Mówiące samochody znamy doskonale z ekranów naszych telewizorów. Knight Rider to chyba najlepszy przykład inteligentnego samochodu. Obecnie IA wykorzystywany w samochodach np. Mercedesa to ogromne ułatwienie dla kierowców chcących zdalnie obsłużyć nawigację, klimatyzację czy skontaktować się z najbliższymi podczas podróży. “gadające samochody” to oczywiście czubek góry lodowej, który podziwiamy podczas kolejnych premier motoryzacyjnych. Samochód rozmawia z nami cały czas, informuje nas o postawionych w stacyjce kluczykach, niezapiętych pasach czy włączonych światłach podczas wysiadania z pojazdu. ”Sygnały dźwiękowe stały sie językiem komunikacji pomiędzy maszyną a człowiekiem” a odpowiednio zaprojektowane są ważnym elementem wyposażenia stającym na równi z jakością wykończenia samochodu czy detalami w postaci gustownego podświetlenia wnętrza samochodu. Uspójniają, stawiając kropkę nad i, cały projekt samochodu.

Nissan, japoński producent samochodów nawiązał współpracę z Bandai Nemco Group, światowym producentem gier wideo, aby opracować dźwięki samochodowe dla nowych aut Nissana. Jakie modele zostaną objęte współpracą? W pierwszej kolejności będzie to Nissan Rogue i Pathifinder 2021 produkowany na rynek amerykański, Nissan Note oferowany japońskim klientom oraz uwaga! Nissan Qashqai dostępny w sprzedaży na rynku europejskim.

Bandai Nemco Gropue znane jest z produkcji takich gier jak kultowy Pac-Man, Tekken czy cała seria gier na podstawie anime Naruto. Bandai Nemco to także salony rozrywki tak popularne w Japonii czy stworzenie doskonałej jakości udźwiękowienia dla zabawek i przedmiotów hobbystycznych. Współpraca z nissanem zakłada stworzenie wyrazistych dźwięków nadających samochodom producenta charakter i osobowość.

„Chcieliśmy ułatwić użytkownikom zrozumienie informacji, jakie przekazuje im samochód, i nadać im emocjonalny charakter, wyróżniający markę Nissan” – mówi Hiroyuki Suzuki, inżynier Nissana odpowiedzialny za projektowanie sygnałów dźwiękowych. „Tworząc gry, projektanci dźwięku w Bandai Namco opracowują sygnały, które są intuicyjnie rozumiane przez graczy. Współpracowaliśmy nad stworzeniem dźwięków, które pomogą kierowcom odbierać komunikaty w podobnie podświadomy sposób oraz będą utożsamiane z globalnymi modelami Nissana” – dodał.

Projektanci Bandai Nemco podchodzą do projektowania dźwięków w grach w sposób psychologiczny rozpatrując go na dwóch poziomach – emocjonalnym, który wprowadza graczy w klimat gry, prowadzi pewną narrację budującą fabułę opowieści, oraz funkcjonalnym, typowo komunikacyjnym, który ma przestrzegać graczu m.in. przed niebezpieczeństwem lub możliwościami. Podobnie jest podczas prowadzenia samochodu. Delektujemy się ciszą podczas prowadzenia samochodów elektrycznych, pasjonujemy mruczeniem odgłosów sportowego silnika, ale równie istotne są dla nas dźwięki ostrzegawcze, informujące o niskim poziomie paliwa czy niezapiętych pasach. Bandai Nemco zaprojektowało dźwięki, które wprowadzają kierowcę i pasażerów w świat Nissana, ale także jednoznacznie informują kierowcę o pojawiających się komunikatach alarmowych.

Proces tworzenia dźwięku marki

Intensywny i długi proces budowania tonów zgodnych z wizerunkiem marki, pełen konsultacji z inżynierami dźwięku, osobami odpowiedzialnymi za planowanie produktu oraz testerami zaowocował paletą tonów, którą następnie trzeba było sklasyfikowanie ich pod względem pilności i wagi informacji przekazywanych kierowcy.

“Jak wyjaśnia Miwa Nakamura, inżynier ds. testów ergonomicznych w Nissanie: „Badania pokazały, że stopień pilności komunikatu zależy od tempa dźwięku, a jego waga od częstotliwości. Aby intuicyjnie zrozumieć wykorzystywane rodzaje dźwięków, każdy z nich dzieli się na grupy funkcjonalne rozróżniane na podstawie tonu”.

Aby zapewnić odpowiednią emisję dźwięku inżynierowie Bandai zaprojektowali całkowicie nowy system nagłośnieniowy w samochodach Nissan. Głośnik informujący o zagrożeniach zlokalizowano pod deską rozdzielczą, obok kierowcy, dzięki czemu wyraźnie odróżniono sygnały alarmowe od pozostałych dźwięków audio.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *