Sukces
Romain Grosjean po pożegnaniu z F1, przeniósł się do amerykańskiej serii IndyCar, w której jest debiutantem. Pomimo braku doświadczenia za sterami IndyCara, talent francuza pozwolił mu zająć sensacyjne Pole Position w kwalifikacjach do wyścigu w Indianapolis. Po bardzo udanym wyścigu, kierowca zajął trzecie miejsce.
Co oznacza spec-seria i czmy jest IndyCar?
Spec-seria (z ang. spec-series) to rodzaj wyścigów, w którym kierowcy startują w samochodach w takiej samej specyfikacji (spec- od specyfikacji). W przypadku IndyCar zespoły mają do wyboru jedno nadwozie przygotowywane przez legendarną włoską firmę Dallara oraz dwa silniki V6 do wyboru: produkcji Chevy albo Hondy.
Silniki te mają pojemność 2,2 litra i są wyposażone w turbosprężarki, dzięki którym osiągają moc od 550 do 700 koni mechanicznych w zależności od limitów doładowania obowiązujących na danych torach.
Nadwozia przygotowywane przez Dallarę występują w dwóch pakietach aerodynamicznych, przy czym jego wybór jest uzależniony od toru i zespoły nie mają na to wpływu. Pierwszym z pakietów jest ten przygotowany na krótkie owale, klasyczne tory oraz tory uliczne, generujący duży docisk. Drugi to natomiast jego przeciwieństwo, nazywany Speedway, czyli autostrada. Przygotowany do jazdy po długich owalach i zmniejsza on mocno docisk, tak żeby kierowcy mogli jechać bezpiecznie, ale jednocześnie samochody miały mniejszy opór aerodynamiczny, potrafiąc dzięki temu osiągać większe prędkości.
Jakie są różnice między F1 a IndyCar?
Największą i najważniejszą różnicą między tymi seriami jest to, w jaki sposób one funkcjonują. Formuła 1 to mistrzostwa zarówno kierowców, jak i producentów. Każdy zespół dba o to, aby ich samochód był jak najszybszy. Co kilka wyścigów możemy zobaczyć zmiany w aerodynamice, a ponadto same bolidy znacznie się od siebie różnią, czego najlepszym przykładem są tegoroczne konstrukcje Mercedesa i RedBulla. Ten pierwszy ma samochód z niskim kątem pochylenia nadwozia, podczas gdy RedBull ma ten kąt bardzo duży. W IndyCar natomiast wszyscy ścigają się bolidami z identycznymi podwoziami i nadwoziami przygotowanymi przez Dallarę, mając do wyboru jeden z dwóch silników.
Podczas gdy w F1 walczą zarówno kierowcy jak i konstruktorzy, tak w Indy można powiedzieć, że liczy się głównie walka kierowców.
Jaka przyszłość czeka Romaina?
Wiemy, że były kierowca F1 odbędzie test za sterami Mercedesa, ale na stałe jeździ w zespole Dale Coyne Racing w omawianej serii IndyCar. Jak już wiecie, tutaj większe znaczenie ma talent kierowcy, więc liczymy, że jeszcze nie raz będziemy oglądać Grosjeana na podium. Dzięki serdeczne za uwagę!