Producenci samochodów od lat dwoją się i troją, jak ratować życie i minimalizować szkody w wypadkach drogowych. Współczesne modele aut mają tak wiele systemów bezpieczeństwa, że ​​czasami trudno jest pojąć, czym one są i jak mogą pomóc. Wyjaśniamy, co oznaczają poszczególne skróty systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy.

ABS 

Pierwszym i chyba najbardziej oczywistym systemem bezpieczeństwa jest ABS, a więc Anti-Lock Braking System. Pierwszy raz pojawił się w modelu Jensen FF w 1969, a czterdzieści lat później nie było tylko w co czwartym aucie. ABS, czyli Anti-Lock Braking System zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, dzięki czemu nawet przy silnym naciśnięciu hamulca twoje auto nie wpadnie w poślizg. System kontroluje obroty kół podczas hamowania za pomocą czujników ABS (czujniki Halla). Cykle redukcji siły hamowania są bardzo szybkie stąd też odczuwalne jest drganie pod pedałem podczas hamowania awaryjnego. 

EBD 

Elementem układu hamowania jest też EBD. Pod tym skrótem ukrywa się system Electronic Brakeforce Distribution, czyli elektroniczny rozdział sił hamowania. Wraz z ABS-em standardowo znajduje się na pokładzie większości produkowanych dziś samochodów, wspomagając go i zapewniając bezpieczne hamowanie nawet na zakręcie i w nagłych sytuacjach. Jego działanie opiera się na automatycznym dopasowaniu siły hamulca na każdym kole.

ASR

Skrót ten oznacza Acceleration Slip Regulation, a więc system kontroli trakcji. Zapobiega buksowaniu kół przy przyspieszaniu, a tym samym – poślizgowi auta. Gdy wykryje, że jedno z kół wpadło w poślizg, automatycznie ogranicza jego prędkość, wykorzystując hamulce, odłączając lub opóźniając zapłon czy przymykając przepustnicę.

ESP

W bezpiecznym pokonywaniu zakrętów pomaga natomiast ESP (Electronic Sta. Kontrolując pracę ABS i ASR, stabilizuje tor jazdy na zakrętach, kontrolując pracę kół. Gdy czujnik wykryje, że samochód wpada w poślizg, blokuje tylną (w przypadku podsterowności) lub przednią (jeśli auto stanie się nadsterowne) oś.

BLIS

Pora na bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Skrót ten oznacza Blind Spot Information System, a więc system ostrzegający o obiektach w martwym polu. System BLIS pomaga uniknąć kolizji i wypadków drogowych, zwłaszcza podczas zmiany pasa ruchu. Automatycznie uruchamia się w dzień i w nocy w momencie, gdy samochód osiągnie prędkość powyżej 10 km/h. 

ACC

ACC (Adaptative Cruise Control), czyli inaczej adaptacyjny tempomat – utrzymuje zadaną prędkość, w razie potrzeby zmniejsza ją w celu zachowania bezpiecznego odstępu między samochodami. Po zaprogramowaniu odpowiedniej prędkości nasz pojazd sam będzie zwalniał, gdy poprzedzający będzie zwalniał oraz przyspieszy, gdy tamten zwiększy prędkość. 

LDW

System LDW oznacza Lane Departure Warning, a więc układ ostrzegający o zjechaniu z pasa ruchu, znane też jako system Lane Assist. Jego kluczowym elementem jest kamera, która przekazuje obraz do komputera pokładowego. Kiedy ten dostrzeże, że nastąpiła zmiana pasa ruchu bez użycia kierunkowskazu, powiadomi kierowcę wibracjami na kierownicy oraz sygnałem akustycznym. W bardziej rozbudowanej wersji system Lane Assist potrafi także sam korygować tor jazdy.

HSA

System HSA, czyli Hill Start Assist, ułatwia ruszanie pod górę. Popularnie określany jako hill holder.

DAC

DAC (Driver Alert Control) połączony zwykle z LDW – kontroluje czujność kierowcy. Korzystając z danych z kamery cyfrowej oraz danych z ruchów kierownicą, DAC porównuje niestandardowe zachowanie ze zwykłym stylem jazdy. Oprócz ostrzeżenia, na desce rozdzielczej pojawi się komunikat sugerujący przerwę.

CA

System CA (City Safety) oznacza układ automatycznego hamowania. Zapobiega kolizji albo zmniejsza jej następstwa do prędkości 30 km/h. Jeśli czujniki w pojeździe odnotują zbliżanie się do przeszkody/samochodu jadącego z przodu, przy braku reakcji kierowcy auto samo uruchomi hamulce. Bardzo przydatny zwłaszcza w wolnym ruchu miejskim.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *