Czy kolor samochodu ma znaczenie? Spoglądam na duży parking przed jednym z biurowców w centrum Katowic. Na szczęście tym razem nie muszę szukać miejsca do zaparkowania, tylko – co jest o wiele mniej stresujące – robię przegląd kolorów lakierów wśród zaparkowanych tu aut. Pierwszy wniosek – jest raczej kolorowo, mimo, że szarości czy odcienie bieli dominują. Co prawda nie ma wśród aut ani jednego w kolorze ElectroLight, czyli ekspresyjnie orzeźwiającym zielono-żółtym odcieniu, ale w pierwszym rzędzie parkuje właściciel auta pomalowanego odważnym żółtym lakierem. Rzuca się w oczy. A skąd pomysł poszukiwania koloru ekspresyjnie orzeźwiającego? To po prostu obecnie nam panujący, Motoryzacyjny Kolor Roku 2021, wybierany co roku przez firmę Axalta.

Kolorowe trendy w motoryzacji

Kolorystyczne trendy w branży motoryzacyjnej to m.in. reakcja na globalne wydarzenia, próba dostosowania się do nastrojów społecznych, odpowiedź na trendy występujące w sztuce, dizajnie, w przestrzeni. ElectroLight to odcień, inspirowany śmiałymi, współczesnymi smakami, które są odzwierciedleniem stylu, energii i polotu. Gusta na rynku motoryzacyjnym zmieniają się jak trendy w modzie? Coś w tym jest, choć trendy trendami, a czarny z mody nigdy nie wyjdzie. Również w przypadku samochodów.

Szara elegancja i bezpieczeństwo

Raport przygotowany przez firmę Axalta wskazuje, że w 2020 roku w Europie wśród nowych aut przeważał kolor szary (25% udziału) i jego odcienie. Tylko trochę mniej popularne były samochody białe i czarne. Ten trend bynajmniej nie wynikał z nastroju związanego z pandemią. Szary w dziedzinie motoryzacji, kojarzy się obecnie z wysokim standardem i prestiżem. Podobnie jak czarny. Potwierdzeniem może być wybór klientów marek premium w Polsce. Najchętniej kupują właśnie szare i czarne, bo to kojarzy się z prestiżem i klasyką. Patrząc na to z innej perspektywy, to kolory bezpieczne, takie, które nigdy nie wyjdą z mody. Trzeba przyznać jednak, że klienci coraz częściej chcą, aby ich samochód przyciągał uwagę także kolorem. A producenci samochodów w odpowiedzi kuszą lakierami, za które niejednokrotnie trzeba słono dopłacić. Ale skoro jest popyt? I stąd wiele nowych żywych kolorów – takich jak żółty, zielony, pomarańczowy w różnych odsłonach, które lepiej oddają osobowość właściciela. Nie ma takiej możliwości, żeby nie zauważyć na drodze intensywnie zielonego (kolor o nazwie Gecko) nowego Jeepa Wranglera 4xe 80th Anniversary. A złoty rose na elektrycznej wersji Fiata 500? Czy to przypadek, że włoski dizajn idealnie wpisuje się w ulubiony, w ostatnich latach, kolor biżuterii?

Kolor elegancji

Kolor jest ważny. Z przytoczonego powyżej badania preferencji konsumentów w zakresie kolorów samochodowych na rok 2021 wynika, że kolor nadwozia ma istotne znaczenie przy wyborze auta. Zadeklarowało tak aż 88% osób ankietowanych. Wśród pytanych byli zarówno ludzie młodzi od 25. roku życia jak i osoby dojrzałe powyżej 60. roku życia. W sumie przepytano 4000 respondentów w czterech krajach o największej produkcji samochodów – Niemczech, USA, Chinach i Meksyku. Ciekawe jest to, że ankietowani zazwyczaj szukali samochodu w kolorze elegancji, stabilności i pozytywności. Jednak w każdym z poszczególnych państw tym cechom odpowiada zupełnie inny kolor. Konsumenci w Niemczech za kolor elegancji uznają czarny, natomiast niebieski jest dla nich kolorem stabilności. Czarny, niebieski i na trzecim miejscu czerwony to kolejność barw, na jaką stawiają kupujący w Stanach Zjednoczonych. W Chinach na czoło wybija się biały, a w Meksyku preferowany jest czerwony.

Łacińska sentencja, że o gustach się nie dyskutuje ma swoje zastosowanie również przy wyborze koloru samochodów. Na pewno jednak gusta się kształtuje. Również w motoryzacji. Czy będziemy coraz odważniejsi w wyborze lakieru samochodu?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *