Sukces 

Romain Grosjean po pożegnaniu z F1, przeniósł się do amerykańskiej serii IndyCar, w której jest debiutantem. Pomimo braku doświadczenia za sterami IndyCara, talent francuza pozwolił mu zająć sensacyjne Pole Position w kwalifikacjach do wyścigu w Indianapolis. Po bardzo udanym wyścigu, kierowca zajął trzecie miejsce.

Co oznacza spec-seria i czmy jest IndyCar?

Spec-seria (z ang. spec-series) to rodzaj wyścigów, w którym kierowcy startują w samochodach w takiej samej specyfikacji (spec- od specyfikacji). W przypadku IndyCar zespoły mają do wyboru jedno nadwozie przygotowywane przez legendarną włoską firmę Dallara oraz dwa silniki V6 do wyboru: produkcji Chevy albo Hondy. 

Silniki te mają pojemność 2,2 litra i są wyposażone w turbosprężarki, dzięki którym osiągają moc od 550 do 700 koni mechanicznych w zależności od limitów doładowania obowiązujących na danych torach. 

Nadwozia przygotowywane przez Dallarę występują w dwóch pakietach aerodynamicznych, przy czym jego wybór jest uzależniony od toru i zespoły nie mają na to wpływu. Pierwszym z pakietów jest ten przygotowany na krótkie owale, klasyczne tory oraz tory uliczne, generujący duży docisk. Drugi to natomiast jego przeciwieństwo, nazywany Speedway, czyli autostrada. Przygotowany do jazdy po długich owalach i zmniejsza on mocno docisk, tak żeby kierowcy mogli jechać bezpiecznie, ale jednocześnie samochody miały mniejszy opór aerodynamiczny, potrafiąc dzięki temu osiągać większe prędkości.

Jakie są różnice między F1 a IndyCar?

Samochody F1 oraz IndyCar McLarena, fot. WTF1
Samochody F1 oraz IndyCar McLarena, fot. WTF1

Największą i najważniejszą różnicą między tymi seriami jest to, w jaki sposób one funkcjonują. Formuła 1 to mistrzostwa zarówno kierowców, jak i producentów. Każdy zespół dba o to, aby ich samochód był jak najszybszy. Co kilka wyścigów możemy zobaczyć zmiany w aerodynamice, a ponadto same bolidy znacznie się od siebie różnią, czego najlepszym przykładem są tegoroczne konstrukcje Mercedesa i RedBulla. Ten pierwszy ma samochód z niskim kątem pochylenia nadwozia, podczas gdy RedBull ma ten kąt bardzo duży. W IndyCar natomiast wszyscy ścigają się bolidami z identycznymi podwoziami i nadwoziami przygotowanymi przez Dallarę, mając do wyboru jeden z dwóch silników.

Podczas gdy w F1 walczą zarówno kierowcy jak i konstruktorzy, tak w Indy można powiedzieć, że liczy się głównie walka kierowców. 

Jaka przyszłość czeka Romaina? 

Wiemy, że były kierowca F1 odbędzie test za sterami Mercedesa, ale na stałe jeździ w zespole Dale Coyne Racing w omawianej serii IndyCar. Jak już wiecie, tutaj większe znaczenie ma talent kierowcy, więc liczymy, że jeszcze nie raz będziemy oglądać Grosjeana na podium. Dzięki serdeczne za uwagę!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *