Już za tydzień rozpoczyna się Rajd Monte-Carlo, gdzie po raz pierwszy zobaczymy w walce nowe samochody, wyposażone w układ hybrydowy.

Oficjalne prezentacje aut Rally 1 (aktualizacja)

Dziś podczas gali FIA odsłonięte zostały tegoroczne samochody wraz z finalnymi barwami. Ich zdjęcia znajdziecie w dalszej części artykułu. 

Era hybrydowa WRC

Hybrydy witają także w WRC. Formuła 1 ściga się hybrydami od 2014 roku, teraz przyszła pora na samochody rajdowe. Zgodnie z przepisami wszystkie auta będą wyposażone w turbodoładowany silnik spalinowy o pojemności 1,6 litra, który będzie wspomagany przez ustandaryzowany i wspólny dla wszystkich zespołów silnik eletryczny osiągający moc 100 kW (134 KM). Za elektryczną część jednostki napędowej odpowiada firma Compact Dynamics. Skoro te kompontenty będę dostarczane przez zewnętrznego dostawcę, pytanie przychodzi samo: po co?

Rozumiem, jeśli każdy zespół rozwijał by elektrykę niezależnie, w końcu rozwiązania przygotowane dla motorsportu prędzej czy później trafiają na drogi. Tutaj sytuacja wygląda tak, że elektryfikacja jest wykonywana niezależnie i zespoły nie mogą jej rozwijać według technologii opracowywanej we własnych fabrykach…

Nowe klasy samochodów (znowu) 

FIA postanowiła ponownie przeklasyfikować klasy samochodów występujących w ich seriach rajdowych. Tym razem wygląda jednak na to, że zmiany są ostateczne. Od tego roku najwyższa klasa rajdówek to Rally 1, będą one ścigać się w mistrzostwach WRC. W towarzyszących im mistrzostwom WRC-2 zobaczymy samochody Rally 2. Analogicznie WRC-3 to auta Rally 3.

Jasno widać, że FIA postanowiła podążyć za tropem z innych swoich serii, gdzie najniższa liczba oznacza najwyższą serię, tak jak Formuła 1, czy długodystansowe LMP1.

Samochody Rally 1 czołowych zespołów

W tegorocznej stawce znów zobaczymy trzy znane nam zespoły z ostatnich lat: Toyotę, Hyundaia i M-Sport. Żaden nowy producent nie zdecydował się wrócić do WRC. Trochę tęsknie za tymi czasami, gdy na raz w stawce mieliśmy Subaru, Mitsubishi, Seata, Skodę, Forda i Peugeota… Mimo wszystko bądźmy dobrej myśli i omówmy rajdówki przygotowane na ten sezon.

Toyota GR Yaris Rally 1

Toyota GR Yaris, fot. WRC
Toyota GR Yaris Rally 1, fot. WRC

Zaczniemy od zeszłorocznych mistrzów. Japoński producent wypuścił w zeszłym roku prawdziwy homologation special, jakiego świat nie widział już dawno. Toyota GR Yaris ma w standardzie 280 KM i napęd na cztery koła. Na bazie jej karoserii powstał GR Yaris WRC, yyyym, znaczy GR Yaris Rally 1. Dalej nie potrafię się przyzwyczaić do tej nowej nomenklatury. Niestety nie wiemy jaką moc będzie osiągała jednostka napędowa. Biorąc pod uwagę jednak osiągnięcia Toyoty w ostatnich latach, możemy być pewni, że będzie to solidny samochód

Hyundai i20 N Rally 1

Hyundai i20 N Rally 1, fot. WRC
Hyundai i20 N Rally 1, fot. WRC

Hyundai zdecydował się na wykorzystanie nowej, przeprojektowanej wersji Hyundaia i20, jako bazę dla swojej rajdówki. Drogowy Hyundai i20 N wyposażony jest w silnik T-GDI o pojemności 1.6 litra, który rozwija moc 204 koni mechanicznych. Koreański zespół już zaprentował swóch samochód, możecie go zobaczyć na na tym filmie w serwisie Youtube. Pomimo dość różnych drogowych nadwozi poprzedniego Hyundaia i20 Coupe i obecnego Hyundaia i20 N, ich rajdowe odpowiedniki wyglądają podobnie do siebie. Hyundai utrzymał charaktrestyczne błękitne barwy z czerwonymi akcentami.

Ford Puma Rally 1

Ford Puma Rally 1, fot. WRC
Ford Puma Rally 1, fot. WRC

W tym roku M-Sport postanowił zastąpić Fiestę modelem „Puma”. Czemu używam słowa Puma w cudzysłowie? Ponieważ drogowa Puma to crossover i jej rajdowy odpowiednik oprócz przednich świateł, w zasadzie niczym jej nie przypomina. Mimo wszystko WRC zawsze służyło do promowania drogowych aut. Audi już w latach 80. mówiło, że auto które wygrywa, można kupić w salonie. Zresztą, to i tak nie pierwszy crossover w WRC – kiedyś po oesach jeździło Suzuki SX4. Ford Puma Rally 1 zadebiutował podczas ubiegłorocznego Festiwalu Prędkości w Goodwood. Więcej o tym wydarzeniu znajdziecie w naszym artykule poświęconym Goodwood.

Skład kierowców na 2022 rok

W składach na ten sezon doszło do kilku zmian, na czele z powrotem Sebastiena Loeba na stałe do rajdów. Obecny Mistrz Świata, Sebastien Ogier zamierza wycofać z się rajdów. W tym sezonie weźmie udział tylko w kilku rundach.

Toyota GAZOO Racing WRT

Ponownie zaczynamy od obecnych mistrzów, czyli Toyoty. Załogi Elfyn Evans / Scott Martin oraz Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen przedłużyli kontrakty z Toyotą. Ośmiokrotny mistrz świata Sébastien Ogier ogłosił zamiar wycofania się ze sportu. W tym roku będzie rywalizował tylko w wybranych rundach w ramach pożegnania.To zaś ogranicza jego szanse na zdobycie dziewiątego tytułu mistrzowskiego. Ogier pierowtnie planował przejść na emeryturę pod koniec mistrzostw w 2020 r., ale pandemia COVID-19 i zmniejszona liczba wydarzeń nie pozwoliły mu na ojdeście w takim stylu, na jakim mu zależało. Dzielić z francuską załogą samochód będą Esapekka Lappi i pilotujący mu Janne Ferm. Ponadto Toyota wystawia drugi team specjalnie dla Takamoto Katsuta nazwany Toyota Gazoo Racing WRT Next Generation.

Hyundai Shell Mobis WRT

W Hyundaiu skład zostaje niemal taki sam. Ott Tänak z Martinem Järveoja oraz Thierry Neuville z Martijnem Wydaeghe na pełen sezon. Trzeci samochód będą dzielić między sobą Olivier Solberg oraz Dani Sordo. Ten drugi pod koniec tego sezonu planuje zakończyć swoją karierę.

M-Sport Ford WRT

Największe zmiany w składzie zdecydowanie zachodzą w M-Sporcie. Craig Breen z pilotującym Paulem Nagle podpisali dwuletni kontrakt na pełne sezony. Również Gus Greensmith przejdzie pełną kampanię, pilotowany przez Jonasa Anderssona. Adrien Fourmaux z Alexandre Coria pozostali z Fordem. Największym hitem jest jednak powrót dziewięciokrotnego mistrza świata, Sébastiena Loeba, który dołączy do M-Sportu z nowym piotem, Isabelle Galmiche, po tym, jak zakończył współpracę z Danielem Eleną.

Kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata 2022

Kalendarz WRC 2022
Kalendarz WRC 2022, fot. wrc.com

Do kalendarza powraca po roku nieobecności Rajd Szwecji. Japonia ponownie znalazła miejsce w kalendarzu, choć przez ostatnie dwa lata ze względu na pandemię, nie udało się zorganizować tam rajdu.

Podsumowanie

Nowy sezon WRC to zmiany w samochodach oraz zespołach. Miejmy nadzieję, że te zmiany pomogą w przyszłości przyciągnąć więcej zespołów do startów w mistrzostwach. Dzięki za uwagę!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *