GR Supra to pierwszy globalny model opracowany przez TOYOTA GAZOO Racing (GR). Samochód zadebiutował w 2019 roku jako V generacja słynnego japońskiego coupe. Samochód bazuje na BMW Z4 i podobnie jak niemiecki odpowiednik, korzysta z 8-stopniowej automatycznej przekładni firmy ZF. Fani modelu i japońskiej motoryzacji wielokrotnie utyskiwali jednak nad brakiem manualnej przekładni. Toyota posłuchała rad swoich fanów i wzbogaciła właśnie gamę Supry o wariant z ręczną skrzynią biegów.

Toyota GR Supra iMT – skrzynia to tylko jedna z wielu zmian

Początkowo w ofercie Supry znajdowała się 3-litrowa turbodoładowana jednostka R6 o mocy 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm. W 2020 roku dołączył 2-litrowy silnik rozwijający 252 KM oraz 400 Nm. Słabsza jednostka zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,2 s i rozpędza się do 250 km/h, zaś mocniejsza potrzebuje 4,3 s na rozwinięcie 100 km/h. Nowa skrzynia biegów wraz z nowym sprzęgłem została zaprojektowana specjalnie z myślą o charakterystyce trzylitrowego silnika GR Supry, co oznacza, że samochody z jednostką dwulitrową nadal będą dostępne wyłącznie z „automatem”. Zespół inżynierów zmodyfikował obudowę, wał napędowy i zestaw kół zębatych skrzyni biegów oraz usunął elementy, które nie były niezbędne, aby dodatkowo zmniejszyć jej masę. Toyota GR Supra ze skrzynią manualną jest lżejsza o 38,3 kg od odmiany z automatem.

Toyota GR Supra iMT

Przekładnia iMT wykorzystuje inteligentny system sterowania z nowym oprogramowaniem, który stawia na pierwszym miejscu sportowe osiągi. Podczas zmiany biegu na wyższy, parametry są tak dostosowywane, aby zoptymalizować moment obrotowy silnika w chwili załączania i puszczania sprzęgła. Oprogramowanie dopracowano pod kątem osiągów przy redukcji biegu. Oprócz domyślnych ustawień skrzynia iMT oferuje także tryb Sport. Przełożenie pierwszego biegu zostało zmodyfikowane z 3,15 (w automatycznej skrzyni biegów) do 3,46. To sprawia, że GR Supra z manualną skrzynią rusza i rozpędza się z niskich prędkości jak przystało na rasowy samochód sportowy. Zoptymalizowano również kontrolę trakcji i układ hamulcowy. Zmiany obejmują sztywniejszą, wulkanizowaną gumę w przednich i tylnych tulejach stabilizatora oraz zmodyfikowane amortyzatory.

Toyota GR Supra iMT

Zapewni jeszcze więcej frajdy

Aby uzyskać idealną ergonomię, przeprojektowano konsolę i przełącznik trybów jazdy. Zastosowano także drążek o krótszym skoku, aby zmiana biegów była szybka i łatwa. Zmieniony układ zapewnia wygodny, 42-milimetrowy prześwit między gałką zmiany biegów a panelem klimatyzacji. Toyota zadbała także o to, by odczucia przy wrzucaniu biegu wstecznego były spójne z pracą dźwigni podczas wybierania pozostałych biegów, i zastosowała cięższą gałkę (200 g), aby uzyskać przyjemniejszy efekt bezwładności podczas użytkowania.

Toyota GR Supra iMT

Wprowadzono także nową funkcję Hairpin+. Zapewnia ona większą swobodę podczas pokonywania ciasnych zakrętów na wzniesieniach (ponad 5% nachylenia) z nawierzchnią o wysokim współczynniku tarcia. Lekkie buksowanie kół sprawi, że jazda na takich trasach będzie przyjemniejsza, dlatego Toyota zoptymalizowała sterowanie momentem obrotowym, aby umożliwić większą różnicę w prędkości obrotowej kół po lewej i po prawej stronie.

Nowa gama GR Supry otrzymuje nowe kolory Moareki Grey i Dawn Blue. Ponadto nowa najwyższa wersja wyposażenia Executive z silnikiem 3.0 i manualną skrzynią biegów jest dostępna ze specjalnym, ekskluzywnym, matowobiałym lakierem Moonstone White. W kabinie znajdziemy natomiast nową brązową tapierkę skórzaną.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *