Decydując się na topową wersję jakiegoś modelu, zwykle kierujemy się ku fabrycznym działom tunerskim danego producenta. Mamy tu przede wszystkim na myśli takie submarki, jak Mercedes-AMG GmbH, BMW M GmbH, Audi Sport GmbH, Toyota Gazoo Racing, Ford Performance i szereg innych. Dla niektórych jednak samochody po fabrycznym tuningu wydają się zbyt mało wyjątkowe. Wówczas rozwiązaniem stają się nadworni tunerzy marek samochodowych. Przedstawiamy pokrótce najpopularniejszych.

Alpina: bardziej prestiżowe BMW

Historia Alpiny sięga 1965 roku. Od samego początku skupiała się ona na tuningu istniejących modeli marki BMW. W latach 70 i 80 wiele firm zajmowało się tuningowaniem aut i dzięki zaangażowaniu w sport przebiło się na rynku. Właśnie tak zaczynała swoją działalność manufaktura z Buchloe. W 1983 Alpina ze względu na zaawansowane zmiany w samochodach uznana została za niezależną markę. Ostatecznie firma zajęła się przyjmowaniem modeli niemieckiego producenta, modyfikowaniem ich oraz sprzedażą finalnego produktu. Uogólniając, Alpina na nowo zestraja zawieszenia, wzmacnia silniki (lepsze chłodzenie, kute części, większe sprężarki, zmienione oprogramowanie) wymienia na większe lub modyfikuje skrzynie biegów, wykańcza wnętrze skórą Lavalina, instaluje głośniejsze układy wydechowe (Akrapovic), zmienia zegary oraz elektronikę i na koniec podmienia w kierownicy znaczek BMW na Alpiny. W 2021 roku Alpina sprzedała ponad 2000 samochodów, co stanowi rekord w historii tej manufaktury. 

Alpina B8 Gran Coupe

Modele Alpiny to luksusowo wykończone i komfortowe samochody o sportowych osiągach, czyli auta, które świetnie odnajdują się podczas podróżowania autostradami na długich dystansach. Natomiast BMW M w założeniach to auta, które stanowią kompromis pomiędzy komfortem a osiągami i serwują wyjątkowe emocje również podczas jazdy po torze wyścigowym. W marcu 2022 roku, obaj producenci poinformowali, że Alpina zostanie wchłonięta przez niemieckiego giganta i będzie produkować swoje samochody w dotychczasowym trybie w manufakturze w Buchloe do końca roku 2025. Nie poinformowano jeszcze, co się stanie po tym terminie, jednak wiadomo, że Alpina nie będzie już produkować pojazdów w swoim zakładzie w Buchloe. Decyzja o sprzedaży manufaktury BMW ma zapewnić Alpinie stabilną przyszłość, zarówno pod kątem finansowym, jak również w kwestii dostępności do podzespołów, pozwalając jej tym samym przetrwać na rynku.

Obecnie w gamie Alpiny znajdziemy aż 9 modeli. Są to samochody bazujące na BMW serii 3, a więc D3 S oraz B3, bazujące na SUV-ach X3 i X4 Alpiny XD3 oraz XD4, bazujaca na BMW serii 5 Alpina B5 oraz D5 S, a także luksusowe Alpiny B7 (na bazie BMW serii 7), XB7 (na bazie BMW X7) oraz B8 (na bazie BMW serii 8 Gran Coupe). Przykładowo model D3 S występuje jako sedan lub kombi i korzysta z podwójnie doładowanego diesla R6 o pojemności 3 litrów, rozwijającego 355 KM oraz 730 Nm. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,6 s i prędkość maksymalną 273 km/h. Samochód kosztuje od 72 600 euro. Odmiana benzynowa B3 także ma silnik 3.0 R6 biturbo, jednak rozwija on 462 KM i 700 Nm, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,8 s i prędkość maksymalną 303 km/h. Wariant ten kosztuje od 83 350 euro. Z kolei model B5 oferuje podwójnie doładowaną V8-kę o pojemności 4,4 l, rozwijającą 621 KM oraz 800 Nm. Zapewnia ona przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,4 s i prędkość maksymalną 330 km/h. Alpina B5 kosztuje od 119 400 euro. Najdroższym modelem Alpiny jest B8, zaczynająca się od 162 100 euro. Jej jednostka oferuje identyczne parametry co B5, podobnie jak przyspieszenie od 0 do 100 km/h, ale prędkość maksymalna jest nieco mniejsza i wynosi 324 km/h. 

Brabus, czyli szalony Mercedes

Brabus jest znany jako nadworny tuner Mercedesa. Historia Brabusa sięga 1977 roku i od samego początku firma ta specjalizowała się w modyfikowaniu Mercedesów. Paleta przedsiębiorstwa Brabus sięga od silników o podwyższonej mocy (często poprzez powiększenie pojemności skokowej) poprzez elegancko stylizowane zestawy aerodynamiczne, wysokojakościowe koła z lekkich stopów, komfortowe podwozia sportowe, bardziej miękkie zawieszenia podnoszące komfort jazdy, aż do ekskluzywnego wyposażenia wnętrz o najwyższej rzemieślniczej perfekcji wykonane z wysokiej jakości skóry i alcantary. Pojazdy stylizowane przez to przedsiębiorstwo sprzedawane są jako pojazdy marki Brabus. Niektóre z projektów stanowią stałą ofertę producenta i są oznaczane jako modele aut marki Brabus. Jednym z najsłynniejszych modeli niemieckiego przedsiębiorstwa jest jak do tej pory model z roku 1996 Brabus E V12 (W210) z silnikiem V12 o mocy 582 KM. Był to wtedy najszybszy seryjny sedan i został zapisany w księdze Guinessa jako najszybsza limuzyna na świecie. Tytuł ten dzierżył od 1996 aż do 2003 roku. Od 1996 do 1998 roku powstało 15 egzemplarzy tego pojazdu. Legitymował się ograniczoną elektronicznie prędkością maksymalną wynoszącą 330 km/h. Cena wynosiła ponad 450 tys. DM. Jednym z nabywców tego auta był Michael Schumacher. Z kolei za najszybszy samochód w historii Brabusa uchodzi E V12 Coupe „One of Ten” na bazie generacji W212, korzystający z podwójnie doładowanej jednostki V12 o mocy 810 KM, a jego prędkość maksymalna wynosiła aż 382 km/h.

Brabus 900 Rocket Edition

Aktualna oferta Brabusa jest bardzo bogata i rozciąga się od Smartów Fortwo w wersjach spalinowej i elektrycznej, przez SUV-y GLC i GLE, coupe i kabriolety klasy C, E i S, a także limuzyny klasy E i S, aż po przeróżne warianty terenowej klasy G. Topowym modelem Brabusa jest obecnie limitowany Rocket 900 „One of Ten” bazujący na Mercedesie-AMG GT 4Door Coupe 63 S 4MATIC+. Korzysta on z podwójnie doładowanej jednostki V8 o pojemności 4 litrów i mocy 900 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 1050 Nm. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,8 s i rozpędza się do 330 km/h. Ciekawie prezentuje się też Brabus 900 bazujący na Mercedesie klasy S 650 L Maybach generacji W222, a więc poprzedniej. Korzysta on z podwójnie doładowanej jednostki V12 o pojemności 6 litrów i mocy 900 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym aż 1500 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,7 s, zaś prędkość maksymalna wynosi aż 350 km/h. Jeśli chodzi o wariacje dotyczące klasy G, warto tu wspomnieć o paru. Pierwszą z nich jest Rocket 900 „One of 25” o mocy 900 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1250 Nm. Przyspiesza on od 0 do 100 km/h w 3,7 s i rozpędza się do 280 km/h. Kolejnym jest opancerzony Invicto Luxury, stawiający na bezpieczeństwo i luksus. Rozwija on 800 KM i 1000 Nm, jednak w jego przypadku osiągi nie są najważniejsze. Przyspiesza on od 0 do 100 km/h w 8,2 s i rozwija 210 km/h. Jest cięższy, ma dodatkowo wzmocnione nadwozie, szyby kuloodporne i luksusowe wykończenie kabiny oraz szereg innych modyfikacji poprawiających bezpieczeństwo. 

ABT: podrasowane Audi i pozostałe marki VAG

Było BMW, był Mercedes, to czas na grupę Volkswagena. Nadwornym tunerem grupy Volkswagena jest niemiecka firma Abt Sportsline. ABT jest niemieckim zespołem wyścigowym i tunerem marek Audi, Volkswagen, Skoda i Seat. Firma zajmuje się przede wszystkim zwiększaniem mocy silnika, sportowym zawieszeniem oraz aerodynamiką. Korzenie firmy sięgają aż 1896 roku, zaś w obecnej formie firma istnieje od 1991 roku jako Abt Sportsline GmbH. Po śmierci ojca Johanna w 2003 roku, firma zatrudniająca 170 pracowników w swojej centrali w Kempten była prowadzona przez braci Hansa-Jürgena Abta (ur. 1962, dyrektora zarządzającego) i Christiana Abta. Od 2011 roku firmą kieruje Hans-Jürgen Abt. Jako zespół wyścigowy ABT Sportsline jest jednym z najbardziej utytułowanych zespołów niemieckich serii samochodów turystycznych (Super Tourenwagen Cup, Deutsche Tourenwagen Masters oraz ADAC GT Masters). Od 2004 roku w DTM Abt Sportsline jest oficjalnym zespołem Audi i występuje pod nazwą Audi Sport Team Abt Sportsline. Poza wyżej wymienionymi seriami wyścigowymi zespół pojawia się także w stawce ADAC Formel Masters, 24h Nürburgring Nordschleife, a w 2014 roku dołączył do nowo utworzonej Formuły E. Najbardziej udanym rokiem w sportach motorowych dla Abt Sportsline był rok 2009, otrzymując jednocześnie wyróżnienia w trzech seriach wyścigowych: DTM z Timo Scheiderem, ADAC GT Masters z Christianem Abtem i ADAC Formel Masters z Danielem Abtem.  

Audi RS7 ABT

W ofercie ABT dominują samochody marki Audi, począwszy od RS3-S, aż po RS6-S, RS7-R oraz RSQ8-S. ABT RS3-S rozwija 470 KM i 540 Nm zamiast seryjnych 400 KM i 480 Nm, otrzymało także nowe sprężyny ABT oraz stabilizatory. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,8 s, a prędkość maksymalna to 285 km/h (w seryjnym RS3 250 lub 280 km/h oraz 4,1 s). Jednym z flagowych produktów niemieckiego tunera jest ABT RS7-R. Podwójnie doładowana jednostka V8 o pojemności 4 litrów rozwija 740 KM oraz 920 Nm, a więc o 140 KM i 120 Nm więcej niż zwykłe RS7. W efekcie przyspieszenie od 0 do 100 km/h spadło z 3,6 do 3,2 sekundy Poza tym samochód poznamy po szeregu wyróżników wizualnych z karbonu. Pojazd otrzymał też modyfikacje zawieszenia, w tym nowe sprężyny i stabilizatory. Warto też wspomnieć o RSQ8-S z tym samym silnikiem co w RS7, jednak rozwijającym 700 KM i 880 Nm. Tyle samo rozwija ABT RS6-S.

Shelby – dzikie Mustangi i nie tylko

Historia Shelby American sięga 1962 roku, a jej założycielem był utytułowany kierowca wyścigowy Caroll Shelby. W tym roku zatem Shelby American obchodzi 60-lecie istnienia. Firma skoncentrowała się na profesjonalnym modyfikowaniu modeli Forda, opierając się na wariacjach Mustanga. Przełomowy był zarazem pierwszy tego typu model Shelby GT350. Bazował on na pierwszej generacji Forda Mustanga i oferowano go w latach 1965-1970. Nadwozie zyskało zmodyfikowane zderzaki, dodatkowy wlot powietrza w bocznych elementach nadwozia i masce, większą atrapę chłodnicy i dodatkową końcówkę wydechu. Samochód otrzymał też charakterystyczne podwójne pasy biegnące przez środek nadwozia, które stały się w kolejnych latach wyróżnikiem samochodów Shelby i tak jest do dziś. Pod kątem technicznym jednostki napędowe w modelach Shelby z serii Mustang rózniły się zarówno w zależności od modeli GT350 lub GT500, jak i lat produkcji. W latach 1965–1967 samochód napędzał wyłącznie 4,7-litrowy silnik V8 typu Windsor, w 1967 pojawił się także mocniejszy wariant 5-litrowy dla wersji GT350 oraz 7-litrowy dla wariantu GT500. W ostatnim roku produkcji wybór sprowadzono z kolei do 5,8-litrowego i 7-litrowego V8. Co ciekawe, produkcja Mustangów Shelby powróciła dopiero w 2005 roku wraz z V generacją Mustanga. W latach 70-tych Caroll Shelby współpracował z brytyjskim AC Cars, tworząc m.in. AC Cobrę, zaś w latach 80-tych współpracował z firmą Dodge, pomagając także przy opracowywaniu pierwszego Vipera. 

Shelby GT500KR

Obecnie Shelby specjalizuje się w oferowaniu różnych wariantów Forda Mustanga sygnowanych logo i charakterystycznym malowaniem amerykańskiego tunera. Oprócz tego w ofercie Shelby American jest też popularny w USA pickup F-150. Bazowym wariantem jest Shelby Mustang GT, bazujący na Fordzie Mustangu GT. Korzysta on z wolnossącej jednostki V8 Coyote o pojemności 5 litrów, rozwijającej 480 KM. Dodatkowa moc wynika z zastosowania nowego układu wydechowego. Dostępna jest też dołądowana wersja o mocy ponad 700 KM. Wersję Shelby poznamy po innych felgach, malowaniu, a także specjalnych fotelach Shelby oraz innych akcentach w kabinie. Zmodyfikowano też zawieszenie w celu zapewnienia lepszego prowadzenia. Shelby Mustang GT w odmianie wolnossącej kosztuje od 62 310 dolarów. 

Warto też wspomnieć o Shelby GT500KR. KR oznacza skrót „King of the Road” i jest spadkobiercą kultowego Mustanga Shelby GT500 KR z 1968 roku. Sercem pojazdu jest 5.2-litrowa jednostka V8, która jednak w porównaniu do „zwykłego” GT500 przeszła szereg modyfikacji. Silnik otrzymał nową dwuśrubową sprężarkę Whipple o pojemności 3.8 litra, większe korpus przepustnicy i wlot zimnego powietrza, nowe intercooler i koła pasowe oraz zmodernizowany układ wydechowy typu cat-back od Borla. W efekcie moc zwiększyła się do ponad 910 KM, a więc o ponad 140 KM więcej niż oferuje standardowev GT500. Wśród zmian wizualnych znajdziemy maskę z włókna węglowego, a także wykonane z tego samego materiału przedni splitter, tylny dyfuzor oraz klapy Gurneya. Dodatkowe wloty powietrza przeznaczone są do chłodzenia kolektora wydechowego. Samochód powstał z okazji 60-lecia Shelby American. GT500KR kosztuje od 127 900 dolarów.

Shelby Raptor

Mówiąc o Shelby, warto też wspomnieć o Raptorze, będącym podrasowaną wersją Forda F-150 Raptor. Jest to najnowszy produkt Shelby American. Bazuje on na czternastej generacji pickupa F-150 i korzysta z podwójnie doładowanej jednostki V6 EcoBoost o pojemności 3.5 litra. Rozwija ona 533 KM oraz 827 Nm. Ulepszenia obejmują większy wlot powietrza z filtrem o wysokim przepływie oraz aluminiowy intercooler. Opcjonalnie klienci mogą dostać zmodyfikowane przez Shelby zawieszenie oraz nowy układ wydechowy. Samochód poznamy też po nowej masce z otworami powietrza i charakterystycznymi podwójnymi pasami, atrapie chłodnicy z logo Shelby i pomarańczowymi paskami świetlnymi, 37-calowe opony terenowe BFGoodrich z 18-calowymi felgami, a także logo Shelby na oparciach siedzeń oraz elementach z włókna węglowego w kabinie. Shelby F-150 Raptor kosztuje od 127 895 dolarów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *