W tym roku mija 50 lat od debiutu słynnego Porsche 911 Carrera RS 2.7. Z tej okazji niemiecki producent stworzył specjalną wersję swojego supersamochodu o nazwie 911 Sport Classic, bazującą na najnowszym wcieleniu 911-tki 992. Samochód wyróżnia się nawiązaniami wizualnymi i charakterystycznym malowaniem, a także wieloma indywidualnymi dla tej wersji dodatkami. Jednocześnie jest to najmocniejszy samochód Porsche z manualną skrzynią biegów w gamie marki.
Porsche 911 Sport Classic – zaprojektowane ze smakiem
Sercem 911 Sport Classic jest podwójnie doładowana jednostka B6 o pojemności 3.7 litra, generująca 550 KM oraz 600 Nm, zaś moc trafia wyłącznie na tylne koła za pośrednictwem siedmiobiegowej ręcznej przekładni. W standardzie znalazły się także ceramiczne tarcze hamulcowe, dynamiczną kontrolę podwozia, układ skrętnej tylnej osi oraz aktywne zawieszenie, a także obniżony o 10 mm prześwit. Samo zawieszenie bazuje na podwoziu odmian Turbo i GTS.
Przekładnię wyposażono w funkcję auto-blip, która kompensuje różnice w prędkości obrotowej silnika pomiędzy przełożeniami podczas redukcji za pomocą krótkotrwałego „podbicia” obrotów (tzw. przegazówka). Standardowy sportowy układ wydechowy został specjalnie dostosowany do limitowanego wariantu, tak aby zapewnić jeszcze bardziej emocjonujące wrażenia dźwiękowe.
Magia akcentów w klimacie retro
Wizualnie 911 Sport Classic otrzymał poszerzony tył z wariantu Turbo, który jednak wyróżnia się charakterystycznym „kaczym ogonem”. Klasyczny design ze wspomnianym spojlerem nawiązuje do oryginalnej Carrery RS 2.7 z 1972 roku, podobnie jak malowanie nadwozia w kolorze Sport Grey Metallic (pierwszy samochód marki w tym kolorze) z dwoma pasami w kolorze Sports Grey, ciągnące się od maski, przez dach, aż po tylny spojler. Szary kolor stosowano w modelach Porsche 356 z lat 50. i 60. Oprócz tego samochód będzie dostępny w kolorach czarnym, Agate Grey Metallic oraz Gentian Blue Metallic. Ciekawostką jest też dach z charakterystycznymi wgłębieniami, nawiązującymi do 911 Sport Classic generacji 997 z 2009 roku. Maskę wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). kupujący mogą wybrać swój ulubiony numer od 1 do 99, który widnieje na drzwiach.
Emblematy Porsche zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz przypominają niektóre wcześniejsze projekty firmy. Nie można też pominąć nowoczesnej interpretacji klasycznych felg Fuchs, zwiększonych w Sport Classic do 20 cali z przodu i 21 cali z tyłu. Dla wariantu Sport Classic przewidziano także ciemne klosze reflektorów Matrix LED oraz stały przedni splitter. Uwagę zwraca także brak bocznych otworów wentylacyjnych. Projektanci 911 Sport Classic chcieli bowiem zachować gładką, nieprzerwaną powierzchnię, stąd też zastosowano nowe, szerokokadłubowe błotniki, pozbawione otworów wentylacyjnych.
Dyrektor Porsche Exclusive Manufaktur Boris Apenbrink wyjaśnił, że mniejsze wysilenie silnika z 911 Turbo oznaczało mniejsze zapotrzebowanie na powietrze. Inżynierowie przerobili również inne kanały powietrzne, aby jeszcze bardziej zrekompensować brakujące otwory wentylacyjne, w tym kanały pod spojlerem typu „kaczy ogon”. Efektem końcowym jest bardzo czysty, szerokokadłubowy wygląd, który występuje wyłącznie w 911 Sport Classic.
Analogowy supersamochód na cyfrowe czasy
Także w kabinie znajdziemy szereg specyficznych dla odmiany Sport Classic akcentów. Wśród nich znalazła się tapicerka z półanilinowej skóry (zastosowana po raz pierwszy od czasów 918 Spyder), którą połączono z materiałowymi wstawkami o wzorze pepity na fotelach oraz panelach drzwi. Klimat lat 60. i 70. przywołują także drewniane wstawki ozdobne oraz analogowy obrotomierz w stylu retro. Oprócz tego firma Porsche Design zaprojektowała wysokiej jakości czasomierz, dostępny wyłącznie dla nabywców kolekcjonerskiej edycji samochodu. Zegarek harmonijnie nawiązuje do licznych detali wzornictwa nowego 911 Sport Classic. Co więcej, będzie on dostępny także w większości pozostałych wariantów 911 w ramach pakietu Heritage Design Classic.
– Modele Heritage Design reprezentują najbardziej emocjonujące koncepcje w strategii produktowej Porsche. W ramach tego wyjątkowego podejścia dział designu Style Porsche współpracuje z oddziałem Porsche Exclusive Manufaktur nad reinterpretacją kultowych modeli 911 i elementów wyposażenia z okresu od lat 50. do 80. XX wieku – oraz nad przywróceniem cech stylistycznych tamtych dekad – powiedział Alexander Fabig, wiceprezes ds. indywidualizacji oraz Porsche Classic.
Celem 911 Sport Classic nie jest bycie hardkorową maszyną torową, ale całkowicie przyjemnym samochodem dla kierowcy. Samochód określany jest mianem „analogowego supersamochodu na cyfrowe czasy”. Porsche zaplanowało wyprodukowanie 1250 egzemplarzy. Część z nich po raz pierwszy w historii trafi także na rynek amerykański. Porsche 911 Sport Classic trafi do dealerów pod koniec bieżącego roku.