Parafrazując przysłowie o kucharkach można powiedzieć, że gdzie SUV-ów sześć, tam jest w czym wybierać. Dotychczas w ofercie niemieckiego producenta było pięć SUV-ów: T-Cross, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace i Touareg. Niedługo dołączy do nich nowy model. Plasujący się między T-Crossem a T-Rocem: Taigo. Czego warto się o nim dowiedzieć?
Z Ameryki Południowej do Europy
Volkswagen Taigo nie został zaprojektowany na rynek europejski. W 2020 r. ten model zadebiutował na rynku południowoamerykańskim. Sprzedawany był tam pod nazwą Nivus. Brzmi znajomo? I słusznie. Podobnie rzecz miała się z Renaultem Arkana. Ten samochód początkowo także sprzedawany był na innych rynkach. Aha, i jeszcze jedno: zarówno Arkana jak i Taigo to SUV-y coupe.
Z LED-ową listwą
Z przodu uwagę zwraca LED-owa listwa biegnąca przez środek atrapy chłodnicy. Jest ona jednocześnie przedłużeniem dolnych krawędzi przednich reflektorów (one też wykonane są w technice LED). Z takim rozwiązaniem zetknąłem się wcześniej w nowym Volkswagenie Golfie, w któym taka listwa jest elementem wyposażenia standardowego droższych wersji tego auta. Jak podaje niemiecki producent, ta podświetlana listwa jest elementem, dzięki któremu nowe auto nawiązuje stylistycznie nie tylko do modeli z serii ID, ale też do nowego Polo, Arteona i Tiguana Allspace.
Do jakiego samochodu podobny jest Taigo? Według mnie, z profilu, najbardziej podobny jest do nowego Polo. Podobieństwo kończy się na słupku B. Słupek C Volkswagena Taigo jest – jak przystało na coupe – mocno pochylony.
Tył Volkswagena Taigo to, umieszczone na klapie bagażnika, podłużne światła połączone czerwoną LED-ową listwą.
Warto też dodać, że wszystkie elementy oświetlenia zewnętrznego, począwszy od reflektorów, a skończywszy na tylnych światłach, są standardowo wykonane w technologii LED. Począwszy od wersji wyposażenia Style, Taigo jest standardowo wyposażony w nowe matrycowe reflektory LED IQ.Light.
Ponadto, począwszy od wersji Life, standardem jest lampa projekcyjna o przyciągającej wzrok strukturze plastra miodu w lusterkach zewnętrznych.
Co jeszcze warto wiedzieć o Volkswagenie Taigo? Auto będzie dostępne w ośmiu kolorach:
- Ascot Grey (zwykły),
- Pure White (zwykły),
- Reflex Silver (metalizowany),
- Smoke Grey (metalizowany),
- Reef Blue (metalizowany),
- Kings Red (metalizowany),
- Visual Green (metalizowany),
- Deep Black (perłowy).
Wszystkie z nich (za wyjątkiem czarnego Deep Black) mogą być opcjonalnie łączone z czarnym dachem.
Mierzący 426,6 cm
Volkswagen Taigo, podobnie jak inne modele miejskich aut Volkswagena, powstaje na platformie MQB A0. Jeżeli chodzi o gabaryty, nowy model plasuje się między T-Crossem a T-Rocem. Długość Volkswagena Taigo wynodi 4 266 mm, szerokość – 1 757 mm, wysokość – 1 494 mm a rozstaw osi – 2 566 mm.
Jak, pod względem rozmiarów, Volkswagen Taigo różni się od swoich braci? Można to sprawdzić w poniższej tabelce.
VW Taigo | VW T-Cross | VW T-Roc | VW Taigo vs VW T-cross | VW Taigo vs VW T-Roc | |
Długość | 4 266 mm | 4 108 mm | 4 234 mm | +158 mm | +32 mm |
Szerokość | 1 757 mm | 1 760 mm | 1 819 mm | – 3 mm | – 62 mm |
Wysokość | 1 494 mm | 1 584 mm | 1 501 mm | – 90 mm | – 7 mm |
Rozstaw osi | 2 566 mm | 2 551 mm | 2 603 mm | + 15 mm | – 37 mm |
Pomimo tego, że Volkswagen Taigo jest samochodem z nadwoziem coupe, jego nadwozie jest funkcjonalne. Pojemność bagażnika tego auta wynosi 438 l. Oznacza to, że pojemność bagażnika Taigo jest niemal taka sama jak w T-Crossie, którego pojemność bagażnika wynosi od 385 do 455 l.
Z nowoczesnym wyposażeniem
W wyposażeniu Volkswagena Taigo znajdzie się m.in. wielofunkcyjna kierownica i zdigitalizowana
obsługa podstawowych funkcji.
Systemy multimedialne MIB3, w zależności od wersji wyposażenia, wyposażone są wyposażone w Online
Control Unit (eSIM) i bezrzprzewodową łączność App-Connect Wireless.
Podobnie jak np. w nowym Volkswagenie Golfie, opcjonalna klimatyzacja automatyczna jest sterowana przy pomocy panelu dotykowego. Nawiązuje on optycznie do centralnego wyświetlacza.
Opcjonalnie Volkswagen Taigo będzie wyposażony w system Travel Assist, w którego skład wchodzą:
- aktywny tempomat ACC (automatyczna kontrola odległości z dodatkowym odniesieniem do ograniczeń prędkości i danych z systemu nawigacyjnego)
- oraz Lane Assist.
Rozwiązania te łączą się z innymi systemami i umożliwiają półautomatyczną jazdę z prędkością nawet 210 km/h.
Nowa kierownica wielofunkcyjna jest wyposażona w powierzchnie pojemnościowe, które rejestrują czy kierowca trzyma ją w rękach.
W wyposażeniu standardowym Volkswagena Taigo znajdą się też systemy asystujące, takie jak system monitorowania otoczenia przed autem Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście i systemem Lane Assist.
W wyposażeniu opcjonalnym Volkswagena Taigo znajdziesz m.in.:
- duże panoramiczne okno dachowe (można je przesuwać lub uchylić),
- Digital Cockpit Pro z wyświetlaczem o przekątnej 10,25 cala,
- tapicerkę ArtVelour,
- sterowanie głosowe,
- pakiet stylistyczny Black Style dla wersji RLine
- oraz system audio firmy „beats” o mocy 300 W z 6 głośnikami.
Volkswagen Taigo będzie dostępny w trzech wersjach wyposażenia: Life, Style i R-Line.
Silniki
Volkswagen Taigo będzie dostępny z napędem na przednią oś. Napędzać go będą silniki benzynowe o mocach:
- 95 KM,
- 110 KM
- i 150 KM.
Oznacza to, że będą to, znane z innych modeli niemieckiego producenta, jednostki 1.0 TSI i 1.5 TSI. Należy spodziwać się, że 95-konny silnik 1.0 TSI będzie współpracował z 5-biegową manualną skrzynią biegów, 110-konny silnik 1.0 TSI – ze skrzynią manualną o 6 biegach lub 7-biegowym automatem DSG, a 1.5 TSI o mocy 150 KM – z 7-biegową skrzynią automatyczną DSG.
Podsumowanie
Crossovery i SUV-y są coraz popularniejsze. Coraz większą popularnością cieszą się zwłaszcza crossovery miejskie (czyli należące do segmentu B). Volkswagen Taigo to drugi – po T-Crossie – model z tego segmentu (a trzeci, jeśli do tego segmentu doliczyć większego T-Roca). Czy będzie cieszył się popularnością wśród polskich klientów? Według mnie tak. Zwłaszcza wśród młodszych lub szukających samochodu odróżniającego się od tych, które można spotkać na naszych ulicach.