać lakier metalizowany – 2 900 zł.

W skład pakietu Comfort wchodzą: tapicerka materiałow łączona ze skórą ekologiczną, przednie fotele sportowe z manualną regulacją wysokości, cyfrowe zegary, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, przednie reflektory LED, tylne kierunkowskazy LED, przednie światła przeciwmgłowe LED, automatycznie składane lusterka boczne.

Pakiet Safety składa się z: czujników parkowania z przodu i z tyłu, system monitorowania martwego pola, system hamowania podczas cofania, samościemniające lusterko wewnętrzne.

Ostateczna cena Mazdy 2 Hybrid, z pakietami Comfort, Safety i lakierem metalizowanym to 101 800 zł.

Miejskie auto z napędem hybrydowym nie jest rozwiązaniem tanim. Czy zatem warto je kupić. To zależy. Nie tylko od tego, czy będziesz mógł sobie pozwolić na taki zakup, ale też od tego, czy oszczędności na paliwie zrekompensują Ci wyższy koszt zakupu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *