Segment lekkich samochodów dostawczych w Europie od kilku lat zyskuje mocno na popularności. Swoje propozycje w tej klasie mają m.in. Volkswagen, Toyota, Citroen, Peugeot, Renault czy Ford. Mogą być one używane zarówno w celach biznesowych, jak i być wykorzystywane przez rodziny prowadzące aktywny tryb życia. Od 2012 roku swojego przedstawiciela ma też Mercedes w postaci bazującego na Renault Kangoo Citana. Teraz przyszedł najwyższy czas na jego następcę w postaci Mercedesa Klasy T.
Znacznie ciekawszy i ładniejszy od poprzednika
Najnowszy Mercedes klasy T bazuje na zaprezentowanej w listopadzie 2020 roku III generacji Renault Kangoo. Samochód mierzy 4498 mm długości, 1859 mm szerokości oraz 1811 mm wysokości, zaś jego rozstaw osi liczy 2716 mm. Planowana jest też odmiana z przedłużonym rozstawem osi i trzema rzędami siedzeń. Pakowanie bagaży ułatwia niski próg załadunku (56,1 cm) oraz szeroko otwierane drzwi boczne (przesuwne) o wymiarach 614×1059 mm. Minimalna pojemność bagażnika wynosi 520 litrów, zaś maksymalnie pomieści on nawet 2390 l.
Sylwetka i tylna część nadwozia pojazdu zdradzają pokrewieństwo z Renault. Przód to zupełnie inna bajka, gdyż otrzymał on charakterystyczny dla Mercedesa design z obłymi reflektorami, wielką atrapą chłodnicy z wieńczącym ją logo oraz przemodelowanym zderzakiem. Oprócz tego model ze Stuttgartu otrzymał przeprojektowaną maskę oraz nowe wzory felg i inne kolory nadwozia.
Mercedes Klasy T prezentuje się znacznie ciekawiej od poprzednika zwłaszcza w kabinie. Widać powiązania z Renault, jednak Mercedes otrzymał lepsze materiały wykończeniowe, w tym obszycia z ekoskóry na drzwiach i fragmentach kokpitu, inne są też kratki nawiewów, zegary oraz kierownica. Standardowo samochód posiada 7 poduszek powietrznych.
Mercedes Klasy T – bogato wyposażony jak na samochód użytkowy
W odmianie Basic znajdziemy więc m.in. materiałową tapicerkę, obszyty materiałem podłokietnik, bezkluczykowe uruchamianie samochodu, LED-owe oświetlenie wnętrza, elektryczny hamulec postojowy, czujnik światła i deszczu, klimatyzację (ale nie dwustrefową), asystenta hamowania, asystenta martwego pola, asystenta ograniczenia prędkości, 16-calowe koła z kołpakami, system MBUX z 7-calowym ekranem dotykowym i opcjonalną kierownicę obszytą skórą. W bogatszej wersji Style dochodzi do tego tapicerka częściowo wykonana z ekoskóry, zestaw elementów ozdobnych, chromowane wykończenia nawiewów, oświetlenie nastrojowe w ośmiu kolorach czy felgi aluminiowe. Jest też jeszcze bogatsza odmiana Progressive ze srebrnymi wstawkami oraz 17-calowymi dziesięcioramiennymi felgami.
Na liście płatnych dodatków znajdą się m.in. większe felgi aluminiowe, kolorowe oświetlenie ambientowe, klimatyzacja Thermotronic, pakiet parkingowy z kamerą cofania, reflektory LED High Performance, bezprzewodowe ładowanie, podgrzewanie foteli z przodu, kierownicy i przedniej szyby, elektrycznie składane lusterka, przyciemniane lusterko wewnętrzne, pakiet nawigacji czy adaptacyjny tempomat.
Dobrze znane silniki, wkrótce też elektryk
Gama jednostek napędowych również pochodzi z Renault Kangoo. Obejmuje ona 1.5-litrowego diesla o mocy 95 KM i maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm (T160d) oraz jego mocniejszy wariant oferujący 116 KM i 270 Nm (T180d), a także turbodoładowaną jednostkę benzynową 1.33 l, rozwijającą 102 KM i 200 Nm w słabszej odmianie T160 oraz 131 KM i 240 Nm w mocniejszej T180. Standardem jest sześciobiegowa skrzynia manualna, zaś oba diesle oraz mocniejszy benzyniak będą oferowane z opcjonalną siedmiostopniową dwusprzęgłową przekładnią EDC. W niedalekiej przyszłości dołączy do nich elektryczny wariant EQT.
Na rynku niemieckim bazowy wariant T160 startuje z pułapu niecałych 30 000 euro (około 140 tys. zł). Jest zatem o około 3500 euro droższy od słabiej wyposażonego osobowego Citana oraz 10 000 euro droższy od Renault Kangoo. Polskie ceny Klasy T poznamy już niebawem.
Aktualizacja – znamy ceny w Polsce
Mercedes klasy T dostępny jest w czterech wersjach silnikowych:
T 160 (102 KM) – 120 048 zł
T 180 (131 KM) – 124 722 zł
T 160d (95 KM) – 126 813 zł
T180d (116 KM) – 131 487 zł
Standardowe wyposażenie nie jest zbyt bogate i obejmuje klimatyzację manualną, system multimedialny, tempomat, asystenta pasa ruchu, asystenta martwego pola oraz uruchamianie auta przyciskiem.